تور

اجاره خودرو در دبی
استان همدانایرانگردی

روستاهای دیدنی و گردشگری استان همدان

روستاهای دیدنی و گردشگری استان همدان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با روستاهای استان همدان داشته باشیم. پس در ادمه همراه ما باشید. تا با این جاذبه های گردشگری و دیدنی بیشتر آشنا شویم.

شهر همدان که محلی‌ها آن را هِمِدان نیز نامیده اند، در دامنه‌ی کوه الوند قرار گرفته است و شهری سردسیر می باشد. گذشته‌ی کهن این شهر موجب شد که در سال ۱۳۸۵ به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران انتخاب گردد. گویش مردم این شهر فارسی با لهجه‌ی همدانی است.

استان همدان

بنا به روایات موجود، تپه‌‌ی هگمتانه که شهر تاریخی هگمتانه در آن واقع شده بخشی از حکومت مادها بوده است. هردوت، تاریخ‌نویس یونانی، نوشته: که این محل توسط پادشاه ماد به عنوان پایتخت برگزیده شده بود و البته بعدها و در دوره‌ی هخامنشیان به عنوان پایتخت تابستانی مورد استفاده قرار گرفته است. همدان که در مسیر جاده‌ی ابریشم واقع شده بوده. راه‌های اصلی مناطق غرب را به هم وصل کرده بود. و به همین دلیل همیشه از نظر بازرگانی دارای اهمیت بسیاری بوده است.

همچنین غار علیصدر که مشهور ترین غار آبی ایران می باشد در این شهر و در روستای علیصدر واقع شده است. این غار که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. در تابستان‌ها دارای هوایی خنک و در زمستان‌ها هوایش گرم می باشد. هچنین از سایر جاذبه های دیدنی همدان می شود. از آرامگاه باباطاهر، آرامگاه ابوعلی‌سینا، آرامگاه عین‌القضات، عمارت باغ نظری و میدان امام نام برد.

استان همدان

۱. روستای علیصدر 

روستای علیصدر واقع در ۷۵ کیلومتری شهرستان کبودرآهنگ می باشد. اغلب با نام این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا می باشند. از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا می توان از غار علی‌صدر، بزرگ‌ترین غار آبی دنیا ، امام‌زاده هاشم، امام‌زاده زید، گل‌تپه، مجتمع توریستی علیصدر نام برد.

به دلیل وجود غار علی‌صدر این روستا در بیشتر ماه‌های سال مملو از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی می باشد. ازجمله بازی‌های سنتی روستای علی‌صدر می‌توان از هفت‌سنگ، چلنگ آغاج و کمرزنی نام برد. که در زمان عید و مناسبت‌های مختلف برای گردشگران به ‌طور ویژه اجرا می گردد. از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای علیصدر همدان می توان از ، آبگوشت محلی، کوفته، انواع آش، نان‌روغنی محلی نام برد.

روستای علیصدر همدان، غار علی صدر

روستای علیصدر همدان

۲. روستای قلعه جوق

این روستا واقع در ۳۰ کیلومتری همدان و در مسیر فامنین است. عمده‌ی مردم روستا کشاورز و دامدار میباشند. همچنین بیشتر گندم استان همدان و حتی ایران از این روستا تأمین می گردد. بهترین زمان سفر به روستای قلعه جوق همدان فصل‌های بهار و تابستان می باشد که گردشگران بسیاری به این روستای زیبا و تاریخی می آیند.

مهم‌ترین جاذبه توریستی روستا غار قلعه جوق و محوطه تاریخی به همین نام می باشد. کاوشگران و باستان شناسان بر این باورند، گرچه زمان دقیق حفر و ایجاد آن مشخص نمی باشد. ولی به ‌احتمال ‌قوی تاریخ ایجاد آن بنا به قبل از میلاد و دوره‌ی مادها یا پیش از آن بر می گردد. که در آن زمان به‌عنوان پناهگاه شاهان و شاهزادگان ایرانی مورد استفاده واقع شده است. از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای قلعه جوق همدان می توان از گندم، گردو نام برد.

روستای قلعه جوق همدان

روستای قلعه جوق همدان

۳. روستای ورکانه

روستای ورکانه واقع در ۳۰ کیلومتری همدان می باشد. و دارای ۱۳۰۰ نفر جمعیت است. بافت این روستا دارای معماری سنگی می باشدو و راه دسترسی به روستا از راه سد اکباتان به‌ طرف روستای یلفان می باشد. راه اصلی امرارمعاش مردم ورکانه از طریق فروش محصولات باغداری و دامداری خود است.

نکته‌ای که برای گردشگران روستای ورکانه قابل توجه است نوع معماری این روستا است. که به همین خاطر لقب روستای اروپایی ایران را به این روستا بخشیده اند. خانه‌های روستای ورکانه نیز همانطور که اشاره شد. تماما از سنگ ساخته شده است. و به همیت دلیل لقب روستای رنسانسی ایران را به ورکانه داده اند. از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای ورکانه می توان به گردو، زردآلو، بادام و انگور اشاره کرد.

روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه همدان

۴. روستای سیمین 

روستای سیمین یا سیمین ابرو در ۱۵ کیلومتری همدان و در مسیر چشین- سیمین واقع شده است. بافت قدیمی خانه های روستا به‌خوبی گویای سن و سال این منطقه می باشد. طبق شواهد تاریخی این روستا دارای ۳۰۰ سال قدمت می باشد. راه امرار معاش مردم روستای سیمین ابرو از طریق دامداری و کشاورزی می باشد.

از نکات جالب‌توجه و توریستی روستا سیمین معماری پله‌ای و سنگی و گویش لری و زبان کردی مردم روستا است. بازی‌های بومی سیمین ابرو از جمله بازی کوشک، از من داری، گردو بازی و شیله کو از مهم‌ترین و مشهور ترین بازی‌های منطقه به حساب می آید. سروده‌های خانم زمانی، سوز سوز و پوسلیمانی، زینت‌بخش جشن‌ها و مجالس مردم این منطقه است. همچنین از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای سیمین می توان از  گردو، ترخینه، انواع آش، اوماج نام برد.

روستای سیمین  همدان

روستای سیمین  همدان

۵. روستای اشتران 

روستای اشتران که یکی از روستاهای دیدنی و گردشگری استان همدان می باشد. و در ۲۲ کیلومتری تویسرکان و در مسیر گنجنامه‌ی همدان واقع شده است. اگر از روستای کرزان به سمت تویسرکان بروید. به روستای اشتران می رسید. جاذبه های گردشگری روستای اشتران جزو جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان همدان به حساب می آید.

این روستا دارای قلعه‌های قدیمی، کتیبه‌های کوی، مسجد معروف اشتران می باشد. از دیگر نکات جالب ‌توجه روستا برای گردشگران استان همدان، نوع پوشش زنان اشتران می باشد. لباس محلی زنان چارقت، کراس، پاچین و جلیقه است که بیشتر گردشگران را وادار به گرفتن عکس یادگاری با لباس‌های محلی اشتران کرده است. همچنین از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای اشتران همدان می توان به منبت‌کاری، معرق، قالی‌بافی و خوراکی‌های خوشمزه نظیر آش اوماج، قووت، باسلوق، تره حلوا اشاره کرد.

روستای اشتران  همدان

۶. روستای شهرستانه

روستای شهرستانه واقع در ۲۵ کیلومتری همدان و در مسیر گنج‌نامه به تویسرکان می باشد. بهترین زمان برای بازدید از این روستا فصل‌های بهار و تابستان می باشد. غارها و دره‌های روستا از جاهای دیدنی و توریستی شهرستانه در همدان می باشد.

همچنین شما می‌توانید بعد از بازدید از مجموعه توریستی گنج‌نامه از این روستای زیبا نیز بازدید کنید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای شهرستانه همدان  گردو، آلبالو، گیلاس و شلیل می باشد.

روستای شهرستانه همدان

۷. روستای ویرایی 

روستای ویرایی در فاصله ۱۵ کیلومتری همدان و شهرستان اسدآباد واقع گردیده است. از ویژگی‌های جالب و توریستی روستای ویرایی معماری سنگی و پلکانی آن می باشد. به‌طورکلی اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و آشنایی با زندگی روستایی می باشید. ویرایی گزینه مناسبی برای سفرهای خانوادگی شما است. همچنین مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای ویرایی همدان  انگور و گردو می باشد.

روستای ویرایی  همدان

۸. روستای حیدریه قاضی خانی 

روستای قاضی خانی در شهرستان بهار و در فاصله ۵ کیلومتری از این شهرستان واقع شده است. مردم این روستا بیش از ۳۰۰ سال است. که در خانه‌های خشتی و سنگی از راه دامداری و کشاورزی زندگی خود را تأمین کرده اند. اگر به دنبال یک مکان زیبا و دنج در همدان می باشید این روستا گزینه مناسبی است و می‌توانید از چشمه‌ها و باغات میوه‌ی روستای قاضی خانی بازدید کنید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای قاضی خانی همدان می توان به گردو، زردآلو، سیب و انگور اشاره کرد.

روستای حیدریه قاضی خانی همدان

۹. روستای پری یا پیروز 

روستای پری در ۲۵ کیلومتری ملایر و ۱۰۰ کیلومتری همدان به سمت اراک واقع گردیده است. قدمت روستا به قرن چهارم قبل از میلاد می رسد. بنابراین اگر علاقه‌مند به داستان‌های تاریخی و کشفیات باستان‌شناسی می باشید. این روستا گزینه‌ی مناسبی برای سفر شما در تور همدان است.

جالب است بدانید در این روستا قلعه‌ای به نام کریم‌خانی واقع شده است. و این موضوع باعث شده که بومیان باور کنند که کریم‌خان زند زاده‌ی این روستا می باشد. پیشنهاد می‌کنیم از طبیعت بکر و بناهای تاریخی غنی روستای پری همدان بازدید کنید. از سوغاتی‌های روستای پری همدان می توان از گندم، جو، انگور، زردآلو نام برد.

روستای پری یا پیروز همدان

روستای پری یا پیروز همدان

۱۰. روستای کاج

روستای کاج (رزن) در فاصله ۱۶ کیلومتری از شهرستان رزن و ۱۰۱ کیلومتری همدان واقع شده است. علت نام‌گذاری روستا مشخص نمی باشد. اما اوج شکوفایی روستا به دوره سلجوقیان می رسد. و بیشتر بناهای تاریخی به جای مانده در این روستا متعلق به زمان سلجوقیان می باشند. که امام‌زاده اظهر (ع)، قلعه و حمام سلجوقی از مهمترین آنها به حساب می آیند.

قاب‌سازی هنر محلی جوانان این روستاست که دارای شهرتی جهانی می باشد. جالب است بدانید با وجود بافت فرسوده‌ی روستا و عدم توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم، در این روستا هیچ‌کس بیکار نمی باشد. و درآمد مردم روستا به نسبت جمعیت آن بسیار خوب بوده است. سوغاتی‌های روستای کاج همدان شامل گلیم، قالی، خراطی، قاب‌سازی است.

روستای کاج همدان

۱۱. روستای ملهمدره یا ملحمدره

روستای مُلهمدره واقع در فاصله ۷ کیلومتری اسدآباد به همدان می باشد. این روستا دارای بافت پلکانی، چشمه‌سارها و باغات میوه متنوعی است اما مهم‌ترین فعالیت مردم روستا که با آن امرارمعاش کرده اند. کشاورزی است. همچنین به دلیل وجود معادن سنگ‌های زینتی، صنایع‌دستی زیبایی توسط زنان منطقه ساخته می شود. سوغاتی‌های مهم روستای ملهمدره همدان  گردو، سیب، انگور و انجیر می باشد.

روستای ملهمدره یا ملحمدره همدان

۱۲. روستای مانیزان

روستای مانیزان که یکی از روستاهای دیدنی و گردشگری استان همدان می باشد. و در شهرستان ملایر و در مسیر ملایر به دره جوزان به روستای توسک واقع شده است. مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستای کوچک منطقه حفاظت‌شده‌ی آن و جنگل لشکر می باشد. اگر قصد سفر به این روستای زیبا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم اواخر شهریورماه که زمان پخت شیره انگور به شیوه سنتی و برداشت انگور میباشد. به بازدید از روستای مانیزان بپردازید.

این جشنواره به نام شیره پزان مانیزان شهرت یافته است. سوغاتی‌های مهم روستای مانیزان همدان شامل شیره انگور، انگور، انواع کشمش است.

روستای مانیزان همدان

روستای مانیزان همدان

۱۳. روستای خاکو

روستای خاکو واقع در ۷ کیلومتری همدان و در مسیر خیابان اعتمادیه شرقی می باشد. بر طبق اسناد تاریخی این روستا دارای بیش از ۵۰۰ سال قدمت است. و عمده درآمد مردم از کشاورزی و دامداری می باشد. روستا به صورت مسطح با خانه‌هایی سنگی ایجاد گردیده است. از مهم‌ترین جاذبه توریستی روستای خاکو می توان به مقبره امام‌زاده باباطاهر اشاره کرد. سوغاتی‌های مهم روستای خاکو همدان آلبالو، گردو و گیلاس می باشد.

روستای خاکو همدان

۱۴. روستای فارسبان

روستای فارسبان در ۳۰ کیلومتری شهرستان نهاوند و در مسیر جاده آورزمان به همدان واقع شده است. طبیعت بکر و تنوع باغ‌های میوه روستای فارسبان از مهم‌ترین ویژگی‌های توریستی آن می باشد. در این روستا یک حمام قدیمی واقع شده است. که هنوز هم مورد استفاده بومیان و گردشگران می باشد. سوغاتی‌های روستای فارسبان همدان گردو، آلبالو و گیلاس می باشد.

روستای فارسبان همدان

۱۵. روستای درجزین

روستای درجزین یا درگزین یکی از معروف ترین و تاریخی‌ترین روستاهای همدان می باشد. که واقع در ۵ کیلومتری رزن می باشد. نزدیکی این روستا به پایتخت تمدن بزرگ مادها سبب غنای تاریخی و فرهنگی منطقه گشته است. طبق نظر دکتر پرویز اذکائی درجزین در ابتدا داراگرد یا داراکرت نام داشته است. که محل زندگی یکی از اقوام مهاجر ایران در دوران مادها بوده است.

به‌جز دام‌پروری و کشاورزی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ای توریستی روستای درجزین وجود حمام و مسجد تاریخی و محوطه تاریخی آن میباشد. سوغاتی‌های مهم روستای درجزین همدان انگور و انواع میوه می باشد.

روستای درجزین همدان

۱۶. روستای حبشی

روستای حبشی در ۱۶ کیلومتری شهرستان اسدآباد همدان واقع شده است. و قدمت آن به دوره مادها می رسد. روستای حبشی نیز در لیست روستاهای پلکانی و سنگی ایران می باشد. و بهترین زمان بازدید از آن فصل‌های بهار و تابستان می باشد.

می‌توانید در مسیر سفر به شهرستان اسدآباد در این روستا توقف کوتاهی داشته و از چشم اندازه طبیعتش در کوهپایه بهره مند شوید.از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای حبشی همدان می توان به محصولات کشاورزی، زردآلو، گردو، بادام و گیلاس به همراه انواع فرآورده‌های دامی اشاره کرد.

روستای حبشی همدان

روستای حبشی همدان

۱۷. روستای اکنلو

روستای اکنلو واقع در ۲۰ کیلومتری کبودرآهنگ به همدان می باشد. بیشتر مردم روستا از طریق دامداری و کشاورزی به امرارمعاش می پردازند. روستای اکنلو شهرت خود را مدیون گوسفندهای خود می باشد. “گوسفند مهربان” که از پوست و پوست آن در صنایع مختلف استفاده می گردد. و دارای شهرت فراوانی میباشند.

یکی دیگر از جالب‌ترین مکان های روستای اکنلو وجود آزمایشگاه دکتر بالتزار (در زمان شیوع طاعون در ایران حضور داشت) است. بهترین زمان بازدید از روستای اکنلو همدان فصل‌های بهار و تابستان می باشد. از مهمترین سوغاتی‌های روستای اکنلو همدان می توان از صادرات گوشت و پوست گوسفند، انواع میوه، گردو و انگور نام برد.

روستای اکنلو همدان

روستای اکنلو همدان

۱۸. روستای گشانی

روستای گشانی در ۲۰ کیلومتری تویسرکان و در مسیر همدان- گنج‌نامه به‌طرف روستای بابا پیرعلی و شهرستان تویسرکان واقع شده است. منحصربه‌فردترین ویژگی روستا به‌غیراز طبیعت زیبا و معماری جالب آن، وجود چشمه‌های آب‌معدنی می باشد. که همواره موجب جذب گردشگران شده است. از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای گشانی همدان می توان به اوماج، خیار، جو، گوجه، انواع آش محلی اشاره کرد.

روستای گشانی همدان

روستای گشانی همدان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا