تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیمحمودآباد

ساحل سرخرود ؛ از زیباترین سواحلی که در زندگی خود دیده‌اید

اگر ساحل سرخرود را از زیباترین سواحل ایران بدانیم،‌ اغراق نیست. سرخرود یکی از شهرهای استان مازندران است که دارای زیباترین منطقه گردشگری ساحلی شمال ایران سرخرود است. این شهر از یک طرف در کنار دریای خزر و از طرف دیگر در کنار دشت‌های هموار و سرسبز دامنه البرز قرار دارد. گردشگران زیادی سالانه به این منطقه وارد می‌شوند. این شهر توریستی بخش محمود آباد است که در بین شهرهای فریدونکنار و محمودآباد و در ساحل دریای خزر قرار گرفته است. در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

موقعیت جغرافیایی سرخرود

موقعیت جغرافیایی سرخرود به این شکل است که از قسمت جنوب محدود به اراضی شالیزاری می‌شود که در این منطقه جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیری شکل داده‌اند. این قسمت و منطقه جدید گردشگری به مناطقی وصل است. از سمت جنوب به شهرستان آمل، از سمت شمال به زمین‌های بایر و تپه‌های ماسه‌ای، از سمت شرق به شهر فریدون کنار و از سمت غرب به شهر محمودآباد وصل می‌شود. سرخرود منطقه‌ای قدیمی است و قدمتی طولانی دارد و آثار به ‌جامانده از دوره‌های مختلف تاریخی، این گفته را تایید می‌کند.

دو تپه باستانی در جنوب این شهر وجود دارند که دارای پیشینه تاریخی و قدمت دیرینه‌ای هستند. رودخانه هراز از وسط این شهر می‌گذرد که در مسیر این رود مناظر بسیار زیبایی در این شهر به‌ وجود آمده است. زیبایی این منطقه به حدی است که چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. شهر به دو قسمت تقسیم شده که این اتفاق توسط رودخانه هراز انجام شده است. آب رودخانه هراز به دریا می‌ریزد و همراه با بالا آمدن دریا، آب رودخانه نیز بالا می‌آید.

ساحل سرخرود

مناطق دیدنی منطقه ساحل سرخرود

منطقه سرخرود دارای مکان‌های گردشگری جذابی است که یکی از آن‌ها ساحل سرخرود است و در ادامه به بقیه مناطق هم اشاره می‌کنیم. شاید منطقه کوچکی از لحاظ وسعت باشد ولی جاذبه‌های بصری زیادی دارد که افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

ساحل ماسه‌ای سرخرود

به جرات می‌توان گفت که ساحل ماسه‌ای سرخرود یکی از زیبایی‌های منحصر به فرد این منطقه است. مساحت ساحل ماسه‌ای حدود ۵ کیلومتر است. این ساحل چشم‌اندازهایی دلپذیر و روح‌افزایی را در منطقه ایجاد کرده است که از جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری شمال کشور به حساب می‌آید. در این بخش، فعالیت لنج‌ها و قایق‌های صیادان ماهی و شرکت‌های پره از چشم‌اندازهای منحصر به فرد این منطقه است. داشتن این زیبایی‌ها در این منطقه خیلی از گردشگران را برای سفر و اقامت به این منطقه ترغیب می‌کند. این ساحل پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و دوست‌داران طبیعت است که در در هر فصل از سال به آن مراجعه می‌کنند.

ساحل ماسه‌ای سرخرود برای شنا بسیار مناسب بوده و در آن جداسازی منطقه شنای بانوان و آقایان انجام شده است. در کنار پلاژهای موجود می‌توانید در مناطق آزاد و امن آن در دریا شنا کنید. از دیگر مناطق دیدنی این ساحل می‌توان به ساحل قوری اشاره کرد که یک مجسمه قوری شکل در آن قرار داده شده و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

در ساحل سکوها و آلاچیق‌هایی برای استراحت و کمپینگ توریست‌ها ساخته شده است. این ساحل از لحاظ امکانات تفریحی شرایط خوبی دارد و گردشگران می‌توانند در آن به قایق‌سواری، جت اسکی و دیگر بازی‌ها و تفریحات آبی بپردازید. البته اسب‌سواری در کنار ساحل‌ به عادت توریست‌ها تبدیل شده است که سرخرود نیز از آن مستثنی نیست. عکاسی کردن از مناظر زیبای این ساحل سرخرود، به ویژه طلوع و غروب خورشید و مناظر صید ماهی به وسیله صیادان بسیار زیبا و هیجان‌انگیز است.

ساحل ماسه ای سرخرود

آب بندان منطقه سرخرود

آب بندان که به زبان بومی اوبنن هم گفته می‌شود از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این جاذبه گردشگری زیبا در مسیر جاده سرخرود به سمت آمل قرار گرفته شده است. در کنار آب بندان در این منطقه، طبیعت زیبای پارک جنگلی نیز وجود دارد که مناظر بسیار زیبایی را تشکیل داده است. پارک جنگلی این منطقه میزبان پرندگان مهاجر زیادی است و چشم‌اندازهای منحصر به فردی را در این بخش پدید آورده است.

تپه‌های باستانی سرخرود

منطقه سرخرود آثار تاریخی زیادی دارد که چند تپه باستانی از جمله این آثار به حساب می‌آیند. دو تپه باستانی در قسمت جنوب شهر که به سمت آمل است، قرار دارند که معروف به قلاکتی (قلابن ۱ و ۲) هستند. قدمت و سابقه این تپه‌ها حدود ۲۰۰ سال است و از جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به شمار آورد. در محوطه این تپه‌ها مزارع و نقاط سرسبز و زیبایی هم وجود دارد که به جذابیت منحصر به فرد این فضا  کمک شایانی کرده است.

تالاب منطقه ساحلی سرخرود

این تالاب در منطقه سرخرود واقع شده است و یکی از زیباترین مکان‌های موجود در طبیعت استان مازندران به شمار می‌آید. زیرا این تالاب محل زندگی هزاران قوی مهاجر است. مهم‌ترین دلیل جذابیت و مشهور شدن تالاب ساحل سرخرود به این دلیل است که در فصل پاییز سال 86 پرندگان مهاجر دسته دسته با گذراندن مسیری در حدود 5 هزار کیلومتر از نواحی سردسیر به این تالاب کوچ می‌کنند. این پرندگان فصل زمستان را در این منطقه بکر و منحصر به فرد زندگی می‌کنند. حضور پرندگان در این تالاب از شروع آذرماه آغاز می‌شود و تا انتهای دی ماه در برخی موارد تعداد آنها به حدود ۵ هزار پرنده می‌رسد. البته در سال آخر تعداد این پرندگان به بیش از ۱۴ هزار پرنده و ۱۰ گونه رسیده بود.

در این تالاب انواع پرندگان مهاجر وجود دارد. در این تالاب زیبا می‌توان پرندگانی مانند اردک‌های وحشی، عقاب دریایی، قوهای فریادکش، پرستو، غاز، گنگ، کوچک و چند نوع دیگر را مشاهده می‌کنیم. در کنار همه این دیدنی‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیز، می‌توان به حضور گونه نادر تک درنای سیبری اشاره کنیم. مسیر تک درنای سیبری از روسیه آغاز می‌شود و در قزاقستان و آذربایجان، ادامه می‌یابد و در نهایت در فریدونکنار و در این تالاب به پایان می‌رسد.

تالاب منطقه ساحلی سرخرود

قوهای وحشی سرخرود

همان طور که گفتیم یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای منطقه ساحل سرخرود حضور پرندگان مهاجر است. تالاب‌های زمستانی دامگاه‌های سنتی پرندگان وحشی و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر همچون قو هستند که به زیبایی‌های این منطقه به طرز قابل ملاحظه‌ای افزوده شده است. این شهر در فصل زمستان میزبان گروه‌های زیادی از پرندگان مهاجر است. از جمله این پرندگان می‌توان به قوهای مهاجر سیبری اشاره کرد. این قوهای وحشی با آرامش خاصی در این سرزمین به پرواز درمی‌آیند و در فصول سرد سال یک محل امن برای این پرندگان است. این پرندگان برای حرکت به سمت مناطق گرمسیر در زیستگاه سرخرود توقف می‌کنند و در مدت حضور خود صحنه‌های بسیار جالب و شگفت‌انگیزی را در این منطقه خلق می‌کنند.

قوهای وحشی سرخرود

منطقه سرخرود دنیایی از امکانات گردشگری برای مسافران

همان طور که می‌دانیم این شهر یکی از مناطق شمالی کشور به حساب می‌آید که امکانات گردشگری مناسب و ساحل بسیار زیبایی دارد. این منطقه در بیشتر روزها و فصل‌های سال شاهد حضور بسیاری از مسافران و گردشگران است که یکی از دلایل این حضور، وجود امکانات رفاهی مناسب است. امکاناتی موجود در این منطقه مثل قایق‌سواری و بازی‌های آبی برای استفاده مسافران و گردشگران پیش‌بینی شده‌ است که آنان در مدت حضور خود در ساحل سرخرود می‌توانند از این امکانات رفاهی و تفریحی استفاده ‌کنند.

بازار و غذای محلی منطقه سرخرود

این شهر هم مانند خیلی از شهرهای دیگر شمالی کشور دارای بازارهای محلی منحصر به فرد برای خود است. در بازارهای منطقه سرخرود مسافران و گردشگران می‌توانند همه نوع تولیدات محلی این منطقه یا مناطق اطراف نزدیک به آن منطقه را برای خود تهیه کنند. این بازارها بیشتر در طول فصل گردشگری به ویژه تابستان و تعطیلات نوروزی و دیگر تعطیلات، مملو از خریداران، مسافران و مردم محلی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های خوب این منطقه غذاهای محلی آن است. البته خیلی از غذاهای این منطقه با سایر نقاط استان مشترک هستند که توسط کدبانوهای این منطقه تهیه می‌شود. اگر به این منطقه زیبا سفر کردید حتما از این غذاهای خوشمزه تهیه کرده و نوش جان کنید؛ زیرا بسیار لذیذ و خوشمزه هستند چون در تهیه آن‌ها از مواد طبیعی و محلی استفاده شده است.

بازار و غذای محلی منطقه سرخرود

آداب و رسوم در منطقه سرخرود

مردم این منطقه مانند خیلی از مردم استان‌های شمالی آداب و رسوم ویژه‌ و مخصوص به خود را دارند. از نحوه برگزاری جشن‌های عروسی تا فرارسیدن عید نوروز و سایر اعیاد ملی و اسلامی جزو آداب و رسوم این منطقه به حساب می‌آیند. مراسم‌های مختلفی از جمله آداب مخصوص شب چهارشنبه‌سوری و قبل از آن، نوروزخوانی و آداب و رسوم مربوط به عید نوروز در این منطقه رواج بسیاری دارد. البته این موارد در دهه‌ها و سال‌های اخیر از حرارت آن کاسته شده است؛ اما مردم منطقه ساحل سرخرود باز هم قبل از فرارسیدن عید نوروز به تهیه انواع شیرینی و نان برای سفره هفت سین و ایام عید می‌پردازند و آداب و رسوم محلی را به جا می‌آورند. این شیرینی‌ها و نان‌های محلی بسیار لذیذ هستند و از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در بین گردشگران و مسافران و تورست‌ها به شمار می‌روند.

کلام آخر

در انتها باید بگوییم شهر سرخرود به دلیل داشتن ساحل زیبای ماسه‌ای به عنوان شهر توریستی به حساب می‌آید. بهترین فصل آب و هوایی این منطقه از شهریور ماه شروع می‌شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد. البته فصل زمستان رویایی هم به خار قوهای وحشی دارد. در این مقاله سعی کردیم تمام موارد مربوط به ساحل سرخرود و اماکن گردشگری و آداب و رسوم این منطقه را بیان کنیم تا مسافران و گردشگران بتوانند از مزایای توریستی این منطقه آشنا شوند و استفاده کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا