تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیبابل

جاهای دیدنی بابل

 بابل در شمال کشور و با نام قدیمی و زیبای مه میترا شناخته شده است. شهر بابل رنگین کمانی از زیبایی‌ها و دیدنی‌های بکر و زیباست که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین آبشارها به نام هفت آبشار، در شهر بابل واقع شده است. اگر به دنیای ژوراسیک‌ها علاقه دارید حتماً سری به جنگل لفور یا موزه طبیعی ایران، در روستای تیرکن بزنید. از آب‌درمانی در دریاچه آبگرم ازرو غافل نشوید. اگر در فصل بهار مهمان بابل بودید از روستای ییلاقی شیخ موسی حتماً دیدن کنید و شبی خوب را در آنجا بگذرانید.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

جنگل لفور ، موزه طبیعی ایران زمین

جنگل لفور واقع در دهستان درازکلا، روستای تیرکن بقایایی جامانده از دوره ژوراسیک‌ها است. پوشش گیاهی لفور نایاب و زیباست. درختان قدیمی و جامانده از ژوراسیک ازگیل، راش و انجیلی یا هیرکانی هستند. در سفر به بابل حتماً خود و همراهانتان را به چند ساعت تفریح و پیاده‌روی در طبیعت بکر و ناب این جنگل زیبا مهمان کنید.

جنگل لفور

آبشار پلکانی هفت آبشار بابل با قدمتی 40 میلیون ساله

 شمال ایران معدن زیباترین و بکرترین آبشارهاست. در این منطقه هر کجا که بروید به‌راحتی آبشارهای زیبا و قدیمی را پیدا می‌کنید. یکی از قدیمی‌ترین آبشارهای ایران، در شهر بابل واقع شده است. این آبشار با نام پلکانی معروف بوده و دارای 7 آبشار مختلف است. در 4 فصل سال حوضچه‌های این آبشار پر آب و خروشان هستند. اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کردید برای فرار از گرما به‌راحتی می‌توانید در حوضچه‌های خنک 7 آبشار شنا کنید. تاریخچه آبشار پلکانی به 40 میلیون سال قبل بازمی‌گردد. در سفر به بابل حتماً رفتن به این آبشار را در اولویت خود قرار دهید.

 آبشار پلکانی 7 آبشار در نزدیکی جنگل لفور قرار دارد. شما بعد از رسیدن به جنگل لفور باید حدود 3 کیلومتر پیاده‌روی کنید تا به آبشار اول برسید. در زمان رفتن به این منطقه به علت وجود شیب زیاد مسیر حتماً کفش‌های مخصوص به پا کنید. بعد از رسیدن به آبشار اول، در صورت تمایل و ادامه مسیر پس از طی‌کردن مسیری شیب‌دار می‌توانید به آبشار هفتم با ارتفاع 9 متر برسید. البته باید به این نکته توجه کرد که داشتن آمادگی بدنی در رسیدن به آخرین آبشار بسیار مهم است.

آبشار هفت آبشار

آبشار درازکَش نگینی در فیروزجاه

آبشار درازکش در روستای درازکش منطقه بندپی شرقی یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری شهر بابل است. این آبشار زیبا در دل جنگل‌های سرسبز مازندران قرار گرفته و حدود 7 متر ارتفاع دارد. حوضچه آبشار درازکش بزرگ بوده و همیشه پر آب و خروشان است. اگر در فصل بهار مهمان شهر بابل بودید؛ از رفتن به این آبشار زیبا غافل نشوید. حوضچه آبشار درازکش در بهار پر آب‌تر از هر زمان دیگر است. صدای دلنشین آبشار و طبیعت بکر منطقه بدون شک خاطره‌ای خوش برای شما به جای خواهد گذاشت.

آبشار درازکَش

چشمه درمانی آبگرم ازرو

 در شمال ایران چشمه‌های آبگرمی که خواص درمانی خوبی هم دارند به‌راحتی یافت می‌شوند. در 33 کیلومتری شهر زیبای بابل و در روستای گردشگری آری، چشمه آبگرم ارزو قرار دارد. طبیعت بکر و زیبای این منطقه که در یک دره جنگلی واقع شده به همراه چشمه آبگرمی که پر از خواص درمانی است؛ مکانی مناسب برای تفریح و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. از آب چشمه ازرو، آب‌معدنی خوشمزه و گوارایی استخراج می‌شود که طعمی بی‌نظیر دارد.

 به‌جرئت می‌توان گفت طبیعت زیبای این منطقه را در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد. ترکیب دره جنگلی و وجود یک چشمه خروشان در قلب آن، زیبایی منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است. دمای چشمه ازرو 37 درجه سانتی‌گراد بوده و عمق آن هم حدود 1.5 متر است. به علت وجود موادی از جمله گوگرد این چشمه آبگرم دارای خواص درمانی عارضه‌های پوستی، روماتیسم و درد مفاصل است.

چشمه درمانی آبگرم ازرو

پل 300 ساله محمد حسن خان، جاذبه ای تاریخی در بابل

 اگر کمی در تاریخ طبرستان جست‌وجو کنید؛ متوجه خواهید شد که در آن ذکر شده، پل محمدحسن خان در دوره غزنویان و با سنگ و چوب بر روی رود بابل‌رود ایجاد شده است. پل محمدحسن خان در دوره قاجار و با پیشرفت پل‌سازی، به شکل امروزی خود بازسازی شد. طبق گفته محلی‌ها و همچنین کتاب تاریخ طبرستان، در مصالح بکار برده شده در ساخت این پل از سفیده تخم‌مرغ  یا زرده آن و ساروج استفاده کرده‌اند. پل ۳۰۰ساله محمدحسن خان برای برقراری راه ارتباطی بین دو شهر آمل و بابل ساخته شد.

پل محمد حسن خان بابل

دریاچه سد شیاده بابل، ترکیبی از تاریخ، هنر و طبیعت شمال

 در بین جاهای دیدنی بابل نباید از دریاچه سد شیاده غافل شد. دریاچه سد شیاده درست در فاصله 33 کیلومتری در جنوب غرب شهر بابل قرار دارد. این دریاچه با رسیدن به رودخانه چلیم وارد رودخانه بابل می‌شود. اگر به پیک‌نیک، ماهیگیری و قایق‌سواری علاقه دارید، حتماً سری به دریاچه سد شیاده بزنید. در نزدیکی همین دریاچه یک سقا تالار قرار دارد که به‌عنوان محلی مذهبی در زمان قاجاریه به کمک چوب ساخته شده است. این سقا تالار باعث زیبایی و جلوه خاصی به محیط اطراف شده است. پوشش گیاهی اطراف چشمه بسیار زیبا و دلنواز بوده که بدون شک می‌تواند خاطره‌ساز لحظات خوب شما باشد.

 سد شیاده حدود 20 متر است و دارای یکی از جالب‌ترین پوشش‌های گیاهی شهر بابل است. منظره زیبا و خاص این منطقه هر مسافری را به خود جذب می‌کند. با رفتن به دریاچه سد شیاده می‌توانید یک وعده‌غذایی خوشمزه بخورید. چرا که امکان ماهیگیری در این منطقه فراهم شده است. بدون شک سفر به دریاچه سد شیاده برای شما خاطره‌انگیز خواهد بود.

دریاچه سد شیاده بابل

آبشار کیمون

 یکی از روستاهای خوش‌آب‌وهوا در شهر بابل، روستای کیمون نام دارد. این روستا در 30 کیلومتری بابل و در منطقه بندپی شرقی واقع شده است. چشم‌انداز طبیعی و خاص این منطقه هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در این روستا آبشارها و رودخانه‌های پر آبی در جریان هستند که همین موضوع باعث زیبایی و خاص بودن منطقه روستای کیمون شده است. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به کمپینگ زدن و گذراندن اوقات خوش در طبیعت هستید؛ پیشنهاد ما به شما رفتن به منطقه آبشار کیمون است. گذراندن شبی زیبا در کنار صدای گوش‌نواز آب و جنگل زیبای کیمون، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار است. در فصل بهار همه‌جا سرسبز و حجم آب رودخانه و آبشار بیشتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

آبشار کیمون

جنگل نارنجلو ، منطقه ای محافظت شده در بابل

 تا به اینجای کار متوجه شدیم که شهر بابل پر از جاذبه‌های طبیعی و بکر گردشگری است. در بین جنگل‌های زیبای این شهر می‌توان نام جنگل نارنجلو را هم ذکر کرد. جنگل نارنجلو در منطقه بندپی غربی، شهر بابل قرار گرفته است. به‌راحتی و با اطمینان می‌توان گفت جنگل نارنجلو جزو بکرترین و ناب‌ترین جنگل‌های شمال کشور است. به علت وجود گونه‌های خاص در این جنگل، نارنجلو جزو مناطق حفاظت شده شهر بابل و شمال ایران بشمار می‌رود.

 همه جنگل‌های شمال ایران با داشتن چشم‌انداز زیبا، و در کنار آواز خوش پرنده‌ها و سایه درختان سرو قامت و در آب‌وهوایی بکر، می‌توانند گزینه خوبی برای گذراندن اوقات خوش و ساختن خاطرات فراموش‌نشدنی هستند. جنگل نارنجلو جزو آن دسته از جنگل‌هایی است که می‌تواند برای هر طبیعت‌گردی، محلی بکر و دلنشین باشد. بهترین زمان سفر به جنگل نارنجلو، فصل زیبای بهار است. در بهار زیبایی خیره‌کننده جنگل نارنجلو، هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

جنگل نارنجلو

جنگل ویوج ، مکانی دنج و زیبا برای عکاسی

 اگر بعد از دیدن جنگل نارنجلو حس کردید نیاز دارید که یک جنگل بکر دیگر را هم ببینید، پیشنهاد ما به شما رفتن به جنگل 20 هکتاری ویوج در جاده شیاده است. این جنگل در منطقه بندپی واقع شده و طبیعتی خاص و بکر دارد. در سرتاسر جنگل ویوج، درختان سرو قامت و قدیمی در کنار آواز خوش پرندگان فضایی زیبا ساخته‌اند. جنگل ویوج مکانی دنج و زیبا برای عکاسی است. این جنگل جزو جنگل‌های دست‌نخورده بوده که طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد دارد.

جنگل ویوج

تکیه روستای مقریکلا

 تکیه مقریکلا در قسمت بندپی غربی شهر بابل و در روستای مقریکلا واقع شده است. این تکیه تاریخی در زمان زند و قاجار ساخته شده و جزو یکی از آثار ملی کشور است. تکیه روستای مقریکلا به‌وسیله عبدالحسین خان ساخته شد. معماری این تکیه به‌گونه‌ای است که درودیوار آن پر از کنده‌کاری و گچ‌بری‌های بسیار ظریف و دقیق است. این تکیه با آثار تاریخی اصفهان بسیار شباهت دارد. معماران و نجارانی که تکیه مقریکلا را ساخته‌اند، اصفهانی بوده‌اند و معماری این تکیه را شبیه به بناهای اصفهان طراحی کرده‌اند.

 در بین طبیعت‌گردی و رفتن به مکان‌های تاریخی شهر بابل هم خالی‌ازلطف نیست. شما با رفتن به این اماکن به تاریخ پربار طبرستان پی خواهید برد. تکیه روستای مقریکلا در گذشته به عناوین مختلفی مورداستفاده قرار گرفته است. تا مدتی این تکیه یک مقر نظامی بوده، بعدها به مدرسه علوم دینی و مدرسه نظامی هم تبدیل تغییر کاربری داده است. در بین مردم این روستا، تکیه مقریکلا در ایام محرم گزینه اول برپایی مراسم عزاداری است.

تکیه روستای مقریکلا

روستای ییلاقی شیخ موسی

 همیشه مناطق ییلاقی در فصول بهار و تابستان گزینه خوبی برای گردشگری هستند. یکی از بهترین مناطق ییلاقی شمال کشور، روستای ییلاقی شیخ موسی در 65 کیلومتری شهر بابل است. این منطقه با داشتن ارتفاع 2500 متری از سطح دریا، آب‌وهوایی خنک و دلپذیر دارد. مهم‌ترین بخش روستای ییلاقی شیخ موسی، وجود زیارتگاه شیخ موسی در بلندترین قسمت این روستاست. در این روستای زیبا، چشمه‌های آب‌معدنی بسیاری در کنار آبشار شیخ موسی قرار دارند. خانه‌های زیبای روستای شیخ موسی همگی از چوب‌های رنگی ساخته شده‌اند. برای رسیده به این روستای ییلاقی زیبا باید ابتدا از شهر بابل 65 کیلومتر فاصله بگیرید. سپس وارد منطقه گلوگاه شوید و 30 کیلومتر هم از این منطقه دور شوید. بعد از طی‌کردن این مسیر باید وارد جاده خاکی روستای شیخ موسی شوید و بعد از 10 کیلومتر به این منطقه برسید.

روستای ییلاقی شیخ موسی

موزه ننه مکرمه ، داستانی تلخ و شیرین از دل تاریخ

 یکی از زیباترین موزه‌های شمال کشور، موزه نقاشی ننه مکرمه است. ننه مکرمه با نام خانوادگی قنبری سال 1307 در روستای دریکنده متولد شد. ننه مکرمه با اینکه هیچ سوادی برای خواندن و نوشتن نداشت اما توانست در سال 2001 در همایش بزرگ ایران‌شناسی دانشگاه کشور سوئد، عنوان بانوی نقاش سال را دریافت کند.

 داستان ننه مکرمه ازاین‌قرار است که؛ او در سن 67 سالگی مجبور شد گاو خود را که تنها دارایی‌اش بود را بفروشد. بعد از فروش گاو ننه مکرمه افسرده می‌شود. او برای اینکه کمی حال خود را بهتر کند به کشیدن نقاشی روی می‌آورد. ننه مکرمه سعی می‌کند هرآنچه را که در دل و ذهنش در حال گذر است را روی دیوارهای خانه به تصویر بکشد. ننه مکرمه در هیچ کلاس نقاشی شرکت نکرده بود. جالب است بدانید سبک تمامی نقاشی‌های او، پست‌مدرنیسم است. ننه مکرمه در سال 1384 فوت کرد و بعد از آن منزل او در لیست میراث‌فرهنگی جای گرفت و به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسید.

موزه ننه مکرمه

گنج شهر بابل، موزه بابل

 موزه زیبای شهر بابل در ساختمان پیشین شهرداری واقع شده و با عنوان گنجینه بابل معروف است. در سال 1354 موزه مردم‌شناسی بابل به ثبت ملی رسید. قدمت ساختمان این موزه مربوط به دوره پهلوی بوده و معماری زیبای آن از بدو ورود شما را خیره خواهد کرد. موزه مردم‌شناسی بابل از 3 قسمت مجزا تشکیل شده است. قسمت اول مربوط به یادمان‌های چوبی، قسمت دوم مختص باستان‌شناسی منطقه و قسمت آخر هم اختصاص‌یافته به مردم‌شناسی بابل است. قسمتی که سکه‌های دوره هخامنشی، اسکناس‌های دوره قاجاریه و قرآن خطی زمان صفویه نگه‌داری می‌شوند؛ جزو قسمت‌های جذاب و پر بازدید این موزه هستند.

موزه بابل

مسجد جامع بابل با قدمتی چند صد ساله

 معمولاً در تمامی شهرهای ایران مساجد جامع با معماری و قدمت ساخت طولانی قرار دارند. مسجد جامع بابل هم یکی از این مساجد تاریخی کشور است. قدمت مسجد جامع شهر بابل به سال 160 هجری قمری بازمی‌گردد. این مسجد در زمان فتحعلی‌شاه در اثر زلزله تا حد زیادی تخریب شد؛ اما به دستور شاه مجدد بازسازی گردید. بعد از آن زمان هم بارها مسجد جامع شهر به دست شاهان و مسئولین مورد بازسازی و مرمت واقع شد.

 این مسجد دارای 2 ورودی اصلی است که هر دوی آن‌ها به یک هشتی متصل خواهند شد. در سال 1230 هجری قمری نوشته‌هایی بر روی کاشی‌های خشتی این مسجد نوشته شدند. مسجد جامع دارای دو محراب است که یکی از آن‌ها جدید و دیگری هم قدیمی و مخروبه است. نام مسجد جامع بابل در میان، آثار ملی ثبت شده به چشم می‌خورد. رفتن به محله مرادبیک، شما را بیشتر با فرهنگ و نحوه زندگی مردم منطقه آشنا خواهد کرد.

مسجد جامع بابل

دیگر جاذبه های گردشگری شهر بابل

 جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری در شهر بابل حد و اندازه ندارند. برخی دیگر از آن‌ها عبارت‌اند از:

روستای فیلبند:

 روستای فیلبند طبیعت بکر و خاصی دارد. این روستا به بام شرقی مازندران معروف بوده و علت این معروفیت هم آن است که در بلندترین نقطه استان واقع شده است.

روستای فیلبند

آدرس روستای فیلبند: مازندران، شهر بابل، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند

امام زاده قاسم شهر بابل:

 امام زاده قاسم در منطقه آستانه بابل واقع شده و یکی از اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود. وجود شاهکارهای هنری ایران را در ساخت و طراحی این امام زاده به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد.

امام زاده قاسم شهر بابل

کاخ سلطنتی شهرستان بابل:

 کاخ سلطنتی بابل در باغ زیبایی واقع شده که امروزه به‌عنوان محل دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران شناخته می‌شود. قدمت این کاخ زیبا به دوره پهلوی بازمی‌گردد. معماری و طراحی این کاخ بسیار باظرافت و هنرمندانه انجام شده است.

کاخ سلطنتی شهرستان بابل

آبشار کلیره:

 این آبشار در بندپی شرقی شهرستان بابل و در روستای گردشگری بتلیم قرار دارد. برای رسیدن به آبشار کلیره باید حدود 45 دقیقه در جنگل‌های سبز و زیبای منطقه پیاده‌روی کنید. این منطقه جزو یکی از بکرترین منطقی است که هنوز دست‌نخورده و زیبا باقی‌مانده است.

آبشار کلیره

تالاب حیدر کلاً:

 دیدن نیلوفرهای آبی شناور در تالاب حس خوب و فراموش‌نشدنی برای شما به وجود خواهد آورد. در سفر به بابل حتماً سری به تالاب حیدر کلاً بزنید و در کنار ماهیگیری از تماشای طبیعت بکر و نیلوفرهای آبی زیبا نهایت لذت را ببرید.

روستای تاریخی دیوا عمران:

 این روستا محل زندگی دو ایل بزرگ بابلی یعنی عمران و ملک‌شاه است. در روستای دیوا عمران تکیه‌ای با قدمت ۱۲۰ساله و بجای مانده از دوره قاجار وجود دارد که معماری زیبا و خاص آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

پارک جنگلی بابل‌کنار:

 پارک جنگلی زیبای بابل‌کنار در بین دو روستای درونکلاشرقی و بزچفت واقع شده است. این پارک جنگلی از امکانات رفاهی خوبی مانند سرویس بهداشتی، مسجد، باربیکیو، رستوران، فروشگاه و سوپرمارکت، پارک بازی کودکان و قهوه‌خانه برخوردار است. داخل پارک بابل‌کنار یک دریاچه مصنوعی زیبا با امکان قایق‌سواری هم قرار دارد. اگر قصد شب ماندن در این منطقه را دارید می‌توانید از استراحتگاه‌های اطراف پارک استفاده کنید.

بهترین فصل برای سفر به شهر زیبای بابل

 اگر قصد سفر به شهر بابل را دارید بهترین زمان سفر برای شما، فصل زیبای بهار و بخصوص ماه اردیبهشت است. شهرستان بابل در ماه اردیبهشت، درست به‌مانند یک بهشت زیبا و گمشده در دل مازندران می‌درخشد. عطر خوش بهارنارنج در کنار محصولات رنگارنگ کشاورزی که در بازارهای محلی شهر به چشم می‌خورند؛ به‌راحتی می‌توانند هر مسافری را به خود جذب کنند. در فصل پاییز طبیعت شهر بابل رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرد. جنگل‌های اطراف شهر بسیار زیبا و فریبنده خواهند شد.

 با اطمینان می‌توان گفت سفر به شهر زیبای بابل می‌تواند جزو یکی از بهترین و فراموش‌نشدنی‌ترین سفرهای شما به شمال کشور باشد. این شهر به‌قدری زیباست که مسافران را جذب و مدهوش خود خواهد کرد. بابل با دریا تنها 15 کیلومتر و با رشته‌کوه‌های البرز هم تنها 10 کیلومتر فاصله دارد. همین فاصله سبب شده تا طبیعت این شهر بکر و جذاب باشد. همچنین این موضوع سبب ایجاد روستاهای مختلف در این منطقه شده است.

جاهای دیدنی بابل

سخن آخر

 بابل یکی از شهرهای زیبای شمال کشور است. این شهر دارای مناطق مختلف زیبای گردشگری بوده که بیشتر آن‌ها جزو مکان‌های طبیعی هستند. در سفر به بابل بهتر است یک برنامه‌ریزی درست و دقیق داشته باشید تا بتوانید به همه مکان‌های دیدنی تاریخی و طبیعی آن سر بزنید. پیشنهاد ما به شما این است که بازدید از جنگل لفور و آبشار پلکانی را در یک روز قرار دهید، زیرا این دو جاذبه طبیعی در دل یکدیگر واقع شده‌اند. در این سفر از سرزدن به موزه ننه مکرمه هم غافل نشوید. اگر به اماکن مذهبی علاقه دارید امام زاده قاسم و تکیه روستای مقریکلا گزینه‌های خوبی برای شما خواهند بود. زمان سفر به بابل را به فصل بهار و یا پاییز موکول کنید. زیرا در این دو فصل بابل در اوج زیبایی و خاص بودن به سر می‌برد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا