تور

اجاره خودرو در دبی
استان زنجانایرانگردیماه‌نشان

دودکش جن در زنجان

دودکش‌ جن در زنجان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری زنجان به‌حساب می‌آید. جاذبه‌ای طبیعی با داستان افسانه‌ای که دل هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای رو به‌سوی خود می‌کشد. این دودکش در شهرستان ماه‌نشان استان زنجان قرار دارد. در ادامه شما را بیشتر با این جاذبه افسانه‌ای آشنا می‌کنیم.

دودکش‌های جن

به‌طورکلی، دودکش جن بر اثر فرسایش در سنگ‌های رسوبی یا آتشفشانی پدیدار می‌شوند. سنگ‌هایی روی‌هم قرار گرفته با اندازه‌های مختلف هستند که بیشتر در مکان‌های خشک تشکیل شده‌اند. ارتفاع آنها به ۱/۵ تا ۴۵ متر می‌رسد. دارای تخته سنگی پهن در بالای خود هستند که حالت دودکش مانند به آنها می‌دهد. در زمان قدیم به علت اینکه دلیل علمی این پدیده طبیعی را نمی‌دانستند؛ باورداشتند که این مکان‌ها توسط جن‌ها بنا شدند. این جاذبه در کشورهای فراوانی از جمله ایران، ترکیه و آمریکا به‌وضوح مشاهده می‌شد. همچنین نمونه‌ای دیگر از آن به نام دودکش پری در روستای وردیج در استان تهران نیز وجود دارد. تعداد بسیار زیادی از آنها در میناب – جاسک قرار موجود است.

دودکش‌های جن

دودکش جن در زنجان دقیقاً در کجا قرار دارد؟

مکان این دودکش در روستای ایگلی بلاغ شهرستان ماهنشان در استان زنجان است. ماهنشان در ۱۱۳ کیلومتری غرب زنجان قرار دارد. ماهنشان از قدیم جزو شهرهای افسانه‌ای بوده و داستان‌های زیادی درباره آن وجود دارد. در این شهر چند صدهزار سال پیش مادها حکمرانی می‌کردند. در این شهرستان امکان تاریخی و جاذبه‌های فراوانی نیز وجود دارد. بسیار خوب است که بدانید در شهر ماهنشان دودکش‌های جن بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

دودکش جن در زنجان

دودکش جن نوعی پدیده شگفت‌انگیز است که از سنگ‌های سنگ قارچی شکل تشکیل می‌شود. این مکان بر اثر نوعی فرسایش یا به‌اصطلاح زمین‌شناسی بر اثر هودو (Hoodoo) شکل می‌گیرد. البته در زمان قدیم و در حال حاضر بعضی از محلی‌ها داستان‌های مرموز درباره تشکیل آن تعریف می‌کنند. به دلیل همین داستان‌های جن و پری است که به آن دودکش جن می‌گویند. مناره‌ای شکل است که از چند سنگ از جنس خاک رس روی‌هم قرار گرفته به وجود آمده است. وجود یک تخته‌سنگ پهن‌تر در بالاترین نقطه، ظاهری شبیه دودکش برای آن ایجاد می‌کند.

قلعه بهستان

قلعه بهستان یا کهن دژ نیز در شهرستان ماه‌نشان استان زنجان قرار دارد. بنا به اطلاعات به‌دست‌آمده در دوره ساسانیان بنا شد. این قلعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. برای ساخت بهستان سازندگان شروع به کندن کوه و سنگ‌های داخل آن کردند. همچنین در طول زمان و بر حسب نیاز آن را با حفاری‌های بیشتر بزرگ‌تر می‌کنند. این کهن دژ هم به دلیل شکل دودکش مانند به آن دودکش جن یا دودکش پری نیز می‌گویند.

دودکش‌های جن

سخن آخر

آرزومندیم اطلاعاتی که به شما ارائه دادیم بسیار مفید باشند. در آینده هر چه نزدیک از این دودکش جن در زنجان حتماً دیدن کنید. به‌علاوه دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر زنجان را فراموش نکنید و به باید داشته این شهر مقصدی فوق‌العاده برای گردشگران خواهد بود.در مجله گردشگری دوباره سفر باهدف گسترش توریسم، مطالب جذاب دیگری نیز می‌توانید پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا