تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیرامسر

دریاچه سد میجران رامسر

در جنوب شرقی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین شهر‌های شمال کشور به ‌نام رامسر که به دلیل زیبایی فراوان به آن عنوان عروس شمال را داده‌اند؛ بر رودخانه نسارود سدی خاکی بنا گشت. سد میجران بین دو کوه قرار دارد که به دلیل وسعت آن و جنگل‌های اطراف منظره زیبایی را برای گردشگران و طبیعت‌گردان ایجاد نمود. رامسر که در میان دیگر شهر‌ها گویی شکفته است در استان مازندران قرار دارد. این شهر با جنگل‌های سرسبز و طبیعت بکر، ساحل دریای خزر و همچنین دیدنی‌هایی که با تماشای آن شگفت‌زده می‌شوید شما را در سفر همراهی می‌کند. در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

معرفی دریاچه سد میجران

رامسر جزء شهرهای شمالی بوده که از زمان‌های دور تا به اکنون طرفداران زیادی دارد. برخی از جاذبه‌های دیدنی این شهر از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار هستند. در این میان دریاچه سد میجران جزء پر طرفدارترین مناطق تفریحی در این شهر به شمار می‌رود.

دریاچه سد میجران رامسر

سد میجران سدی خاکی که با هسته قیری ساخته و در میان کوه (اربه کله) و (دالخانی) واقع شده است. این سد خاکی به زیبایی دریاچه افزود. هنگامی‌که شما در بلندای جاده، این سد را می‌بینید گویی تکه‌ای جدا از همه‌ طبیعت بوده و آن را جدا در این منطقه قرار داده‌اند. سد میجران بر رودخانه نسارود قرار گرفته که جزء چندین رود زیبا رامسر محسوب می‌شود و چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد.

سد میجران در اسفندماه سال ۱۳۸۲ به ‌منظور تأمین آب کشاورزی منطقه به میزان ۱۵۰۰ کیلومتر احداث گردید. این سد به منظور تامین آب کشاورزی و آشامیدنی، توسعه گردشگری و صنعت شهر‌های رامسر به میزان هفت مترمکعب ساخته شده است.

سازه دریاچه سد میجران به چه ‌گونه است؟

در ساخت دریاچه سد میجران از مصالحی مانند سنگ‌ریزه، هسته بتن آسفالتی به‌کار رفت. طول تاج سد حدوداً به ۱۸۶ متر می‌رسد، ارتفاع از بستر رودخانه ۵.۵۴ متر بوده و ضخامت دریاچه سد میجران حداکثر ۲۲۰ متر است. حجم مصالح به کار رفته در این سازه را ۳۸۲۵۰۰ مترمکعب گفته‌اند، ذخیره آب در این سد حداکثر به ۸ میلیون مکعب خواهد رسید.

دریاچه سد میجران رامسر

راه ‌های دسترسی به دریاچه سد میجران رامسر

برای دسترسی به این سد فوق‌العاده لازم است از جاده‌ای فرعی اما آسفالته و سرسبز به اسم جاده جنت رودبار عبور کنید؛ که در بین رامسر و تنکابن نیز قرار دارد. این جاده از بین جنگل‌های سرسبز دالخانی می‌گذرد و از کنار رودخانه خروشان چالکرود تا روستای نمک دره ادامه می‌یابد.

هنگامی‌که وارد جاده جنت رودبار می‌شوید، پس از طی کردن ده کیلومتر در سمت راست جاده بریدگی آسفالتی قرار دارد. این بریدگی جنوب مارکوه بوده که در امتداد این جاده به نزدیکی دریاچه سد میجران می‌رسید. پس از طی مسیر کوتاهی در این جاده با دریاچه سد میجران که نظیر آن را جایی ندیده‌اید روبه‌رو می‌شوید. در ادامه جاده به روستای خوش آب ‌و هوا طالش سرا خواهید رسید در این میان دو بریدگی قرار گرفته است؛ و یکی از آن دو به سمت سد میجران می‌رود.

در دوراهی طالش سرا می‌توانید مسیر مستقیم را پیش بگیرید که در ادامه این مسیر به روستای کوچک و سرسبزی به ‌نام کلاچه‌ می‌رسید. از این روستا می‌توانید جنگل پیمایی خود را آغاز کنید و به رودخانه نسارود رفته و از آن دیدن نمایید. هنگامی‌که شما به رودخانه رسیدید اگر از بالا به آن بنگرید گمان خواهید کرد که جنگل آمازون بوده و در آن حیواناتی رفت و آمد دارند. اگر تمایل به دیدن دریاچه پشت سد دارید کافی است در امتداد رودخانه به مسیر ادامه دهید.

به جنگل دالخانی لقب دالان را داده‌اند که واقعا برازنده آن است. زیرا نه تنها یکی از زیباترین و بهترین جنگل‌های کشور بوده و طرفداران زیادی دارد. مسیر گذر از این جنگل، کوه‌پایه با شیب ملایم خواهد بود که اگر توانایی و امکان گذر از این جنگل؛ برای رسیدن به دریاچه سد میجران را دارید به شما پیشنهاد می‌دهیم برای یکبار هم که شده از آن گذر کنید.

از ویژگی‌های سد میجران می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امکان دسترسی با ماشین را داشته، جاده آن بسیار هموار بوده و مشکلی برای شما به‌وجود نمی‌آورد. حصاری که دور تا دور این سد کشیده شده موجب گشته تا این سد مکانی امن برای کوکان نیز محسوب گردد.

دریاچه سد میجران رامسر

امکان اقامت در دریاچه سد میجران وجود دارد؟

برای اقامت در این دریاچه دو راه پیش روی شما قرار دارد، یکی این است که با تور رفته و وسایل کمپ همراه داشته باشید و در پشت دریاچه چادر بزنید. راه دیگر نیز این بوده که به روستاهای اطراف بروید و یک ویلا یا اتاقی اجاره کنید. در روستاهای اطراف مردمانی مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستند که می‌توانید برای مدتی طولانی در آن‌جا اقامت نمایید. البته مسیری دیگر باقی می‌ماند آن هم رفتن به رامسر و اقامت در هتل‌های این شهر خواهد بود.

فاصله سد میجران با شهر و دیدنی‌ها

از دیگر مکان‌هایی که هنگام سفر به این سد می‌توانید از آن دیدن کنید شهر رامسر ملقب به شهر عروس مازندران بوده که از امکانات تفریحی آن نیز می‌توانید بهره ببرید. جنگل دالخانی، ییلاق جنت رودبار و گرسمسار از دیگر مکان‌های نزدیک به این دریاچه هستند. از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهر به ساحل رامسر، روستای جواهرده، آبشار اول جواهرده، تله‌کابین رامسر، بلوار معلم، قلعه مارکوه، دریاچه قو، موزه مردم‌شناسی رامسر، موزه ظروف، موزه عاج رامسر، صفارود، آبشار ده‌قلو رامسر، آبشار میج می‌توان اشاره کرد.

آدرس دریاچه سد میجران رامسر: ایران، مازندران، ۲۰ کیلومتری شهر رامسر، دریاچه میجران

بهترین فصل برای سفر به دریاچه سد میجران

مهم‌ترین نکته که قبل از سفر به طبیعت باید به آن توجه نمایید آب ‌و هوای آن منطقه در طول سال است. زیرا برای انتخاب نوع پوشش و کفش این مسئله بسیار اهمیت دارد هنگام جنگل‌پیمایی نیز باید از کفش مناسب استفاده کنید. برای سفر به سد میجران در فصول مختلف به شما پیشنهاد می‌دهیم یک تی‌شرت و کاپشن همراه خود داشته باشید؛ به‌ همراه داشتن پانچو (شنل مشبایی) را نیز به خاطر بسپارید.

آب ‌و هوای این منطقه متغیر بوده و بهترین زمان سفر به این دریاچه فصل بهار و اوایل فصل پاییز است. هنگامی‌که جنگل دالخانی در مه غلیظی فرو رفته به سد میجران خیره ‌شوید صحنه‌ای هیجان‌انگیز را خواهید دید. این اتفاق اوصولاً در فصول بهار و پاییز رخ می‌دهد که شما هنگام سفر در این فصل‌ها می‌توانید از این صحنه لذت ببرید.

به‌طور کلی در هر فصلی که به سد میجران سفر کنید زیبایی منحصربه‌فرد آن را شاهد خواهید بود و باعث به وجد آمدن شما می‌شود. اگر اهل سفرهای کمپی با دوستان یا تور و همچنین علاقه‌مند به ماجراجویی هستید ما سفر به دریاچه سد میجران را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

دریاچه سد میجران رامسر

کلام آخر

رامسر به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای مکان‌های دیدنی زیبا و بکر بوده؛ که وجود این سد در این منطقه به تنهایی زیبایی آن را چند برابر کرده است. در این دریاچه زیبا امکان بازدید عمومی برای تاج سد وجود ندارد و افراد نمی‌توانند به‌طور مستقیم به سد دسترسی داشته باشند. زیبایی این مکان‌ها در شمال کشور باعث شده هر ساله تعداد زیادی از گردشگران به آن‌جا سفر نمایند. این رفت ‌و آمد‌های مداوم در طبیعت باعث تخریب این مکان‌ها نیز شده است. هنگامی‌که در جنگل دالخانی کمپ زدید جمع‌آوری زباله‌های تولید شده را فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا