تور

اجاره خودرو در دبی
استان آذربایجان غربیایرانگردیتکاب

آشنایی با تخت سلیمان | استان آذربایجان غربی

تخت سلیمان

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با تخت سلیمان را که یکی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تخت سلیمان

در 45 کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب در روستایی به نام تخت سلیمان که در گذشته نام دیگرش نصرت آباد بوده است، محوطه ای قدیمی و گسترده به نام تخت سلیمان یا همان آتشکده آذرگشسپ وجود دارد .در منابعی عنوان شده است که این منطقه همان «فره اسپه» پایتخت ایران در دوره اشکانی بوده است.

تخت سلیمان

آتشکده آذرگشسپ که به‌عنوان زادگاه زرتشت از آن نام برده شده، پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را به خود دیده است. قدمت این مجموعه که شاهکاری در نوع خود است حدود ۳۰۰۰ سال است و در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است. قبل از اسلام تخت سلیمان به عنوان مرکز آموزشی، مذهبی و عبادتگاه استفاده می شده است و مهمترین پایگاه دین زرتشت بوده است.

این میراث جهانی دارای بخش‌های مختلفی مانند آتشکده آذرگشسپ، آتشگاه‌های کوچک، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، و غیره می باشد.

تخت سلیمان

تاریخچه تخت سلیمان

سازه هایی که در این محوطه تاریخی در دوره های متفاوت از تاریخ یعنی در زمان اشکانی، ساسانی و ایلخانی بنا شده است. آتشکده و تالارهای مرتبط به دره ساسانی از مهمترین قسمت های تخت سلیمان می باشند.همچنین در کاوش هایی که در این منطقه انجام شده است به آثار و شواهدی از زمان هخامنشی و مادها نیز دست یافته اند.

آثار و متعلقات این محل متعلق به دوره های پارینه سنگی،عصر آهن یک و عصر آهن دو و عصر آهن سه می باشند که نشان دهنده اسکان مردمی از زمان سکاها، ماناها، مادها، هخامنشان و اشکانیان می باشد.در شمال غربی دریاچه تخت سلیمان بقایای دهکده ای قابل سکونت  یافت شده است که نشان دهنده دوره هخامنشی می باشد.

تخت سلیمان

طبق مستندات تخت سلیمان به فرمان بهرام گور از پادشاهان ساسانی صادر شده است البته سایر پادشاهان ساسانی در توسعه و پیشرفت این منطقه نقش داشته اند. این محل سالیان سال در کاربرد های مختلف استفاده می شده است تا اینکه  در سال 624 میلادی بر اثر حمله رومیان به ایران ویران گردید.

افسانه های حول این مکان

اعتقادات و افسانه های بسیاری برای این مجموعه رمزآلود و تاریخی از گذشته تا به امروز بین مردم نقل شده است که یکی از این موارد می توان به کوه زندان اشاره کرد. در 3 کیلومتری غرب تخت سلیمان، کوه مخروطی شکلی وجود دارد که در طی سالیان بسیاری بر اثر وقوع آتشفشان ایجاد شده است. محلی های این منطقه این کوه زیبا را به نام زندان سلیمان نبی یا زندان دیو یاد می کنند و بر این باور هستند که حضرت سلیمان نبی دیو هایی را که به فرمانش نبودند در این کوه زندانی می کرده است.

کوه زندان | تخت سلیمان

یکی دیگر از این افسانه ها کوبیدن عصای حضرت سلیمان است که بر طبق این باور، سلیمان نبی عصای خود را به زمین می زند و در محلی  برخورد عصا با زمین، چشمه‌ای تشکیل می شود که در طول زمان به دریاچه تبدیل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا