تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردی

جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ مشهد

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با جنگل جیغ را که یکی از جاهای دیدنی مشهد است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

یکی از تفریحات افرادی که عاشق طبیعت و درختان و فضای سبز هستند رفتن به جنگل و بر پا کردن کمپ و لذت بردن از زیبایی های آنجاست اما در مورد جنگل جیغ مشهد اوضاع کمی متفاوت است و کمتر کسی تمایل به رفتن به آنجا و ماندن در این جنگل مخوف را دارد.

شاید تصورش سخت باشد اما دراین جنگل شب هنگام زمانی که ماه در آسمان نمایان می شود از زمین و درختان جنگل صدای عجیب و وحشتناکی به گوش می رسد. به گفته برخی از بازدیدکنندگان صداها شبیه به جیغ زنی است که زنده در آتش می سوزد.

یکی از روستاهای توابع منطقه طرقبه به نام روستای سر برج در شهرستان مشهد به خاطر داشتن پدیده ای وحشتناک به نام جنگل جیغ سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند که البته بسیاری از گردشگران در ابتدای راه جنگل برگشت را ترجیح می دهند خود موضوع جداگانه است. این جنگل روزهایی کاملا آرام و عادی دارد ، اما شب هنگام جنگل نقاب از آرامش خود برداشته و صداهای وحشتناکی از درختان و داخل جنگل به گوش می رسد، صداهایی که شبیه جیغ و گاها سوت است که از غروب خورشید تا سپیده دم ادامه دارد.

جنگل جیغ

مشهد

مشهد پایتخت معنوی ایران که با شنیدن نامش هر عاشقی را به یاد زیارت بارگاه رضوانی امام رضا (ع) می اندازد که این شهر قطب گردشگری مذهبی کشور است.بیشتر مسافران این شهر به شوق زیارت امام هشتم پا به این شهر مقدس می گذارند البته شهر مشهد به جز بارگاه معنوی امام هشتم جاذبه های تاریخی و گردشگری طبیعی و فرهنگی فراوانی دارد.یکی از این مکان ها در بخش جنوبی حرم مطهر قراردارد مسجد بی نظیری بنام مسجد گوهرشاد است که بخاطر قدمت تاریخی و سبک معماری و کاشی کاری های زیبا یکی از پر بازدید کننده ترین مساجد ایران است که در این مسجد زیبا و باستانی تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی را می توان نظاره کرد.

اما این صدا از کجاست؟

در آغاز شروع صدا ها مردم بومی و بازدیدکنندگان تصور می کردند که این صداها به دلیل وزش باد در میان درختان است اما وجود صداها در فصل تابستان و زمانی که هیچ بادی نمی وزد باعث منقضی شدن فرضیه باد و به وجود آمدن ترس و وحشت بازدیدکنندگان و اهالی شد.بعد از آن تعدادی از مردم آن را به وجود اجنه و شیاطین نسبت دادند که همه معتقد بودن در جنگل ساکن هستند.این صداهایی بود شبیه ناله و فریاد یک زن که تمام شب ادامه داشت و مسلما همه می دانیم که باور اجنه و شیاطین نمی تواند حقیقت داشته باشد.

برخی نیز بر این اعتقاد بودند که ملخ هایی که در جنگل زندگی می کنند هنگام پرواز این صداها را از خود تولید می کنند اما با تحقیق کارشناسان این نظریه هم اشتباه بود.اما عده ای همچنان جنگل جیغ مشهد را جنگلی نفرین شده می دانند و معتقدند که این جنگل محل زندگی اجنه و شیاطین است که به گفته آنها شب ها شیاطین و ارواح نفرین شده در این جنگل پرسه می زنند و صداهای دلخراشی از خود تولید می کنند.

جنگل جیغ

اما جالب است بدانید هیچ پدیده غیر طبیعی مانند شبه یا دیگر جانداران غیر طبیعی در منطقه به ثبت نرسیده همچنین در دره جنگل یکی از رودخانه های منتهی به سد طرق قرار دارد که در فصل های کم خشک سال خشک میشود و رودخانه ای فصلی است اما از سال 1390 که این صداها به گوش می رسد این رودخانه همچنان جاری و باقی است.که همین امر باعث توجه مردم و به تبع به وجود آمدن ترس از این پدیده کم نظیر است.وحشتی که گردشگران کنجکاو و ماجرا جویانه به خود جلب می کند.

رازجنگل جیغ مشهد

بعد از بوجود آمدن صداهای ترسناک در جنگل و به منظور بازگشایی رمز و راز صداهای عجیب و غریبی که شب هنگام به گوش می رسد اهالی روستای سربرج به همراه دهیار محل “ابراهیم عرب” تصمیم گرفتن موضوع را با بخش دار منطقه در میان بگذارند که بخشداری با شنیدن موضوع ، تعدادی کارشناس را به این منطقه اعزام کرد.

کارشناسان بعد از تحقیقات فراوان بر روی صداها به این مسئله پی بردند که صداهای موجود در این جنگل ناشی از صداهای یک نوع جیرجیرک است که در زبان محلی به آن “کز” می گویند.در واقع این جیرجیرک ها در فصول پر باران به درختان منطقه می آیند و در لابه لای درختان و پوشش سبز جنگل مخفی می شوند که در این زمان با توجه به بارش ها هم طراوت محیط زیاد است و هم رودخانه پر آب و خروشان است.

در این شرایط ممکن است بر روی هر درخت نزدیک 3 هزار جیرجیرک بنشیند.تمام این جیرجیرک ها در فاصله حداکثر دو کیلومتری رودخانه تجمع می کنند و تعداد زیاد آنها باعث می شود که آواز دسته جمعی آنها مانند جیغ و زوزه به گوش برسد.این جیرجیرک ها تا 40 روز زنده هستند و بعد از بین می روند.

اما این تحقیقات نیز نمی تواند درست باشد زیرا این جیرجیرکها فقط 40 روز زنده اند و بعد از آن از بین می روند.این در حالی است که صداها در تمام طول سال و به طور مداوم به گوش می رسند و یک مسئله همیشگی هست.بنابراین با وجود تحقیقات فراوان کارشناسان هنوز نتوانستند پرده از راز این جنگل مخوف بردارند و راز جنگل جیغ همچنان در پرده ای از ابهام و ترس باقی مانده است.


آدرس: استان خراسات رضوی-جنوب مشهد-طرقبه-روستای سربرج

هزینه ورودی:رایگان

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا