تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانانزلیایرانگردی

منطقه حفاظت شده تالاب سرخانکل بندر انزلی

تالاب سرخانکل بندر انزلی

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با تالاب سرخانکل بندر انزلی که یکی از جاهای دیدنی شمال است را داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تالاب سرخانکل انزلی

تالاب سرخانکل مانند تالاب آبکنار بخشی از تالاب بین المللی انزلی می باشد که در استان گیلان و در شهر انزلی می باشد. یکی از دلایل محبوبیت این تالاب وجود نیلوفر های آبی می باشد که در این تالاب فراوان یافت می شوند و باعث جلب توجه گردشگران شده است.

به غیر از نیلوفر، مثل سایر تالاب ها نیز نی و لوئی در این تالاب به وفور یافت می شود. پرنده های مهاجری که این تالاب را به عنوان ایستگاه بین راهی انتخاب می کنند عبارتند از قو،چنگر، اردک ، غاز، طاووسک، یلوه، کاکایی که در این منطقه مشغول گذران زمستان خواهند بود

تالاب سرخانکل انزلی

به دلیل وجود نیلوفرهای آبی،‌پرستو های دریایی نیز از این تالاب و نیلوفر ها برای لانه سازی و پرورش جوجه هایشان استفاده می کنند. این تالاب دارای انواع ماهی از جمله اردک ماهی، کپور،‌ سوف، هشترخان و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید، سفید کولی و سیاهکولی و غیره می باشد.

این منطقه از سال 1381 به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شده که وسعت این منطقه در حدود 1200 هکتار می باشد.نام های دیگر این منطقه عبارتند از تالاب سرخانگل و پناهگاه حیات وحش سرخانکل .

تالاب سرخانکل انزلی

همانطور که در بالاتر  گفته شد تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت شده سرخانکل) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است که در بخش میانی تالاب انزلی واقع شده است و از آنجا که مسیر گردشگران این تالاب در انتهای آن می باشد، سرخانکل به عنوان تنها مسیر رسیدن به نیلوفر های آبی می باشد که به علت تعداد بالای قایق های مسافری به سرخانکل، موجب آلودگی این تالاب شده است.

تالاب سرخانکل انزلی

علاوه بر مورد فوق، آلودگی بیوشیمیایی آب، تجمع حجم گسترده زباله، کم شدن عمق و خشک شدن مناطقی از این پناهگاه به دلیل ورود رسوبات حوضه آبریز بالادست تالاب، لایروبی غیر اصولی و عدم توجه و رسیدگی به مشکلات جاری باعث شده است که نتوان آینده مناسبی را برای این منطقه تصور کرد.

تالاب سرخانکل انزلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا