تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیمیناب

پنجشنبه بازار میناب

شهر میناب از مکان‌های دیدنی استان هرمزگان است که با جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی خود سالانه میلیون‌ها گردشگر را میزبانی می‌کند. یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر، پنجشنبه بازار میناب است که قدمتی بیش از 500 سال دارد. در این بازار می‌توانید سمفونی بی‌نظیری از رنگ‌ها را در کنار هم تماشا کنید و از هیجان و جنب‌ و جوش آن به وجد بیایید. در این بازار هفتگی که در مرکز شهر آنامیس برگزار می‌شود، فروشندگان انواع صنایع دستی و تولیدات سنتی خود را به فروش می‌گذارند. این بازار مکانی فوق‌العاده برای به تصویر کشیدن شور زندگی است و به همین دلیل گردشگران بسیاری گشت و گذار در این بازار را از بهترین بخش‌های سفر خود می‌دانند.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

پنجشنبه بازار میناب

معرفی پنجشنبه بازار میناب

پنجشنبه بازار میناب، بازاری هفتگی برای فروش محصولات و صنایع دستی اهالی شهر است. در این بازار بیش از 160 محصول در بیش از صد غرفه به فروش می‌رسد. این غرفه‌ها با استفاده از چوب و برگ نخل ساخته شده‌اند و بنابراین به خوبی حس و حال سنتی بودن را به گردشگران القا می‌کنند. نکته قابل توجه‌ای که درباره این روستا وجود دارد این است که حدود 95 درصد از صنایع دستی موجود در بازار ساخته دست زنان است و برخی از غرفه‌ها تنها برای فروش صنایع دستی بانوان درست شده‌اند. به این ترتیب زنان نقش پررنگی در اقتصاد بازار دارند.

تاریخچه پنجشنبه بازار میناب

اکثر مردم محلی و کارشناسان، قدمت پنجشنبه بازار میناب را بیش از 500 سال می‌دانند. این بازار صدها سال است که در روستاهای میناب وجود داشته‌است. در گذشته این بازار از مجموعه‌های مختلفی تشکیل می‌شد که هر روستا را موظف به تولید یک نوع کالا می‌کرد. به عنوان مثال مردم روستای شهوار تنها صنایع سفالگری، مردم روستای بهمنی صنایع دستی که با استفاده از برگ درخت نخل درست می‌شد، مردم روستای قاسم جلالی بادبزن حصیری و مردم روستای چلو کنتله صندوق لباس درست می‌کردند و در این روستا به فروش می‌رساندند.

علاوه بر اهالی میناب، کسبه و خریداران بسیاری نیز از شهرهایی مانند کهنوج، منوجان، جیرفت، نودژ، رودخانه، رودان، سیرجان، بشاگرد، سیریک، سندرک، جاسک، داراب، بندرعباس و… برای داد و ستد به این بازار می‌آمدند. این بازار را می‌توان فراتر از مکانی برای داد و ستد و اقتصاد دانست. در پنجشنبه بازار میناب در کنار دیگر فعالیت‌های اقتصادی، فرصتی برای دیدو‌بازدید و حتی وصلت پیش می‌آمد.

این بازارا در گذشته از رونق خاصی برخوردار بوده‌است و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم داشته‌است. گردشگران و مورخان بسیار از این بازار در نوشته‌های خود یاد کرده‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به نوشته گابریل آلفونس، پزشک و محقق اتریشی، اشاره کرد که در ابتدای سده اخیر به همراه همسر خود به ایران سفر کرد. این گردشگر بازار میناب را اینگونه توصیف کرده است:” در آن‌جا از اطراف و اکناف مردم بدوی چادرنشین گرد هم می‌آیند، چه از کوهستان، چه از دشت، بلوچ‌ها با لباس‌های رنگارنگ، بشاکردی‌های ژنده‌پوش، مردم آراسته و جدی رودان و رودبار. به خصوص سبدهای زیبا آن‌جا عرضه می‌شود و…”

در سال‌های اخیر این روستا از به شکل بازار محلی و هفته‌ای تغییر کرد که در آن انواع صنایع دستی سفالی، ظروف نگهداری نان، محصولات حصیری، زیرانداز، سبد، برقع و گلابتون دوزی، شلوارهای سنتی، زری دوزی و… به فروش می‌رسد. در این بازار علاوه بر محصولات سنتی، مردم محصولات کشاورزی خود که شامل خرما، غلات، گوجه‌فرنگی، هندوانه، خیار، پیاز و… خود را نیز عرضه می‌کنند. این بازار در 25 شهریور سال 1394 در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پنجشنبه بازار میناب

معرفی بخش‌های مختلف پنجشنبه بازار میناب

آنامیس که نام قدیمی شهر میناب است از یک سو به بازار و از سوی دیگر به میدان اصلی شهر متصل است. بنابراین پنجشنبه بازار میناب در مرکز شهر میناب واقع شده‌است. همانطور که گفته شد در این بازار محصولات متنوعی به فروش می‌رسند که در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این بازار و محصولات هر یک می‌پردازیم:

صنایع دستی سفالی: جهله، گراشی، کوار، اشترگلی و… از صنایع دستی سفالی این بازار هستند که از قدیم‌الایام در آن به فروش می‌رسیدند. صنایع دستی سفالی را می‌توان جزء محبوب‌ترین محصولات پنجشنبه بازار میناب به حساب آورد. گردشگران بسیاری برای یادگاری از صنایع دستی سفالی این بازار تحفه‌ای به دیار خود می‌برند.

صنایع دستی حصیری: صنایع دستی حصیری از محصولات ارزشمندی است که تماما کار دست می‌باشند. این محصولات شامل پوش کوزه، بادبزن، زیرانداز، قفس پرنده، ظروف مختلف، جای نان و … است که توسط روستاییان ساخته می‌شوند.

گلابتون دوزی و زری دوزی: گلابتون دوزی و زری دوزی از محصولات زیبا و رنگارنگ پنجشنبه بازار میناب هستند که به زیبایی هرچه تمام‌تر به دست زنان روستا ساخته می‌شوند. این محصولات با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف روی لباس‌ها و دیگر محصولات به چشم می‌خورند.

علاوه بر محصولاتی که نام برده شد، محصولات دیگر از مناطق دیگر نیز در این بازار به فروش می‌رسند. محصولات کشاورزی و مرکبات از جمله این محصولات هستند.

پنجشنبه بازار میناب

شرایط بازدید از پنجشنبه بازار میناب

بازدید از پنجشنبه بازار میناب برای تمامی گردشگران رایگان است و آنها می‌توانند بدون هیچ گونه هزینه‌ای به گشت و گذار در این بازار رنگارنگ و سرشار از زندگی بپردازند. بازدید از کل بازار چیزی حدود 2 الی 3 ساعت از زمان را به خود اختصاص می‌دهد. تنها محدودیت بازدید از این بازار ایام هفته هستند زیرا همانطور که از اسم بازار پیداست، این بازار در روزهای پنجشنبه فعالیت دارد. تنها نکته‌ای که باید در خرید از پنجشنبه بازار میناب در نظر بگیرید این است که بهتر است اوایل صبح را برای خرید از آن انتخاب کنید تا محصولات تازه‌تری برای خرید وجو داشته‌باشد.

سخن پایانی

پنجشنبه بازار میناب از مکانهای فوق‌العاده برای گشت و گذار و لذت بردن از جریان زندگی است. در این بازار به خوبی می‌توانید فرهنگ مردم شرق هرمزگان را مشاهده کنید و با صنایع دستی این منطقه آشنا شوید. محصولات متنوعی که در این بازار به فروش می‌رسند، تمامی نیازات را در بر می‌گیرد. در این بازار رنگارنگ می‌توانید از ظروف سفالی و لوازم دوخت و دوز گرفته تا دام و طیور و ماهی، لباس‌های رنگارنگ برای انواع سنین را خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا