تور

اجاره خودرو در دبی
استان قمایرانگردیقم

تنگه قاهان قم

قم از شهرهای پرجمعیت ایران است و به‌عنوان پایتخت فرهنگی، مذهبی و شیعه ایران شناخته می‌شود. بسیاری از افراد قم را با اماکن مذهبی آن می‌شناسند؛ اما بهتر است بدانید این منطقه خوش آب و هوا جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد. تنگه قاهان یکی از مکان‌های رؤیایی برای گردشگران است و در تمام فصول سال زیبایی‌های خود را به رخ انسان‌ها می‌کشد. در مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی تنگه قاهان قم و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

معرفی تنگه قاهان قم

تنگه قاهان از زیباترین جاذبه‌های شهر قم است و در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است. این مکان زیبا در ۸۱ کیلومتری استان قم و ۳۵ کیلومتری جاده ساوه سلفچگان قرار دارد. با توجه به این که قم از شهرهای خشک و کویری محسوب می‌شود؛ اما با بازدید تنگه قاهان نظرتان عوض خواهد شد. دره و تنگه قاهان بسیار سرسبز است و طبیعت بکر و شگفت‌انگیزی دارد. تنگه قاهان با رودهای خروشان، قنات‌های پرآب و درختان سرسبز منطقه خوش آب و هوایی را در قم به وجود آورده و برای تعطیلات آخر هفته گزینه مناسبی است.

عمق آب در تنگه قاهان حدود یک و نیم متر است که در برخی جاها عمق آن به 8 متر هم می‌رسد. عرض آن نیز 1 تا 2 متر است. آب تنگه بسیار خنک و تمیز بوده و محل مناسبی برای شنا و آب‌تنی به شمار می‌رود. آفتاب به این تنگه نفوذ نمی کند برای همین همیشه حتی در روزهای گرم سال خنک است. این مکان در اثر پدیده‌های زمین‌شناسی و فرسایشی به وجود آمده و عبور جریان آب از بین کوه‌ها و صخره‌ها مهم‌ترین علت بوجود آمدن تنگه قاهان است. این تنگه توسط کوه‌ها و صخره‌های بزرگ محصور شده و برای علاقه‌مندان به ورزش و کوهنوردی انتخاب مناسبی است.

تنگه قاهان قم
تنگه قاهان قم

روستاهای اطراف تنگه قاهان قم

تنگه قاهان قم دارای چند روستای سرسبز و ییلاقی است که از مهمترین آنها می‌توان به روستای قاهان، بنابر، کاسوا، انجیله، جمزقان و آغلک اشاره کرد. این روستاها بسیار پر بازدید هستند و گردشگران در تمام روزهای سال از آنها بازدید می‌کنند. وجود قنات‌ها و رودخانه‌ها باعث شده در این تنگه و روستاها محصولات متنوعی مانند پونه به وجود آیند. تنگه علاوه بر پوشش گیاهی متنوع از گونه‌های جانوری مختلفی برخوردار بوده که توسط ساکنین روستاها محافظت می‌شوند. ناگفته نماند تنگه قاهان در لیست جاذبه‌های گردشگری مصوب دولت و به‌عنوان یکی از ۱۲ منطقه نمونه کشور قرار گرفته است.

جاذبه‌های تنگه قاهان قم

تنگه قاهان از جاذبه‌های طبیعی فراوانی برخوردار است و در سراسر آن قنات‌های پر آب و رودخانه‌های فصلی به چشم می‌خورند. حیات‌وحش شگفت‌انگیز و پوشش گیاهی متنوع این منطقه را به یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی قم تبدیل کرده است. حدود ۲۰ قنات در این تنگه وجود دارند و نقش مهمی در تأمین آب روستاهای اطراف و سیراب کردن گیاهان و جانوران ایفا می‌کنند. دره قاهان از مهم‌ترین جاذبه‌های آن به شمار می‌رود که توسط کوه‌ها و صخره‌ها احاطه شده است و به دلیل عدم نفوذ نور خورشید همیشه آب خنکی دارد. برای رسیدن به دره باید از یک مسیر پر پیچ و خم عبور کنید که برای ماجراجویان فرصت بسیار خوبی است. گونه‌های گیاهی این منطقه شامل گزنه، گوند، خارخاسک، سیرک قازیاقی، بیدمشک و پونه هستند. از دیگر جاذبه‌های تنگه قاهان قم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امامزاده هادی قاهان

از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی در این تنگه می‌توان امامزاده هادی قاهان را نام برد. ایشان از فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام و برادر امام رضا علیه السلام هستند. قدمت این بنای مذهبی به ۸۰۰ سال می‌رسد و یکی از تاریخی‌ترین بناهای شهرستان قم به شمار می‌رود. همچنین در بین مردم بومی منطقه بسیار ارزشمند است و مردم برای برگزاری مراسم‌های مذهبی، فرهنگی و اعیاد مختلف به آنجا مراجعه می‌کنند.

تنگه قاهان قم
تنگه قاهان قم

غارهای قاهان

غارها و مخفیگاه‌های قدیمی از دیگر آثار و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قاهان هستند. معمولاً در فصل زمستان بازدید از غارها امکان‌پذیر نیست چرا که بارش برف مانع از وارد شدن به آن خواهد شد.

بهترین فصل بازدید از تنگه قاهان قم

تنگه قاهان از مناطق چهار فصل ایران به شمار می‌رود و در هر فصل زیبایی‌های خیره‌کننده خود را دارد. بسیاری از گردشگران لقب بهشت را به تنگه قاهان می‌دهند چرا که در هر فصل رنگ و روی متفاوت و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. دره و تنگه قاهان در فصل بهار با وجود رودهای فصلی پرخروش، طبیعت سرسبز، گل‌های وحشی، گیاهان دارویی و آب و هوای معتدل از بهترین فصل‌ها برای بازدید و گردش است. همچنین در تابستان سرسبزی منطقه به اوج خود می‌رسند و شاهد درختان انبوه خواهید بود.

لذت شنا و آب‌تنی در شکاف تنگه قاهان با آب خنکی که دارد همه گردشگران را به خود مجذوب می‌کند تا برای ساعاتی هم که شده از گرمای تابستان در امان بمانند. پاییز تنگه قاهان بسیار خاص و تماشایی است و در سراسر تنگه شاهد برگ‌های زرد، نارنجی و قرمز خواهید بود. این منطقه در پاییز به یک مکان رویایی و عاشقانه تبدیل می‌شود. از آنجایی که تنگه قاهان دارای آب و هوای کوهستانی است در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شود و بازدید گردشگران کمتر خواهد شد. با این حال تماشای طبیعت سفیدپوش تنگه قاهان آن را به یک مکان خیال‌انگیز تبدیل می‌کند و برای عاشقان زمستان و برف بهترین موقعیت است.

تنگه قاهان قم
تنگه قاهان قم

نکات بازدید از تنگه قاهان قم

  • مسیر رسیدن به دره بسیار پر پیچ و خم و خطرناک است. برای همین باید با آرامش و دقت قدم بردارید تا دچار آسیب نشوید.
  • تنگه قاهان دارای طبیعتی بکر است و نباید با رها کردن زباله‌های خود یا روشن کردن آتش به اکوسیستم آسیب وارد کنید.
  • برای بالا رفتن از صخره و کوه‌ها باید لباس و کفش مناسب تهیه کنید.
  • در فصول پاییز و زمستان حتماً لباس گرم همراه داشته باشید.
  • برای پیاده‌روی در منطقه حتماً کفش پیاده‌روی تهیه کنید چرا که مسیرها طولانی هستند.
  • کوله پشتی، لباس اضافه، گوشی تلفن و دوربین عکاسی داشته باشید.
  • برای بازدید از تنگه با خودتان غذا و آب ببرید تا در طول مسیر گرسنگی و تشنگی خود را رفع کنید.
  • برای بازدید از تنگه، کوه و رودخانه قاهان باید حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

در طول مسیر محو طبیعت زیبای روستای قاهان خواهید شد و طی مسیر به هیچ عنوان برایتان خسته‌کننده نیست. همچنین شاهد دیواره‌های تنگه خواهید بود که بر اثر فرسایش به وجود آمده‌اند و شکل بسیار جالبی دارند. بازدید از تنگه قاهان یک ماجراجویی بزرگ به شمار می‌رود و تجربه آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

جاذبه‌های دیدنی اطراف تنگه قاهان قم

علاوه بر تنگه قاهان جاذبه‌های دیگری در شهرستان قم وجود دارند که عبارت‌اند از:

کاروانسرای شاه عباسی کهک

این بنای تاریخی یادگاری از دوران صفویه است و از مهم‌ترین جاهای دیدنی کهک و قم به شمار می‌رود. این کاروانسرای باشکوه در گذشته به دستور شاه عباس صفوی و با مصالحی مانند آجر، خاک، گچ و ساروج ساخته شد. همچنین این مکان اهمیت زیادی داشت و محلی برای استراحت و اقامت مسافران و تاجران به شمار می‌رفت.

تنگه قاهان قم
تنگه قاهان قم

آب انبار کاج قم

از آثار باستانی متعلق به دوران قاجاریه محسوب می‌شود که متأسفانه کمتر شناخته شده است. از جدیدترین آب انبارهای ایران محسوب می‌شود و برای تأمین آب اهالی روستا و اراضی اطراف به کار می‌رود. نسبت به دیگر آب انبارهای ایران سقف کاملی ندارد و عمق آن بسیار کم است. از نظر تاریخی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد و بخش‌های اساسی آن همواره سالم هستند.

تنگه قاهان قم
تنگه قاهان قم

قلعه روستای دولت آباد قم

یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهرستان قم قلعه روستای دولت آباد است که با دیوارهای بلند خود دور تا دور روستا را محصور کرده است. به‌عنوان تنها روستای قلعه‌ای ایران شناخته می‌شود و بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد. همچنین از بخش‌های مختلفی مانند باغ، مزرعه و بناهای مسکونی و غیر مسکونی تشکیل می‌شود و دارای چندین برج نگهبانی در اطراف است. این قلعه تا تنگه قاهان قم فاصله چندانی ندارد.

تنگه قاهان قم
تنگه قاهان قم

غار کهک

از منحصربه‌فردترین قاره‌های ایران به شمار می‌رود و در روستای کهک واقع شده است. در لیست غارهای آهکی قرار می‌گیرد و دارای اسرار شگفت‌انگیزی است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. درون غار پیچیده نیست و به راحتی می‌توانید از طریق دالانی که در آن وجود دارد از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید.

تنگه قاهان قم
تنگه قاهان قم

مسیر دسترسی به تنگه قاهان قم

تنگه قاهان در مرز استان مرکزی و قم و مسیر ساوه سلفچگان قرار دارد. گردشگرانی که از سمت تهران به قم حرکت می‌کنند باید ابتدا خود را به ساوه برسانند و سپس از شهر سلفچگان با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت جاده تنگه قاهان حرکت کنند. تنگه قاهان تنها ۴۵ کیلومتر تا ساوه فاصله دارد و آدرس آن سرراست است. برای رسیدن به این تنگه روش‌های مختلفی اعم از تاکسی، اتوبوس و خودرو شخصی وجود دارند. برای پیدا کردن مسیر در گوگل مپ یا سایر برنامه‌های مسیریابی عبارت قاهان را وارد کنید تا به سادگی و در کمترین زمان خود را به آن برسانید.

سخن پایانی

تنگه قاهان قم از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود که در این مقاله به ذکر اطلاعات و ویژگی‌های آن پرداخته شد. این تنگه در مرکز کشور واقع شده و به همه گردشگران از سراسر کشور توصیه می‌شود برای یک‌بار هم که شده فرصت بازدید از آن را برای خود فراهم کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا