تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

آشنایی با دره آل مشهد

دره آل

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با دره آل مشهد ، واقع در خراسان رضوی شهر مشهد آشنا می کنیم. در ادامه این مطلب زیبا همراه ما باشید.

یکی از جاذبه های مهم شمال شرق ایران دره آل محسوب می شود. این ناحیه و نواحی اطراف آن، غارها و قلعه های قدیمی و منظره های دل نشین را در قلب خود جای داده اند.

دره آل کلات کجاست؟

یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد این منطقه می باشد. دره آل در نزدیکی روستای آل و در جاده تاریخی مشهد به کلات نادری قرار دارد. در راه از روستاهای اندرخ و کارده عبور کرده، بعد از 45 کیلومتر از مشهد که فاصله گرفتید، به این منطقه می رسید.

علت نام گذاری دره آل، خانه دیو خوفناک 

در این دره روستای آل واقع است و به همین علت نام گذاری شده است. علت این اسم این است که: هرمنطقه داستان یا افسانه ای به خود دارد، اما گاهی این اسامی رمز آلود می باشند. برای این دره هم روایتی است که می گویند: علت نام گذاری این دره وجود (آل) است. آل همان موجود خوفناک و نامرئی که قصه ها و داستان هایی عجیب در مورد آن می دانیم.

دره ال

طبیعت دره آل کلات  

وجود درخت انجیر در این دره باعث زیبایی آن شده است. در این منطقه درختان انجیر وحشی به وفور یافت می شود. در حاشیه رودخانه درختانی مثل: تمشک، زرشک، گزنه و پونه یافت می شود. شغل مردم روستا دامداری و باغداری می باشد. در این منطقه درختان سیب، گردو، گیلاس، گلابی، آلبالوو زرد آلو هم می بینید.

جاذبه های دره آل کلات

حالا می خواهیم با جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه آل و جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شویم در ادامه همراه ما باشید.

غارهای دره آل

 غارهایی در این مسیر وجود دارد که مهم ترین آن در مسیر رفتن به روستای آل می باشد، که بعد از روستای اندرخ و کارده می باشد. دیدن غارها با اشیای قدیمی و همان طور اسکلت انسانها در هزاران سال پیش بسیار زیبا و جذاب می باشد. عرض دهنه غار بین 1 تا 3 متر و طولش بیش از 100 متر می باشد. اگر وارد غار شدید منتظر راه های تو در توی  و خفاش های انجا باشید.

البته دسترسی به این غارها هم ساده نیست و نیاز به تجهیزات دارد. اگر خواستید به غار بروید حتما با افراد با تجربه بروید.

دره ال

 

آبشار دره آل

آبشار این منطقه بسیار زیبا و تماشایی می باشد. 5 آبشار فصلی هم در فصل های بارانی سال هم جاری اند و در زمانهای دیگر خشک می شوند. این آبشار از کوه های هزار چشمه آغاز می شودو در این ناحیه جریان دارد.

 

دره ال

 

دره انجیر

در میان درختان بسیار و صخره ها، دره انجیر انجیر را می بینید. این منطقه با درختان انجیر وحشی شناخته می شود. هر ساله انجیر های شیرین و خوش طعم، روی شاخه های آن جا خوش می کند. شما غاری در دره انجیر مشاهده می کنید که قدمت آن 1000 ساله است.

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی در نزدیکی دره آل قرار دارد و سنگ نوشته ای به طول یک متر می باشد. این اثر تاریخی مربوط به اواخر حکومت تیموریان و اوایل دوره صفوی می باشد. کتیبه مهمترین اسناد تاریخی خراسان می باشد. در این کتیبه شرح پیروزی های شیبک خان ازبک را روی آن، در 10سطر و به خط ثلث نوشته است. کتیبه خان تاشی حدود 35 کیلومتری جاده مشهد ، کلات می باشد.

دره ال
کتیبه تاشی

سد کارده

یکی از قدیمی ترین سدهای خراسان رضوی سد کارده می باشد. سد کارده در بین روستاهای اندرخ و کارده واقع است. این سد و رودخانه کارده منطقه ی مناسب برای تفریح می باشد و هوای تازه و چشم اندازی زیبا دارد.

تفریحات دره آل 

شما در این سفر امکان پیاده روی در طبیعت، کوهنوردی، صخره نوردی، غارنوردی را دارید. از تماشای این منطقه لذت ببرید و از مناظر زیبای ان عکاسی به عمل بیاورید. حتی شما می توانید شب را در انجا بمانید و خنکای نسیم سحر را به خودتان هدیه دهید.

امکانات گردشگری دره آل

در این منطقه اقامتگاه وجود ندارد و فاصله نزدیکترین هتل یک ساعت رانندگی می باشد. در مسیر پیاده روی فروشگاه و مغازه نیست و شما از قبل برای خود همه چیز تهیه کنید و همراه داشته باشید.

 بهترین زمان بازدید دره آل مشهد

بهترین فصل آن بهار است. در این فل چشمه ها پر آب هستند و فضا سر سبز و هوای آن معتدل و بهاری می باشد.

دره ال

نکات مهم در سفر به دره آل مشهد

برای رفتن به این مسیر حتما کفش مناسب پیاده روی و کوه نوردی همراه داشته باشید.

آب آشامیدنی با خود همراه ببرید.

برای رفتن به غار و قلعه های دره آل از افراد با تجربه کمک بگیرید.

برای غار نوردی تجهیزات تخصصی ، هدلایت مناسب، غذا، آب و چراغ همراه داشته باشید.

نزدیک منطقه پمپ بنزین وجود ندارد حتما باک ماشین خود را چک کنید.

مسیر آن خاکی است حتما زاپاس همراه داشته باشید.

دره ال

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا