تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیفیروزکوه

جاهای دیدنی فیروزکوه

شهرستان فیروز کوه در بخش شمال شرقی استان تهران واقع شده است و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی فوق‌العاده زیبایی برخوردار بوده که همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. جاهای دیدنی فیروزکوه که تماشای آن‌ها شما را به وجد خواهد آورد، در کوه‌ها و دشت‌های اطراف جاده زیبای فیروزکوه به مازندران جای گرفته است که در این مطلب به بررسی این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت. چنانچه شما هم در پی مقصدی برای سفر و طبیعت‌گردی بکر و زیبا هستید، تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

فیروزکوه کجا است؟

هنگامی که از قائمشهر به طرف جنوب  حرکت کنیم و از دریا فاصله بگیریم، به سوادکوه و پس از آن روستای تاریخی آلاشت و جنگل راش خواهیم رسید. در ادامه همین مسیر از استان مازندران خارج می‌شویم و به فیروزکوه که آخرین شهرستان استان تهران است وارد می‌شویم.

جاهای دیدنی فیروز کوه

از سمت پایتخت بعد از دماوند به فیروزکوه خواهیم رسیم. از جمله فعالیت‌هایی که در این منطقه رونق دارد باید به‌ باغداری، دامداری و پرورش ماهی  اشاره داشت. اصلی‌ترین ویژگی جاذبه‌های دیدنی فیروزکوه این است که زمستان‌های سرد و تابستان‌های مطبوعی دارد. همچنین میوه‌های تازه و آبدار، زبان شیرین مازندرانی، چشمه‌های زلال و آبشار باصلابت از دیگر ویژگی‌های آن هستند.

روستای زرین دشت

روستای خوش آب‌هوا و سرسبز زرین دشت در حدود ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۴۰ کیلومتری شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است. زرین دشت به دلیل شرایط اقلیمی و دارا بودن باغ‌های میوه‌ای همچون آلبالو، گیلاس، سیب و توت، کوه‌ها، چشمه‌ها و رودخانه پرخروش حبله رود، از جمله جاهای دیدنی فیروز کوه و مقاصد ایده‌آل طبیعت‌گردی در فصل‌های بهار و تابستان به شمار می‌رود. پیاده‌روی در کوچه پس کوچه‌های قدیمی این روستا و استفاده از هوای پاکیزه، طبیعت دست نخورده و رودخانه پرخروش آن، برای گردشگران تجربه‌ای به یاد ماندنی را در فصول مختلف ارمغان خواهد آورد.

روستای زرین دشت

طبیعت‌گردی در تنگه واشی

اگرچه سلیقه هر کسی در طبیعت‌گردی متفاوت است، ولی چنانچه تنگه واشی را یکی از زیباترین جاذبه‌های فیروزکوه معرفی کنیم، بعید می‌دانیم کسی با آن مخالفت باشد. از طرف تهران، بعد از عبور از روستای جلیزجند به تنگه واشی خواهید رسید. مکانی که در گذشته محل قرق شاهان قاجار برای شکار و طبیعت‌گردی بوده است.

چنانچه با تور به این منطقه سفر کرده‌اید که هیچ، در غیر این صورت اتومبیل خود را در پارکینگ پارک کنید و برای قدم زدن در طول مسیر رودخانه آماده شوید. نگران غرق شدن در تنگه واشی نباشید. چرا که ارتفاع آب در فصل‌هایی که بارندگی زیاد است، نهایتا تا کمر بالا می‌آید.

از محل شروع تا رسیدن به آبشار ۱۵ متری تنگه واشی، تقریبا حدود سه کیلومتر باید پیاده‌روی کنید. بخش اول مسیر در شرایطی طی می‌شود که آب جوی زیرپاهای شما جاری است و اطراف خود را به پهنای آسمان و محاصره سنگ و صخره می‌بینید.

چنانچه در تابستان برای بازدید از جاهای دیدنی فیروز کوه سفر کرده باشید، خنکی آب شما را سر حال می‌کند و باعث می‌شود گرمای شهر را فراموش کنید. ولی چنانچه در روزهای سرد بهاری یا پاییزی سفر کرده باشید، همه چیز بسته به تجهیزات، کفش و لباس شما خواهد بود.

بعد از تقریبا ۲۵۰ متر این پیاده‌روی به اتمام می‌رسد و شما ۲ کیلومتر باقیمانده را در یک دشت پهناور، سرسبز و شگفت‌انگیز سپری خواهید کرد. نام این دشت ساواشی است که معمولا فضایی برای نفس تازه کردن، صرف ناهار، آماده‌سازی تجهیزات و آماده شدن برای ۸۰۰ متر پیاده روی دیگر تا آبشار تنگه دوم که بسیار عریض و وسیع‌تر است.

تنگه واشی

تنگه میشینه مرگ یکی از جاهای دیدنی فیروز کوه

تنگه میشینه مرگ در نزدیکی تنگه واشی قرار دارد و از جمله زیباترین جاهای دیدنی فیروز کوه به حساب می‌آید. می‌توان به جرات گفت که این تنگه یک تکه از بهشت بوده که به زمین منتقل گردیده و در روستای لزور در جوار دریاچه لزور فیروزکوه جای گرفته است. زیبایی طبیعی این منطقه به حدی چشم‌نواز و منحصر به فرد است که اکثرا از آن به عنوان یکی از مناطق بکر و دست نخورده چهارمحال و بختیاری یاد می‌کنند.

علت اصلی نام‌گذاری مرموز میشینه مرگ به طور دقیق مشخص نیست. ولی گفته می‌شود که کلمه میشینه به علت مجسمه‌هایی که شبیه میش و پنهان در مسیر صعود بوده گذاشته شده و مرگ به دلیل کشنده بودن آب چشمه‌ای که جان پرندگان را می‌گرفته، افزوده شده است.

جهت دستیابی به این منطقه، بایستی در مسیر ۳۰ کیلومتری بخش جنوبی فیروز کوه به طرف غرب حرکت کنید که تقریبا با یک ساعت رانندگی به روستای لزور خواهید رسید. از آنجا باید به سمت ارتفاعات حرکت کنید و به فرح رود برسید. پس از دنبال کردن مسیر این رودخانه در دل کوه و تنگه، آبشار، دشت و چشمه‌ای به نام معجر پیش رویتان قرار خواهد گرفت. علاوه بر این دیدنی‌های زیبا که به آن‌ها اشاره داشتیم، دریاچه‌ای زیبا در بالای سد سیاه رود قرار دارد که محل مناسبی برای کمپینگ مهیا ساخته است. توصیه می‌کنیم که برای سفر به منطقه میشینه مرگ در ماه‌های گرم سال با یک راهنما و تجهیزات کامل عازم شوید.

تنگه میشینه مرگ

چشمه آب معدنی خمده

از دیگر جاهای دیدنی فیروز کوه که هر گردشگری را مجذوب و شیفته خود می‌کند، می‌توان چشمه آب معدنی خمده را نام برد. در ۳۰ کیلومتری بخش جنوبی فیروز کوه، روستایی با همین نام قرار دارد که هر آخر هفته در فصل‌های بهار و تابستان پر از افرادی که علاقه‌مند به آب تنی با آبی زلال و شفابخش بوده تا گرما، دود و آلودگی شهر را از خود به دور سازند. در صورتی که قصد دارید از سمت تهران به این چشمه سفر کنید، حدود ۳۰ یا ۴۰ کیلومتر در مسیر فیروز کوه بعد از دماوند، در طرف راست جاده زرین ‌دشت باشید و بعد از ورود به آن به سمت خمده حرکت کنید.

بسیاری بر این باور هستند که آب این چشمه برای درمان بیماری‌هایی از جمله درد مفاصل و استخوان، زردی، جوش و آکنه بسیار مفید است. علاوه بر این، چنین گفته می‌شود که شنا در این آب به صورت مستقیم اثرات مثبتی بر آرامش روح و روان خواهد داشت.

حتی اگر این چشمه آب دارای خاصیت درمانی هم نداشته باشد، چشم دوختن به آب خروشانی که از دل کوه می‌جوشد و در یک بستر سنگی، دریاچه‌ای زلال و طبیعی پدید می‌آورد، چیزی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد. از این رو، چنانچه مقصد شما فیروز کوه است، در برنامه‌های بازدید خود حتما چشمه آب معدنی خمده را قرار دهید. ممکن است با توجه به شرایط، مبلغی را به عنوان ورودی برای شنا در آب دریافت کنند.

چشمه آب معدنی خمده

غار رود افشان از جاهای دیدنی فیروزکوه

اگرچه به لحاظ تقسیمات کشوری غار رود افشان بخشی از دماوند محسوب می‌شود، ولی به دلیل اینکه واقع در ۶۹ کیلومتری جنوب فیروزکوه است می‌توان آن را جزو جاهای دیدنی فیروز کوه معرفی کرد. اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که به پیاده‌روی علاقه‌مند هستند، باید بگوییم که از دو راهی سید آباد در ۱۰۰ کیلومتری شرق تهران پس از دو ساعت پیاده‌روی به دهانه غار خواهید رسید. با خودرو هم یک مسیر ۳۰ دقیقه‌ای در پیش است. غار در ارتفاعات روستایی که نام آن رودافشان است جای گرفته که بسیار سرسبز بوده و پذیرای رودی خروشان با نام دلی ‌چای است.

جالب است بدانید که ارتفاع دهانه غار از سطح دریا ۲۰۰۰ متر است. ولی به منظور رسیدن به آن بایستی یک مسیر سراشیبی که تقریبا  یک کیلومتر است را بپیمایید. در این مسیر یک شکاف با عرضی به اندازه ۴۰ و طولی معادل ۱۲ متر پیش رویتان خواهید دید که شما را به سمت خود می‌خواند. هنگامی که وارد آن می‌شوید، یک سقف سنگی با ارتفاع حداقل ۳۰ متر بالای سر خود مشاهده می‌کنيد که هر چه جلوتر می‌روید نور کمتر می‌شود. در این‌جا باید از تجهیزات روشنایی خود استفاده کنید تا از جذابیت ستون‌ها، چکیده‌ سنگ‌ها، مخروطی‌ها و سنگ‌های بلورین در تالارهای دوم و سوم لذت ببرید.

قبل از اینکه به دالان نهایی برسید، وارد یک مسیر دهلیزی می‌شوید که به معبد آناهیتا معروف است. این دخمه به دلیل وجود حوض آب نمادین و ستونی در میانه‌اش با نام الهه باروری آناهیتا خوانده می‌شود. کشف جذابیت‌های غار رود افشان می‌توان گفت تقریبا یک کیلومتر ادامه دارد و به همین خاطر این غار یکی از بهترین جاهای دیدنی فیروز کوه محسوب می‌گردد.

غار رود افشان از جاهای دیدنی فیروزکوه

روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

در قسمت غربی فیروز کوه، بر روی رودخانه حبله رود سدی احداث گردیده که وظیفه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی دشت گرمسار و اطراف آن را بر عهده دارد. علاوه بر این، وظیفه کاربری مدیریت سیلاب، تامین ایمنی شهرستان فیروزکوه و آبادی‌های حوالی آن هم با همین سد خواهد بود.

ولی چیزی که دیدنی است و همه را به خود جلب می‌کند، سد نیست، بلکه دریاچه‌ای بوده که در بالادست آن با زیبایی خارق‌العاده‌اش جای گرفته است و برای کمپینگ و گشت و گذار در دل طبیعت بسیار ایده‌آل و دل‌انگیز است. شما می‌توانید در جاده به جاده لاسم که نرسیده به فیروزکوه است وارد شوید و در اولین دوراهی به سمت چپ برانید. در کمتر از ۳۰ دقیقه به روستای زیبای سله بن خواهید رسید که از طراوت و سرسبزی خاصی برخوردار بوده و می‌توان از بومیان آن لبنیات محلی تازه و باکیفیتی تهیه نمود.

در ادامه برای اینکه به دریاچه سد نمرود برسید بایستی یک مسافت دو کیلومتری را به طرف جنوب این روستا سپری کنید تا بتوانید به طبیعت‌گردی، پیاده‌روی یا کمپینگ خود در آن محل بپردازید. لازم به ذکر است که چنانچه از روستای سله بن به طرف طهنه حرکت کنید، باز هم یک دیدنی فوق‌العاده دیگر که چشمه دریابک نام دارد خواهید رسید. برای کسانی که علاقه‌مند به دیدنی‌ها و مسیر‌های خلوت هستند، روستای سله بن و دریاچه‌اش، جزو بهترین جاهای دیدنی فیروز کوه محسوب می‌گردند.

روستای سله بن

 

غار بورنیک و روستای هرانده

پیشتر در خصوص غار رود افشان، دهانه بزرگ و طبیعت بکر و دست نخورده‌ای که این شگفتی را در برگرفته است صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم در خصوص روستای هرانده  که کمی بالاتر از این غار قرار دارد و کوچه ‌باغ‌های باصفا و حال و هوای منحصربه‌فردی که برای گردشگران خود به ارمغان می‌آورد، صحبت کنیم.

در بخش میانی این روستا رودی جاری بوده که از ارتفاعات البرز سرچشمه گرفته است. به همین خاطر، در روستای هرانده علاوه بر باغداری و دامداری در طبیعت، پرورش ماهی هم یک فعالیت رایج شناخته می‌شود. با این تفاسیر، چنانچه در فصول گرم سال عازم هرانده فیروز کوه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از خرید محصولات لبنی، ماهی قزل‌آلا، سیب و زردآلو اصلا غافل نشوید.

چنانچه فقط جهت لذت بردن از طبیعت بکر و رسیدن به آرامش سفر کرده‌اید تا همین‌جا کفایت می‌کند؛ ولی در صورتی که به قصد غارنوردی و فعالیت‌های بدنی آمده باشید، بایستی تا جنوب روستا ۶ کیلومتر پیاده‌روی کنید تا بتوانید غارنوردی ‌کنید.

غار بورنیک در قسمت جنوبی روستای هرانده قرار دارد و یکی از خارق‌العاده‌ترین غارهای کشور محسوب می‌شود و نشانه‌های درون آن بیانگر آن است که در روزگار پیش از این میزبان غارنشینان و انسان‌های اولیه بوده است. به این خاطر که درون غار ساختار ویژه‌ای دارد و همچنین وجود چهار تالار تودرتو، اکیدا توصیه می‌کنیم به تنهایی و بدون راهنما به تماشای این جاهای دیدنی فیروز کوه نروید.

غار بورنیک

پل ورسک از جاهای دیدنی فیروزکوه

از جمله دستاوردهای بی‌نظیر مهندسی دنیا می‌توان گفت در محور فیروز کوه و در فاصله هشتاد و پنج کیلومتری جنوب قائمشهر قرار دارد که از اتفاق شاهد تجارب ارزشمند و عجیبی بوده است. جالب است بدانید که  پل ورسک دارای بیش از صد متر ارتفاع و دهانه‌ای با اندازه تقریبی هفتاد متر بوده و به خاطر معماری، مهندسی سازه و نقش آن در جنگ جهانی دوم، در کتاب گینس هم به ثبت رسیده است. عمدتا این پل را جزو یکی از جاهای دیدنی استان مازندران و سوادکوه می‌شناسند و به لحاظ تقسیمات جغرافیایی هم دقیقا همین است.

ولی لازم به توضیح است که چون ورسک دروازه ورود رسمی به استان مازندران بوده است و در مسیر رسیدن به آن امکان مشاهده چندین جاذبه بی‌نظیر وجود دارد، می‌توان به نوعی این پل را در فهرست جاهای دیدنی فیروز کوه قرار داد. در صورتی که از تهران مقصد نهایی خود را پل ورسک در نظر گرفته باشید، می‌توانید بعد از فیروز کوه به سمت چشمه و گردنه گدوک حرکت کنید.

پل ورسک از جاهای دیدنی فیروزکوه

در ادامه مسیر هم به تماشای آبشار شورآب بپردازید و در پایان با دنبال کردن ریل‌های قطار و عبور از تونل پیش روی خود از پل ورسک دیدن نمایید. موردی که بیان آن خالی از لطف نیست، این است که ورسک حدود هشتاد سال قبل به دستور پادشاه آن زمان به مدت دو سال توسط یک شرکت دانمارکی احداث گردید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا