تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیدماوند

روستای چشمه اعلا

دماوند از زیباترین مناطق توریستی تهران است و جاهای دیدنی متنوعی دارد. روستای چشمه اعلا یکی از این جاذبه‌ها است که در شمال شرقی تهران قرار دارد. این منطقه از مناظر بکر، آب و هوای دلچسب و طبیعت بی‌نظیری بهره‌مند است. ساکنین تهران و سایر شهرها می‌توانند یک سفر کوتاه یک‌روزه به این روستا داشته باشند و لحظات خوبی را سپری کنند. در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی روستای تماشایی چشمه اعلا و اطلاعات گردشگری آن می‌پردازیم.

معرفی روستای چشمه اعلا

آب و هوای بی‌نظیر دماوند جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده که مقصد مناسبی برای گردش و تفریح هستند. این چشمه حدود ۴۵ کیلومتر از تهران فاصله دارد و تا سال‌های پیش بسیاری از گردشگران اطلاعی از این منطقه نداشتند. این مکان تفریحی یک چشمه زیبا و دیدنی به نام چشمه اعلا دارد که منشأ آن از برف و باران قله دماوند است. همچنین آب‌های حاصل از بارندگی به درون زمین نفوذ می‌کنند و پس از گذشت از لایه‌های مختلف در دل کوه تصفیه می‌شوند.

سپس املاحی که درون کوه وجود دارند را در خود حل می‌کند و یک آب معدنی فوق‌العاده از آن به دست می‌آید. آب چشمه اعلا خواص درمانی شگفت‌انگیزی دارد و به دلیل کیفیت بالای آب آن را چشمه اعلا نام گذاشتند. در اطراف چشمه رسوباتی از دوره چهارم زمین‌شناسی وجود دارند که به همین دلیل کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. در اطراف چشمه فضای سرسبز و دنجی وجود دارد که برای یک روز خاطره‌انگیز مناسب است.

این منطقه ییلاقی بوده و پیشنهاد می‌شود حتماً در فصل تابستان از هوای دلپذیر آن استفاده کنید. روستای چشمه اعلا، روستای بسیار کوچکی است که گردشگران اغلب برای دیدن چشمه راهی آن می‌شوند. جمعیت روستا حدود ۱۵۰ نفر است و مردم به کشاورزی و زراعت مشغول هستند. محصولاتی مانند آلبالو، گردو، سیب، گیلاس، زردآلو و قیسی تولید می‌کنند که مزه بسیار لذیذی دارند. همچنین برخی از روستاییان به پرورش زنبور عسل و تولید عسل‌های لذیذ و دارویی می‌پردازند.

روستای چشمه اعلا
روستای چشمه اعلا

خواص معدنی و درمانی چشمه اعلا

چشمه اعلا مهم‌ترین جاذبه این روستا است و علاوه بر گردشگران اهمیت زیادی برای اهالی روستا دارد. به همین دلیل در این قسمت درباره ویژگی‌ها و خواص چشمه اعلا صحبت می‌کنیم. همان‌طور که گفته شد چشمه اعلا دارای املاح معدنی است که از سنگ‌های کوه دماوند برگرفته شده‌اند. این چشمه دارای آب معدنی طبیعی است که با خیال راحت می‌توانید آن را بنوشید. در سال ۱۳۵۲ برای اولین‌بار شرکت تولید آب معدنی در ۲۰۰ متری چشمه اعلا در دماوند تأسیس شد.

تولیدکنندگان این شرکت ادعا می‌کنند که آب بطری‌ها از چشمه اعلا تأمین می‌شوند. آب چشمه از آب‌های بی‌کربنات کلسیم خوراکی به شمار می‌رود و دارای مواد مغذیی همچون کلسیم، سدیم، منیزیم و پتاسیم است. همچنین برای درمان فشار خون بالا مؤثر بوده و در کمترین زمان فشار خون را کاهش می‌دهد. آب این چشمه برای بیماران قلبی بسیار مفید است که با مشورت پزشک می‌توان عوارض ناشی از بیماری قلبی را کاهش داد.

بهترین زمان سفر به روستای چشمه اعلا

روستای دیدنی چشمه اعلا در یک منطقه ییلاقی با آب و هوای دلپذیر و کوهستانی واقع شده است. بهترین زمان سفر به این روستا فصل تابستان است که به دلیل وجود چشمه و کوه‌های مرتفع هوای خنک و مطبوعی دارد. بهترین مکان برای پایتخت‌نشینان در آخر هفته‌ها و تعطیلات تابستان است و خبری از آلودگی و گرما نیست. در فصل زمستان هوا بسیار سرد است و در صورت رفتن به روستا باید تجهیزات مناسب داشته باشید به‌خصوص اگر با خودروی خود سفر می‌کنید.

در این زمان جاده‌ها لغزنده و خطرناک هستند و برف و کولاک سراسر روستا را فرا می‌گیرد. تماشای طبیعت دیدنی روستای چشمه اعلا در پاییز به تمام گردشگران توصیه می‌شود. البته در این فصل هوا نیز سرد است و باید لباس گرم داشته باشید. با آمدن فصل بهار شکوفه درختان و گل‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند و رنگ و بوی دیگری به روستا می‌بخشند. در هر زمان از سال که تمایل داشته باشید می‌توانید به روستا سفر کنید؛ چراکه دیدن جاذبه‌های آن کاملاً رایگان است.

جاهای دیدنی اطراف روستای چشمه اعلا

روستای زیبای چشمه اعلا از جاهای دیدنی دماوند محسوب می‌شود و مهم‌ترین آن چشمه اعلا است که به معرفی آن پرداختیم. در این منطقه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگری نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:

مسجد جامع عتیق

دماوند از باارزش‌ترین آثار تاریخی و گردشگری دماوند است که در فهرست آثار ملی ایران دیده می‌شود. معماری مسجد به دوره سلجوقیان نسبت داده می‌شود و از مناره، گنبد، سر ستون‌ها و تزیینات فوق‌العاده زیبا ساخته شده است. همچنین کاشی‌کاری‌های مسجد آن را به یکی از زیباترین مساجد پایتخت تبدیل کرده است.

دریاچه‌های تار و هویر

این دریاچه ها از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی در دماوند است و در فاصله ۵۰۰ متری از یکدیگر واقع شده‌اند. دشت‌های وسیع و سرسبز در اطراف دریاچه تکه‌ای از بهشت را تداعی می‌کنند. البته فاصله زیادی تا روستای چشمه اعلا ندارند و پیشنهاد می‌شود حتماً از مناظر تماشایی آن دیدن کنید.

روستای چشمه اعلا
روستای چشمه اعلا

غار رود افشان

در ارتفاعات دماوند یکی دیگر از جاذبه‌های زیبا به نام غار رود افشان قرار گرفته است که برای رسیدن به آن باید به ارتفاعات البرز مرکزی صعود کرد. همچنین آب زلال و خنک در دل غار و ستون‌های استالاکتیک و استالاگمیت از جاذبه‌های غار هستند.

دشت مشا

در نزدیکی روستا یکی دیگر از زیباترین مکان‌های دیدنی دماوند را خواهید دید که دشت مشا نام دارد. این دشت آب و هوای دلچسب و طبیعت دست‌نخورده‌ای دارد. تقریبا ۵۸ کیلومتر تا تهران فاصله دارد و در نزدیکی چشمه اعلا و پیست اسکی آبعلی واقع شده است.

رودخانه دماوند

این رودخانه از به هم پیوستن دو رودخانه که یکی از چشمه اعلا و دیگری از دریاچه تار سرچشمه می‌گیرند تشکیل شده است. رود از شهرستان دماوند عبور می‌کند و به سمت جاجرود در جریان است. در طول مسیر خود به آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی می‌پردازد و درختان و گل‌های بسیار زیبایی از آن حاصل می‌شوند.

روستای چشمه اعلا
روستای چشمه اعلا

تفریحات روستای چشمه اعلا

جاذبه‌های طبیعی روستا تفریحات سالم و مفرحی پیش روی گردشگران و مسافران قرار می‌دهند که عبارت‌اند از:

پیاده‌روی

روستا دارای مسیرهای دیدنی با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و کوچه باغ‌های متعدد است. قدم زدن در این مسیرها به‌خصوص در فصل پاییز یکی از تفریحات مفرح و سرگرم‌کننده برای گردشگران به شمار می رود. با قدم زدن در کوچه باغ‌های روستا نفسی تازه می‌کنید و برای ساعاتی آلودگی تهران را از یاد خواهید برد. مسیرهای پیاده‌روی معمولاً خاکی هستند که بهتر است کفش مناسب بپوشید.

پیک‌نیک و کمپ

چشمه اعلا مکان مناسبی برای گردشگران فراهم کرده و دارای چندین سکو برای استراحت و پیک‌نیک گردشگران است. در واقع فرصتی فراهم شده تا با دوستان و خانواده خود زیر سایه درختان بلندقامت بنشینید و روز خود را به خوشی سپری کنید.

عکاسی

روستای چشمه اعلا از سوژه‌های عکاسی کوهستانی، سرسبز و رودخانه‌های بسیار زیبا برخوردار بوده و بهترین فرصت برای مسافران است تا بتوانند عکس‌های زیبا ثبت کنند. همچنین عکاسان با الهام از طبیعت روستا می‌توانند عکس‌های حرفه‌ای بگیرند.

کوهنوردی

در نزدیکی روستا کوه‌های بسیار مرتفعی وجود دارند که فرصت مناسبی برای کوه‌پیمایی به شمار می‌روند. قبل از اقدام به کوهنوردی حتماً تجهیزات لازم، مواد خوراکی و آب آشامیدنی تهیه کنید.

تماشای آسمان شب

برپا کردن چادر و کمپ در شب‌های تابستانی روستا بسیار رایج است و تجربه جالبی برای شهرنشینان محسوب می‌شود. همچنین علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند زیر آسمان صاف روستا بنشینند و ستارگان را رصد کنند. سکوت روستا در شب با صدای حیواناتی همچون روباه، گرگ و شغال شکسته می‌شود و بسیار لذت‌بخش است.

اقامت در روستای چشمه اعلا

مسافرانی که قصد دارند چند روزی در روستا اقامت داشته باشند می‌توانند به یکی از نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی مراجعه کنند. همچنین اقامت در کلبه‌های سنتی روستا امکان‌پذیر است که تجربه جالب و متفاوتی به نظر می‌رسد. علاوه بر روستا در اطراف آن سوئیت و ویلاهای مختلفی وجود دارند که در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. در صورت عدم تمایل به اقامت در روستا می‌توانید به شهر دماوند و یا تهران بروید و در هتل اقامت کنید.

روستای چشمه اعلا
روستای چشمه اعلا

امکانات روستای چشمه اعلا

امکانات روستا بسیار محدود هستند که از جمله آنها می‌توان به پوشش شبکه، دسترسی به وسایل نقلیه، تردد معلولین با ویلچر، سرویس بهداشتی، مسجد و… اشاره کرد. برای دسترسی به سایر امکانات باید به دماوند و تهران بروید. با این اوصاف برای سفر چند روزه در روستا باید اقلام موردنیاز خود را از قبل تهیه کنید. خرید محصولات کشاورزی و لبنی محلی از روستا امکان‌پذیر است و با طعم لذیذ و طبیعی خود گردشگران را وسوسه به خرید می‌کنند.

مسیر دسترسی به روستای چشمه اعلا

روستای تماشایی چشمه اعلا در ۴۵ کیلومتری شرق تهران و ۴ کیلومتری شهر دماوند واقع شده است. این روستای دیدنی از تفرجگاه‌های حاشیه تهران محسوب می‌شود که برای رفتن به آن باید به سمت شرق تهران حرکت کرد. در ۵۱ کیلومتری جاده آبعلی قرار گرفته و می‌توانید خود را از طریق این جاده به روستا برسانید. راه هموار و دسترسی آسانی دارد. برای پیدا کردن مسیر می‌توانید از گوگل مپ یا برنامه‌های مسیریابی بر روی گوشی همراه خود استفاده کنید. گردشگران در سایر شهرها باید ابتدا به تهران سفر کنند و از جاده آبعلی به سمت روستا حرکت نمایند.

سخن پایانی

روستای چشمه اعلا از زیباترین جاهای دیدنی دماوند است و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید خود را به آن برسانید. این روستا از جاذبه‌هایی مانند چشمه اعلا، طبیعت سرسبز، رودخانه‌ها و کوه‌های مرتفع تشکیل شده و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا