تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردی

کویر کاراکال ، خشکزاری گرم و زیبا در یزد

کویر کاراکال یزد

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با کویر کاراکال را که یکی از جاذبه های گردشگری یزد است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

کویر کاراکال | کویر حسن آباد

امروزه کویر و کویرگردی نیز بین گردشگران از محبوبیت های زیادی برخوردار شده است،از این رو تور های زیادی نیز در حوزه کویر گردی فعالیت می کنند و البته استقبال زیادی نیز از طرف گردشگران شده است. کویر کاراکال در محدوده 18 کیلومتری شهر بافق و منطقه ای به نام صادق آباد است و به نام کویر صادق آباد نیز شناخته می شود. این کویر در استان یزد و در شمال طبس قرار گرفته است. از گذشته محل زیست نوع خاصی از گربه سانان زیبا به نام کاراکال بوده که همین امر باعث شده این کویر از شهرت خاصی برخوردار باشد.

کویر کاراکال | کویر حسن آباد

آشنایی با گربه کاراکال

همانطور که گفتیم کاراکال نام فارسی و باستانی نوعی از گربه سانان می باشد که در این کویر زندگی می کند البته امروزه گربه کاراکال را با نام های سیاه گوش یا منگوله گوش می شناسند. این گربه یکی از 8 نوع گربه سانی می باشد که در ایران زیست دارد. البته این نوع خاص گربه در آفریقا نیز زیستگاه دارد. در این کویر با توجه به ترکیب رنگ هایی که در آن وجود دارد به اوج آرامش برسید.

سیاه گوش | کاراکال

کاراکال یا سیاه گوش حیوانی  به شدن قلمرو طلب و تک زیست است و در اکثر مواقع شب گردی می کند. وسعت قلمرو یک سیاه گوش معمولا در حدود 270 الی 1116 کیلومتر مربع است که اجازه حضور کاراکال دیگری را در قلمرو خود نمی دهد. گربه کاراکال از هوش زیادی برخوردار می باشد و البته به راحتی می توان آن ها را اهلی کرد. در روزگار گذشته این حیوان را اهلی و به او آموزش های  فنی داده می شد  تا از آن ها به عنون شکارچی استفاده شود.

معرفی کویر کاراکال

کویر صادق آباد یا کاراکال در مرکز ایران در یزد قرار دارد. پوشش گیاهی این کویر بسیار ضعیف است. از جمله گیاهانی که در این منطقه می توان یافت بوته های نسیو  و اسکنبیل  است. در برخی از قسمت های این کویر در مز شن زار ها و نمک زار های حاشیه نیز می توان درخت های گز را مشاهده کرد. یکی از مزیت های این کویر دسترسی به آن توسط یک جاده اسفالته است که دسترسی را به کویر صادق آباد راخت تر کرده است.

کویر کاراکال | کویر حسن آباد

تفریحاتی که در این کویر می توان انجام دارد عبارتند از شتر سواری، سافاری ، موتور سواری و غلت خوردن از بالای تپه های شن روان  و حتی پیاده روی در نخلستان های این منطقه می باشد. یکی از محاسن اقامت در کویر لذت بردن از آرامش و سکوت کویر و همچنین لذت بردن از آسمان پر ستاره کویر می باشد. جهت اقامت در کویر کاراکال می توانید از اقامتگاه سنتی  که در این کویر وجود دارد استفاده کنید.

کویر کاراکال | کویر حسن آباد

بهترین زمان سفر

به صورت کلی بهترین زمان جهت سفر به استان های مرکزی ایران در فصول و زمان هایی است که ّهوا خنک تر باشد. برای سفر به کویر کاراکال پیشنهاد می شود در فصل پاییز و اوایل فصل بهار  اقدام کنید. در فصل زمستان نیز می توان به این کویر رفت اما با توجه به اینکه شب های زمستانی در کویر بسیار سرد است و تحمل آن دشوار است پیشنهاد اقامت شبانه را نمی دهیم اما در روز هوای معتدلی خواهد داشت.

کویر کاراکال | کویر حسن آباد

لیست جاذبه های گردشگری کویر کاراکال

  • تماشای نخلستان ها و شب های پرستاره کویری
  • بازدید از خانه ی وحشی بافقی
  • آب انبار و حمام کاکامیر
  • قلعه باقرآباد در بافق
  • مجموعه رفاهی شهید برزگری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا