تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیتنکابن

اسل محله ، روستای زیبای بهشتی در تنکابن

همان‌طور که می­ دانید اکثر مردم برای تعطیلات برنامه سفر را ترجیح می­ دهند. بعد از خستگی طولانی ‌مدت از کار و مشکلات روزمره، یک سفر به‌یاد ماندنی حال انسان را دگرگون می ­کند. سفر به مکان­ هایی با طبیعت دلنواز و آب‌ و هوای خوش، می ­تواند بهترین حس و حال خوب را به وجود آورد.در ایران، مناطق شمالی اولویت بیشتر مردم برای سفر است. طبیعت روح انسان را جلا می­دهد. علاقه انسان به طبیعت و سر سبزی دیرینه است. مناطق شمالی ایران به دلیل این نعمت زیبای خداوندی، هرساله مسافران زیادی را از سراسر ایران جذب می­کنند. رطوبت و هوای شرجی تابستان در مناطق شمالی هم نمی ­تواند مانع سفر گردشگران شود. جنگل، دریا، کوه و رودخانه ­های طبیعی و دائمی در شمال ایران یکی از جاذبه ­های گردشگری در کشور است. در بین استان­های شمالی، استان مازندران بیشترین اقامت مسافر را دارد. مازندران جاذبه ­های گردشگری بی­شماری دارد. تنکابن از شهرهای فوق‌العاده دوست‌داشتنی این استان است.با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه شوید تا شما را از زیباترین منطقه گردشگری تنکابن یعنی روستای اسل محله با خبر سازیم.

جاذبه­ های گردشگری تنکابن

یکی از استان­ های خوش آب و هوای خطه شمال ایران، مازندران است. این استان هرساله تعداد زیادی گردشگر را جذب می ­کند. علاقه زیاد انسان ­ها به طبیعت، جنگل، کوه و دریا باعث شد تا مازندران همیشه مهمان­ هایی از سراسر ایران را پذیرا باشد.

تنکابن یکی از بهترین و چشم نوازترین شهرهای گردشگری استان مازندران است. این شهر در غرب استان مازندران قرار دارد. تنکابن شهری با پل­های قدیمی و طبیعت بهشتی است. این شهر دوست داشتنی جاذبه­ های گردشگری بسیاری دارد. از جاذبه­ های گردشگری این شهر می ­توان به دشت دریاسر، جنگل­ های دو هزار و سه هزار و به‌ خصوص اسل محله اشاره کرد.

اگر طبیعت بکر اولویت سفر شماست، پیشنهاد می­ کنیم اسل محله را انتخاب کنید.

روستای اسل محله

اسل محله، روستای زیبای بهشتی در تنکابن

مازندران جاذبه­ های گردشگری بسیاری دارد. بعضی از این جاذبه­ ها را هنوز تعداد کمی می­ شناسند. در جنوب شهرستان تنکابن و در دره دو هزار، روستایی زیبا به نام اسل محله وجود دارد. اسل محله، روستای زیبای بهشتی در تنکابن، در استان سرسبز مازندران قرار دارد. این بهشت کوچک، تا چند سال پیش فقط یک روستا با چند خانه کاه گلی و یک مسجد و دو امامزاده بود. متأسفانه در چند سال اخیر، با عدم نظارت دقیق، ساخت و ساز ساختمان­ هایی نامتناسب با طبیعت را در این روستا شاهد هستیم.

آب و هوای بسیار عالی و منحصر به فرد و طبیعت بکر از ویژگی ­های بارز اسل محله است. یکی دیگر از علل جذب گردشگر در این منطقه، نزدیکی به دشت زیبای دریاسر و همچنین صعود به چکاد سیلان است.

اسل محله یا عسل محله؟

اسل محله (Esel Mahalleh) از توابع بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن در استان مازندران است. این منطقه به اشتباه توسط برخی افراد غیربومی، عسل محله خطاب می ­شود؛ ولی باید بگوییم که اسل محله هیچ‌گونه ارتباطی با عسل خوراکی ندارد. در پژوهش‌های میدانی مشخص شد که واژه اسل محله صحیح است. برخلاف نوشتار نادرست عسل محله، ریش سفیدان منطقه آن را اِسل محله (Esel Mahalleh) خطاب می­ کنند. این پایان ماجرا نیست و تحقیقات در رابطه با اسم این منطقه ادامه داشت. در مطالعه کتابخانه‌ای، از دو کتاب «از آستارا تا استارباد» و «نگاهی همه سویه به تنکابن» استفاده شد. در کتاب «از آستارا تا استارباد» در بخش راه­ های قدیمی منطقه دو هزار تنکابن، نوشتار این واژه با کسر الف و سین است. تأیید نوشتار صحیح اسل محله در کتاب «نگاهی همه سویه به تنکابن» هم موجود است. ناگفته نماند، در زبان پارسی پهلوی برکه‌های آب را هِسِل خطاب می کردند. با گذشت زمان واژه هِسِل به اِسِل تبدیل شد و امروزه به این منطقه عسل محله هم می­ گویند. در واقع واژه اسل محله به معنای استخر هم استفاده می­شد.

روستای اسل محله

اسل محله، روستای خوش آب و هوا

اسل محله، روستای زیبای بهشتی در تنکابن، دارای آب و هوایی بسیار خوش است. آب و هوای منحصر به فرد این روستا بین مردم مشهور است. برخی از مردم علت این آب و هوای عالی را، قرارگیری موقعیت روستا در میان دو کوه و دو دره می ­دانند. ناگفته نماند که جاری بودن دائمی رودخانه دریاسر در این روستا هم یکی دیگر از علل آب و هوای عالی است. آفتاب در این روستا تنها سه ساعت از زمان شبانه‌روز را درگیر خود می­کند.

موقعیت مکانی روستای اسل محله

همان‌طور که پیش­تر اشاره شد، موقعیت مکانی این روستا در جنوب شهرستان تنکابن است. روستای اسل محله در ارتفاعات کوه­‌های دو هزار تنکابن قرار دارد. مسیر دسترسی به این منطقه، یک جاده فرعی با پیچ و خم زیاد و شیب تند است. این جاده از جاده دو هزار جدا می­‌شود که حدود ۵ کیلومتر ادامه دارد. از شهرهای نزدیک به روستا می‌­توان تنکابن، عباس‌آباد و رامسر را نام برد. این روستا آخرین روستا در دره رودخانه هلوکله (از شاخه‌های رودخانه دو هزار) است.

اسل محله، محله­ ای که کنار دریاچه قرار دارد

کوه سیالان در مرز استان­‌های مازندران و قزوین قرار دارد. این کوه با ارتفاع 4175 متر از جنوب به منطقه رودبار الموت و از شمال به دره دو هزار تنکابن اشراف دارد. کوه سیالان در طول دوران چهارم زمین شناسی دارای یخچال­‌های کوهستانی بود. طبق مطالعات میدانی و شواهد زمین شناسی، فرضیه‌­ای مطرح شد که در نام­گذاری اسل محله تأثیر داشت. بر اساس فرضیه، در ناحیه شمال محل فعلی دره هلوکله، قبل از تپه دریاسر (مشرف به روستای اسل محله) دریاچه‌­ای قرار داشت. این دریاچه با گرم شدن زمین در دوره ­های بعد از یخچالی یعنی از ده هزار سال قبل وجود داشت. با گذشت زمان، در اثر فرسایش و ایجاد یک کانال سرریز در دیواره تپه دریاسر، آب این دریاچه دائمی تخلیه شد. در حال حاضر دریاچه ­های فصلی در این منطقه به ­وجود آمد.

روستای اسل محله

علاوه بر مواردی که پیش­تر ذکر شد، وجود پولیه­ ( چاله ­های آهکی وسیع) هم یکی دیگر از علل نام گذاری اسل محله است. این چاله‌ ها باعث تشکیل دریاچه­‌های فصلی و گاه دائمی هستند. طبق مطالعات میدانی دره­ی دریاسر یک پولیه است.

وجود دریاچه دائمی در دوره بعد یخچالی و همچنین دریاچه­ای فصلی در محل چاله آهکی، نام‌گذاری اسل محله را می ­توان نتیجه گرفت. قرارگیری این روستا در نزدیکی دریاچه ­های ذکر شده، باعث شد تا این روستا، استخر محله نام­گذاری شود. به مرور زمان، استخر محله، به اسل محله تبدیل شد.

جمعیت روستای اسل محله

اسل محله، روستای زیبای بهشتی در تنکابن، بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، دارای جمعیت ۳۴ نفر (۱۱ خانوار) بود. اسل محله با گذشت زمان روند جمعیتی رو به رشدی را داشت. در  سال ۱۳۹۵ براساس سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت این روستا برابر با ۱۰۳ نفر (۴۰ خانوار) بود.

روستای اسل محله

کلام آخر

سفر برای هر انسانی جذابیت­ های خاصی دارد. سفر باعث از بین رفتن خستگی‌های ناشی از کار می­ شود. دیدن مناظر زیبا و طبیعت سر سبز روح انسان را جلا می­‌بخشد. شمال ایران با جاذبه­‌های گردشگری بسیاری که دارد، همیشه پذیرای مهمان از سراسر ایران است. مازندران با داشتن جنگل­ های ناب و کوه و رودخانه­‌های دائمی و فصلی یکی از بهترین مناطق برای سفر است.

اسل محله، روستای زیبای بهشتی در تنکابن از بکرترین مناطق سرسبز استان مازندران است. اسل محله توسط افراد غیر بومی به اشتباه عسل محله نیز خطاب می­ شود. این روستای زیبا در نزدیکی دشت دریاسر قرار دارد. دره ای ییلاقی که آن را بهشت اردیبهشت ایران می ­خوانند. اسل محله با داشتن آب و هوایی وصف نشدنی و طبیعتی زیبا هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. اگر می­ خواهید آب و هوایی عالی همراه با چشم اندازی فوق‌العاده را تجربه کنید، حتماً به اسل محله سر بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا