تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

خانه داروغه مشهد کجاست

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد که علاوه بر معماری بی نظیر آن، نشان دهنده تاریخ و تمدین ایران قدیم است، خانه داروغه مشهد است. این بنا که جزء آخرین بناهای سنتی ایران محسوب می‌شود، از دوران قاجار به جا مانده است. خانه داروغه مشهد به دستور آخرین داروغه یعنی یوسف خان هراتی ایجاد شده است. اگر شما نیز قصد دارید با خانه داروغه بیشتر آشنا شوید، حتما تا پایان با مجله دوباره سفر همراه باشید؛ چرا که قصد داریم به تاریخچه، معماری و بهترین زمان بازدید از این بنای تاریخی بپردازیم.

خانه داروغه مشهد کجاست؟

خانه تاریخی داروغه در شهر مشهد واقع شده است. برای رفتن به این مکان قرار نیست راه زیادی را طی کنید؛ چرا که این بنا در اطراف حرم امام رضا (ع) و خیابان نواب صفوی واقع شده است. لازم به ذکر است که خانه داروغه در کوچه پس کوچه‌های اطراف حرم قرار دارد و در میان انبوهی از ساختمان‌های بلند پنهان شده است. در جدول زیر شما می‌توانید آدرس دقیق، شماره تماس و ساعت‌های بازدید از این بنا را مشاهده کنید.

آدرس مشهد، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه
تلفن تماس 05133691610
ساعت کاری صبح 8 الی 14- عصر 16 الی 19
جمعه ها تعطیل
ایام نوروز 8 صبح الی 22 شب
مدت زمان بازدید یک الی دو ساعت

تاریخچه خانه آخرین داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد همانطور که اشاره کردیم به دستور یوسف خان هراتی ساخته شده است. این بنا در دوران قدیم برای پذیرایی از مهمان‌های مهم و اعیان استفاده می‌شد. جالب است بدانید که تا سال 1360 یوسف خان هراتی در این مکان زندگی می‌کرد؛ اما بعد از مرگ ایشان، با تصویب نوسازی مرکز شهر مشهد این خانه به صورت کامل مرمت و بازسازی شد.

خانه داروغه مشهد

لازم به ذکر است که خانه داروغه مشهد بعد از مرمت و بازسازی علاوه بر ثبت در آثار ملی و میراث فرهنگی ایران به شهرت جهانی نیز رسیده است. در ساخت این بنا از معماری روسی و ایرانی استفاده شده است و از لحاظ معماری و ساخت نسبت به دیگر بناهای آن دوران کاملا متفاوت است.

خانه تاریخی داروغه برنده جایزه یونسکو

آیا می‌دانستید که در سال 2016 میلادی خانه داروغه مشهد به دلیل حفظ و نگهداری، موفق به دریافت جایزه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آسیا، اقیانوسیه در یونسکو شده است؟ جالب است بدانید که خانه تاریخی داروغه مشهد برای دریافت این جایزه با 13 طرح از کشورهای چین، ژاپن، پاکستان، استرالیا و هند رقابت کرده است. اما جایزه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی چیست؟ این جایزه در سال 1379 برای اولین بار با هدف تقویت و تشویق نقش بخش خصوصی و انجمن‌های محلی جهت حفظ میراث فرهنگی ایجاد شده است و به برندگان آن اعطا می‌شود.

معماری خانه داروغه

معماری خانه داروغه که تلفیقی از معماری ایرانی و روسی است، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

خانه داروغه مشهد

تلفیق معماری ایران، روسی و شرقی

خانه داروغه مشهد تلفیقی از معماری ایرانی و روسی است. جالب است بدانید که این خانه جزئی از آخرین معماری‌های سنتی ایران نیز به شمار می‌رود. از ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به استفاده از آجرهای قالبی در اشکال متفاوت، کاشی‌های هفت رنگ، تزئینات چوبی زیر سقف‌ها، تندیس‌های گچی قالبی یا تراشیده اشاره کرد. ناگفته نماند که در ساخت این بنا علاوه بر معماری روسی و ایرانی از معماری شرقی نیز استفاده شده است؛ چرا که وجود تراس دو طرفه، تزئینات و ارسی‌ها نشان دهنده الگوهای معماری شرقی در خانه داروغه مشهد است. همچنین در هنگام بازدید از این خانه می‌توانید تندیس‌های مختلفی از جمله سر شیر، سر انسان و فرشته بالدار را در حیاط ساختمان مشاهده کنید.

استفاده از روش سه طرف ساخت

خانه داروغه مشهد در حدود 1100 متر مربع مساحت دارد. معماری این بنا به صورت سه طرف ساخت ایجاد شده است. جالب است بدانید که برای ورود به خانه داروغه باید از ضلع جنوبی آن وارد شوید. زمانی که وارد حیاط این بنا می‌شوید، ابتدا با یک حوض و باغچه کوچک مواجه می‌شوید که فضای بسیار آرامش بخشی را ایجاد کرده است.

از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به ارتفاع 75 سانتی متری ساختمان نسبت به زمین اشاره کرد. جالب است بدانید که در سه قسمت خانه داروغه، ساختمان‌های دو طبقه وجود دارد که قسمت ضلع نشیمن را به ضلع غلام متصل می‌کند.

بخش های تابستان نشین و زمستان نشین

طراحی این بنا فوق العاده هوشمند ساخته شده است؛ چرا که در دو قسمت حیاط خانه داروغه مشهد هم برای زمستان و هم برای تابستان نشیمن‌ گاه‌هایی تعیبه شده است. این در حالی است که در سایر خانه‌ها یک قسمت از حیاط را برای زمستان نشین و قسمت دیگر را برای تابستان نشین در نظر می‌گرفتند.

خانه داروغه مشهد

در بخش‌های زمستان نشین خانه داروغه جهت گرم کردن محیط از ابزارهای گرماساز استفاده می‌کردند که می‌توان به بخاری دیواری و پنجره‌های دوجداره اشاره کرد. لازم به ذکر است که آشپزخانه نیز در قسمت پایین زمستان نشین قرار دارد. لازم به ذکر است که در بخش تابستان نشین نیز به وسیله معماری سنتی، بادگیر و حوض‌های آب محیط را کاملا خنک و سرد نگه می‌داشتند.

ایوان های خانه

یکی از شگفت انگیزترین و دیدنی ترین قسمت خانه داروغه مشهد که هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کند، ایوان‌های این خانه است. چرا که ایوان‌های خانه داروغه به وسیله کاشی‌های هشت ضلعی و بیضی شکل در کنار نقاشی‌های گیایی تزئیین شده اند. جالب است بدانید که «بسم الله الرحمن الرحیم» و «محمد (ص) شمع جمع آفرینش» در ایوان‌های خانه داروغه مشهد نقش بسته است.

در قسمت شرقی این بنا شما با شومینه گچبری رو به رو می‌شوید که از اهمیت زیادی برخوردار است. در قسمت شمالی نیز، با چهار ستون مواجه می‌شوید که به وسیله آجرکاری تزئیین شده‌اند و در مقابل یکدیگر و در جلو ایوان قرار گرفته اند. لازم به ذکر است که در دو طرف ایوان نیز دو راه پله به صورت مورب وجود دارد که برای زیبایی و امنیت بیشتر از نرده‌های فلزی و ظریفی ساخته شده است.

خانه داروغه مشهد

فصل مناسب برای بازدید از خانه تاریخی داروغه چه زمانی است؟

با توجه به اینکه شهر مشهد آب و هوای گرم و خشکی دارد، باید در فصل‌هایی به این شهر سفر کرد که از گرمای طاقت فرسای آن به دور ماند. بنابراین؛ بهترین زمان برای رفتن به خانه تاریخی داروغه و دیگر مناطق گردشگری شهر مشهد، فصل‌های بهاری است؛ چرا که در این فصل آب و هوای مشهد در حال متعدل قرار دارد. همچنین به دلیل نزدیک بودن امتحانات و نبود تعطیل‌های رسمی، در این دوران، مسافران کمتری به شهر مشهد سفر می‌کنند، بنابراین با خیال راحت می‌توانید از تمام این شهر لذت ببرید.

امکانات خانه تاریخی داروغه

خانه داروغه علاوه بر زیبایی‌هایی که دارد، امکانات مختلفی نیز برای بازدید کنندگان در نظر گرفته اند. یکی از امکاناتی که می‌توانید در این خانه تاریخی از آن بهره مند شوید، عکاسخانه سنتی آن است. با حضور در عکاسخانه سنتی خانه داروغه مشهد می‌توانید از خود و عزیزانتان عکس‌های یادگاری را به ثبت برسانید. همچنین در قهوه خانه سنتی این خانه قدیمی نیز می‌توانید مدت زمانی را در کنار نوشیدنی قهوه یا چایی به زیبایی‌های این خانه تاریخی بنگرید و از آن لذت ببرید.

سخن آخر

خانه داروغه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد محسوب می‌شود و می‌توانید بعداز زیارت حرم امام رضا به این خانه نیز سر بزنید. این بنای تاریخی که در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد، جزء آخرین خانه‌های سنتی ایران محسوب می‌شود که به دستور یوسف خان هراتی ساخته شده است. لازم به ذکر است که برای بازدید از این خانه تاریخی می‌توانید در همه روز به جزء روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح الی 19 عصر به این مکان مراجعه کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا