تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیشوشتر

جاهای دیدنی شوشتر خوزستان

جاهای دیدنی شوشتر خوزستان

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی جاهای دیدنی شوشتر خواهیم پرداخت.

شوشتر شهری تاریخی و زیبا با آب و هوایی مطلوب و در دامنه‌ی کوه‌های زیبای زاگرس در استان خوزستان واقع شده است. گردشگران بیشتر به دلیل لذت بردن از طبیعت زیبای این شهر به شوشتر سفر می کنند. موقعیت جغرافیایی شهر شوشتر به‌گونه‌ای میباشد ،که کارون پرآب‌ترین رودخانه‌ی کشور،از آن می گذرد.
در گذشته‌های دور تمدن ایلام در این شهر به وجود آمده و همین مردم بودند که شگفت‌انگیزترین سازه آبی جهان را ایجاد کردند. شهرت شوشتر به دلیل وجود همین سازه می باشد که در ادامه مطلب بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. همچنین شهر شوشتر دارای آثار باستانی و تاریخی می باشد، که هرکدام از آن‌ها در نوع خود بی بدیل می باشند.

شهر شوشتر

جاذبه های دیدنی شهر شوشتر

شهر شوشتر دارای جاذبه های  دیدنی‌های بسیار گوناگونی میباشد.در این بخش میخواهیم به معرفی جاذبه‌های گردشگری موجود در شهر شوشتر خوزستان بپردازیم.

مسجد جامع شهر شوشتر

مسجد جامع شوشتر یکی از جاذبه‌های گردشگری – مذهبی این شهر می باشد ،که بر اساس شواهد موجود هم‌زمان با ولایت امام حسن عسگری (ع) ایجاد شده است. معماری این بنای تاریخی بسیار زیبا، چشم‌نواز و حرفه‌ای میباشد. در مسجد جامع شوشتر تزئینات بی نظیری وجود دارد که آن را تبدیل به بنایی ارزشمند کرده است.

مسجد جامع شهر شوشتر

قلعه سلاسل شوشتر

این قلعه‌ی جذاب از آثار تاریخی شهر شوشتر می باشد که بر روی صخره‌ای در شمال شهر واقع شده است. در اطراف قلعه سلاسل خندقی برای امنیت بیشتر ایجاد شده است. کارشناسان باستان‌شناسی بر این عقیده می باشند که ساخت آن هم‌زمان با “پل بند شادروان” و در دوران سلطنت ساسانیان بوده است، و در زمانهای مختلف بازسازی گشته است.

قلعه سلاسل شهر شوشتر

چهارطاقی شوشتر

چهار طاقی این بنای تاریخی و کهن در دوره قاجاریه ایجاد شده است ،و در آغاز محلی برای اقامه نماز آسیابانان بوده است. علت نام‌گذاری آن شکل ظاهری ساختمانش میباشد، سقفی گنبدی که بر روی چهارستون پهن واقع شده و جذابیت ویژه ای به بنا داده است.

چهار طاقی شهر شوشتر

امام‌زاده عبدالله شوشتر

در جنوب شهر شوشتر امام‌زاده‌ای بسیار زیبایی بر روی یک تپه واقع شده است. که محل دفن امامزاده عبدالله از فرزندان امام زین العابدین (ع) می باشد. این بنای زیبا شامل کتیبه‌های کهن سنگی و گچ‌بری‌هایی به سبک سلجوقی و صفوی می باشد.

امامزاده عبدالله شهر شوشتر
امامزاده عبدالله

پل بند شادروان

پل بند شادروان که با نام قیصر نیز شناخته می شود، بر روی رودخانه کارون و در شمال غربی شوشتر واقع میباشد.این پل شادروان دارای ۳۳ دهنه می باشد که تنها ۵۰ درصد آن را بازسازی کردنده اند. همچنان از پل شادروان جهت برگرداندن آب کارون به مزارع استفاده می شود. این پل در ۳۰۰ متری جنوب بند میزان، روی شاخه اصلی رود كارون (شطیط) احداث شده و امروزه بقایای آن در نزدیکی پل آزادگان می باشد. در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، این اثر تاریخی با شماره ثبت ۷۸ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین پل شادروان به همراه ۱۵ اثر تاریخی آبی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با نام نظام آبی تاریخی شوشتر به‌عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده است.

پل بند شادروان شهر شوشتر

سازه‌های آبی تاریخی

مهم‌ترین جاذبه شوشتر، سازه‌های آبی- تاریخی مربوط به تمدن ایلامی‌ها می باشد. سازه‌های آبی شوشتر از بند میزان در بلوار شهید شرافت شروع شده است. معروف‌ترین آن‌ها بند میزان است که مقابل بنای کلاه‌فرنگی واقع شده است. این بند، کارون را دو قسمت که به آنها شطیط (چهاردانگه) و گَرگَر می‌گویند تبدیل کرده است.
در مسیر گرگر مجموعه‌ای از آسیاب‌های زیبای تاریخی واقع شده، که سالهاست با جریان آب کار می کنند. آب بعد از عبور از آسیاب‌ها از چند آبشار زیبا سرازیر و به حوضچه‌ای بزرگ می ریزد. زیبایی این آبشارها غیرقابل وصف می باشد.
در سمت شمال آسیاب‌ها برروی گرگر، پل بند گرگر واقع شده ،که به‌عنوان سد نیز کاربرد داشته .در گذشته این بند زیبا یکی از دروازه‌های شوشتر بوده.

سازه های آبی شهر شوشتر

صنایع دستی شوشتر

احرامی یکی از منسوجات سنتی شوشتر می باشد که دارای تارهایی از جنس پنبه و پودهایی از پشم است. احرامی‌ها دارای ترکیب رنگی خاصی می باشد و در آن‌ها فقط رنگ‌های زرد، سبز، سفید، نارنجی و سرمه‌ای مورد استفاده قرار میگیرد. شاید فکر می کنید که این چند رنگ محدود، زیبایی را از احرامی‌ها می‌گیرد اما هنرمندان شوشتری به قدری خبره می باشند که با همین رنگ‌ها شاهکاری باورنکردنی را ایجاد می‌کنند.

احرامی شهر شوشتر

بافت عبا در شوشتر از حدود پانصد سال قبل وجود داشته است. بیشتر این عباها از پشم بافته و به رنگ‌های خرمایی، مشکی، شیری و خاکستری می باشند. برخی از عبا بافها بعد از بافت، آن‌ها را با رنگ‌های طبیعی به‌صورت کاملا سنتی رنگ می کردند. عباهای شوشتر از لحاظ جنس و نوع بافت بی بدل می باشند.

معرق ساقه گندم نیز دارای قدمت زیادی در مناطق جنوبی ایران می باشد. در گذشته با ساقه‌های نی‌شکر و ذرت معرق را انجام می‌دادند ولی امروزه از هر گیاه ساقه داری مانند گندم، برنج و جو در این هنر استفاده می‌شود. از هنر معرق ساقه گندم برای زینت دادن به انواع صندلی‌ها، میزها، درهای چوبی، نمای دیوار و ستون‌های داخلی منزل و حتی تابلوهای سنتی نیز استفاده می‌شود. برای انجام این هنر زیبا لازم است تا ساقه‌های محکم و خوب گیاهان را رنگرزی و سپس صیقل بدهند. بد نیست بدانید که از پرفروش‌ترین معرق‌های گندم نقش‌های مینیاتوری است.

در اکثر شهرهای جنوبی ایران کپو بافی رونق دارد. کپو از پیچیدن هنرمندانه ساقه‌های جوان نخل و کامواهای رنگارنگ به یکدیگر ساخته می شود. تلاقی رنگ‌های تند و ملایم که بیانگر خونگرمی و مهربانی مردم جنوب می باشد در کپو بافی به نمایش  گذاشته می شود. کپو در عین زیبایی دارای  کاربردهای فراوانی می باشد.

کپو بافی شهر شوشتر

مکان

شوشتر در استان خوزستان واقع شده است. فاصله شوشتر تا اهواز ۸۵ کیلومتر و تا تهران ۸۳۱ کیلومتر و تا خلیج فارس ۲۲۲ کیلومتر می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا