تور

اجاره خودرو در دبی
ایرانگردیزنجانماه‌نشان

تپه های آلاداغلار

تپه‌ها همیشه از جذاب‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌روند؛ اما زمانی که بدانید در جایی از ایران تپه‌های رنگی وجود دارند شگفت‌زده خواهید شد. تپه‌های آلاداغلار در آذربایجان شرقی و زنجان از عجیب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌روند و توجه اغلب گردشگران را به خود جلب می‌کنند. در ادامه در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی کامل تپه‌های آلاداغلار می‌پردازیم.

معرفی تپه‌های آلاداغلار

استان آذربایجان شرقی و زنجان جاهای دیدنی متعددی دارند که یکی از زیباترین آنها تپه‌های آلاداغلار است. این منطقه از آب و هوای بسیار خنک و مناسبی برخوردار است و برای تفریح و کوهنوردی مکان مناسبی به شمار می‌رود. تپه‌های آلاداغلار به رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی و سبز دیده می‌شوند که مواج هستند و در هر جایی نمی‌توان چنین شاهکار خارق‌العاده‌ای را مشاهده کرد. در ترکیه نیز تپه‌هایی به همین نام و شکل وجود دارد که بسیاری آن را اشتباه می‌گیرند.

در زبان زیبای ترکی آلا به معنی رنگارنگ و داغ به معنای کوه یا تپه است، به همین دلیل آن را به تپه‌های آلاداغلار نامگذاری کرده‌اند. علت رنگارنگ شدن این تپه‌ها فشرده و اکسیده شدن مواد معدنی و ماسه سنگ طی میلیون‌ها سال است. در اطراف کوه‌های آلاداغلار معادن و کارخانه‌های بسیار زیادی وجود دارند که عناصر معدنی آنها باعث ایجاد این پدیده شگفت‌انگیز شده‌اند. طبق باور گذشتگان آثاری از قوم ماد در این مکان کشف شده است و به همین دلیل به این منطقه نیز ماهنشان گفته می‌شود.

ماهنشان از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود و با شمال شرق تبریز ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. ناگفته نماند رشته‌کوه‌های آلاداغدار بسیار وسیع هستند و بخشی از آن در استان زنجان قرار دارند. وسعت این کوه‌ها به ۷۰ کیلومتر مربع می‌رسد و می‌توانید در هر دو استان از آنها بازدید کنید. همچنین کوه بلقیس با ۳۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا به‌عنوان مرتفع‌ترین نقطه آلاداغلار شناخته می‌شود.

تپه‌های آلاداغلار

علت رنگی بودن تپه‌های آلاداغلار

پدیده ژئوتوریسمی مهمترین دلیل رنگی شدن کوه‌های آلاداغلار است. همچنین در زیر این کوه‌ها حوضچه‌هایی از رسوبات وجود دارند که دارای آهن هستند و به دنبال آن با بالا آمدن سطح زمین و فرایندهای زمین‌شناسی آهن با ترکیبات خاک مخلوط شده و کوه‌ها تغییر رنگ دادند. در واقع زمانی که آهن در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرد پدیده اکسیداسیون رخ می‌دهد و باعث به وجود آمدن رنگ قرمز می‌شود. تپه‌های آلاداغلار رنگ‌های متفاوتی دارند که اغلب آنها قرمز هستند و به دلیل وجود آهن در خاک چنین رنگی ایجاد شده است.

هر کدام از رنگ‌ها در اثر ترکیب خاک با نوعی ماده معدنی به وجود آمده‌اند. برای مثال رنگ سبز به دلیل ترکیب خاک با ماده معدنی مس به وجود آمده است و ترکیب خاک با نمک‌ها و سیلیکات‌ها نیز باعث به وجود آمدن رنگ سفید با کوه‌های آلاداغدار شده است. اکسید آهن بر سطح خاک باعث شده رنگ خاک نیز زرد شود. این کوه‌ها حدود ۱۵ میلیون سال عمر دارند و یکی از باارزش‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران شناخته می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از تپه‌های آلاداغلار

امکان بازدید از تپه‌های آلاداغلار در تمام ایام سال وجود دارد. این جاذبه زیبای گردشگری در هر زمان از سال به شکل خاص جلوه می‌کند و تماشای آن همیشه لذت‌بخش است و همانطور که گفته شد آب و هوای این مکان خنک است و در روزهای بهار و تابستان بدون نگرانی از گرمای شدید می‌توانید از آنها بازدید کنید.

همچنین در فصل پاییز و زمستان تپه‌ها سفیدپوش می‌شوند و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای پیش روی شما قرار می‌دهند. برای بازدید در فصل زمستان پیشنهاد می‌کنیم حتماً لباس گرم و وسایل مناسب همراه داشته باشید. تابش نور خورشید به تپه‌های آلاداغلار آن را خاص‌تر و درخشنده‌تر از همیشه نشان می‌دهد و اگر می‌خواهید از تماشای درخشش رنگ کوه‌ها بهره‌مند شوید در روزهای آفتابی به سراغ آن بروید.

بارش باران در فصل بهار نهرهای زیبا و چشم نوازی در لابلای کوه‌های رنگی به وجود می‌آورند و یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید به شمار می‌رود. فصل زمستان به دلیل شدت سرما برای سفر پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است زمان‌های دیگر را برای بازدید انتخاب کنید.

بهترین زمان بازدید از تپه‌های آلاداغلار

تفریحات تپه‌های آلاداغلار

تپه‌ها و کوه‌های رنگی آلاداغلار مکان مناسبی برای گردشگری و بساط پیک‌نیک هستند. یکی از رایج‌ترین و بهترین تفریحات در این منطقه پهن کردن بساط پیک‌نیک در دامنه کوه است که می‌توانید به تماشای این جاذبه زیبا بپردازید. پیاده‌روی نیز از دیگر تفریحات لذت‌بخش و رایج در این منطقه به شمار می‌رود و زمانی که در میان تپه‌ها قدم می‌زنید احساس خواهید کرد روی سیاره مریخ در حال پیاده‌روی هستید. در این هنگام پیشنهاد می‌شود دوربین عکاسی خود را بیرون آورید و عکس‌های بسیار زیبا و جذابی به یادگار بگیرید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف تپه‌های آلاداغلار

در اطراف تپه‌های آلاداغلار مکان‌های گردشگری متعددی وجود دارند که پیشنهاد می‌شود هنگام سفر از آنها نیز بازدید کنید:

قلعه بهستان

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌ها در نزدیکی تپه‌های آلاداغلار قلعه بهستان است که در مجاورت رودخانه قزل اوزن قرار دارد. ساختار قلعه بسیار جالب و متفاوت از قلعه‌های دیگر است و شبیه به قارچ دیده می‌شود. با گذشت زمان این قلعه شبیه به مناره‌های مرتفع شده است که روی هر کدام از آنها یک سنگ بزرگ قرار دارد. به این مناره‌ها دودکش جن گفته می‌شود و در نوع خود بسیار جذاب هستند.

قلعه بهستان

قلعه لک‌لک

یکی از منحصربه‌فردترین قلعه‌های ایران قلعه لک‌لک است که در استان زنجان قرار دارد و زندگی مسالمت‌آمیز انسان و لک‌لک را نشان می‌دهد. این قلعه نیز در مجاورت رودخانه قزل اوزن قرار دارد و به روستای شکورچی نزدیک است. در بالای قلعه لک‌لک‌هایی را مشاهده می‌کنید که لانه ساخته‌اند و در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، این قلعه در نزد مردمان منطقه بسیار خوش‌یمن و مبارک است.

قلعه لک‌لک

روستای علم کندی

در اطراف کوه‌های آلاداغلار روستاهای بسیار متعددی وجود دارند که یکی از زیباترین آنها روستای علم کندی است. این روستا در شهرستان ماهنشان زنجان قرار دارد و از مناطق ییلاقی استان شناخته می‌شود. در فصل بهار و تابستان چشمه‌های بسیار زیبایی از کوه‌های روستا جاری می‌شوند و محیط خوش آب و هوا و دل‌انگیزی را ایجاد می‌کنند.

روستای علم کندی

جنگل ارسباران

اگر پس از بازدید کوه‌های آلاداغلار دوست دارید از فضای سرسبز و خوش آب و هوا نیز لذت ببرید به بازدید جنگل ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی بروید. این جنگل از پوشش سبز بسیار متنوعی برخوردار است و کوه‌های سرسبز آن چشم‌انداز دلنوازی را به وجود آورده‌اند. در واقع جنگل ارسباران زیستگاه انواع حیوانات و پرندگان شامل خرس، بز، کل، گراز، پلنگ، پرندگان شکاری و… است.

جنگل ارسباران

منطقه حفاظت شده سهند

در ارتفاعات سهند آذربایجان شرقی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری به نام منطقه حفاظت شده سهند قرار دارد. در این منطقه رودخانه‌های بسیار زیبا جریان دارند که با ایجاد پوشش گیاهی متنوع زیستگاه مناسبی برای حیوانات و پرندگان مختلف به وجود آورده‌اند. امکان بازدید از این منطقه برای گردشگران وجود دارد و می‌توانید به پیاده‌روی و کوهنوردی در آن بپردازید.

منطقه حفاظت شده سهند

سد امند

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف کوه‌های زیبای آلا داغدار سد امند است. این جاذبه در روستای خوش آب و هوای امند قرار دارد و از مجموعه‌های تفریحی و گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می‌رود. این مجموعه تفریحی دارای امکاناتی مانند پارکینگ مناسب، دسترسی به اینترنت پرسرعت، مراکز اقامتی، دهکده‌های سنتی و آلاچیق‌های عشایری است. همه ساله گردشگران زیادی به این تفرجگاه سفر کرده و از زیبایی‌های طبیعت استفاده می‌کنند.

سد امند

اقامت در تپه‌های آلاداغلار

در نزدیکی تپه‌های آلاداغلار مراکز اقامتی بسیار متنوعی وجود دارند که در شهرهای نزدیک به آن می‌توانید سکونت کنید. نزدیک‌ترین هتل‌های تبریز به کوه‌های آلاداغلار شامل هتل‌آپارتمان ائل آی تبریز، هتل پتروشیمی تبریز، هتل ارسی تبریز، هتل لاله پارک تبریز، هتل پارس ائل گلی تبریز و هتل شهریار تبریز هستند. هر یک از این هتل‌ها کمتر از ۳۵ کیلومتر تا کوه‌های آلا داغدار فاصله دارند و در عرض 30 دقیقه می‌توانید خود را به آلاداغلار برسانید.

اگر برای تماشای کوه‌های آلاداغلار به استان زنجان سفر کرده‌اید می‌توانید در هتل بزرگ زنجان، هتل آسیا زنجان، اقامتگاه سنتی ددمان زنجان و اقامتگاه سنتی آنام زنجان اقدام به رزرو اتاق کنید. در شهرها و روستاهای اطراف تپه‌های آلاداغلار نیز امکان رزرو ویلا، سوئیت، آپارتمان، اقامتگاه‌های سنتی و خانه‌های روستایی وجود دارد. تمام مراکز اقامتی آماده پذیرایی از گردشگران عزیز در تمام ایام سال هستند و می‌توانید با اقامت در آنها از خدمات مناسب و صرف غذاهای سنتی و محلی بهره‌مند شوید.

نقشه و مسیر دسترسی به تپه‌های آلاداغلار

برای رفتن به تپه‌های آلاداغلار دو آدرس متفاوت وجود دارد که عبارتند از:

  • آدرس اول: استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز، مسیر تبریز اهر

  • آدرس دوم: استان زنجان، محدوده شهرستان‌های زنجان و ماهنشان

برای بازدید از کوه‌های آلاداغلار بهتر است از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنید. در این صورت باید وارد اتوبان میانه زنجان شوید و در صورت تمایل با قطار یا هواپیما به تبریز یا زنجان سفر کنید. امکان سفر با اتوبوس نیز وجود دارد و می‌توانید خود را به پایانه مسافربری زنجان برسانید و سپس از طریق تاکسی‌های موجود به سمت تپه‌های رنگارنگ آلاداغلار حرکت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کامل یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران در استان آذربایجان شرقی و زنجان پرداختیم. تماشای کوه‌های رنگارنگ برای همه گردشگران تجربه جذاب و به یاد ماندنی خواهد بود. حتماً در سفر به زنجان یا تبریز بازدید از کوه‌های آلاداغلار را در برنامه خود قرار دهید و با گرفتن عکس‌های زیبا سفر خوشی را در کنار خانواده و دوستان رقم بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا