تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیشوشتر

قلعه سلاسل شوشتر

قلعه سلاسل شوشتر

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با قلعه سلاسل را که یکی از جاهای دیدنی شوشتر است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

قلعه سلاسل

شوشتر از شهر های شمالی استان خوزستان است که در دامنه کوه های زاگرس قرار گرفته و از لحاظ آب و هوایی هم شرایط خوبی دارد و دارای قدمتی کهن و تاریخی است. قلعه سلاسل در شمال غربی شهرستان شوشتر در جوار رودخانه شطیط قرار دارد.بر طبق برخی از روایات قدمت این قطعه به دوره هخامنش و طبق برخی روایات به دوره ساسانی بر می گردد.

قلعه سلاسل

این قلعه دژی بزرگ و وسیع می باشد که دارای حیاط های مفصل و متعدد و سربازخانه ها و طویله ها، حمام ها ،شبستان ها ،برج ،باغچه ،قورخانه ،نقاره خانه ، آشپزخانه و حوض، حصار و خندق و قاپی های متعدد بوده است. این قطعه که امروزه بخشی از آن باقی مانده است یکی از جاهای دیدنی شوشتر به حساب می آید.

شکل ظاهری این قلعه بیضی شکل است که از شمال و غرب توسط رود کارون شاخه شطیط و از جنوب و شرق توسط خندقی  احاطه شده است. مساحت فعلی اسن قلعه در حدود 5.3 هکتار می باشد.این قلعه در مرتفع ترین قسمت شهر و بر روی بستری صخره ای قرار گرفته است. بر طبق روایات تاریخ دانان و کتاب های تاریخی این قلعه به دوره هخامنشیان باز می گردد.

قلعه سلاسل

قلعه سلاسل چندین بار بازسازی شده اما امروزه تمام عمارت های این قلعه به جز اتاق های زیرزمینی ، شودان ها و تونل های داریون تخریب شده است.این قلعه در گذشته نقش دفاعی داشته البته به غیر از این این قلعه مرکز کنترل نهر داریون و همچنین محل سکونت والی خوزستان نیز بوده است.

دلیل نام گذاری قلعه سلاسل

برخی دلیل نام گذاری قلعه سلاسل را به ابی سلاسل نسبت می دهند که در قرن چهارم زندگی می کرده است، این شخص ممور تعمیر و مرمت این قلعه بوده است. این قلعه یک بار دیگر نیز توسط فتحعلی خان پسر واخشتوخان در قرن 11 هجری و یکبار دیگردر سال 1237 توسط محمد علی میرزا دولتشاهی بازسازی شده است.

قلعه سلاسل

معماری قلعه

قلعه سلاسل در دسته قلعه‌های چند وجهی قرار می گیرد و به شکل بیضی ساخته شده و همانطور که گفتیم  در دوران مختلفی بازسازی و تعمیر شده است.این قلعه دارای 2 در بزرگ بوده است و در سمت شمال و شمال شرقی آن خندقی وجود دارد که در جنوب به نهر داریون منتهی می‌شود.

قلعه سلاسل

این قلعه دارای برج‌های مدور بوده و در گذشته دارای تأسیساتی از قبیل نانوایی، اصطبل، حمام، سربازخانه، اسلحه‌خانه، آشپزخانه و حیاط‌های متعدد بوده است.محدوده قدیمی این قلعه باستانی از جانب شمال و غرب محدوده فعلی است ولی از سمت جنوب و شرق خندقی آنرا احاطه می‌کرده که هنوز مقداری از آثار آن باقی مانده است.قلعه سلاسل در سال 1354 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1117 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اطلاعت بیشتر از قلعه سلاسل شوشتر

  • در ایام دور حمام‌های داخل این قلعه بوده که آب مورد نیاز برای استحمام را از نهر داریون تامین می‌کردند.
  • قلعه سلاسل شوشتر علاوه بر اینکه برای امور دفاعی به کار گرفته می‌شده، به عنوان مرکز تقسیم آب منطقه هم کاربرد داشت.
  • این اثر باستانی دارای شودان‌های شگفت‌انگیزی‌ست که در گذشته دمای هوا را به طرز عجیبی کاهش می‌داده و مردم در تابستان‌های گرم خوزستان به این شوادان‌ها پناه می‌آوردند.
  • چنان شکوه و طراحی فوق‌العاده‌ای در این بنای ارزشمند به چشم می‌خورد که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی به قلعه

آدرس: خوزستان، شهرستان شوشتر، بلوار علامه شیخ شوشتری

هزینه و زمان بازدید

بازدید از قلعه سلاسل رایگان است همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان ‍۱ ساعت پیشنهاد شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا