تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیروانسر

غار قوری قلعه روانسر ، کرمانشاه

غار قوری قلعه

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با غار قوری قلعه را که یکی از جاهای دیدنی روانسر است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

غار قوری قلعه

شهر کرمانشاه با پیشینه 5000 ساله یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر است که سازمان ملل این شهر را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی کرده است وبعد از اصفهان و شیراز سومین شهر گردشگری ایران است.

غار قوری قلعه که به غار قوری قلا معروف است با پیشینه 65 میلیون ساله بزرگترین غار آبی خاورمیانه است که در استان کرمانشاه قرار دارد.این غار در دامنه کوه شاهو در 25 کیلومتری روانسر و مشرف بر جاده روانسر به پاوه و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد.این غار که در فاصله 87 کیلومتری شهر کرمانشاه قراردارد یکی از هفت اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده ایران است.

غار قوری قلعه

در اکتشافات باستان شناسی که در این غار انجام شده است اشیا قدیمی فراوانی از دوران باستان کشف شده است که نشان دهنده این موضوع است که غار قوری قلعه از گذشته های دور پذیرای اجداد ایرانیان بوده است که قدمت آن به دوران غار نشینی انسانهای باستانی  می رسد و این موضوع یکی از جوانب اصلی اهمیت این غار است.

این غار طولانی ترین غار ایران و بزرگترین غار آبی آسیا است .طول این غار 12 کیلومتر و عمق آبی آن تا 3140 متر می رسد و عمق حوضچه های آن نیز حدود 14 متر است.جالب است بدانید دمای داخلی این غار در تمامی فصول سال بین 7 الی 11 درجه سانتی گراد است.

این غار زیبا دارای تالارهایی به نام مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور، تالارعروس است که در فاصله 500 متری الی 1400 متری آن قرار دارند. این غار جزء زیباترین و منحصر به فرد ترین جاذبه های دیدنی و جهانگردی روانسر است.در سالهای 1355 و 1356 غار شناسان انگلیسی و فرانسوی حدود 550 متر از غار را بررسی و اکتشاف کردند ودر سال 1360نیز گروهی از غار نوردان کرمانشاهی تا عمق 3 کیلومتری غار را اکتشاف وشناسایی کردند.

غار قوری قلعه

این غار زیستگاه اصلی نوعی خفاش نادر به نام خفاش موش گوشی است که متاسفانه به دلیل بی مسئولیتی بعضی از بازدید کنندگان آسیب های فراوانی از جمله یادگاری و شکستگی به جای جای دیوارها قابل مشاهده است.

در زمان بازسازی غار در کف آن اشیایی شامل 8 عدد ظرف نقره ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا و تکه های سفال و 15 عدد سکه ساسانی بازمانده از دوران ساسانیان و مربوط به یزد گرد سوم کشف شد.بر روی دو عدد از ظروف کشف شده کتیبه ای به خط پهلوی نوشته شده که متخصصین ایرانی آن را ترجمه کرده اند.متخصصان معتقدن که ظروف نقره ساخت منطقه اورامان است و جزو ظرف های محلی است.غارهایی اطراف غار قوری قلعه وجود دارد که بر اساس مطالعات باستان شناسان حدود 50 هزار سال تا 12هزار سال پیش مسکن شکارچیان عصر سنگ بوده است.

بخش های مختلف غار

این غار دارای دو فاز اصلی است که بسیار مورد توجه گردشگران قراردارد که فاز اول آن 500 متر طول دارد و دو تالار معروف غار مریم هم 1000 متر طول دارد و تالارهای عروس و بتهوون و نماز در آن قرار دارد.

امکانات رفاهی

به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان امکانات رفاهی مناسبی در اطراف غار وجود دارد که اقامت را برای بازیدکنندگان راحت می کند .

رستوران ها

در اطراف غار رستوران های محمدی و میلاد و کبابی خسرو و رستوران فردوسی وجود دارد که برای گردشگرانی که از غار دیدن می کنند غذاهای متنوعی آماده می کنند.

هتل ها

اگرقصد اقامت در این محل را داشته باشید هتل هایی با نامهای هتل آرام و هتل آزادگان و هتل سیتا و هتل رسالت در نزدیکی این منطقه وجود دارد که می توانند اقامتی دل انگیز و آرامش بخش را برای شما به ارمغان بیاورد.

بهترین زمان سفربه غار قوری قلعه

بهترین زمان سفر به کرمانشاه معمولا شش ماه اول سال مخصوصا از اواخر اردیبهشت تا اوایل شهریور است که در این زمان دمای هوا در مطبوع ترین حالت خود قرار دارد و سرمای هوا شمارا اذیت نخواهد کرد.

جاذبه های اطراف

روستای هجیج پاوه ، روستای تفریحی اورامان ، دشت لاله های واژگون وحشی ، بازارچه مرزی جوانرود

بازارچه جوانرود

چطور به غار قوری قلعه برویم؟

این غار در دامنه جنوبی کوه شاهو که از رشته کوه زاگرس است قرار داردکه ابتدا باید به سمت کرمانشاه سفر کنید و بعد از حدود 25 کیلومتر بعد از پاوه به شهر روانسر در کرمانشاه می رسید. با استفاده از تابلوهای راهنمای موجود در شهر شما به راحتی به روستای قوری قلعه می رسیدکه  روستای قوری قلعه در سمت چپ و غار در سمت راست جاده قرار داردکه تمام  مسیر به صورت آسفالت است.


آدرس : ایران – استان کرمانشاه – 25کیلومتری شهر روانسر

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت9 الی 17

قیمت بلیط:30 هزار تومان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا