تور

اجاره خودرو در دبی
استان مرکزیایرانگردیمحلات

جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات، استان مرکزی

جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات ، استان مرکزی

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. ضمن معرفی و شناخت محلات، آشنایی با جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات ، استان مرکزی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شهر محلات یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین مناطق دیدنی استان مرکزی در کشور ایران میباشد. این شهر زیبا با طبیعت سرسبز، آب‌ و هوای مطلوب خود هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری میباشد. که هر ساله برای دیدن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی منحصر به فرد آن سفری به محلات دارند.

جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات، استان مرکزی

موقیعت جغرافیایی

در فاصله ۲۶۲ کیلومتری جنوب غربی استان تهران، شهری با جاذبه های دیدنی بیشمار در استان مرکزی قرار گرفته است. که با چشم اندازهای بینظیر و منحصر به فرد خود در هر زمانی از سال، مخصوصا در ماه اردیبهشت باعث جلا بخشیدن روح و جسم آدمی می گردد.

این شهرستان به دلیل وجود آب از سرچشمه های طبیعی بخش شمالی این منطقه. در جنوب شرقی استان مرکزی به وجود آمده است. استان ها و شهرهای اطراف محلات که با آنها همسایه و هم مرز میباشد.: به ترتیب شامل قم و آشتیان از سمت شمال، اصفهان و گلپایگان از سمت جنوب، اراک و خمین از سمت غرب و در نهایت شهر دلیجان از سمت شرق هستند.

نقشه شهرستان محلات، مرکزی

محلات پایتخت گل ایران

یکی از پر جاذبه ترین و زیباترین شهرستان های استان مرکزی، شهر محلات میباشد. که آوازه گل ها رنگارنگ و زیبای آن به خوبی در تمام نقاط کشور عزیزمان ایران پیچیده. شهر محلات به عنوان یک بهشت افسانه ای با لقب هلند ایران شناخته می شود.

و با بالاترین میزان تولید گل های رنگارنگ، خوشبو و زیبا در سطح کشور، رتبه نخست در زمینه پرورش گل زینتی و پایلوت های گل‌ کاری کشور را به خود اختصاص داده. البته مزارع و باغ های گل این شهر تنها جاذبه آن نمی باشد. بلکه این شهر سرشار از جاذبه های طبیعی، آثار تاریخی و بناهای به یادماندنی میباشد.

محلات پایتخت گل ایران

محلات پایتخت گل ایران

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهرستان محلات

شهر محلات دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری میباشد. و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است. جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر زیبا، آن را به یکی از مهمترین قطب های گردشگری ایران در استان مرکزی بدل کرده است.

در ادامه با برخی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات، استان مرکزی آشنا می شویم.

۱. چشمه های آب گرم شهر محلات

نام شهر محلات علاوه بر گل های زیبا و رنگارنگی که درد. با چشمه های آب گرم فراوان آن نیز شناخته می شود. این چشمه های در قالب یک مجموعه درمانی در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهر محلات قرار گرفته است. از گذشته های دور تاکنون این چشمه ها به خاطر خاصیت درمانی و شفابخشی خود در برابر بیماری های بیشماری چون رماتیسم مورد استقبال افراد میباشد.

این مجموعه به طور کلی از ۶ چشمه مختلف تشکیل شده است. که هر یک با خاصیت شفابخشی و درمانی منحصر به فرد خود به نام های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا یا بختیاری، حکیم و روماتیسم مشهور شده اند.

۱. چشمه های آب گرم شهر محلات

۱. چشمه های آب گرم شهر محلات

۲. پارک زیبای سرچشمه محلات

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات، استان مرکزی، «پارک سرچشمه» این شهر میباشد. چشمه ای نیز به همین نام میباشد. که آب آن باعث سرزندگی و زنده ماندن این پارک سرسبز گشته. و درختان تنومند و سر به فلک کشیده ای را درون خود به وجود آورده است.

این درختان با سایه ای سرد و خنک خود پذیرای گردشگرانی هستند. که در داغ روزهای گرم تابستان به دنبال مکانی جهت استراحت و در امان ماندن از گزند اشعه سوزان خورشید هستند. رودی که از چشمه «سرچشمه» نشات گرفته است. و از دل این پارک عبور میکند. با آب خنگ و گواری خود موجب جلا بخشیدن و احساس طراوت در روح گردشگران و مسافران می شود.

پارک سرسبز و چشم نواز سرچشمه محلات

پارک سرسبز و چشم نواز سرچشمه محلات

۳. آتشکده خورهه شهر محلات

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات، استان مرکزی، روستاهای قدیمی و تاریخی اطراف شهر محلات، روستای خورهه می باشد. آتشکده خورهه مکانیست، که در دل روستای خورهه واقع شده است. که به تخت جمشید تاریخی استان فارس بسیار شبیه میباشد.و از همین رو این مکان تاریخی را به نام تخت جمشید محلات نیز می شناسند.

این مکان تاریخی با قدمت طولانی خود به هزاره دوم میلادی دوران باستان می رسد. و از آن در زمان قدیم به عنوان «آتشکده خورهه » مورد استفاده قرار گرفته است.

آتشکده خورهه شهر محلات

آتشکده خورهه شهر محلات

۴. چنار قدیمی و دو هزار ساله محلات

درخت چناری قطور و تنومند که شکوه و عظمتش در نخستین نگاه، چشم هر رهگذری را به حیرت وا می دارد. در جوار خیابان و بوستان سرسبز سرچشمه واقع شده است. این درخت کهنسال را بومیان این شهر «چنار دو هزار ساله» می نامند.

و همچون میهمانی عزیز شاهد فراز و نشیب های این محله و روند شکل گیری آن بوده. این درخت چنار شهر محلات اگر توانایی سخن گفتن را دارا بود. بدون شک می توان از دل سخنان و تجربیات او در طی همه سال های عمرش، کتابی قطور درباره شهر محلات نوشت.

چنار قدیمی و دو هزار ساله محلات

چنار قدیمی و دو هزار ساله محلات

۵. آتشکده آتشکوه شهر محلات

آتشکده آتشکوه از جمله بناهای باارزش و مهم و از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات میباشد. این بنای تاریخی به زمان هزاره دوم قبل ار میلا مسیح میرسد. و با تاریخچه کهن خود امروزه یکی از مکان های گردشگری این شهر به حساب می آید.

آتشکده آتشکوه شهر محلات امروزه خاموش میباشد. ولی ستون های این بنای تاریخی با همان اقتدار و شکوه گذشته همچنان بر جای خود ثابت و استوار میباشد.

آتشکده آتشکوه شهر محلات، استان مرکزی

آتشکده آتشکوه شهر محلات، استان مرکزی

۶. قلعه جمشیدی محلات

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری یکی دیگر از آثار تاریخی شهر و جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر محلات میباشد. که مانند نگینی شفاف و درخشنده در دل این واقع شده است.

این قلعه در مقابل غارت و تجاوز دشمنان در زمان های قدیم همچون دژی محکم و استوار بوده. و در مقایسه با نمونه های همانند خود همچنان سالم و سلامت بر جای مانده است.یکی از مهمترین خصوصیات این قلعه، ضد حریق بودن آن در برابر هرگونه حادثه احتمالی است.

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری

۷. سد نیم ور محلات

از دیگر جاذبه های کهن و تاریخی شهر محلات می توان از سد یا بند نیم ور نام برد. این سد با معماری خاص و منحصر به فرد خود همواره یکی از آثار برجای مانده از دوره ساسانیان به حساب می رود. قدمت طولانی این سازه آن را جزو نخستین دسته سازه های ذخیره سازی آب کشور به شمار می آورد.

سد باستانی و تاریخی نیم ور محلات

۸. غار شاه بلبل محلات

غار شاه بلبل محلات یکی دیگر از مکان های مقدس و قابل احترام برای مردم می باشد. که در دل کوه های شرقی شهر محلات واقع شده است. این غار همواره محلی برای نذورات و قربانی های خانواده ها بوده. که آن را با نیت گرفتن حاجات و بر طرف شدن مشکلات خود در بین نیازمندان تقسیم کرده اند. اکثر مردم برای برای گرفتن حاجت خود معمولا یک شب را در این مکان مقدس به باور عموم، می گذرانند.

غار شاه بلبل محلات

غار شاه بلبل محلات

۹. بقعه تاریخی شاه قلندر

بقعه ای آجری در دامنه های کم شیب کوه های اطراف شهر محلات قرار گرفته است. که قدمت آن به دوره ایلخانی و زمان ریاست شاه قلندر در فرقه اسماعیلیه می رسد. بقعه تاریخی شاه قلندر هم اکنون به عنوانی یکی از چندین جاذبه دیدنی و گردشگری محلات میباشد. که در فاصله ۵۰ کیلومتری سرچشمه و سراب و داخل یک باغ در روستای سرسبز انجدان قرار گرفته است.

ساختار این بنای باشکوه تاریخی به صورت هشت ضلعی میباشد. که در هر ضلع آن دارای یک نمای طاق آجری بلند با ۴ در ورودی در جهات مختلف آن میباشد.

بقعه تاریخی شاه قلندر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا