تور

اجاره خودرو در دبی
استان سمنانایرانگردیشاهرود

چشمه هفت رنگ مجن؛ بوم هزار رنگ طبیعت

شاهرود از زیباترین شهرهای کشور است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی در آن قرار گرفته‌اند. یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های شاهرود چشمه هفت رنگ مجن است که نمونه آن را نمی‌توان در جای دیگری یافت. این چشمه همانند یک تابلوی نقاشی در طبیعت خودنمایی می‌کند و ظاهر خیره‌کننده‌ای دارد. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از چشمه هفت رنگ مجن در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ مجن از خیره‌کننده‌ترین چشمه‌های ایران شناخته می‌شود و با سایر چشمه‌ها متفاوت است. این چشمه در شهر شاهرود و در استان سمنان قرار دارد و به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این استان تبدیل شده است. این چشمه سرشار از مواد معدنی بوده و فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. همچنین وجود این مواد معدنی باعث تغییر رنگ آب چشمه شده‌اند و میانگین دمای آب چشمه ۱۳ درجه سانتیگراد است.

چشمه مجن در دامنه کوه‌های شاهوار واقع شده و بیش از ۳۰ لیتر آب در هر ثانیه از آن می‌جوشد. آب چشمه به منطقه گرو سرازیر می‌شود و زمین‌های کشاورزی را آبیاری می‌کند. این چشمه تا شهر مجن فاصله‌ای ندارد و به رنگ‌های سرمه‌ای، آبی، نارنجی، فیروزه‌ای، قهوه‌ای، جیوه‌ای و صابونی دیده می‌شود، به همین دلیل آن را چشمه هفت رنگ مجن نامیده‌اند.

معرفی چشمه هفت رنگ مجن

اقلیم طبیعی چشمه هفت رنگ مجن

چشمه زیبای مجن در منطقه‌ای سرد و نیمه‌خشک قرار دارد و در اطراف آن انواع پوشش گیاهی دیده می‌شود. همچنین به دلیل نزدیکی به منطقه فرحزاد انواع باغات و درختان سرسبز در اطراف آن به چشم می‌خورند. پوشش گیاهی منطقه باعث ایجاد زیستگاه مناسب برای زندگی جانوران گوناگون از جمله خرگوش، روباه و کبک شده است. یکی از مهمترین ویژگی‌های طبیعی این منطقه وجود کوه‌های مرتفع است که برخی از آنها بیش از ۴۰۰۰ متر ارتفاع دارند؛ بنابراین محل مناسبی برای صخره‌نوردی و کوهنوردی است. چشمه هفت رنگ مجن جایگاه ویژه‌ای در نزد سازمان میراث فرهنگی دارد و به دلیل جذب گردشگران به ایجاد امکاناتی جهت توسعه گردشگری در این منطقه پرداخته شده است.

ویژگی‌های چشمه هفت رنگ مجن

همانطور که گفته شد چشمه تماشایی مجن در هفت رنگ متفاوت دیده می‌شود که به دلیل وجود مواد معدنی است. علاوه بر رنگ‌ها بوهای متفاوتی نیز از این چشمه به مشام می‌رسد که علت آن نیز مواد معدنی و گازهای ساطع شده از چشمه هستند. یکی از زیباترین رنگ‌های چشم رنگ جیوه‌ای است که به دلیل وجود چشمه‌های جیوه دار به وجود آمده است. با قرار گرفتن در کنار این چشمه‌ها می‌توانید به راحتی بخار جیوه را ببینید که از روی چشمه بلند می‌شود.

این چشمه‌ها همواره جوشان بوده و به راحتی قابل تشخیص هستند و از ترکیب چشمه‌های آب زلال با سایر رنگ‌ها، رنگ صابونی به دست می‌آید و در چشمه اصلی قابل مشاهده است. در چشمه اصلی سنگ‌ها، ماسه‌ها و زغال‌سنگ‌های رنگی نیز قرار دارند و از دیگر دلایل رنگی شدن چشمه مجن هستند. هر چه از چشمه اصلی فاصله بگیرید مشاهده خواهید کرد که رنگ آب تغییر کرده و بوی کمتری می‌دهد.

خواص چشمه هفت رنگ مجن

در مباحث قبلی به وجود مواد معدنی گوناگون در چشمه هفت رنگ مجن اشاره شد. این مواد معدنی خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارند و انواع بیماری‌های پوستی و استخوانی را درمان می‌کنند. با قرار گرفتن در آب چشمه می‌توانید درد مفاصل، بیماری‌های گوارشی، اختلالات پوستی، کم‌خونی و سایر بیماری‌ها را درمان کنید. دمای مناسب آب این امکان را در اختیار بازدیدکنندگان از چشمه قرار می‌دهد تا بتوانند در تمام روزهای سال از خواص آن بهره‌مند شوند.

خواص چشمه هفت رنگ مجن

بهترین زمان سفر به چشمه هفت رنگ مجن

شاهرود دارای کویر، کوهستان، جنگل‌های سرسبز، آبشار، رودخانه و انواع جاذبه‌های طبیعی است؛ بنابراین هوای متنوعی دارد. چشمه هفت رنگ مجن آب و هوای نسبتاً سردی دارد و اوایل فصل بهار گردشگران اندکی از آن دیدن می‌کنند. اواخر بهار هوا بسیار مطبوع و معتدل می‌شود و چشمه مجن پرآب‌تر از همیشه به چشم می‌آید. در این زمان می‌توانید در چشمه آبتنی و شنا کنید و از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا بارش باران رو به کاهش می‌گذارد و ممکن است چشمه کم آب شود. در فصل پاییز نیز بارش‌ها افزایش می‌یابد و چشمه پر آب می‌شود؛ اما با آغاز فصل زمستان هوای منطقه بسیار سرد شده و به دلیل نبود رطوبت اذیت خواهید شد. اگر می‌خواهید رنگ‌های زیبای چشمه را مشاهده کنید بهترین زمان برای سفر به چشمه هفت رنگ مجن اواخر بهار است. در صورتی که اوایل بهار و فصل پاییز را انتخاب کردید حتماً لباس گرم و تجهیزات مناسب با خود همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی اطراف چشمه هفت رنگ مجن

جنگل ابر

از زیباترین جاذبه‌های استان سمنان جنگل ابر است که در شاهرود و نزدیکی چشمه تماشایی مجن قرار دارد. این جنگل از ابرهای مخملی و نرم پوشیده شده و برای همین آن را جنگل ابر نامگذاری کرده‌اند. در این جنگل درختان بلندقامت هیرکانی را مشاهده خواهید کرد که با ابرها در تماس هستند و یکی از رؤیایی‌ترین لحظات زندگی خود را تجربه خواهید کرد. این جنگل با مرز باریکی به منطقه نیمه‌بیابانی متصل شده است و از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های کشور شناخته می‌شود. جنگل ابر بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و وسعت آن به ۳۵ هزار هکتار می‌رسد. پس از تماشای چشمه مجن حتماً به این جنگل سرسبز بروید و از طعم میوه‌های وحشی آلو، گلابی، تمشک و کندوس لذت ببرید.

جنگل ابر

موزه شاهرود

یکی از دیدنی‌ترین جاهای شاهرود موزه آن است که در خیابان فردوسی قرار دارد. علاقمندان به آثار تاریخی با بازدید از چشمه مجن با یک تیر دو نشان خواهند زد و از تماشای وسایل تاریخی ارزشمند بسیار لذت خواهند برد. در این موزه ۸۳۰ شی تاریخی و ۱۲۰ نسخه خطی و کتاب قدیمی وجود دارد. همچنین می‌توانید از آثار ۸۰۰۰ ساله مانند ابزار سنگی و استخوانی در موزه دیدن کنید. این موزه از بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تشکیل شده که می‌توانید با زندگی مردم در قرن‌های پیش آشنا شوید.

موزه شاهرود

بازار شاهرود

از دیگر دیدنی‌های اطراف چشمه هفت رنگ مجن بازار شاهرود است که در بافت قدیمی شهر واقع شده و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این بازار از بخش‌های مختلفی همچون مسجد، گرمابه، کاروانسرا، بارانداز و از راسته بازار و بازار انارکی‌ها تشکیل شده است. بیش از ۲۵۰ مغازه در این بازار وجود دارند و مساحت آن به بیش از ۱۸ هزار مترمربع می‌رسد.

بازار شاهرود

آبشار تنگه داستان

در شمال شهر مجن و نزدیکی چشمه هفت رنگ مجن یکی دیگر از جاهای دیدنی شاهرود به نام آبشار تنگه داستان واقع شده است. این تنگه ۲ کیلومتر طول و ۵ متر عرض دارد و کف آن از آب رودخانه پوشیده شده است. در این تنگه آبشارهایی با ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر به چشم می‌خورند و منظره خارق‌العاده‌ای به وجود می‌آورند.

آبشار تنگه داستان

آبشار مجن

از محبوب‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی شهر مجن آبشار مجن است که در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شاهرود قرار دارد. این آبشار در ارتفاعات و در دره سرسبز مجن قرار گرفته است. آب آبشار از رودخانه مجن سرچشمه می‌گیرد و از صخره‌های بزرگ به سمت پایین سرازیر می‌شود. برای تماشای این آبشار باید به میان آب بروید و از نزدیک چشم‌انداز فوق‌العاده آن را تماشا کنید.

آبشار مجن

منطقه گردشگری فرحزاد

منطقه فرحزاد بسیار سرسبز است و مناظر خیره‌کننده‌ای مقابل چشم گردشگران قرار می‌دهد. این منطقه راه ارتباطی شاهرود و گرگان شناخته می‌شود و آب و هوای بسیار خنکی دارد. در این منطقه شاهد تنوع گیاهی بالا و گونه‌های جنگلی خواهید بود.

اقامت در چشمه هفت رنگ مجن

یکی از مهمترین مسائل در سفر پیدا کردن محل اقامت مناسب است. چشمه مجن در حوالی شهر مجن قرار دارد و گزینه‌های زیادی برای اقامت ندارد. نزدیک‌ترین محل اقامت به چشمه اقامتگاه و خانه محلی در شهر مجن است که حدود ۱۰ کیلومتر با چشمه فاصله دارد. این اقامتگاه دارای فضای کاملا سنتی بوده و با امکانات و خدمات محدود از مسافران استقبال می‌کند. برای استفاده از امکانات بیشتر می‌توانید به هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی در شهر شاهرود مراجعه کنید. در روزهای گرم سال نیز می‌توانید در نزدیکی چشمه کمپ برپا کنید و از تماشای مناظر سرسبز و کوهستانی اطراف لذت ببرید.

مسیر دسترسی به چشمه هفت رنگ مجن

چشمه زیبای هفت رنگ مجن در استان سمنان، ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود، مقابل باغات منطقه گردشگری فرحزاد و ۵ کیلومتری سه‌راهی مجن واقع شده است. این چشمه در دره‌ای رنگارنگ و خارق‌العاده قرار دارد و آدرس آن سرراست است. خوشبختانه در مسیر رسیدن به چشمه جاده آسفالت قرار دارد و به آسانی می‌توانید با خودروی شخصی به سمت آن حرکت کنید. برای بازدید از این چشمه ابتدا باید به شاهرود و سپس خود را به شهر مجن برسانید.

جاده شاهرود به مجن به سایر نقاط استان سمنان و حتی خارج از استان دسترسی دارد. البته تنها خودروهای شخصی از این جاده عبور می‌کند و کمتر می‌توان وسایل نقلیه عمومی را مشاهده کرد. با این حال برخی از آژانس‌های مسافربری با برگزاری تورهای چندروزه دسترسی گردشگران را به چشمه هفت رنگ مجن را آسان کرده‌اند. کافی است خود را به سه‌راهی مجن برسانید و از طریق تابلوی راهنما چشمه را پیدا کنید.

سخن پایانی

چشمه هفت رنگ مجن یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این مقاله تمام اطلاعات لازم درباره چشمه زیبای مجن ارائه شد و اکنون می‌توانید با یک برنامه‌ریزی مناسب سفر خود را آغاز کنید و از زیبایی‌های شهر شاهرود بهره‌مند شوید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا