تور

اجاره خودرو در دبی
آباداناستان خوزستانایرانگردی

کلیسای کاراپت مقدس کجاست؟

استان خوزستان با جاذبه‌های زیبای خود هر ساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به سمت خود می‌کشاند. کلیسای کاراپت مقدس از ابنیه تاریخی و ارزشمند آبادان است و معماری شگفت‌انگیزی دارد. این کلیسا با نمای سفید خود همه را مجذوب می‌کند و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های آبادان شناخته می‌شود. برای آشنایی با کلیسای سورت کاراپت مقدس تا انتهای مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه شوید.

معرفی کلیسای کاراپت مقدس

آبادان از زیباترین شهرهای جنوبی کشور است و ابنیه تاریخی فراوانی دارد. کلیسای کاراپت در دوران پهلوی بنا شد و نمای بسیار جذابی دارد. ناگفته نماند علاوه بر این بنا دو کلیسای دیگر به نام کلیسای آشوری و کریستوفر در آبادان وجود داشت که هم اکنون وجود ندارند. آبادان از شهرهای متمدن کشور است که در ایام گذشته مردم از فرهنگ‌ها و ادیان مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. علاوه بر این کلیسا می‌توانید معابد گوناگونی را مشاهده کنید که متعلق به ادیان و مذاهب گوناگون هستند.

کلیسای کاراپت که به آن کلیسای ارامنه آبادان نیز گفته می‌شود تحت‌نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب و اصفهان مدیریت می‌شود. یکی از زیبایی‌های این منطقه وجود مسجد امام موسی بن جعفر علیه‌السلام در کنار کلیسا است که وحدت پیروان الهی را به تصویر می‌کشد. مشاهده گنبد کلیسا در کنار مناره‌های مسجد بسیار تماشایی و جذاب است. این کلیسا در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. همچنین با اسامی دیگر از جمله کلیسای ارامنه گریگوری آبادان و کلیسای ارامنه مانوکیان شناخته می‌شود.

کلیسای کاراپت مقدس

تاریخچه کلیسای کاراپت مقدس

در دوره صفویه ارامنه‌‌ای که در امپراطوری عثمانی زندگی می‌کردند امنیت جانی نداشتند و به دستور امپراطور با هدف یکپارچگی کشور آنها را از بین می‌بردند. بسیاری از ارامنه از ترس جان خود به ایران آمدند و تعداد کثیری از آنها در آبادان ساکن شدند. پس از سکومت ارامنه برای عبادت و انجام مراسم‌های مذهبی خود به فکر ساخت کلیسا افتادند. در نتیجه در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی و مصادف با دوره پهلوی اول به ساخت کلیسای کاراپت مقدس در این شهر پرداخته شد.

این بنا در حال حاضر یکی از بزرگترین مکان‌های تاریخی در آبادان به شمار می‌رود و از قداست خاصی در بین مسیحیان برخوردار است. این کلیسا در دوره دفاع مقدس نقش ویژه‌ای داشت و از سنگرهای دفاع رزمندگان به شمار می‌رفت. کلیسای کاراپت در ۸ سال دفاع مقدس ۴۰ درصد آسیب دید و در سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۷۸ مورد مرمت قرار گرفت. پس از بازسازی کلیسای کاراپت دکتر کوریون پاپیون اسقف ارامنه جنوب و اصفهان به همراه فرماندار آبادان و مسئولان محلی و مهمانانی از کشور لبنان و ۴۰۰ نفر مهمان از شهرهای شیراز، اصفهان و تهران مجدد بازگشایی شد.

جنگ عراق و ایران موجب شد بسیاری از ارامنه از کشور خارج شوند و در حال حاضر به‌خاطر تعداد کم ارامنه ساکن در آبادان مراسم‌های مذهبی در این کلیسا برگزار نمی‌شوند. کلیسای کاراپت امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان است که می‌توان نمای آن را از بیرون مشاهده کرد. همچنین سوفی کاروازیان از اعضای خانواده مانوکیان به‌عنوان کلیددار کلیسا شناخته می‌شود.

معماری کلیسای کاراپت مقدس

کلیسای کاراپت گوشه‌ای از حیاط مدرسه ادب قرار دارد که از طریق چهار در دو لنگه قهوه‌ای چوبی باید وارد آن شوید. درهای ورودی بسیار زیبا هستند و دو صلیب طلایی برجسته بر روی آنها نقش بسته‌اند. بالای درها نیز صلیب طلایی کوچکی به چشم می‌خورد. نمای کلیسا به طور کلی سفید است که با نظاره کردن آن حس آرامش و رهایی سراسر وجود انسان را در بر می‌گیرد. از مهمترین بخش‌های کلیسا دو گنبد مخروطی شکل است که از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند.

یکی از گنبدها بزرگتر بوده و دارای ۱۴ ترک است. در فاصله کمی از آن گنبد کوچکتر دیده می‌شود که ۶ ترک دارد. درون این گنبد یک ناقوس زیبا وجود دارد و در گذشته زمانی که مراسم‌های مذهبی در کلیسا برگزار می‌شد این ناقوس به صدا در می‌آمد. همچنین بالای گنبدها دو صلیب طلایی دیگر قرار گرفته‌اند. جهت یادبود کشته‌شدگان ارامنه در جنگ جهانی اول سنگ نوشته‌ای در ضلع جنوبی کلیسا بنا شده که تصویری از یک زن ارمنی با فرزند کوچک نشان می‌دهد.

معماری کلیسای کاراپت مقدس

جاذبه‌های دیدنی کلیسای کاراپت مقدس

درون کلیسای کاراپت جاذبه‌های بسیار زیبایی وجود دارند. معماری درون کلیسا نسبت به معماری ایرانی کاملاً متفاوت است و هنگام قرار گرفتن در آن حس می‌کنید به اروپا سفر کرده‌اید. این کلیسا دارای یک سالن بزرگ بوده که با چلچراغ‌های زیبا آراسته شده است. در فواصل مختلف ستون‌هایی دیده می‌شوند که کاملا ساده و به رنگ سفید هستند. در دو طرف سالن نیمکت‌های چوبی به رنگ قهوه‌ای قرار گرفتند و کنار آنها یک صلیب کوچک حک شده است. از زیبایی‌های کلیسا می‌توان به وجود فرش‌های ایرانی در کف آن اشاره کرد.

همچنین پنجره‌های کلیسا بسیار زیبا و خیره‌کننده هستند که به‌صورت نیم‌دایره ساخته شده‌اند و دارای نرده‌ای بیرونی به شکل چلیپا هستند. این پنجره‌ها ۱۴ عدد هستند و فضای درون کلیسای کاراپت مقدس را با نور طبیعی خورشید روشن می‌کنند.بر روی پنجره‌ها پرده‌های مخملی سرخ و سرمه‌ای قرار گرفتند و جلوه خاصی به سالن بخشیده‌اند. محراب کلیسا از بخش‌های اصلی آن است. این محراب نیز به‌صورت نیم‌دایره ساخته شده و پشت آن ۴ ستون پیوسته دیده می‌شود.

محراب به‌واسطه هفت پله از کف سالن بالاتر قرار گرفته است و یک نقاشی زیبا از حضرت مریم و حضرت مسیح در آن دیده می‌شود. در دو طرف این تابلو دو شمعدان طلایی وجود دارد، همچنین در دو طرف محراب دو در چوبی وجود دارد که در گذشته کشیش‌ها از این دو در رفت و آمد می‌کردند. در گوشه‌ای از سالن که توجهات را به خود جلب می‌کند روغن مقدس کلیسای ایچ میاتزین، جام مرن و یک دفترچه یادداشت قرار دارد و محلی برای روشن کردن شمع است. همچنین در سراسر کلیسا تابلوهای نقاشی بسیار زیبایی از حضرت مریم و حضرت مسیح به چشم می‌خورند.

جاذبه های کلیسای کاراپت مقدس

جاهای دیدنی نزدیک به کلیسای کاراپت مقدس

در سفر به آبادان و بازدید از کلیسای کاراپت فراموش نشود از جاذبه‌های دیگر هم دیدن کنید:

مسجد رنگونی‌ها

بناهای تاریخی و مذهبی آبادان فراوان و در عین حال بسیار زیبا و شگفت‌انگیز هستند. یکی از این بناها متعلق به مسجد رنگونی‌ها است. این مسجد نسبت به سایر مسجدهایی که تاکنون دیده‌اید معماری متفاوتی دارد و شبیه به بناهای هندی است. در واقع این مسجد توسط رانگونی‌های اهل برمه ساخته شده و امروزه به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی استان خوزستان تبدیل شده است. مسجد رنگونی‌ها تا کلیسای کاراپت ۱.۴ کیلومتر فاصله دارد.

مسجد رنگونی‌ها

موزه خانه بنزین آبادان

نفت از سرمایه‌های ملی کشور است و آبادان یکی از تولیدکنندگان اصلی آن شناخته می‌شود. همچنین در شهر پالایشگاه‌های مختلفی وجود دارند که برای نشان دادن مکان‌های قدیمی صنعت نفت به احداث موزه بنزین خانه آبادان پرداخته شده است. در این مکان مدارک، اسناد و وسایل مربوط به صنعت نفت مانند پمپ‌بنزین، پیمانه‌ها، ظروف حلبی و..‌. در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. بازدید از آن نیز تجربه بسیار جالب و متفاوتی خواهد بود. همچنین فاصله موزه تا کلیسای کاراپت مقدس ۲.۶ کیلومتر است.

موزه خانه بنزین آبادان

اقامت در کلیسای کاراپت مقدس

آبادان محل‌های اقامتی متنوعی برای مسافران و گردشگران دارد که از امکانات رفاهی و خدماتی مناسبی برخوردار هستند. هتل آزادی، هتل پارس کاروانسرا، هتل کیوان، هتل پارسیان آزادی، هتل امیرکبیر، هتل نخل، هتل‌آپارتمان محبی و هتل زیتون از مهمترین هتل‌ها در آبادان هستند که با توجه به شرایط و توانایی مالی خود می‌توانید به رزرو اتاق در یکی از آنها بپردازید. در این هتل‌ها به سرو غذاهای خوشمزه جنوبی پرداخته می‌شود و سفر بی‌نظیر را برایتان به ارمغان می‌آورند. همچنین مجتمع اقامتی تفریحی باغ طالبی و مسافرخانه آبادان آماده پذیرایی از مسافران عزیز هستند. امکان رزرو سوئیت در آبادان وجود دارد و می‌توانید چند روزی را در آنها اقامت کنید. آبادان فضاهای طبیعی بسیار زیبا و متنوعی دارد و توصیه می‌شود برای لذت بردن از سفر خود به برپا کردن کمپ و چادر در دل طبیعت بپردازید.

اطلاعات بازدید از کلیسای کاراپت مقدس

بازدید از کلیسای کاراپت رایگان بوده و برای عموم مردم آزاد است. هنگام بازدید از کلیسا گوشی همراه خود را خاموش کنید. در صورت عکسبرداری ابتدا از مسئولین اجازه بگیرید و سپس فلاش دوربین را خاموش کنید. روشن بودن فلاش دوربین باعث آسیب به تابلوها و نقاشی‌های قدیمی می‌شود. کلیسا همانند مسجد از مکان‌های مذهبی به شمار می‌رود و هنگام وارد شدن و بازدید از آن باید آداب خاصی را رعایت کنید و مواظب باشید با سهل‌انگاری خود باعث توهین به این مکان مقدس نشوید. یک الی دو ساعت برای بازدید کامل از کلیسا کافی است و باقی زمان خود را می‌توانید صرف بازدید از دیگر جاذبه‌های توریستی این شهر کنید.

بازدید از کلیسای کاراپت مقدس

نقشه و مسیر دسترسی به کلیسای کاراپت مقدس

کلیسای کاراپت در استان خوزستان، شهر آبادان، ابتدای خیابان زند و جنب مسجد بهبهانی‌ها یا مسجد امام موسی بن جعفر علیه‌السلام قرار دارد. برای سفر به آبادان می‌توانید از وسایل نقلیه گوناگون مانند هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو شخصی استفاده کنید. با رسیدن به شهر آبادان در گوگل‌مپ و برنامه‌های مسیریابی خود عبارت کلیسای کاراپت آبادان را سرچ کنید و از نزدیک‌ترین مسیر خود را به این مکان مقدس برسانید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کلیسای کاراپت مقدس پرداخته شد و پیشنهاد می‌شود در سفر به استان خوزستان از این کلیسای باشکوه دیدن کنید. آبادان از شهرهای زیبای جنوب کشور است و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد‌.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا