تور

اجاره خودرو در دبی
استان قمایرانگردیقم

آشنایی با شهر قنوات قم

جاهای دیدنی قم فراوان هستند و تنها جنبه زیارتی ندارند. قم از شهرها و روستاهای مختلفی تشکیل شده که هرکدام از آن ها از طبیعت سرسبز، چشمه‌های زیبا و کوه‌های مرتفع برخوردار هستند. شهر قنوات یکی از شهرهای توریستی استان قم است که جاهای دیدنی زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با شهر قنوات قم با مجله گردشگری دوباره سفر با ما همراه باشید.

معرفی شهر قنوات قم

شهر قنوات از توابع شهرستان قم محسوب می‌شود و در مرکز کشور واقع شده است. این شهر طبق آخرین سرشماری دارای ۱۲۰۰۰ جمعیت بوده و بعد از شهرهای قم و جعفریه به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر این استان به شمار می‌رود. همچنین با شهر قم ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و از مکان‌های تاریخی و طبیعی متعددی برخوردار است. این شهر دارای ۷۵۲ هکتار است و در اطراف آن روستاهای زیادی وجود دارند. شهر قنوات دارای ۱۳ روستای مسکونی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به لنگرود، حسین‌آباد، جنت‌آباد، شمس‌آباد، مؤمن آباد و مبارک آباد اشاره کرد.

ویژگی‌های شهر قنوات قم

قنوات در منطقه‌ای خوش آب و هوا واقع شده و مردمان زیادی در آن زندگی می‌کنند. ویژگی‌های این شهر عبارت‌اند از:

زبان و مذهب

مردم شهر قنوات به زبان فارسی با لهجه لکی صحبت می‌کنند. لهجه شیرین مردم قنوات برای گردشگران بسیار جذاب و شیرین است. همچنین مردم این شهر به مذهب شیعه اعتقاد دارند و مکان‌های زیارتی زیادی به‌خصوص امامزاده در جای‌جای آن به چشم می‌خورد.

حرفه و شغل

مردم در شهر قنوات مشغول دامداری و کشاورزی هستند. برخلاف این که استان قم از شهرهای کویری ایران به شمار می‌رود؛ اما اراضی مرغوبی دارد. در شهر قنوات زمین‌های کشاورزی گسترده‌ای دیده می‌شوند که به کشت صیفی‌جات می‌پردازند. از مهم‌ترین محصولات این شهر می‌توان به خربزه، جو، گندم و پنبه اشاره کرد. همچنین طی سال‌های اخیر کسب و کارهای کوچک مانند طب اسلامی، صنایع دستی، پوشاک و… در این شهر ایجاد شده‌اند.

کشاورزی در شهر قنوات قم
کشاورزی در شهر قنوات قم

غذاهای محلی

قنوات غذاهای محلی و بسیار خوشمزه‌ای دارد که از انواع آن ها می‌توان به آش ماش ماشک، آش قنبید، آبگوشت هویج برگه، آبگوشت قنبید و قنبید پلو اشاره کرد. ارائه این غذاها در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رستوران‌های قنوات انجام می پذیرد. به گردشگران عزیز توصیه می‌شود در بازدید از این شهر حتماً غذاهای محلی آن را امتحان کنید.

آشنایی با روستاهای شهر قنوات قم

همان‌طور که اشاره شد شهر قنوات روستاهای بسیاری دارد که اغلب مسکونی هستند. برخی از این روستاها عبارت‌اند از:

روستای مبارک آباد

در این روستا قنات‌های بسیار قدیمی وجود دارند که دارای آب شیرین و گوارا هستند. روستای مبارک آباد باغات بسیار گسترده‌ای دارد و به کشت انواع محصولات زراعی و کشاورزی به‌خصوص صیفی‌جات در آنها پرداخته می‌شود. همچنین از مهم‌ترین روستاها در نزد گردشگران محسوب می‌شود که با طبیعت بکر خود محل مناسبی را برای گردش و پیک‌نیک فراهم کرده است.

روستای حسین‌آباد

از قدیمی‌ترین روستاهای شهر قنوات قم است و چند قنات کوچک دارد. برخی از اهالی روستا در سیاه چادرها زندگی می‌کنند و جزو ایلات ایرانی شناخته می‌شوند. در این روستا نیز مردم به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و به کشت صیفی‌جات می‌پردازند.

روستای حسین‌آباد
روستای حسین‌آباد قنوات

روستای مؤمن آباد

این روستا در زمان فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد و قنات منحصربه‌فردی دارد که در دیگر روستاها و شهرهای قم دیده نمی‌شود. همچنین دارای آب شیرین و گوارا است و به سیراب کردن اراضی و تأمین آب موردنیاز مردم روستا می‌پردازد. این روستا از خاک بسیار حاصلخیزی برخوردار بوده و محصولات متعددی مانند خربزه، جو و گندم در آن کشت می‌شوند.

روستای جنت‌آباد

این روستا هوای بسیار گرمی دارد و از قنات‌های پرآب با آب شیرین برخوردار است. گندم، جو، خربزه و پنبه از مهم‌ترین محصولات این روستا هستند.

جاهای دیدنی شهر قنوات قم

شهر قنوات با توجه به وسعتی که نسبت به سایر شهرهای قم دارد از جاهای دیدنی فراوانی برخوردار بوده که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

امامزاده حلیمه خاتون

حلیمه خاتون از فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام هستند و آرامگاه ایشان در روستای لنگرود قنوات واقع شده است. این آرامگاه باشکوه از خارج به‌صورت ۸ ضلعی ساخته شده و نمای داخلی آن به‌صورت مربع و بدون تزیینات است. همچنین دارای سه در است که هر کدام یک ایوان دارند. گنبد این امامزاده به شکل گنبدهای عرقچین ساخته شده و بسیار زیبا است.

البته این گنبد در حال حاضر آسیب زیادی دیده و باید مرمت شود. در میان بقعه امامزاده مرقدی با جدار سفیدکاری دیده می‌شود. علاوه بر آن داخل باغ دارای دولنگه و منبت است که دارای کتیبه‌هایی با خط ثلث برجسته هستند. بر روی این کتیبه‌ها عباراتی مربوط به تاریخ ۱۳۰۲ هجری قمری نوشته شده‌اند. امامزاده حلیمه خاتون فضای دنج و آرام‌بخشی دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای عبادت و راز و نیاز با خدا است.

امامزاده حلیمه خاتون
امامزاده حلیمه خاتون

تپه قلعه مبارک آباد

یکی از دیدنی‌ترین جاهای تاریخی شهر قنوات قم تپه قلعه مبارک آباد است که آن را با دژ سپید نیز می‌شناسند. این محل از چندین تپه تشکیل شده و به دوره ساسانیان و پس از اسلام برمی‌گردد. در سال ۱۳۰۸ تپه قلعه مبارک آباد با شماره ۴۶۳۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این قلعه در ۶ کیلومتری مبارک آباد و در حاشیه جاده قنوات قرار دارد. بر روی این تپه تکه‌های سفال‌هایی پیدا شده‌اند که به قرون چهارم و هفتم هجری تعلق دارند.

قلعه و خانه اعرابی

از دیگر جاهای تاریخی شهر قنوات می‌توان به قلعه و خانه اعرابی اشاره کرد. این قلعه چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و در دوران صفویه ساخته شده است. در قدیم به‌عنوان نگارخانه از آن استفاده می‌کردند و امروز به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. در اطراف آن فضای سرسبزی مشاهده می‌شود و در یکی از خوش آب و هواترین مناطق قم بنا شده است. این قلعه دارای معماری سنتی و قدیمی است و در گذشته به‌عنوان مرکز فرهنگ عربی نیز شناخته می‌شد.

آب‌انبار حاجی آباد

از مهم‌ترین آب‌انبارها در شهر قنوات قم آب‌انبار حاجی آباد است که ساختمان زیبا و منحصربه‌فردی دارد. این محل دارای سیستم نگهداری و تأمین آب است که در گذشته آب موردنیاز اهالی روستا و زمین‌های کشاورزی را تأمین می‌کرد. این آب‌انبار در دوره پهلوی بازسازی شد و در حال حاضر به‌عنوان موزه آب و صنایع دستی به کار می‌رود. این مکان زیبا و تاریخی برای گردشگران بسیار جذاب است و آن ها می‌توانند از نزدیک شاهد سیستم نگهداری آب در گذشته باشند.

آب‌انبار حاجی آباد
آب‌انبار حاجی آباد

بهترین زمان سفر به شهر قنوات قم

شهر قنوات از شهرهای چهار فصل است و به روحیه خودتان بستگی دارد که کدام فصل را برای رفتن به آن جا انتخاب می‌کنید. فصل بهار با پدیدار شدن شکوفه‌های درختان، سرسبز شدن زمین و جاری شدن رودها گردشگران زیادی را به خود مجذوب می‌کند. در واقع می‌توان گفت فصل بهار به‌عنوان بهترین زمان سفر به شهر قنوات شناخته می‌شود. ایام نوروز از شلوغ‌ترین زمان‌هایی است که زائرین و مسافران به شهر قم سفر می‌کنند و طبعاً از شهرهای دیگر مانند قنوات نیز بازدید خواهند کرد. در فصل تابستان هوا بسیار گرم است و کویری بودن استان قم به این گرما شدت می‌بخشد.

با این حال در روستاهای سرسبز قنوات هوا خنک‌تر است و با پناه بردن به زیر سایه درختان می‌توانید از گردش یک‌روزه خود لذت ببرید. طبیعت‌گردی در بهار و تابستان و قدم زدن در دشت‌ روستای قنوات تجربه لذت بخشی برای هر گردشگر است. در فصل پاییز باغ‌های شهر و روستاهای اطراف به رنگ زرد و نارنجی در می‌آیند و چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند. هوای قنوات در فصل پاییز فوق‌العاده است و قبل از سرد شدن هوا پیشنهاد می‌شود حتماً از جاهای دیدنی آن بازدید کنید. سرمای فصل زمستان نیز شدید است و بازدیدها به کمترین حد خود می‌رسد.

شهر قنوات قم
شهر قنوات قم

اقامت در شهر قنوات قم

شهر قنوات برخلاف دیگر شهرهای قم به دلیل وسعت زیاد و نزدیکی به مرکز استان مهمان‌پذیرهای متنوعی دارد. در این مهمان‌پذیرها انواع امکانات رفاهی و خدماتی در اختیار گردشگران و زائرین قرار داده می‌شوند. همچنین در روستاهای قنوات خانه‌های بومی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارند که اگر علاقه دارید چند روزی در روستا بمانید با روی خوش از شما استقبال می‌کنند.

در این اقامتگاه‌ها به عرضه انواع غذاهای محلی پرداخته می‌شود و مردم خون‌گرم قنوات بهترین امکانات را در اختیارتان قرار خواهند داد. اقامت در خانه‌های سنتی یک تجربه متفاوت و نوستالژیک است که حتماً باب میلتان خواهد بود. در صورتی که علاقه ندارید در قنوات بمانید می‌توانید در یکی از هتل‌ها و مهمان‌سراهای شهر قم اقامت کنید. به طوری که هر زمان خواستید می توانید خود را به جاذبه‌های دیدنی شهر و روستاهای قنوات برسانید.

مسیر دسترسی به شهر قنوات قم

شهر قنوات تا قم حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا با خودرو به آن برسید. مسافرانی که از سمت تهران حرکت می‌کنند باید از طریق بزرگراه نواب و بزرگراه خلیج فارس به سمت اتوبان تهران قم حرکت کنند. پس از یک ساعت و نیم طی مسیر به شهر قم خواهید رسید و در نهایت با ۲۰ کیلومتر رانندگی وارد شهر قنوات خواهید شد. علاوه بر قنوات می‌توانید هر یک از روستاهای آن را در برنامه‌های مسیریابی جستجو کنید و در کمترین زمان خود را به آنها برسانید. خوشبختانه روستاهای قنوات دارای جاده‌های مناسب برای رانندگی هستند.

سخن پایانی

شهر قنوات قم با طبیعت زیبا و روستاهای خوش آب و هوا از مقاصد گردشگری در مرکز ایران شناخته می‌شود. زائرین و مسافران عزیز با بازدید از جاهای دیدنی شهر قنوات سفر خاطره‌انگیزی را در کنار خانواده و دوستان خود رقم خواهند زد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا