تور

اجاره خودرو در دبی
استان زنجانایرانگردیزنجان

روستای پلکانی شیلاندر زنجان

زنجان از استان‌های تاریخی و شگفت‌انگیز با جاذبه‌های طبیعی و باستانی متعدد است. روستای شیلاندر از جمله جاذبه‌های زنجان به شمار می‌رود که در ارتفاعات واقع شده است. این روستا مقصد بسیاری از گردشگران بوده و با طراحی پلکانی خود بسیاری را مجذوب می‌کند. اگر می‌خواهید با روستای پلکانی شیلاندر آشنا شوید تا آخر مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی روستای پلکانی شیلاندر

روستاگردی برای بسیاری از گردشگران خوشایند است و هر یک از روستاهای ایران زیبایی‌های خود را دارند. روستای شیلاندر با معماری بسیار جذاب خود و طراحی پلکانی همه را شگفت‌زده می‌کند. این روستا در ۳۰ کیلومتری شمال غرب زنجان واقع شده و مشرف به یک رودخانه است. همچنین روستا با درختان سرسبز و باغات میوه مانند سیب، گردو، گیلاس، توت و فندق پوشیده شده و گزینه مناسبی برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. در اطراف روستای شیلاندر آبشارهای فراوانی وجود دارند که چشم‌انداز زیبایی را پیش رویتان قرار می‌دهند.

این روستا ابتدا با نام چیلاندر شناخته می‌شد و سپس به شیلاندر تغییر نام یافت. خانه‌های روستا در دامنه کوه و به‌صورت پلکانی قرار گرفتند و حیاط هر خانه پشت‌بام خانه زیرین است. خانه‌ها از خشت، گل و چوب ساخته شده‌اند و با کوچه‌های باریک و جذاب به یکدیگر متصل می‌شوند. متاسفانه بسیاری از اهالی روستا طی سال‌های گذشته به شهر مهاجرت کرده‌اند و اکنون تعداد ساکنان آن به کمتر از ۱۰ خانوار می‌رسند. مردم روستای شیلاندر به باغداری، دامداری و زنبورداری مشغول هستند و در کوچه‌های آن می‌توانید کندوهای عسل را مشاهده کنید. این روستا شبیه به ماسوله گیلان است، به همین دلیل به آن ماسوله زنجان نیز می‌گویند.

روستای پلکانی شیلاندر

بهترین زمان سفر به روستای پلکانی شیلاندر

روستای زیبای شیلاندر در دامنه کوهستان قرار گرفته، از این رو آب و هوای مطبوع و دلچسبی دارد. این روستا در واقع یک منطقه ییلاقی است و بسیاری از گردشگران در روزهای گرم سال به آن پناه می‌برند. روستای شیلاندر از طبیعت بکر و دلنشینی برخوردار بوده و وجود آبشارها و درختان باعث به وجود آمدن هوای پاک آن‌جا شده‌اند. بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به شیلاندر است و بسیاری از زنجانی‌ها در این زمان از سال به تفریح و پیک‌نیک در این روستا می‌پردازند. طبیعت رنگارنگ روستا در فصل پاییز منظره‌ای رویایی و چشم‌نواز به وجود می‌آورد و برای سفر مناسب است. زمستان شیلاندر بسیار سرد بوده و بارش برف و باران وضعیت نامناسبی برای جاده‌ها ایجاد می‌کند.

تفریحات روستای پلکانی شیلاندر

در روستای شیلاندر تفریحات بسیار متنوع و سالمی برای ساکنین و گردشگران امکان‌پذیر است که عبارتند از:

پیاده‌روی

این تفریح به‌خصوص برای مسافران و گردشگران که به شیلاندر سفر می‌کنند مناسب است. در واقع برای رسیدن به شیلاندر باید مسیر ناهموار و خاکی را پشت سر بگذارید. در طول مسیر جاذبه‌های دیگری وجود دارند که یکی از آنها سد تهم است. بعد از آن به روستای زیبای علی‌آباد می‌رسید که خالی از سکنه بوده و طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد. قبل از رسیدن به روستا رودخانه وجود دارد و می‌توانید برای رسیدن به روستا نیز از آن استفاده کنید و در امتداد آن حرکت نمایید.

طبیعت‌گردی

به هر جای روستای شیلاندر که نگاه کنید با یک جاذبه طبیعی مواجه می‌شوید این روستا دارای درختان سرسبز، آبشارهای متعدد، کوه‌های مرتفع و چشم‌اندازهای زیبا است. همچنین از روستای زیبای شیلاندر می‌توانید کوه‌های شمالی طارم را تماشا کنید.

طبیعت گردی

کوهنوردی

بلندترین قله در این روستا متعلق به قله کوه شیلاندر است که هر ساله کوهنوردان حرفه‌ای برای صعود از آن بالا می‌روند.

تماشای پروانه‌ها

جالب است بدانید که روستای پلکانی شیلاندر ملقب به روستای پروانه‌ها است. در این روستا درختان توت فراوانی وجود دارند و کرم‌های ابریشم از آنها تغذیه می‌کنند. در نتیجه پروانه‌های زیادی در روستا به چشم می‌خورند و گردشگران را هیجان‌زده می‌کنند.

آب‌تنی

روستای شیلاندر دارای تعدادی رودخانه و آبشار است که همه آن‌ها از آب خنک و تمیزی برخوردار هستند. در سفر به شیلاندر به‌خصوص در روزهای گرم می‌توانید در این رودخانه‌ها آب‌بازی کنید و لذت ببرید.

پیک‌نیک و عکاسی

روستای شیلاندر پاتوق بسیاری از زنجانی‌ها است که در آخر هفته‌ها بساط پیک‌نیک خود را در دل طبیعت این روستا برپا می‌کنند. با توجه به جاذبه‌های طبیعی زیادی که در این روستا وجود دارد پیشنهاد می‌شود دوربین عکاسی خود را حتماً به همراه داشته باشید و خاطرات خود را با تصاویر زیبا ثبت کنید.

خرید محصولات باغی

برخلاف این که تقریباً روستای شیلاندر خالی از سکنه است؛ اما اهالی روستا در فصل برداشت به آن برمی‌گردند و محصولات باغی خود مانند سیب، گردو و توت را به گردشگران عرضه می‌کنند.

خرید محصولات باغی

تماشای جانوران

روستای شیلاندر به‌خاطر طبیعت بی‌نظیری که دارد در ایجاد پوشش جانوری متنوع بسیار موثر عمل کرده است. در این روستا حیواناتی مانند خرس، گرگ، روباه، مار، سمور، اسب‌های وحشی، شاهین، عقاب، جغد و کرکس زندگی می‌کنند. بسیاری از گردشگران شانس تماشای این جانوران را دارند و می‌توانند در ارتفاعات آنها را مشاهده کنند.

جاهای دیدنی روستای پلکانی شیلاندر

دشت شیلاندر

اولین جاذبه روستا دشت شیلاندر است که ۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. این دشت در فصول بهار و تابستان به زیباترین شکل خود می‌رسد و شما با قدم زدن در آن می‌توانید هوای پاک را مهمان ریه‌های خود کنید. پوشش عمده این دشت گل‌‌های عباسی و لاله هستند که بیشتر در فصل بهار می‌رویند. همچنین می‌توانید با دوربین عکاسی خود در دشت شیلاندر تصاویر بی‌نظیری ثبت کنید.

دشت شیلاندر

کوه شیلاندر

روستای تماشایی شیلاندر توسط کوه‌های بسیار زیادی احاطه شده است که معروف‌ترین آن کوه شیلاندر است. این کوه ۲۴۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد؛ بنابراین برای صعود به آن نیاز به تجهیزات کوهنوردی و کفش مناسب است. این کوه بلندترین قله در منطقه را از آن خود کرده و بالا رفتن از آن فرصت مناسبی برای علاقمندان به رشته کوهنوردی است.

کوه شیلاندر

آبشار شیلاندر

آبشار شیلاندر ۲۱ متر ارتفاع دارد و از دیگر جاذبه‌های این روستا به شمار می‌رود. این جاذبه زیبا در لیست بلندترین آبشارهای استان زنجان قرار می‌گیرد. مهمترین ویژگی آبشار شیلاندر این است که در تمام روزهای سال پرآب بوده و هر زمانی که بخواهید می‌توانید از تفریحات آبتنی در آن لذت ببرید.

آبشار شیلندر

نقشه و مسیر دسترسی به روستای پلکانی شیلاندر

روستای شیلاندر از توابع بخش مرکزی و در ۳۰ کیلومتری شمال غربی زنجان قرار دارد. اگر قصد سفر به این روستای زیبا را دارید یکی از مسیرهای زیر را انتخاب کنید:

مسیر اول

ابتدا وارد جاده زنجان-تهم-طارم شوید. این جاده در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر زنجان واقع شده و از میان طبیعت بکر و زیبایی عبور می‌کند. در این جاده با سد تهم روبه‌رو خواهید شد که از روستای تهم ۸ کیلومتر بالاتر قرار گرفته است. ۳۰۰ متر پایین‌تر از این سد به تقاطع رودخانه تهم و گله رود می‌رسید و تا ۸ کیلومتر باید مسیر خود را ادامه دهید تا خود را به روستای تهم برسانید.

با پشت سر گذاشتن این روستا با تابلوی شیلاندر روبرو خواهید شد که یک جاده فرعی در ابتدای آن وجود دارد. وارد جاده فرعی شوید و پس از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به یک دوراهی می‌رسید. مسیر خود را که به سمت چپ ادامه دهید، روستای علی‌آباد را مشاهده خواهید کرد. از اینجا مسیر باریک و سنگلاخی می‌شود و از کنار دره‌ای عمیق می‌گذرد. این مسیر هیجان‌انگیز را تا جایی ادامه دهید که از میان کوه‌ها روستای شیلاندر را مشاهده کنید.

مسیر دوم

این مسیر سخت بوده و برای کوهنوردان مناسب است. در ابتدا می‌توانید با خودرو به روستای گاورازنگ بروید و از مسیر کوهستانی آن به سمت شمال شرق حرکت کنید. در اینجا به گردنه وای وای می‌رسید که تا ۱۳ کیلومتر ابتدایی آن را می‌توانید با خودرو طی کنید. پس از آن باید پیاده‌روی کنید و بعد از ۴۰ الی ۵۰ دقیقه به گردنه برسید. در گردنه با یک شیب نسبتاً تند روبرو خواهید شد و باید به آهستگی از آن پایین بروید و به روستای تهم وارد شوید.

پس از روستای تهم مسیر خود را به سمت آق گدیک تغییر دهید. مجدد باید ۵۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به گردنه دوم برسید. به سمت راست بپیچید و وارد مسیر حسن خاکی شوید. این مسیر در ابتدا یک مسیر سربالایی تند دارد و با پیشروی در آن به یک دوراهی می‌رسید. این دوراهی از یک راه اصلی و راه فرعی تشکیل شده که راه فرعی شما را به روستای پلکانی شیلاندر می‌رساند. با ادامه دادن این مسیر در نهایت به بالای روستا خواهید رسید. این مسیر دشوار و طولانی به خانواده‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

امکانات روستای پلکانی شیلاندر

روستای بکر شیلاندر امکانات رفاهی و تفریحی زیادی ندارد. این روستا متاسفانه مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفته است. در این روستا مهمان‌خانه کوچکی وجود دارد که در برخی از روزهای سال مسافران و گردشگران را پذیرش می‌کند. در اطراف روستا نیز می‌توانید کمپ بزنید و شب خود را در زیر آسمان پرستاره سپری کنید. البته باید مراقب حیوانات وحشی مانند گرگ باشید و بهتر است که به‌صورت گروهی کمپ کنید. این روستا فروشگاه ندارد و باید مواد غذایی کافی و تجهیزات لازم برای کوهنوردی را از قبل تهیه کنید.

روستای شیلاندر

سخن پایانی

ایران جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. روستای پلکانی شیلاندر در استان زنجان یکی از این جاذبه‌های بکر است و جاهای دیدنی قابل توجهی دارد. در این مقاله راهنمای سفر به روستای شیلاندر توضیح داده شد و به طبیعت‌گردان و کوهنوردان پیشنهاد می‌شود حتماً از آن بازدید کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا