تور

اجاره خودرو در دبی
استان زنجانایرانگردیطارم

آبشار هشترخان کجاست

استان زنجان در شمال غرب ایران واقع شده است و از زیباترین و تاریخی­ ترین استان­ های ایران است. مرکز استان زنجان، شهر زنجان است. آب هوای معتدل و مطلوب و همینطور مناظر طبیعی و تاریخی متعدد فوق العاده و منحصر به فرد، این شهر را به مقصد گردشگری تبدیل کرده است. علاوه بر جاذبه­ های گردشگری مذکور، شما می ­توانید به این شهر سفر کنید و از فرهنگ غنی و مهمان نوازی ساکنین این شهر لذت ببرید، در هتل­ ها و مهمان خانه­ های توریستی­ اقامت کنید و از غذاهای محلی لذیذ این شهر تناول کنید. از زیباترین جاذبه­ های این شهر، آبشار هشترخان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می­ کند.در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی این پدیده جذاب و دوست داشتنی در زنجان می ­پردازیم.

چه چیزی آبشار را منظره ­ای منحصر به فرد می ­کند؟

 آبشارها ویژگی­ های منحصر به فردی دارند که به سرعت توجه انسان ­ها را به خود جلب می ­کنند؛ آن­ها یون­ های منفی را آزاد می­ کند و هنگامی که فردی در نزدیکی آنها قرار می­ گیرد، انرژی مثبت دریافت می ­کند. هنگامی که این یون ­ها وارد جریان خون می شود، باعث تولید سروتونین در بدن می­ شوند. در نتیجه ما را شاد و سرحال می­ کنند. صدای آب نظیر آنچه در باران، رودخانه­ ها، نهرها و آبشار می ­شنویم، بیشترین تاثیر را در ایجاد روحیه مثبت ایفا می­ کند­ و به لحاظ روانشناسی باعث تجربه ­ی احساس لذت، خشنودی و علاقه ­مندی می­شود. تحقیقات نشان داده ­اند که صدای آب می ­تواند امواج عصبی بدن را هدایت کند که پیامد آن احساس آرامش و سایر مزایای روانی است.

 آبشارها از مراکز جذب گردشگری هستند و برای همین ارزش اقتصادی زیادی برای منطقه ایجاد می ­کنند. از آن­ها می­توان انرژی برق تولید کرد. ممکن است در مجاورت آن منطقه ماهی گیری ایجاد کرد و از ماهی گیری برای کسب درآمد استفاده کرد.

براساس آنچه گفته شده، مزایای روان و انرژی درمانی و همینطور مزایای مادی جریان آب آبشار، آن را به پدیده­ای بی بدیل و استثنایی تبدیل کرده است.

آبشار هشترخان

معرفی آبشار هشترخان

آبشار هشترخان در منطقه ­ای با همین نام قرار دارد. این منطقه در دشتی وسیع به نام هشترخان یا هشترخانا (هشترخان در لغت به معنی بوقلمون است) واقع در شهرستان طارم است و به واسطه آبشارهای مرتفع و خروشانش معروف شده است. هشت چشمه جوشان که از دل کوه ­های این منطقه سرچشمه می­ گیرند به هم می­ پیوندند و این آبشار زیبا و حیرت انگیز را ایجاد می کنند. آبشار پس از پایین آمدن از صخره­ای با ارتفاع 30 متر، به دره­ای سرسبز می ­رود، جایی که تخته سنگ­ های بزرگ با نمای خزه­ای سبز رنگشان و درختان بلند و درختچه ­های خودرو برای جریان آب آغوش خود را باز کرده ­اند. پس از آن به رودخانه هشترخان ملحق می­ شود. رودخانه راه خود را تا روستاهای پیش رو ادامه می­ دهد تا در نهایت رودخانه قزل اوزون پایان مسیر آمده از دل کوه باشد.

آبشار هشترخان

مکان و نحوه دسترسی به آبشار

آبشار هشترخان از جاذبه­ های گردشگری شهر زنجان و شهرستان طارم و روستای لار واقع در استان زنجان است. استان زنجان در شمال غرب ایران قرار دارد و مجاور استان‌های رشت، قزوین، همدان، سنندج، ارومیه، تبریز و اردبیل است. شهرستان طارم در  زنجان، در شمال استان زنجان واقع شده است و با استان­ های گیلان، اردبیل و قزویل مجاور است. با حرکت در جاده قدیم طارم، پس از 50 کیلومتر به منطقه­ای به نام خان چای خواهید رسید. پس از آن باید در جاده فرعی طی مسیر کنید. در ادامه ابتدا از روستای امام کندی و سپس از روستای یحیی آباد گذر خواهید کرد. انتهای این راه به جاده­ای خاکی و ناهموار مبدل می­شود که اگر 15 کیلومتر دیگر آن را جلو بروید، روستای لار از بین کوه­ های رشته کوه البرز خود را به شما نشان می­ دهد.

حال وقت آن است که از اتومبیل خود پیاده شوید و در دل این طبیعت دوست داشتنی پیاده روی کنید. در عرض 2 ساعت خود را در میان منطقه خواهید یافت. روستای لار آبشارهای متعدد، و باغ­های گلابی، انگور، به و سیب دارد. به خاطر طبیعت زیبا و مردمان خون گرم و مهمان نواز این روستا، شما به راحتی می ­توانید مدتی مهمان این روستا باشید و از اقامت چند روزه­ی خود نهایت استفاده را ببرید.

سایر جاذبه ­های گردشگری منطقه هشترخان

در بین کوه ­های مرتفع این منطقه، دره­ای قرار دارد که میزبان آبشارهای متعدد دیگری علاوه بر آبشار هشترخان است. عظمت و شکوه طبیعت منطقه علاوه بر آبشارهای متعدد، وام­دار جنگل ­ها، پوشش گیاهی خاص و منحصر به فرد منطقه و رودخانه ­ای به همین نام است. جاده صعب العبور آن باعث شده است که طبیعت بی­ نظیر منطقه، بکر و تا حدی دست نخورده باقی بماند تا تنها پذیرای طبیعت گردان و کوهنوردان کنجکاو، طبیعت دوست و مشتاقی شود که سختی مسیر را به خاطره سفری فراموش نشدنی در دل طبیعت مبدل می­ کنند.

 جنگل­ های انبوه از درختان فندق و همینطور درخت­ های زالزلک،‌ تمشک، زیتون و گردو شما را مجذوب خود می­ کند. درختان فندق در با پاییز به ثمر می ­رسند تا بازی رنگ­ ها و طرح ­ها را به نمایش گذارند. در طول مسیر درختچه­ های کوتاه و بلند و گیاهان خودرو زیبایی راه را دو چندان می ­کند.

از زنجان که به سمت طارم حرکت می­ کنید باغ ­های زیتون و رودخانه قزل اوزون را می­ بینید که منظره­ ای جذاب و گیرا ایجاد کرده است. زیتون، انار، سیر، برنج، گوجه فرنگی، کرفس و میوه­ هایی همچون طالبی، هندوانه، انجیر، انگور، فندق، گردو، گیلاس و زرد آلو از میوه ­های با کیفیت این شهرستان است که شما می ­توانید از خوردن آن لذت ببرید و آن را برای اقوام و دوستانتان به سوغات ببرید. درختان تنومند و کهن­سال منطقه، گویی خاطره ­ی سال ­ها نظاره و سکوت را با خود حمل می ­کنند.

آبگیر کردکندی نیز در این منطقه منظره ­ای چشم نواز و آرامش بخش دارد. انواع حیوانات وحشی همچون کل و بز، خرگوش، خوک، کبک دری، ‌تیهو و انواع برندگان شکاری  این منطقه سکنا گزیده ­اند.

آبشار هشترخان زنجان

فصل بازدید آبشار هشترخان و سایر اطلاعات گردشگری

بهتر است نیمه  اول سال را برای بازدید از آبشار هشترخان انتخاب کنید. در زمستان، سرمای کوهستانی ناحیه را برای عبور و رسیدن به آبشار دشوار می ­کند. هیجان بالارفتن از صخرهای کنار آبشار صخره نوردان را به آنجا می ­کشاند تا بعد از بالا و پایین رفتن ­های مسیر، لذت لحظه ­ای دیدن مناظر طبیعی از ارتفاع، خستگی راه را از دوششان بردارد. کوهنوردان و دوچرخه سواران کوهستان نیز از کوه­ ها و مسیر صعودی منطقه بهره می­ برند.

در صورت بازدید از این آبشار، شما سفری هیجان انگیز و در عین حال آرامش بخش و رویایی را تجربه خواهید کرد که خاطره آن تا سال­ های سال از ذهن شما بیرون نخواهد رفت.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا