تور

اجاره خودرو در دبی
استان زنجانایرانگردی

پل تاریخی میربهاء الدین زنجان

شهر زنجان مملو از آثار تاریخی و مکان­های گردشگری بسیاری است که اغلب مردم ممکن است آن­ها را نشناسند. پل تاریخی میربهاء الدین زنجان نیز یکی از این بناهای تاریخی است. این پل تاریخی که به نام­های پل اژدهاتو و پل کهنه نیز شناخته می­شود. این مکان از جمله مکان­های دیدنی استان زنجان است که مربوط به دوره­ی قاجار است. این پل در اوایل قرن 14 هجری قمری در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شد. پل میربهاء الدین پلی صد ساله است که با هوشمندی بسیاری بنا گردید و همچنین اکنون در فهرست آثار ملی قرار دارد. در تاریخ 18 مهر 1456 این بنای تاریخی با شماره­ی ثبت 1484 به عنوان یک اثر ملی ایرانی به ثبت رسید. پل تاریخی میربهاء الدین زنجان توسط یکی از خیرین زمان ناصرالدین شاه قاجار بر روی رودخانه زنجارود و در ابتدای جاده زنجان به بیجار بنا شد.

در صورتی که تمایل دارید مطالب بیشتری در مورد پل تاریخی میربهاء الدین بدانید ادامه‌ی مطلب را در دوباره سفر دنبال کنید.

بهاء الدین زنجانی که بود؟

بهاء الدین در سال 1234 هجری در زنجان به دنیا آمد. در مدت 74 سال از زندگی خود به افراد زیادی کمک کرد و درماندگان زیادی را پناه داد. میرزا بهاء الدین تاجری بسیار ثروتمند و نیکوکار بود. وی این پل را در سال 1312 در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا کرد. هم­چنین باید به این موضوع نیز توجه داشت که او علاوه بر این پل بناهای باشکوه بسیاری را ساخت. بناهایی که میرزا بهاء الدین آن­ها را احداث کرده است عبارت اند از: مسجد حاج تقی و آب انار پشت آن، حمام میرولی و پلی بر روی رود قزل اوزن.

پل تاریخی میربهاء الدین زنجان

پل میر بهاء الدین کجاست؟

این پل تاریخی در محور جنوبی اطراف شهر زنجان قرار دارد. در واقع می­توان گفت پل بهاء الدین در مسیر زنجان به کردستان واقع است. اگر زمانی به سمت زنجان سفر کردید، کمی بعد از کمربندی خیام و در همان ابتدای جاده بیجار و بعد از پل سردار چشمتان به این بنای تاریخی خواهد افتاد. اطراف این پل برای پیک­نیک­های یک روزه بسیار مناسب است. البته توجه داشته باشید که در صورت باران امکان سیل به علت طغیان رودخانه در این محل وجود دارد.

ویژگی­های پل تاریخی میربهاء الدین زنجان چیست؟

این پل آجری در حدود 100 متر طول دارد. عرض آن 6.7 متر است. ارتفاع بلندترین نقطه­ی این پل به حدود 11 متر می­رسد. بنای آن از سنگ و ملات آهکی ساخته شده است. پایه­های پل بر روی سطح سنگ­فرش شده قرار گرفته اند و از قطعات سنگ تراشیده و ملات آهکی ساخته شده اند. هم­چنین پایه­های این پل تا ارتفاع 1.4 متری از سطح آب بالا آمده اند. بر روی هر کدام از پایه­ها دو غرفه بر روی یکدیگر ساخته شده است. این غرفه­ها دارای مزایایی هستند. از جمله مزیت­های آن­ها می­توان به این موضوع اشاره کرد که وزن و فشار وارده به پایه­ها را کم می­کنند. هم­چنین فضاهای کناری سه دهانه پل توخالی ساخته شده­اند تا از افزایش وزن آن جلوگیری شود. دارای 3 دهانه با طاق جناغی است که دهانه میانی از دو دهانه دیگر بزرگتر است.

توضیحات گردشگری در مورد پل تاریخی میربهاء الدین زنجان

همان­طور که اشاره شد پل بهاء الدین دارای سه دهانه است که دهانه­ی میانی از دو دهانه­ی دیگر بزرگتر است. بر روی این دهانه تاریخ اتمام ساخت پل و عبارت یا علی قابل مشاهده است. طبق این تاریخ، این پل قدیمی­ترین پلی است که بر روی رودخانه زنجارود به یادگار مانده است. این سه دهانه­ی ذکر شده به صورت طاق­های ضربی ساخته شده است. هم­چنین علاوه بر این طاق­های بزرگ، حفره­هایی نیز در طرف طاق میانی به چشم می خورد. این دو حفره که به صورت قوس­های هلالی است 2 وظیفه به عهده دارند. اولین وظیفه کاهش وزن روی پایه­های پل است و دومین وظیفه­ی آن­ها نیز جلوگیری از آسیب به پل در اثر سیل و طغیان است.

پل تاریخی میربهاء الدین زنجان

حرف آخر

زنجان یکی از قدیمی­ترین و زیباترین شهرهای ایران است. در صورتی که به این مکان سفر کردید توصیه می­شود حتماً سری به بناهای تاریخی و باشکوه آن بزنید. از جمله بناهای تاریخی زنجان می­توان به مسجدها، حمام­ها، کاروانسراها، موزه­ها و پل­های بسیار زیبای آن اشاره کرد. همان­طور که در این مطلب خواندید پل تاریخی میر بهاء الدین زنجان از دیگر بناهای باشکوه و دیدنی این شهر است. چنانچه به این شهر سفر کردید حتما سری به این بنای دیدنی بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا