تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

چشمه گراب مشهد ، درمانگاه بی منت طبیعت

چشمه گراب مشهد

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با چشمه گراب را که یکی از جاهای دیدنی مشهد است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

چشمه گراب مشهد

چشمه گراب در حدود 50 کیلومتری  جنوب مشهد و در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور است و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم در فاصله یک کیلومتری از جنوب جاده نیشابور  از دل زمین می جوشد. آب این چشمه  مملو از مواد معدنی می باشد و برای بسیاری از بیماری ها نقش درمانگر دارد به صورتی که بومی های منطقه برای خواص درمانی این چشمه داستان های زیادی را نقل کرده اند.

بهتر است بدانیم که چشمه گراب فقط یک چشمه نیست بلکه از چندین چشمه با فاصله هایی در حدود 500 متر از یکدیگر تشکیل شده اند که اغلب آن ها دارای دهانه های مخروطی  و بالاتر از سطح زمین هستند.بزرگترین چشمه آن  بر روی تپه ای به ارتفاع 30 متر می باشد. جالب است بدانید که هر کدام از این چشمه ها دارای رنگ و طعم های متفاوتی هستند.

چشمه گراب مشهد

به نظر بعضی از زبان‌شناسان و تاریخ شناسان واژه «گراب» از ترکیب دو واژه «گوگرد» و «آب» به دست آمده است و اشاره به وجود مواد گوگردی در این آب دارد. برخی دیگر هم معتقدند که این نام به طعم تند و تیز آب و یا خواص درمانی آن برای پوست اشاره دارد.آب چشمه گراب جزء دسته آب های دسته آب‌های کلروره سدیک آهن‌دار و هیپوترمال و اسیدیته زیاد می‌باشد.

چشمه گراب مشهد

وجود املاح کلر و سولفات فراوان و نیز ترکیبات به حد اشباع در آب نشان‌دهنده ارتباط آب با منابع غنی زیرزمینی از این مواد می‌باشد. این نوع آب‌ها افزاینده ادرار (مُدر)‌ هستند، و در نتیجه به دفع مواد زاید کمک می‌کنند. ازدیاد ترشحات بزاق، معده، صفرا و پانکراس (لوزالمعده) از دیگر خاصیت‌های درمانی این آب‌ها است. هم‌چنین این آب‌ها در درمان بیماری‌های مفصلی مفید هستند.

مسیر دسترسی

چشمه گراب در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور و در فاصله یک کیلومتری جنوب این جاده واقع شده است و فاصله آن از شهر مشهد در حدود ۵۰ کیلومتر است. نام این چشمه از نام روستایی که در نزدیکی اش قرار دارد یعنی روستای «گراب» گرفته شده است.با توجه به اینکه رسیدگی چندانی توسط سازمان های مربوطه به این چشمه نشده است نباید انتظار نداشته باشید که مسیر دسترسی این چشمه مطلوب باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا