تور

اجاره خودرو در دبی
استانبولترکیهجهانگردی

مسجد سلطان احمد استانبول

استانبول ترکیه یکی از دیدنی‌ترین شهرهای این کشور است که هرساله از عده زیادی گردشگر و توریست میزبانی می‌کند. جاذبه‌های تاریخی و تفریحی این شهر موجب شده تا افراد زیادی استانبول را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. یکی از جاذبه‌های تاریخی و مهم این شهر، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی است؛ مسجدی با پیشینه تاریخی و معماری جذاب و منحصر به فرد. اگر قصد دارید به استانبول سفر کنید و می‌خواهید پیش از آن َبا برخی جاذبه‌های گردشگری شهر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید؛ در این مقاله قصد داریم مسجد سلطان احمد استانبول را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

معرفی مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول یا مسجد آبی یک بنای تاریخی در دل شهر استانبول است که شهرت جهانی دارد. گردشگران زیادی از سراسر دنیا با هدف بازدید از این بنای مهم تاریخی به ترکیه سفر می‌کنند. اما این بنا هنوز هم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر روز مسلمانان زیادی در آن به نماز می‌ایستند.

مسجد سلطان احمد استانبول

یکی از جاذبه‌های این مسجد، کاشی‌‌های آبی رنگ و دست‌ساز دیواره‌های داخلی بنا است که شکوه و زیبایی آن را چند برابر می‌کند. مسجد سلطان احمد یکی از بزرگترین مساجد ترکیه نیز به حساب می‌آید و ظرفیتی در حدود ده‌هزار نفر دارد.

در ادامه با بخش‌های مختلف مسجد و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

دلیل نام گذاری مسجد

بر اساس مستندات تاریخی و آن چه به عنوان تاریخچه ساخت مسجد در دسترس است، این مسجد به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین خاطر پس از مرگ وی، نام سلطان احمد را برای مسجد برگزیدند.

اما همانطور که اشاره کردیم، این مسجد به مسجد آبی استانبول نیز شناخته می‌شود. نکته جالب اینجا است که نمای بیرونی بنا آبی رنگ نیست. بیشتر به علت کاشی‌های آبی رنگ فضای داخلی است که مسجد به این نام نیز معروف است.

البته در مورد این نام گذاری داستان دیگری نیز روایت می‌شود. گفته می‌شود در گذشته ملوانان در هنگام سفر با کشتی می‌توانستند انعکاس آب را بر روی دیواره‌های مسجد ببینند، از این رو مسجد سلطان احمد را به مسجد آبی نیز می‌شناسند.

مسجد سلطان احمد استانبول

آشنایی با معماری مسجد سلطان احمد استانبول

معماری مسجد سلطان احمد نقطه اوج معماری حکومت عثمانی به حساب می‌آید؛ ترکیبی از معماری اسلامی و المان‌های دوره بیزانس.

در مرکز مسجد می‌توانید فواره‌ای بزرگ را مشاهده کنید که در قسمت بالایی آن یک زنجیر وجود دارد. این مسجد مجموعاً 5 گنبد اصلی، 8 گنبد ثانویه و 6 مناره زیبا دارد. سازه‌ای مستطیلی شکل که پنج گنبد اصلی آن با چینشی اعجاب‌انگیز و چشم‌نواز در کنار هم قرار گرفته‌اند. در اطراف نیز 8 گنبد دیگر و 6 مناره باشکوه قرار دارد. یکی از دلایل جذابیت این مسجد، وجود همین 6 مناره است. از آنجایی که در آن دوران اغلب مساجد دو مناره داشتند، وجود این مناره‌ها، یک تفاوت جذاب و دیدنی به حساب می‌آمد.

معرفی بخش‌های مختلف مسجد سلطان احمد

در این قسمت بخش‌های متفاوت و دیدنی مسجد سلطان احمد استانبول را معرفی کرده و ویژگی‌‌های آن را بیان می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با این بنای باشکوه، با ما همراه باشید.

ورودی‌ها

این مسجد چندین ورودی دارد. در ضلع شمال غربی بنا سه ورودی قرار گرفته که در بین آن‌ها، ورودی اصلی مسجد به علت داشتن سازه بلند و زیبا و گنبد کوچک، بیش از بقیه به چشم می‌آید. لازم به ذکر است که به علت احترام به حریم مسجد، افرادی که قصد عبادت ندارند نمی‌توانند از درب اصلی وارد مسجد شوند. در واقع این درب مخصوص رفت و آمد مسلمانان است.

علاوه بر این، سه ورودی دیگر در بخش شمال شرقی مسجد نیز وجود دارد که مربوط به مقبره سلطان احمد، مدرسه و یک باغ زیبا است.

حیاط مسجد

پس از عبور از ورودی اصلی، حیاط مسجد اولین جایی است که خواهید دید. با ورود به حیاط وسیع مسجد، می‌توانید در دو طرف خود وضوخانه‌ها و رواق‌های زیبایی را ببینید که جهت رفاه نمازگزاران ساخته شدند؛ رواق‌هایی با 26 ستون متصل و گنبدهایی زیبا. گوشه‌ای از حیاط هم می‌توانید مرکزی را ببینید که اطلاعاتی درمورد مسجد و دین اسلام به گردشگران ارائه می‌کند و می‌توانید از آن استفاده کنید.

زیباترین بخش، آبخوری شش ضلعی و زیبایی است که درست وسط حیاط قرار دارد. بنایی با شش ستون مرمرین و زیبا و گنبدی کوچک که متأسفانه حکاکی‌های روی آن از بین رفتند.

قصر سلطان احمد

از مهم‌ترین بخش‌های مسجد، عمارت سلطان احمد است که در زمان ساختش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. این عمارت که در ضلع جنوب شرقی مسجد قرار دارد، در گذشته برای استراحت و عبادت سلطان بنا شده است. معماری این عمارت نیز بسیار زیبا و اعجاب انگیز است و معماران آن را با کاشی‌هایی باشکوه و نفیس تزئین کردند. علاوه بر این می‌توانید 10 ستون مرمرین، محرابی با طلاکاری آیات قرآن، کاشی‌های طلا و یک طاق سرپوشیده را نیز در این عمارت مشاهده کنید.

شبستان

از دیگر بخش‌های مهم مسجد سلطان احمد استانبول، شبستان آن است. شبستان مسجد درست زیر گنبد آن قرار دارد و تمام ورودی‌های مسجد به آن ختم می‌شوند. محلی مملو از جاذبه‌های دیدنی و زیبا، همچون آینه‌های رنگی، لوسترهای باشکوه، کاشی‌ کاری‌های دیدنی و محراب شبستان که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

آدرس دقیق مسجد سلطان احمد استانبول

برای رسیدن به این مسجد دیدنی، آسان‌ترین راه استفاده از تراموا است. برای دسترسی راحت به مسجد کافی است سوار خط تراموا کاباتاش به باغجیلار شوید. پس از پیاده در ایستگاه سلطان احمد می‌توانید تنها با حدود دو دقیقه پیاده روی، به مسجد سلطان احمد استانبول برسید.

علاوه بر این می‌توانید از خطوط اتوبوس همگانی استانبول نیز برای رسیدن به مسجد استفاده کنید. دو خط اتوبوس سلطان احمد – دولماباغچه و سلطان احمد – چاملیجا شما را به راحتی به مسجد می‌رسانند.

اما به صورت دقیق، مسجد سلطان احمد در منطقه فاتح، محله سلطان احمد و در خیابان آن میدانی قرار دارد.

مسجد سلطان احمد استانبول

جمع بندی

در این بخش به معرفی مسجد سلطان احمد استانبول پرداختیم و جاذبه‌های گوناگون این بنای تاریخی و زیبا را توصیف کردیم. اگر به دنبال سوژه‌های جذاب عکاسی می‌گردید می‌توانید با بازدید از مسجد در اوقات نماز و مشاهده صف نمازگزاران، عکس‌های جذاب و خاطره‌انگیزی بگیرید. برای آشنایی بیشتر با دیدنی‌های کشور ترکیه، از دیگر مقالات ما استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا