تور

اجاره خودرو در دبی
استان مرکزیایرانگردیدلیجان

آشنایی با غار چال نخجیر، دلیجان

غار چال نخجیر دلیاجان، استان مرکزی

در این مقاله از سری مقالات ایرانگردی در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی غار چال نخجیر خواهیم پرداخت. پس برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری دلیجان با ما همراه باشید.

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر از نوع غارهای آهکی می باشد که بسیار زیباست و در استان مرکزی قرار گرفته است.این غار  در سال ۱۳۶۷ در اثر وقوع یک انفجار که به دلیل اکتشاف آب بوده است در نزدیکی دهانه‌ی آن کشف شد. این غار به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای به نام «نخجیر» در شمال شرق شهرستان دلیجان به این نام خوانده می‌شود.

به منطقه ای گود که شکارچیان برای راحت تر شکار کردن، حیوانات را به آن منطقه فراری می داده اند چال نخجیر گفته می شود. این غار به دوره سوم زمین‌شناسی متعلق است و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار چال نخجیر

سن این غار حدود 70 میلیون سال تخمین زده شده است و همانطور که گفتیم از غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می شود.زنده از آن جهت گفته می شود که اگر بخشی از غار تخریب شود در طول سالیان قابلیت خود ترمیمی دارد.

ویژگی‌های این غار

غار چال‌ نخجیر از جاهای دیدنی دلیجان به شمار می رود. این غار در راه دلیجان به نراق، در منطقه چال‌ نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده است. حرکت گسل معکوسی در منطقه کاستی واران سبب شکل‌گیری این غار شده است.این غار از غارهای طبقاتی است و دارای سه طبقه می باشد. ۹۵ درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است. دهانه اصلی غار نخجیر دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ متر و عرض ۱۰ متر است.

غار چال نخجیر

شکل هایی داخل غار ایجاد شده اند که از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند و باعث شده این غار در زمره زیباترین غارهای جهان به شمار آید. غار نخجیر از یک شاخه‌ اصلی و چندین شاخه فرعی تشکیل شده است که تقریبا ۴ کیلومتر از آن به وسیله افراد محلی و غارنوردان ماهر کشف شده است و عمق آن بنا به پیش‌بینی‌ها در حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است.

داخل غار دالان‌ها، کریدورها، دهلیزها، حوضچه‌‌ها و تراس‌های بسیار زیبایی تشکیل شده است.منشورهای بلور «کلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده که بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر کرده است.از جلوه های زیبا و دیدنی این غار می توان به اسفنج های بلورین، منشورها، کلیست و باغ های مرجانی که در طول سالیان متمادی تشکیل شده است، دالان ها و حوضچه های مختلف اشاره کرد.

غار چال نخجیر متشکل از چندین تالار مختلف است که از بین آن ها، می توان گفت که تالار چهلستون زیباترین تالار این غار است که انواع چکیده و چکنده های گوناگون و رنگ های خیره کننده و زیبا آن را پوشش داده است. تالارهای دیگر این غار عبارتند از: تالار زیبایی ها، دریاچه، برزخ، باغ وحش، سفره عروس و چهلچراغ. از میان این تالارها کوچک ترینشان ابعاد  ۳×۵×۲۰ متر و بزرگ ترینشان ابعاد ۳۰×۴۰×۱۲۰ متر را دارد.

بافت‌ها و قندیل‌های بلورین غار به رنگ تیره درآمده و سقف غار پر از پیچ ها و شکستگی‌های مختلف است. این غار تا عمق ۱۴ کیلومتر شناسایی و در حدود از 1200 متر  آن برای بازدید عموم کف‌سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده‌است که با طی کردن ۴۷ پله می‌توان به این عمق دست یافت.در غار چال‌ نخجیر سنگ‌‌های تزئینی و زیبا در شکل‌های انسان، گوزن، عقاب، لاک پشت، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین به وجود آمده است. جنس بیشتر این سنگ‌ها از آهک است.

غار چال نخجیر

در قسمت انتهایی و پایین دست غار، دریاچه‌ای وجود دارد که دیواره، سقف و پیکره‌های اسرار آمیز آن را سنگ‌‌های عجیب احاطه کرده که سبب زیبایی و شگفتی بسیار غار شده است اما هنوز بطور کامل انتهای غار شناسایی نشده‌است. وجود تهویه طبیعی هوای داخل غار، باعث شده که غار در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد. همچنین در این غار مشکل کمبود اکسیژن وجود ندارد. بازدیدکنندگان هیچ‌گاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند.

غار چال نخجیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا