تور

اجاره خودرو در دبی
ایرانگردی

قدیمی ترین شهرهای ایران کجاست؟

قدیمی ترین شهرهای ایران

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با قدیمی ترین شهرهای ایران آشنا می کنیم. برای /اشنایی بیشتر با این شهرها در ادامه این مطلب همراه ا باشید.

ایران یکی از کشورهای پهناور و قدیمی ترین تمدن بشر را در تاریخ پر فراز و نشیب خود به ثبت رسانده است. آگاهی از تاریخ کشور برای هر ایرانی لازم و ضروری است و در زندگی کمک زیادی به ما می کند. در این مقاله شما را با قدیمی ترین شهرهای ایران آشنا می کنیم.

شهر شوش

شوش یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در محدوده استان خوزستان قرار دارد. تاریخ شناسان شوش را به عنوان قلب تاریخ ایران و قدیمی ترین شهر جهان یاد می کنند. شوش در شرق رود دجله و در 115 کیلومتری شمال غربی اهواز می باشد.

شوش سالها پیش مرکز حکومت ایلامی ها و پایتخت زمستانی هخامنشیان بوده است.آثار به جا مانده در این شهر عبارتند از: آرامگاه دانیال نبی، هفت تپه، زیگورات چغازنبیلف ایوان کرخه، کاخ آپادانای داریوش و…… می باشد. قدمت دقیق این شهر مشخص نیست اما باستان شناسان قدمت آن را حدود 4 تا 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت می دهند.

شهر شوش

شهر پاسارگارد

پاسارگارد مجموعه عظیمی از آثار به جا مانده از دوره هخامنشیان و قدیمی ترین شهر ایران می باشد. پاسارگارد در استان فارس و در فاصله 130 کیلومتری از شهر شیراز می باشد. تاریخ شناسان بر این باورند که ساخت این شهر به دست کوروش بزرگ بوده است. کتیبه های سه زبانه به زبان های اکدی، ایلامی و پارسی و معماری شبیه تخت جمشید باور تاریخ شناسان را تقویت می کند.ساخت بنا از سنگ، آجر، خشت و چوب بوده است. آرامگاه کوروش در این منطقه واقع است. از آثار به جا مانده در این شهر می توان به باغ شاهی، محوطه مقدس، تل تخت و…… اشاره کرد.

شهر پاسارگارد
شهر پاسارگارد

شهر سوخته

 این شهر در محدوده استان سیستان و بلوچستان است. قدمت این شهر به 5 هزار سال پیش بر می گردد. این شهر امروزه یکی از شهرهای محبوب باستان شناسان و دوست داران تاریخ می باشد. مردمان شهر سوخته به زرگری، معرق کاری، حصیربافی و … مهارت دارند. جالب است بدانید که قدیمی ترین چشم مصنوعی جهان نیز در این شهر کشف شده است. در سال 1393 در هشتمین اجلاس یونسکو، این شهر به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است.

شهرسوخته
شهر سوخته

شهر بلقیس

این شهر در فاصله 3 کیلومتری جنوب غربی اسفراین در خراسان شمالی می باشد. زیبایی این شهر از این رو بوده است که اعراب به واسطه زیبایی ها و طبیعت آن به این شهر بلقیس می گفتند. بلقیس شهری از خشت و گل است و وسعتی بیش از 180 هکتار را شامل می شود.

آثار به جا مانده در این شهر عبارتند از : ویرانه های منار تپه، کاروانسرا، آب انبار، مقبره شیخ آذری و یخدان های تاریخی می باشد. باستان شناسان قدمت این شهر را به نادر باز می گردانند. سرانجام بلقیس در سال 1131 توسط حمله افغان ها کاملا ویران و مخروبه شد. ارگ بلقیس را بعد از ارگ بم دومین بنای گلی می دانند که با استفاده از خشت و گل و اصول معماری دوره ساسانی بنا گردیده است.

شهر بلقیس
شهر بلقیس

شهر حریره 

حریره رد شمال جزیره کیش می باشد، و به عنوان آثار ملی ایران شناخته می شود.حریره جزء قدیمی ترین شهرهای ایرا با وسعت بالغ بر 120 هکتار می باشد. این شهر دارای حمام، عمارت اعیانی، مسجد تاریخی، قنات های قدیمی و… بوده است.

جالب است بدانید که حریره در اوج شکوفایی خود ، از عمده ترین شهرهای خلیج فارس به حساب می آمد. باستان شناسان بر این باورند که حمام این شهر در نوع خود از جمله قدیمی ترین حمام های ایران بوده است. این حمام شامل صحن های متعدد و مساحتی حدود500 متر مربع دارد.

شهرحریره
شهر حریره

تپه سیلک

نخستین تمدن در ایران و شهر کاشان به وجود آمده است، سیلک نام دارد.تپه سیلک در واقع زیگورات یا همان نیایشگاه مردم قدیم بوده است و به سبک هرمی بنا گردیده است.

حدود 80 سال پیش سیلی در زمین های کشاورزی شهر کاشان پدید آمد . ابزار و سفال هایی جالب در این منطقه کشف شد که همگان را به حیرت در آورد.آثار کشف شده در این منطقه دوک ریسندگی و بافندگی بوده است.شواهد بر این است که سیلک از جمله صنعتی ترین شهرهای روزگار خود بوده است . مردمان این منطقه با ذوب فلزات، اقدام به ساخت وسیله های صنعتی مورد نیاز خود می کنند.

تپه سیلک
تپه سیلک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا