تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردی

روستای برگ جهان ؛ بهشتی حوالی تهران

لواسان از مناطق سرسبز و باصفای تهران بوده که روستاهای بسیار زیبایی دارد و یکی از آنها روستای برگ جهان است. همچنین از مقاصد گردشگری ساکنین تهران و اطراف به شمار می‌رود. این روستا با آب و هوای دلچسب خود گردشگران را از شهرهای بزرگ به خود جذب می‌کند و لحظات مفرح و دل‌انگیز برای آنها به وجود می‌آورد. در مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم شما را با ویژگی‌های گردشگری روستای دیدنی برگ جهان آشنا کنیم.

معرفی روستای برگ جهان

برگ جهان از روستاهای دیدنی در اطراف پایتخت است و برای گردش یک‌روزه پیشنهاد می‌شود. این روستا از سطح دریا حدود ۲۰۲۶ متر ارتفاع دارد و به همین دلیل از آب و هوای بسیار خوبی بهره‌مند است. روستا از محله‌هایی به نام محله رودبار، پاده، سرده و شاهان تشکیل شده است. طی سال‌های اخیر معماری روستا به دلیل احداث ساختمان‌های جدید تغییر کرد. اکنون تنها یک بنا که متعلق به مسجدی از دوره پهلوی است در محله سرده وجود دارد. خانه‌های روستا از خشت، سنگ، گل و چوب ساخته شده‌اند و دیوارهای بسیار محکمی دارند.

در گذشته خانه‌های روستا یک طبقه بودند؛ اما امروزه با ایجاد ساختمان‌های جدید خانه‌های چند طبقه را می‌توان مشاهده کرد. با توجه به تغییر معماری روستا همچنان فضای سبز و باغچه‌های پر از گل در گوشه‌گوشه آن دیده می‌شوند. مردم روستای برگ جهان به زراعت، دامداری و باغداری مشغول هستند و از مهم‌ترین محصولات آنها می‌توان گندم، جو، بنشن، گیلاس، هلو، آلبالو، زردآلو، سیب و گردو را نام برد. همچنین محصولاتی مانند شیر، کره و ماست محلی به همراه عسل طبیعی توسط مردم روستا تهیه می‌شوند و توسط گردشگران خریداری می‌شوند.

تمامی محصولات ارگانیک هستند و توصیه می‌شود هنگام سفر خود از خرید آنها غافل نشوید. این روستا از پیشینه تاریخی قوی برخوردار بوده که از طریق سفال‌های به دست آمده از زیر کوهستان ثابت شده اما ساخت‌وسازهای بی‌رویه هویت آن را از بین برده است. مردم محلی روستای زیبای برگ جهان را با نام‌های برگ جون و بلگجون نیز می‌شناسند.

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان

آب و هوای روستای برگ جهان

این روستا در بین سایر روستاهای لواسان از سطح دریا ارتفاع بیشتری دارد و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. به این ترتیب زمستانی بسیار سرد و برفی دارد و مردم محلی شاهد یخ‌بندان‌های شدید هستند. روستا در این فصل بازدیدکنندگان زیادی ندارد و حتی ممکن است اهلی روستا خودشان به شهرهای دیگر بروند. در فصل پاییز نیز هوا سرد است ولی قدم زدن در کوچه باغ‌های پر از برگ‌های نارنجی و زرد گردشگران زیادی را فرا می‌خواند. در فصل بهار از شدت سرما خبری نیست و در اردیبهشت درختان و گل‌ها به زیبایی هرچه تمام‌تر خود را به رخ می‌کشند. تابستان روستا هوای معتدلی دارد و یکی از بهترین مقصدها برای پایتخت‌نشینان است.

گونه‌های گیاهی و جانوری روستای برگ جهان

تنوع پوشش گیاهی در این روستا بسیار بالا بوده و در جای‌جای آن می‌توانید انواع گیاهان و درختان را تماشا کنید. در کوهستان‌های روستا گیاهان خاصی دیده نمی‌شوند و ارزش دارویی ندارند؛ اما با نزدیک شدن به روستا با انواع درخت‌ها و گیاهان دارویی مواجه می‌شوید. درختانی مانند کاج، بید مجنون، صنوبر تبریزی و گردو از رایج‌ترین درخت‌ها در روستا هستند. علاوه بر آن انواع گیاهان دارویی نظیر کاسنی، کاکوتی، چای کوهی، ختمی، آویشن، پونه، خارپنبه و ده‌ها گیاه دیگر در روستا رشد می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد اهالی روستا به زنبورداری و تولید عسل مشغول هستند و زنبورها با تغذیه از گیاهان دارویی این منطقه عسل‌های بسیار مفید تولید می‌کنند و خواص دارویی فراوانی دارند. تنها حیواناتی که درون روستا دیده می‌شوند دام‌های اهالی هستند؛ اما در کوهستان‌های مرتفع اطراف روستا انواع حیوانات وحشی مانند روباه، گراز، گرگ، قوچ، میش و تشی زندگی می‌کنند. پرندگان شکاری مانند شاهین و عقاب نیز ممکن است در حال پرواز در آسمان روستا مشاهده شوند.

تفریحات روستای برگ جهان

روستا از امکانات تفریحی خاصی برخوردار نیست؛ ولی تفریحات ساده و صمیمی آن برای همه خوشایند است و هزینه‌ای ندارند. این تفریحات عبارت‌اند از:

پیاده‌روی و طبیعت‌گردی

روستا از مزارع و کوچه باغ‌های فوق‌العاده شگفت‌انگیز برخوردار بوده و قدم زدن و مشاهده طبیعت روستا روح و جان هر کسی را نوازش می‌کند. در فصل پاییز روستا از برگ‌های قرمز، زرد و نارنجی پوشیده می‌شود و لذت پیاده‌روی را دوچندان می‌کند.

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان

عکاسی

در همه جای روستا لوکیشن‌های بسیار جذابی برای عکاسی وجود دارد و شما می‌توانید لحظات و خاطرات خود را ثبت کنید. حتی افرادی که ذوق عکاسی ندارند با دیدن طبیعت این روستا وسوسه می‌شوند از دوربین استفاده کنند. روستای برگ جهان در هر فصل سوژه‌های عکاسی متفاوت و نابی برای بازدیدکنندگان دارد.

پیک‌نیک

گردش یک‌روزه و پیک‌نیک در کنار خانواده و دوستان از تفریحاتی است که در روستا بسیار متداول است. در کنار رودخانه می‌توانید بساط خود را پهن کنید و از هوای دل‌انگیز اطراف لذت ببرید.

کمپینگ

کمپینگ نیز از دیگر تفریحات متداول در روستا محسوب می‌شود. گذراندن یک شب در زیر آسمان شگفت‌انگیز و تماشای ستارگان در هوای صاف تجربه جالبی برای علاقه‌مندان به نجوم به شمار می‌رود. قبل از گشت‌وگذار در روستا مواد خوراکی و آب آشامیدنی تهیه کنید چرا که هیچ رستورانی در روستا وجود ندارد و در غیر این صورت باید به شهر لواسان بروید. در صورت کوهنوردی نیز حتماً خود را به تجهیزات مناسب مجهز کنید.

جاذبه‌های گردشگری روستای برگ جهان

در روستا انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی وجود دارند که جلب توجه می‌کنند. در واقع ترکیب آثار تاریخی در کنار طبیعت برگ جهان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران را به وجود آورده است:

قلعه دختر

قزل ماما نامی است که اهالی روستا بر روی قلعه دختر گذاشته‌اند و یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی این منطقه به شمار می‌رود. این اثر متعلق به دوره ساسانی است و اکنون تنها دیوار و سقف مخروبه ای از آن باقیمانده است. همچنین در 3 کیلومتری شمال روستا بقایای قلعه قابل مشاهده هستند. این مکان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و ۳۱۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و کوهنوردان و صخره‌نوردان می‌توانند با استفاده از تجهیزات مناسب به قله قلعه دختر صعود کنند.

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان

تکیه سرده برگ جهان

تنها مسجد روستای برگ جهان است و اهمیت زیادی در نزد مردم دارد. مردم برای شرکت در مراسم‌های عزاداری از محله‌های اطراف در این مسجد دور هم جمع می‌شوند. از ستون‌های چوبی و دیوارهای گلی ساخته شده و زنان برای شرکت در مراسم‌ها بر روی پشت‌بام می‌نشینند.

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان

غار خمیره

از دیگر جاهای دیدنی و معروف شمال غرب روستا است که به نام زندان خانه لار نیز شناخته می‌شود. این مکان با دیگر زندان‌هایی که تا به حال دیده‌اید کاملاً فرق دارد و بر روی ارتفاعات کوهستان و به‌صورت یک غار ساخته شده است. در گذشته از این محل برای تبعید و بازداشت مجرمان استفاده می‌کردند. غار دارای ۳۰ متر طول و ۲ متر عرض دهانه است و چندین مسیر فرعی کم‌عمق داخل آن وجود دارد. امروزه تنها به‌عنوان یک جاذبه کاربرد دارد گردشگران می‌توانند بدون هزینه از آن دیدن کنند. همچنین محل مناسبی و بی خطری برای کوهنوردی است.

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان

آبشار برگ جهان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که گردشگران این روستا را برای سفر خود انتخاب می‌کنند آبشار برگ جهان است. همچنین از سطح دریا ۲۲۰۰ متر ارتفاع دارد و در زمستان شاهد قندیل‌های زیبا و بزرگ خواهید بود. آبشار از زیباترین جاذبه طبیعی روستا به شمار می‌رود و برای رفتن به آن باید به سمت شمال شرق روستا حرکت کنید. هنگام رفتن به سمت آبشار به کوچه‌های پیچ در پیچ و کوهستانی برمی‌خورید؛ بنابراین حدود یک ساعت و نیم باید پیاده‌روی کنید. در طول مسیر چندین آبشار کوچک و مناظر بکر و شگفت‌انگیز وجود دارند که باعث می‌شوند سختی راه چندان حس نشود. در نهایت به یک دوراهی بزرگ می‌رسید که راه سمت آبشار را باید انتخاب کنید.

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان

تنگل خانه

در غرب روستا تپه تنگل خانه واقع شده است و از دیگر جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شود. این تپه دارای ۴۵ متر ارتفاع و ۱۲۰ متر طول است. با قرار گرفتن در بالاترین نقطه تپه کل روستا و مزارع آن کاملاً مشخص هستند. این تپه در صدها سال پیش به‌عنوان قلعه مستحکم و مکانی برای پناه گرفتن مردم در برابر حملات دشمن ساخته شد.

روستای برگ جهان
روستای برگ جهان

نقشه و مسیر دسترسی به روستای برگ جهان

روستای تماشایی برگ جهان در استان تهران، شهر لواسان و ۱۱ کیلومتری روستای افجه قرار دارد. این روستا از توابع دهستان لواسان در شهرستان شمیرانات است و تا لواسان ۱۳ کیلومتر فاصله دارد. علاوه بر آن به تهران بسیار نزدیک بوده و تنها با طی کردن ۴۰ کیلومتر می‌توانید خود را به آن برسانید. برای سفر از سمت تهران دو مسیر وجود دارد که عبارت‌اند از:

مسیر اول: از جاده لشکرک در بزرگراه شهید بابایی به سمت لواسان حرکت کنید. سپس با گذر از نارون و افجه به روستا خواهید رسید.

مسیر دوم: از مسیر جاجرود به سمت سد لتیان بروید و در ادامه با تابلوی برگ جهان در یک جاده آسفالت مواجه می‌شوید. مردم در سایر استان‌ها می‌توانند با وسایل نقلیه مانند قطار، هواپیما و اتوبوس یا با خودروی شخصی خود به پایتخت بروند و از آنجا یکی از دو مسیر بالا را انتخاب کنند.

سخن پایانی

سفر کوتاه به روستای برگ جهان و تماشای جاذبه‌های دیدنی آن به علاقه‌مندان به طبیعت به خصوص کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند پیشنهاد می‌شود. اطلاعات مفید گردشگری درباره روستا بیان شد و امیدواریم که برایتان مفید واقع شود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا