تور

اجاره خودرو در دبی
استان سمنانایرانگردیدامغان

کویر حاج علی قلی دامغان | استان سمنان

کویر حاج علی قلی دامغان

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با کویر حاج علی قلی را که یکی از جاهای دیدنی دامغان است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

کویر حاج علی قلی

کویر حاج علی قلی از جمله کویر های کمتر شناخته شده است که در استان سمنان  قرار گرفته است و از دیدنی های دامغان محسوب می گردد. این کویر در جنوب شرقی دامغان و در نزدیکی روستایی به نام خورزان می باشد.مساحت کویر حاج علی قلی در حدود 6541 کیلومتر مربع می باشد. فاصله این کویر تا مرکز شهرستان در حدود 43 کیلومتر می باشد که در حدود 39 کیلومتر از جاده آسفالته می باشد  و مابقی راه شوسه است.

کویر حاج علی قلی

ارتفاع این کویر از سطح دریا بین 1050 الی 1094 متر می باشد. این کویر از سمت جنوب به کوه های دولت یار، کوس خرس و کوه ترکمن کدر  و از جنوب غربی به کوه سرخ و کوه پنج و از غرب به دهستان فرات و از شمال به کویر دامغان و از شرق به کوه اهوند محدود شده است. این کویر دارای دو رودخانه اصلی می باشد که هر دوی آنها از کوه های البرز سرچشمه می گیرند که یکی از این رودخانه ها رودخانه دامغان نام دارد و دیگری رودخانه حسن آباد است که از قسمت شمال شرقی وارد کویر می گردد.

وجود این رودخانه باعث شده است که دره ای به عمق 5 متر در درل کویر ایجاد شود. مضاف بر این دو رودخانه اصلی رودخانه های دیگری نیز وجود دارند که از سمت جنوب غربی و شرقی به کویر حاج علی قلی وارد می شوندکه نسبت به رودخانه های اصلی آب کمتری دارند و معمولا در اوایل فصل تابستان خشک می شوند.

کویر حاج علی قلی

رودخانه های فصلی و دریاچه نمک حسن آباد که باعث ایجاد دره های عمیق و مخروط افکنه های وسیعی در کویر شده اند و بر زیبایی های این نمک زار اضافه کرده اند و همچنین علاوه بر باغ های پسته ،‌ روستای حسن آباد از جمله روستا های نمونه گردشگری  محسوب می شود و دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است  که برای بازدید کامل از آن باید بیش از یک روز زمان صرف کنید

از لحاظ پوشش گیاهی  گیاهان شورپسند و در بعضی مناطق درخچه های تاغ از مهمترین و معدود ترین گونه های گیاهی کویر حاج علی قلی می باشند.

دو راه جهت رسیدن به کویر وجود دارد، راه اول از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جم و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان-معلمان است، اما برای یک بازدید یک روزه از این کویر پیشنهاد ما پیمایش از طریق مسیر حورزان دامغان است.

مساحت کلی صفحات رسی در حدود 1124 کیلومتر مربع است که در مجاورت کویر قرار دارد. بافت تشکیل دهنده روسب ها از نوعی ماسه ، رس های سلیتی است که در حالت خشکی بسیار سخت و در زمستان و بهار که خیس هستند بیسار لیز است.

کویر حاج علی قلی

مسطح ترین قسمت کویر مساحتی در حدود 466 کیلومتر مربع دارد که پوشیده از نمک زاری است که به طور نامتقارن و به طور  لوحه ای در حاشیه جنوب غربی کویر حاج علی قلی قرار گرفته است. از دیگر کویر هایی که در نزدیکی این کویر وجود دارند می توان به کوبر  دق بیارجمند در فاصله 60 کیلومتری  در شرق و دشت کویر ( کویر بزر ) در فاصله 100 کیلومتری  در جنوب نام برد.

بهترین زمان بازدید از کویر حاج علی قلی اواسط پاییز تا اواخر اسفندماه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا