تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردیسمیرم

تنگه بی بی سیدان کجاست؟

اصفهان از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری ایران است و جاذبه‌های چشم نوازی دارد. یکی از خوش آب و هواترین مناطق اصفهان تنگه بی بی سیدان است که با طبیعت بکر و مطبوع خود مکان فوق‌العاده‌ای برای گشت و گذار به شمار می‌رود. این تنگه باشکوه امکانات رفاهی و جاهای دیدنی متعددی دارد و طبیعت دوستان و گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با تنگه بی بی سیدان بیشتر آشنا شویم.

معرفی تنگه بی بی سیدان

تنگه زیبای بی بی سیدان در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این روستا در شهرستان سمیرم اصفهان واقع شده و آب و هوای بسیار دل‌انگیز و مطبوعی دارد. این تنگه در جنوب سمیرم واقع شده و تا اصفهان ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد. در روستای بی بی سیدان رودخانه‌ای زیبا و بکر وجود دارد که از دل صخره‌های آن جاری است و چشمه‌های زیادی در طول مسیر رودخانه روان شده‌اند.

این تنگه آبی به‌عنوان سرچشمه بسیاری از چشمه‌ها و آبشارهای سمیرم به شمار می‌رود و مناظر سرسبز و دیدنی به وجود آورده است. تنگه آبی بی بی سیدان از صخره‌ها و کوه‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده که در دل آنها غارهای زیادی وجود دارند. آب از طریق چشمه‌های داخل کوه به داخل این غارها وارد می‌شود و مانند آبشار به کف غار می‌ریزد. این تنگه دارای پیچ و خم زیادی بوده، به همین دلیل مناظر بکر و چشم نوازی ایجاد کرده است.

در آب این تنگه شنا و آب‌تنی امکان پذیر بوده و خانواده‌ها در اطراف آن به بساط پیک‌نیک می‌پردازند. آب تنگه بسیار زلال و نیلگون بوده و در عمق آن ماهیان و آبزیان زندگی می‌کنند. در نواحی اطراف تنگه بی بی سیدان شالیزارهای خوش‌منظری وجود دارند که در دو طرف رودخانه کاسکان خودنمایی می‌کنند. این جاذبه زیبا در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای سردی دارد.

تنگه بی بی سیدان
تنگه بی بی سیدان

آب و هوای تنگه بی بی سیدان

همانطور که گفته شد تنگه تماشایی بی بی سیدان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و از آب و هوای معتدل برخوردار است. در تابستان هوای این منطقه خنک و مطبوع بوده و زمستان‌های بسیار سردی دارد. در این تنگه رودخانه‌ها و چشمه‌های زیادی عبور می‌کنند، برای همین همیشه آب و هوای خنکی دارد. به طور کلی میانگین هوا در این منطقه ۱۰ درجه است و با هوای بهاری خود گردشگران زیادی را راهی این منطقه می‌کند. هوای عالی تنگه بی بی سیدان باعث شده شالیزارهای برنج، مزارع کشاورزی، باغ‌های سیب و دامداری‌ها به وجود آیند.

پوشش گیاهی و جانوری تنگه بی بی سیدان

به لطف رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای متنوعی که در اطراف این تنگه وجود دارند گونه‌های گیاهی بسیار متنوعی را می‌توان مشاهده کرد. از جمله پوشش گیاهی این تنگه می‌توان به انجیر وحشی، انگور، تمشک و درختان جنگلی اشاره کرد. به‌طوری‌که در حاشیه رودخانه گیاهان دارویی رشد می‌کنند. وجود چنین مناظر سرسبزی باعث شده تنگه مکان فوق‌العاده‌ای برای پیاده‌روی و قدم زنی محسوب شود. فقط باید وسایل مناسبی مانند کوله‌پشتی، کفش و لباس به همراه داشته باشید. این منطقه بکر بوده و نباید به فضای سبز آن آسیب وارد کرد. تنوع پوشش گیاهی فرصت مناسبی را برای زندگی حیوانات گوناگون مانند خرس، گرگ، سنجاب و گراز به وجود آورده است. در آسمان بی بی سیدان پرنده‌های خوش‌الحان و شکاری منظره فوق‌العاده دیدنی را پیش رویتان قرار می‌دهند.

تنگه بی بی سیدان
تنگه بی بی سیدان

جاذبه‌های گردشگری تنگه بی بی سیدان

علاوه بر تنگه آبی و عمیق بی بی سیدان جاهای دیدنی دیگری وجود دارند که با استقبال گردشگران مواجه شده‌اند:

آبشار بی بی سیدان

از آثار طبیعی و تاریخی بی بی سیدان آبشاری با همین اسم را می‌توان نام برد که در دل تنگه واقع شده است. آب آبشار به رودخانه سمیرم می‌ریزد و بسیار شفاف و زلال است. خنکای آب آبشار هر کسی را وسوسه می‌کند تا تنی به آب بزند. ارتفاع آبشار زیاد نیست؛ اما بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. در اطراف آبشار گیاهان مختلفی روییده‌اند و منظره دل‌انگیزی به وجود آورده‌اند. با دنبال کردن مسیر آبشار به تنگه نازی ونک خواهید رسید.

رودخانه بی بی سیدان

یکی از شگفت‌انگیزترین رودخانه‌های کشور در بی بی سیدان واقع شده و نام خود را از این روستا گرفته است. ویژگی منحصربه‌فرد این رودخانه رنگ آبی آن بوده که بسیار مورد توجه طبیعت دوستان قرار گرفته است. این رودخانه راه خود را با شکافتن از صخره‌ها باز می‌کند. در داخل این رودخانه سنگ‌های صخره‌ای وجود دارند و چشم‌انداز بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند. همچنین اطراف آن نیز پوشش گیاهی متنوعی دیده می‌شود که زیبایی رود را دوچندان می‌کنند. در سفر به روستای بی بی سیدان حتماً به این منطقه سری بزنید و با آب‌تنی گرمای هوا را از تن خود بیرون کنید.

رودخانه بی بی سیدان
رودخانه بی بی سیدان

درازه رود

از دیگر جاهای دیدنی تنگه زیبای بی بی سیدان درازه رود را می‌توان نام برد که از میان تپه‌های اطراف روستا عبور می‌کند. این رودخانه زمین‌های اطراف خود را سیراب می‌کند و به تامین آب مزارع کشاورزی می‌پردازد. آب این رودخانه از چشمه‌های کوچک زیادی تامین می‌شود که در طول مسیر صحنه‌های زیبایی را پیش رویتان قرار می‌دهند.

چشمه ناز ونک

این چشمه زیبا با طبیعت بکر و دلنشینی که دارد هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. چشمه ناز از بهترین تفرجگاه‌های شهرستان سمیرم محسوب می‌شود و در ۳۶ کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد. این چشمه از بین دو کوه ۲۰۰۰ متری عبور می‌کند و آب آن به رودخانه سمیرم سرازیر می‌شود. شاید اسم آب معدنی چشمه ناز به گوشتان خورده باشد. این آب معدنی از چشمه ناز ونک سمیرم تهیه می‌شود که آبی بسیار خنک و گوارا دارد.

چشمه ناز ونک
چشمه ناز ونک

امکانات رفاهی تنگه بی بی سیدان

با توجه به توصیفاتی که از تنگه زیبای بی بی سیدان شد، وجود رودخانه‌ها، چشمه‌ها، آبشار و مناطق سرسبز باعث شده این تنگه به یک منطقه توریستی تبدیل شود. در نتیجه امکانات زیادی برای گردشگران در این ناحیه تعبیه شده‌اند که عبارتند از:

فروشگاه‌های صنایع دستی و محصولات محلی

صنایع دستی سمیرم شامل قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، زیلو، کلاه، دستکش، کیف، خورجین و… هستند که از پشم و موی بز و گوسفند تهیه شده‌اند. این صنایع دستی در فروشگاه‌های بی بی سیدان عرضه می‌شوند که گردشگران می‌توانند به‌عنوان یادگار و سوغات به شهر خود ببرند. علاوه بر آن مزارع کشاورزی، دامداری و پرورش زنبور عسل در این منطقه وجود دارند که محصولاتی مانند سیب، عسل، قارا و کشک را با بهترین کیفیت در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

پیمایش آب در رودخانه

در تنگه بی بی سیدان تورهای گردشگری زیادی برگزار می‌شود که تفریحی به نام پیمایش آب در رودخانه انجام می‌دهند. افرادی که در این پیمایش شرکت می‌کنند در مسیر رودخانه از صخره‌های کوتاه به داخل آب می‌پرند و در آن قدم می‌زنند. برای طی کردن مسیر رودخانه حتماً باید از راهنمای مجرب کمک بگیرید، همچنین این تفریح اغلب برای جوانان مناسب است.

رودخانه بی بی سیدان
رودخانه بی بی سیدان

اقامت در تنگه بی بی سیدان

در اطراف تنگه بی بی سیدان چند اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که مجهز به امکانات رفاهی مانند اتاق‌های تمیز، سرویس خواب، حمام، وسایل گرمایشی و پارکینگ هستند. در اقامتگاه‌ها به سرو غذاهای محلی مانند گرگرو، کوفته محلی و آبگوشت پرداخته می‌شود. حتی برای گیاهخواران به‌صورت مجزا غذاهای گیاهی سرو می‌شود. در سمیرم نیز امکان اجاره سوئیت و ویلا وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از افراد محلی درخواست ویلا کنید. به کسانی که با هدف گردش یک‌روزه به این تنگه زیبا سفر می‌کنند پیشنهاد می‌شود در اطراف تنگه محل مناسبی پیدا کرده و بساط پیک‌نیک خود را در دل طبیعت پهن کنند. بسیاری از گردشگران و کوهنوردان حرفه‌ای در اطراف این تنگه کمپ برپا کرده و حتی شب را در این محل سپری می‌کنند.

نقشه و مسیر دسترسی به تنگه بی بی سیدان

تنگه بی بی سیدان در ۲۲۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان، ۳۰ کیلومتری شهرستان سمیرم و نزدیکی روستای بی بی سیدان قرار دارد. این تنگه در کوه‌های زاگرس واقع شده است و اگر قصد دارید به آن سفر کنید باید از سمیرم به سمت جاده یاسوج حرکت کنید. پس از ۳۵ کیلومتر به سمت چپ بپیچید که به یک جاده فرعی خواهید رسید. سپس بعد از دو کیلومتر در این جاده فرعی با تابلوی روستای بی بی سیدان مواجه خواهید شد. بعد از این که به روستا رسیدید آدرس تنگه را از افراد محلی بپرسید و راه خود را ادامه دهید. اغلب گردشگران با خودروی شخصی خود به این منطقه سفر می‌کنند. در صورتی که خودرو ندارید می‌توانید با تهیه بلیط اتوبوس سمیرم به روستای بی بی سیدان بروید. فاصله تنگه بی بی سیدان تا مهمترین مراکز حمل‌ونقل عبارتند از:

  • فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان: ۲۰۶ کیلومتر (۲ ساعت و ۳۳ دقیقه)
  • ایستگاه راه‌آهن اصفهان: ۱۷۰ کیلومتر (۲ ساعت)
  • ترمینال مسافربری سمیرم: ۲۵ کیلومتر (۳۰ دقیقه)

از طریق گوگل‌مپ و برنامه‌های مسیریابی روستای بی بی سیدان را جستجو کنید و بدون نیاز به راهنمایی کسی با کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به این تنگه زیبا و تماشایی برسانید.

سخن پایانی

شهرستان سمیرم از زیباترین و خوش آب و هوا ترین منطقه در استان اصفهان است و مکان بی‌نظیری برای تفریح و سیاحت به شماره می‌رود. تنگه بی بی سیدان از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی این شهرستان محسوب می‌شود و با جاذبه‌های طبیعی خود مانند آبشار، رودخانه، چشمه، باغات و درختان سرسبز مکان دنج و آرامبخشی برای مسافرت به شمار می‌رود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا