تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیبندر لنگه

جزیره شیدور، مالدیو ایران

جزیره شیدور

ایران یکی از زیباترین کشورها برای بازدید و گردشگری است. مناطق بسیار زیاد و زیبایی در ایران برای گردشگران ایرانی وجود دارد. یکی از مناطق دیدنی که شهرتی جهانی نیز دارد، جزیره شیدور می ‌باشد. این منطقه در شهرستان بندر لنگه واقع شده است. شیدور یکی از جزایر خلیج فارس می باشد. این منطقه را در سال های اخیر جزو مناطق حافظت شده قرار داده اند. به دلیل گونه های جانوری مخصوص، این محیط از ارزش بالایی برخودار است. برای آشنایی بیشتر با این جزیره در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

جزیره شیدور

معرفی جزیره شیدور

این جزیره به عنوان یکی از پناه گاه های پرندگان نظیر عقاب دریایی دم سفید و آبزیانی چون لاک‌پشت‌های دریایی، ماهیها و دلفین ها است. از لحاظ بین المللی و جهانی این جزیره به عنوان پناهگاه حیات وحش و آب ‌سنگ ‌های مرجانی بسیار با اهمیت می باشد. برای حفاظت بیشتر، این جزیره تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

جزیره شیدور کجاست؟

این جزیره به طور دقیق در فاصله بسیار کمی از جزیره لاوان قرار گرفته است. هم چین فاصله شیدور تا بندر لنگه 170 کیلومتر می باشد. مساحت آن به طور تقریبی 98 هکتار معادل 1 کیلومتر مربع است. عرض و طول این جزیره به ترتیب 1.8 کیلومتر و 0.8 کیلومتر می باشد.

جزیره شیدور

زیست بوم در جزیره شیدور

شیدور یکی از مکان ها برای کوچ پرندگان در زمستان و پاییز است. اغلب پرستوهای دریایی به این جزیره کوچ می کنند. یکی از نام های این جزیره بهشت پرندگان می باشد. تعداد زیادی مار در این جزیره وجود دارتهش که اغلب آن ها به رنگ سیاه می باشند. این مارها خود را در زیر شن ها مخفی می کنند. از نام های دیگر این جزیرره می توان به ماران اشاره کرد، که در گویش محلی به مارو نیز تلفظ می شود. یکی از دلایلی که این جریزه برای سالیان زیادی است که غیر مسکونی است، وجود همین مارها می باشد. انواع زیادی از پرندگان و خزندگان و آیزیان در این منطقه وجود دارند.

از میان پرندگان می توان مواردی مانند پرستوی دریایی گونه سفید، پرستو دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، پرستو دریایی تیره و پرستو دریایی معمولی را نام برد. این جزیره در فصل بهار مکان کوچ و تخم گذاری و آوردن جوجه این پرندگان می باشند. اگرت های سفید و خاکستری پررنگ در این جزیره وجود دارند. از گونه های زیبای پرندگان که در این جزیره وجود دارند می توان به حواصیل سبز و عقاب ماهی‌گیر اشاره کرد. تمامی 10 گونه پرنده که در این جزیره مشاهده به جز چکاوک کاکلی و سسک دم‌ دراز از این جزیره به عنوان مکانی برای مهاجرت استفاده می کنند. لاک پشت های زیبایی مانند منقار عقابی و سبز در این جزیره بوده که در همین جا تخم ریزی می کنند. از خزندگانی که در این محل وجود دارند می توان به سوسمار دم ‌دراز بیابانی، اسکینگ ایرانی، اسکینگ علفزار جنوبی و مار جعفری  اشاره نمود.

تمامی این جزیره در سال 1354 با عنوان پناهگاه حیات وحش در فهرست کنوانسیون رامسر ثبت گردید. چندین گونه پایای درختچه‌ای- بوته‌ای در شیدور قرار گرفته است. از گونه های علفی این جزیره می توان لیسیوم، سودا، آتریپلکس و گونه‌های سیپروس، ارودیوم و نستورا را نام برد. اما گونه های گیاهی فقط به این موارد ختم نشده و گونه های دیگر همانند چمن شور پاگربه‌ای، گل جالیزی، نوعی ارمک، آفتاب‌پرست ساحلی، زدوک، بارهنگ، چوچ (درخت مسواک)، پیر گیاه و گل ماهور شرقی در جزیره شیدور وجود دارند.

ویژگی های جزیره

همانطور که اشاره شد، این جزیره غیر مسکونی بوده و طی خبرهای متفاوتی که از آن به گوش رسیده، فعالیتی انسانی در آن رخ نمی دهد. قسمت زیادی از این جزیرره را صخره ها تشکیل داده و این صخره ها بیشتر در نواحی جنوبی، غربی و  بیشتر قسمت های ضلع شمالی قرار گرفته اند. بیشترین ارتفاع در این منطقه 6 متر است. امنیت زیستی در این منطقه بالا بوده و به همین علت مکانی مناسب برای کوچ پرندگان است. کوچ پرندگان در این جزیره، تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می کند.

جزیره شیدور

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تا یکی از زیباترین جزیره های ایران را به شما معرفی کنیم. بهترین زمان برای مسافرت و دیدن این جزیره فصل بهار و پاییز بوده که زمان مناسبی برای دیدن پرنده های مهاجر نیز می باشد. همانند بقیه نقاط گردشگری که عواملی تهدید کننده دارد، عواملی چون جمع‌آوری تخم پرندگان و لاک‌پشتان دریایی، آلودگی نفتی ناشی از مجاورت با جزیره لاوان و تردد شناورها، آلودگی ساحل در نتیجه بازگشت زباله ‌های سرگردان در آب به ویژه بطری ‌های پلاستیک، برداشت غیر مجاز ماسه از ساحل، شکار لاک‌ پشت‌ ها جهت استفاده از گوشت آن‌ ها، تخریب لانه‌های پرندگان، ماهی‌گیری غیرمجاز و اقداماتی که موجب تخریب مرجان ‌ها می‌شود و خشک‌ سالی را نام برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا