تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیکرمانشاه

آشنایی با مسجد جامع شافعی

مسجد جامع شافعی

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با مسجد جامع شافعی  را که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

مسجد شافعی کرمانشاه

مسجد جامع شافعی که مسجد جامع اهل سنت است در شهر کرمانشاه و در بازاری به نام تاریکه بازار قرار دارد. این مسجد در سال 1324 تاسیس شده است و یک درب این مسجد در تاریکه بازار و درب دیگر آن به سوی میدان جوانشیر باز می شود.زمین این مسجد به همت مرحوم حاج ملا سید حسین مسعودی و جمعی از خیرین اهل سنت در محله ای که در قدیم زائر سرا بوده خریداری و احداث شده است.

امروزه فقط در بنای جدید مسجد که ساختمان آن به سبک مساجد ترکیه ساخته شده نماز برگزار می شود. مسجد شافعی ها از سال 1326 تاکنون محل برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه اهل سنت کرمانشاه بوده است.

مسجد شافعی کرمانشاه

تاریخچه مسجد

مسجد شافعی کرمانشاه

این مسجد در سال 1325 در محلی که قبلا کاروان سرا بوده توسط ملا سید حسین مسعود و جمعی از خیرین خریداری و ساخته شد.خریداری وساخت این مسجد را می توان مرهون مساعدت های مادی ومعنوی خیرینی چون خلیفه محمد صالح محمدی ، حاج خلیفه سید علی نقشبندی ، حاج جعفر شریفی ، حاج احمد مدللی ، میرزا حبیب بلندی ، حاج علی محمد شیانی و جمع دیگری از مردم مسلمان کرمانشاه دانست .

ساخت این مسجد در سال 1325 آغاز و در سال 1326 به پایان رسید.این مسجد زیبا وبا شکوه از زمان احداث تا امروز همچنان در حال توسعه و بهینه سازی و زیباسازی بوده است .

امروزه این مسجد با گلدسته های زیبا و بلند خود یکی از جاذبه های شهر کرمانشاه است که در ساخت آن از معماری اسلامی استفاده شده است.

معماری مسجد شافعی

مسجد شافعی کرمانشاه

این مسجد با مساحت 1060 متر مربع زیربنا دارای ساختاری زیبا و اصیل و با شکوه از معماری اسلامی است. جالب است بدانیدکه ساختمان زیبای این مسجد منحصر به فرد از ساختار کلاسیک عثمانی برخوردار است که شامل گنبد های عظیم و بلند و استوار و مناره های قلمی نوک تیز و تزیینات و جزئیات نقاشی های داخلی بنا ، کتیبه های ” طغرا ” ستون های قطور و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد است که همه نمایانگر بارز مساجد عثمانی است و هر بیننده ای را یاد ترکیه و مساجد آن می اندازد.

این مسجد از نوع طاق ضربی بااسکلت فلزی ساخته شده است و نمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتن پوشیده شده است .این مسجد دارای گنبد و مناره قدیمی و در کنار آن دو مناره ساده فلزی طلایی رنگ به ارتفاع 9 متر است که در بالای ساختمان و ضلع جنوبی نصب شده است.

فضای داخلی مسجد دارای دو شبستان است که یکی جهت خانم ها و یکی جهت آقایان است. هر کدام دارای کتابخانه وابدارخانه وکفش کن و فضای جانبی است .

مسجد شافعی کرمانشاه

در ضلع شمالی مسجد شبستان اصلی قرار دارد که دارای یک و نیم طبقه با پنج ستون است .محراب مسجد که با سنگ مرمر سفید وحاشیه سنگ مرمر سیاه  ساخته شده در ضلع جنوبی شبستان قرار دارد.

آدرس :استان کرمانشاه- کرمانشاه- بلوار جوانشیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا