تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیقوچان

آشنایی با دره شمخال | استان خراسان رضوی

دره شمخال

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با دره شمخال را که یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

دره شمخال

با توجه به اینکه ایران دارای کوهستان های زیادی می باشد و دره های زیادی را می توان در این کوهستان ها یافت که بسیار زیبا و دارای مناظر شگفت انگیزی می باشند. یکی از این دره ها دره شمخال می باشد که در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. اگر کمی جستجو کنید متوجه خواهید شد که مسیر دره شمخال یکی از محبوب ترین مسیرها برای گردشگران و طبیعت گرد ها می باشد. از آنجاییکه این منطقه تا حدودی بکر و کمتر شناخته شده می باشد توصیه می کنیم که به تنهایی به این منطقه سفر نکنید.

دره شمخال

طول این دره زیبا حدود 18 کیلومتر می باشد که با مرز ترکمنستان در حدود 25 کیلومتر فاصله دارد و این دره از روستای شمخال در کیلومتر 70 جاده قوچان به باجگیران شروع می شود و از سوی دیگر به اراضی روستای محمد تقی بیگ از توابع درونگر در جاده قوچان به درگز منتهی می شود. نام این دره خوش منظره از روستایی به همین نام گرفته شده است که از قسمت شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود می شود.

دره شمخال

دره شمخال به عنوان یک دره رودخانه ای از متصل شدن رود های شارک ، دربادام ، شمخال و قرچه و همچنین پیوستن آب چشمه هایی که از کوه ها سر چشمه می کیرند به وجود آمده است. ارتفاع دیواره های اطراف این دره تا حدود 200 متر می رسد.در قسمت های بسیاری از این دره درختان گردو جنگلی چند صد ساله در کنار آب  های رودخانه قابل رویت می باشد. شمخال در زبان کردی کرمانجی نام یک تفنگ قدیمی دست ساز می باشد.

ضرب المثلی در زبان کرمانجی وجود دارد کع می گوید مگر تیر شمخال به تو خورده است ! از این مثل برای افرادی استفاده می شود که در رویارویی با اتفاقات بسیار ساده  خیلی ناراحت می شوند و اعتراض می کنند.در فاصله ۱۰ کیلومتری از ابتدای دره، فضای جذاب و دیدنی به نام «حمام آب» وجود دارد که پذیرای تعداد کثیری از گردشگران در فصل تابستان است. عطر درختان گردو در آغاز مسیر با بوی خوش نم و رطوبت دیواره های سنگی عطر زندگی را در همه جا پراکنده می کند.

دره شمخال

از جذابیت ها این دره پیچ و خم های زیادش می باشد به صورتیکه بعد از هر پیچ چشم اندازی منحصر به فرد وجود دارد. هر چه در طول مسیر جلوتر می روید به دلیل وجود چشمه های و آبشار های جاری از صخره ها زیبایی مسیر بیشتر و خستگی راه کمتر می شود.

پوشش گیاهی دره شمخال

این دره مضاف بر درختان گردو جنگلی دارای گیاهان متنوع بسیاری می باشد از جمله درختان زردآلو، چنار، سپیدار، تمشک، بید، موسیر، هفشان، چریش، زرشک، ریخوک، گون، کاکوتی، زالزالک و چندین گیاه وحشی و دارویی دیگر نیز می باشد.

دره شمخال

بهترین فصل سفر

بهترین زمان برای سفر به دره شمخال فصل های بهار و تابستان می باشد، زیرا شما با طبیعتی سرسبز و رودی پرآب روبرو خواهید شد و همچنین هوا بسیار مطلوب خواهد بود. پیشنهاد می‌شود در اواخر بهار و اوایل تابستان به این دره فوق‌العاده زیبا سفر کنید.

خطراتی که ممکن است تهدید کننده گردشگران باشد

امکان رخ داد سیل در این دره وجود دارد بنابراین قبل از رفتن به این دره حتما آب و هوا را چک نمایید زیرا با وجود دیواره‌های بلند دره، در هنگام سیل، فرار از آن کاری بسیار دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود. این دره به علت راه پر پیچ و خم و گاهی صعب العبوری که دارد و همچنین راهپیمایی در رودخانه برای افراد زیر 12 سال و بالای 50 سال توصیه نمی شود.

دره شمخال

اگر از پا درد یا استخوان درد رنج می برید شاید این تجربه مناسبی برای شما نباشد. از آنجایی که دره های شمخال به علت دیواره های بلند از آفتاب کمتری برخوردار هستند رودخانه های این منطقه بسیار خنک است.

دسترسی

برای دسترسی به این منطقه می بایست از جاده شهر قوچان به سمت باجگیران حرکت کرده و در فاصله ۸۰ کیلومتری از قوچان تابلوهای راهنمایی وجود دارد که شما را به سمت روستای شمخال هدایت می نماید. سپس می بایست خودروی خود را در مکانی گذاشته و مابقی مسیر را پیاده از میان دره ها عبور نمایید.

دره شمخال

همچنین در میدان فلسطین شهر قوچان، سواری های شخصی علاقه مندان را به روستای شمخال می رسانند و در صورت هماهنگی دوباره از انتهای دره به قوچان بر می گردانند. جاده تا روستای شمخال آسفالته است و از تونل بلند باجگیران عبور می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا