تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردینایین

جاذبه های گردشگری نایین استان اصفهان

جاذبه های گردشگری نایین استان اصفهان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. به آشنایی به جاذبه های گردشگری نایین استان اصفهان بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نایین یکی از شهرهای کویری استان اصفهان می باشد. که دارای قدمتی دیرینه و آثار تاریخی فراوانی از معماری دوره های مختلف را در خود می باشد. شهری که از دیرباز محل تلاقی شاهراه های مختلف بوده است. و احداث کاروانسراهای متعددی در اطراف شهر هم به همین دلیل می باشد.

در شهر نایین علاوه بر تماشای بناهای کهن، هنرمندان عبا باف را در کارگاه های سنتی شان می توانید تماشا کنید. علاوه بر زبان فارسی، بسیاری از مردم محلی به گویش نائینی سخن می گویند. که گویشی از زبان‌های ایران مرکزی می باشد.

جاذبه های گردشگری نایین

۱. مسجد جامع نایین

مسجد جامع نایین، مسجدی می باشد. که به سبک مساجد اولیه اسلام است. همچنین بی شباهت به مسجد تاریخانه دامغان نمی باشد. این عمارت هزارساله، دارای ستون هایی خوش نقش و گچبری هایی استادانه است. مناره مسجد در قرون بعدی ایجاد گردیده است. و در بیرون فضای اصلی مسجد هم سرداب و شبستان زیرزمینی را مشاهده می کنید. منبت کاری های در چوبی مسجد و سردر زیبایش مسافران را جذب خود کرده است.

مسجد جامع نایین

مسجد جامع نایین

مسجد جامع نایین

۲. آب انبار و نارین قلعه (نارنج قلعه)

کوچه رو به روی مسجدجامع را که پیاده به سمت پایین بروید. آب انبارِ «خان» را در سمت راست تان و نارین قلعه را در سمت چپ مشاهده خواهید کرد. دیوارهای نارین قلعه خشتی می باشد. و قدمتش به پیش از اسلام (دوره اشکانی) باز می گردد. و قدیمی ترین بنای نایین می باشد. که البته تا دوره قاجار مورد استفاده قرار گرفته بود.

آب انبار و نارین قلعه (نارنج قلعه) نایین

آب انبار و نارین قلعه (نارنج قلعه) نایین

آب انبار و نارین قلعه (نارنج قلعه) نایین

۳. خانه پیرنیا

رو به روی مسجد جامع، خانه پیرنیا واقع شده است. که قدمتش به دوران صفویه بر می رسد. علاوه بر تماشای معماری و ظریف کاری هنرمندان را روی دیوارهای شاه نشین این خانه را می توانید تماشا کنید. نقاشی هایی از مجموعه داستان های «هفت پیکر» نظامی را به تصویر کشیده اند. موزه ای هم در این خانه با برجا می باشد.

خانه پیرنیا نایین

خانه پیرنیا نایین

خانه پیرنیا نایین

۴. محله محمدیه

محله محمدیه به کارگاه های عبابافی سنتی اش مشهور شده است. محمدیه در حاشیه جاده نایین به انارک واقع شده است. و از میدان غدیر و خیابان شهدا قابل دسترس می باشد. کارگاه های عبابافی بیشتر خانه هایی قدیمی و دستکنده در دل زمین می باشند. تا بافندگان در تابستان ها هم از گرمای کویر در امان بمانند.

در این محله همچنین به تماشای آسیاب دوهزار ساله «ریگاره» و مساجد هزارساله «سرکوچه» و جامع محمدیه برویده آشورگاه بپردازید. که یادگاری از دوران زرتشتیان می باشد.

محله محمدیه نایین

محله محمدیه نایین

۵. بازار قدیمی

پشت نارین قلعه کوچه ای واقع شده است. که در ابتدای آن مسجد «خواجه خضر» را مشاهده می کنید. و سپس یک ساباط قدیمی شما را با به بازار سنتی این شهر می رساند. مسیر ۳۰۰ متری مسجد خواجه خضر تا حسینیه چهل دختران، راسته بازار را تشکیل داده است. معروف ترین سوغاتی های نایین، عبا و قالی و داروهای گیاهی (از جمله کتیرا) و لبنیات محلی می باشد.

عبا نایین

عبا نایین

۶. عمارت های کهن

از سایر جاذبه های بافت تاریخی نایین می توان به بناهای تاریخی و قدیمی مانند، مسجدهای شیخ مغربی و بابا عبدالله، خانه های فاطمی و امامی، حمام های نوآباد و کلوان، باغ مصلا، آب انبار معصوم خانی و یخچال قدیمی اشاره کرد. که با پیاده روی در همان منطقه آن ها را مشاهده خواهید کرد.

بابا عبدالله نایین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا