تور

اجاره خودرو در دبی
استان قمایرانگردیقم

روستای بیدهند قم

قم از شهرهای توریستی کشور محسوب می‌شود و بسیاری از افراد برای زیارت حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به آن سفر می‌کنند. علاوه بر آن قم دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و روستاهای بسیار مختلفی دارد که هر کدام با طبیعت بکر و شگفت‌انگیز خود گردشگران را مجذوب می‌کنند. روستای بیدهند یکی از روستاهای توریستی قم به شمار می‌رود و محل مناسبی برای گردش و پیک‌نیک آخر هفته است. در مجله گردشگری دوباره سفر با ویژگی‌های روستای بیدهند قم بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی روستای بیدهند قم

روستای بیدهند از مناطق باصفای استان قم است. در این روستا طبیعت زیبا و باغات بزرگ گردو هر گردشگری را به خود مجذوب می‌کند. این روستا با آب و هوای مطبوع خود میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است. نام این روستا از دو بخش بید یعنی درخت بید و هند به معنی دریاچه تشکیل شده است. در واقع ترکیب این اسم نشان می‌دهد که در قدیم دریاچه‌ای در این روستا وجود داشته که اطراف آن درختان بید می‌روییدند. اکنون از سرسبزترین روستاهای قم به شمار می‌رود که سراسر آن پوشیده از باغ‌هایی است که مالکان آنها اهالی روستا هستند. این آبادی بر کناره بستر رودخانه فصلی دره باغ واقع شده است.

روستا دارای آب و هوای کوهستانی است و بر روی ارتفاعات قرار دارد. شمال روستای بیدهند بر روی گردنه گروس واقع شده و مناظر اطراف آن به خوبی قابل مشاهده هستند. روستای بیدهند قم در دامنه کوه کرکس قرار دارد و با روستاهای چیمه، تکیه و فریزهند از سمت شمال همسایه است. از سمت شرق، جنوب و غرب نیز توسط رشته‌کوه‌های زاگرس محاصره شده و طبق آثاری که در روستا کشف شده قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. آثاری مانند قبور زرتشتیان و مغول‌ها در این روستا وجود دارند و نشان‌دهنده قدمت بالای روستا هستند. مردم بیدهند مذهبی هستند و از مذهب شیعه پیروی می‌کنند. همچنین مراسم‌های مذهبی را با جدیت تمام برگزار می‌کند و در مناسبت‌های گوناگون در مسجد، حسینیه و امامزاده‌ها به سوگواری مشغول می‌شوند.

روستای بیدهند قم
روستای بیدهند قم

ویژگی‌های روستای بیدهند قم

اهالی روستای بیدهند به کشاورزی و زراعت مشغول هستند. بیشتر مردم این روستا مالک باغات گردو هستند و از این راه امورات زندگی خود را می‌گذرانند. از آنجایی که باغ‌ها دارای مالک هستند قبل از ورود به آنها باید اجازه بگیرید. سعی کنید زیر درختان آتش روشن نکنید، چراکه سبب آسیب رساندن به آن ها خواهید شد.

زبان محلی مردم به زبان زرتشتی برمی‌گردد که نشانه دیگری از قدمت بالای روستا است. قرار گرفتن روستا در دامنه کرکس و رشته‌کوه‌های البرز موجب شده تا این روستا در بین مناطق ییلاقی استان قم قرار بگیرد. بسیاری از گردشگران برای کوهنوردی به این محل مراجعه می‌کنند و به فتح قله‌های زاگرس می‌پردازند. روستای بیدهند در فصل بهار بسیار تماشایی است و شکوفه‌های درختان در باغ‌ها چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند.

همچنین یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم در اوایل فصل بهار شناخته می‌شود. این روستا بر روی یک گسل بزرگ زلزله قرار دارد که طی سال‌های گذشته چندین بار خالی از سکنه شده است. همچنین فوران‌های آتشفشانی کوه کرکس در گذشته باعث مشاهده گدازه‌های آتشفشانی در این روستا شده است. طبق گفته اهالی در اطراف روستا گوگرد و رگه‌هایی از سنگ مرمر کشف شده که هنوز دست‌نخورده هستند.

جاهای دیدنی روستای بیدهند قم

روستای بیدهند از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گوناگونی برخوردار است که عبارت‌اند از:

امامزاده فاضل بیدهند

مهم‌ترین بنای روستای بیدهند امامزاده فاضل است که در بالای کوهی مشرف به روستا قرار دارد. این بنا از یک بقعه، ۴ ایوان، ۴ حجره و 4 غرفه تشکیل شده است و قداست بالایی در بین اهالی روستا دارد. امامزاده فاضل فرزند امام رضا علیه‌السلام هستند و بسیاری از افرادی که به قم سفر می‌کنند به پابوس ایشان نیز می‌روند. هنگام وارد شدن به روستا از سمت راست می‌توانید گلدسته‌های امامزاده فاضل را مشاهده کنید. با این که امامزاده در ارتفاعات بنا شده اما دارای جاده ماشین‌رو است و با رانندگی در جاده سربالایی می‌توانید خود را به آن برسانید.

روستای بیدهند قم
امامزاده فاضل بیدهند

قنات سفلی بیدهند

از قنات‌های مهم استان قم به شمار می‌رود که در روستای بیدهند قرار دارد. این قنات دارای ۱۵ میله چاه است و عمق مادر چاه آن به ۱۵ متر می‌رسد. طول قنات ۲۵۰ متر است و به آبیاری اراضی و باغات روستا کمک زیادی می‌کند. در قدیم برای تأمین آب اهالی روستا از آب قنات استفاده می‌شد. این قنات همچنان سالم است و می‌توانید از آن بازدید کنید.

کوه کرکس

این کوه از رشته‌کوه‌های زاگرس در منطقه میانی ایران به شمار می‌رود. در حاشیه شهر نطنز و غرب کویرهای بادرود شمال اصفهان قرار دارد. ارتفاع قله کوه کرکس به ۳۹۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. این کوه دارای دو قله است که نام یکی کرکس و نام قله دیگر شاهین است. همچنین دارای چند مسیر صعود است و از مهم‌ترین قله‌ها در نزد کوهنوردان حرفه‌ای شناخته می‌شود. گردشگران روستای بیدهند قم با صعود به قله‌های کوه کرکس و رشته‌کوه‌های زاگرس یک تجربه وصف‌نشدنی به دست خواهند آورد.

روستای بیدهند قم
کوه کرکس

آستان مقدس امامزاده سلیمان

از بناهای مهم در روستای بیدهند آستان مقدس امامزاده سلیمان بن موسی بن جعفر علیه‌السلام است. مساحت امامزاده سلیمان به ۹۰ متر مربع می‌رسد و بخش‌های آن شامل کاشی‌کاری، گنبد، آینه‌کاری، گچبری، گلدسته‌های فیروزه‌ای و رواق هستند. این امامزاده به تازگی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت و به تعمیر سنگ، سرامیک و گچ‌کاری در آن پرداخته شد. از دیگر مکان‌های دیدنی روزهای بیدهند می‌توان به چشمه حیدر، کپه قلعه، بن خاله، جوره، ماره، حسینیه روستا، مسجد روستا، چشمه موش و پنج میان ساله اشاره کرد.

روستای بیدهند قم
آستان مقدس امامزاده سلیمان

تفریحات روستای بیدهند قم

روستای بیدهند با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعتی که دارد امکان تفریحات متعددی را برای گردشگران به وجود آورده است. کوهنوردی و صعود به کوه کرکس یکی از دلایل اصلی برای ورود گردشگران به روستای بیدهند است. در اطراف روستا کوه‌های بسیار بلندی وجود داشته و موقعیت مناسبی را برای کوهنوردان حرفه‌ای به وجود آوردند تا بر فراز رشته‌کوه‌های زاگرس قرار بگیرند. قبل از صعود به قله‌های بلند باید تجهیزات لازم مانند کوله پشتی، کفش مناسب، لباس مناسب، خوراکی و آب تهیه کنید و همراه خود داشته باشید.

پیاده‌روی در کوچه باغ‌های روستای بیدهند قم یکی دیگر از تفریحات گردشگران محسوب می‌شود. همان‌طور که گفته شد در سراسر روستا باغ‌های متعددی به چشم می‌خورند که پیاده‌روی در بین آنها به‌خصوص در فصل بهار و پاییز بسیار لذت‌بخش است. همچنین می‌توانید از طبیعت این روستا عکاسی کنید. باغ‌ها، درختان سرسبز، پوشش گیاهی و کوه‌های روستا سوژه‌های مناسبی برای عکاسی هستند و می‌توانید لحظات به یاد ماندنی خود را ثبت کنید. همچنین طی سال‌های اخیر به افتتاح زمین چمن مصنوعی در روستای بیدهند پرداخته شد. این زمین دارای ۱۱۵۰ متر مربع مساحت است و امکان بازی فوتبال و والیبال روباز در آن وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از روستای بیدهند قم

روستای بیدهند از روستاهای چهار فصل ایران به حساب می‌آید و شما با توجه به روحیه خودتان می‌توانید در هر زمان که تمایل دارید به آن سفر کنید. ایام نوروز و تابستان شلوغ‌ترین روزهای سفر به روستا هستند و بازدید از مناظر بکر این منطقه به اوج خود می‌رسد. اوایل بهار با پدیدار شدن شکوفه‌های بهاری بر درختان حس و حال دیگری به روستا بخشیده می‌شود. وجود رودهای خروشان باعث شده بهار بهترین زمان سفر به روستا نامبرده شود.

همچنین در فصل تابستان هوای روستا نسبت به کلان‌شهرها بسیار مطبوع و خنک‌تر است. برای همین بسیاری این فصل را برای گردش انتخاب می‌کنند. اگر عاشق پاییز هستید حتماً به این روستا سر بزنید. در زمستان هوای کوهستانی روستا بسیار سرد است و تعداد کمی به روستا سفر می‌کنند. البته بارش برف و تماشای طبیعت سفیدپوش روستا لطف دیگری دارد و فرصت مناسبی برای عاشقان زمستان است.

روستای بیدهند قم
روستای بیدهند قم

اقامت در روستای بیدهند قم

روستای بیدهند محل مناسبی برای اقامت مسافران و گردشگران ندارد. در واقع شما برای سفر چند روزه و اقامت باید به شهر قم مراجعه کنید. قم هتل‌های زیادی دارد که همه‌روزه از مسافران استقبال می‌کنند. از جمله آنها می‌توان به هتل المپیک، هتل پارسیا، هتل صادقیه، هتل‌آپارتمان نیاوران و هتل‌آپارتمان فردوس اشاره کرد. همچنین دارای مسافرخانه، سوئیت‌های اجاره‌ای و اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی است. انتخاب هر یک از محل‌های اقامتبه سلیقه و توانایی مالی خودتان بستگی دارد. علاوه بر آن می‌توانید در روستا چادر بزنید و آخر هفته خود را در کنار طبیعت بگذرانید.

مسیر دسترسی به روستای بیدهند قم

روستای بیدهند در استان قم و جاده کهک به کرمجگان قرار دارد. این روستا از جاده آسفالت برخوردار بوده که بدون نگرانی می‌توانید وارد آن شوید. با جستجو کردن عبارت روستای بیدهند در برنامه‌های مسیریابی و گوگل مپ می‌توانید آدرس دقیق آن را به دست آورید. کوچه‌های روستا برای رانندگی مناسب هستند و برای بازدید از هر مکان دیدنی مانند امامزاده فاضل می‌توانید با خودرو شخصی خود حرکت کنید.

سخن پایانی

روستای بیدهند قم با طبیعت سرسبز و آب و هوای دلچسبی که دارد یکی از بهترین مکان‌های دیدنی استان قم به شمار می‌رود. در سفر به قم حتماً بازدید از روستای بیدهند را در لیست خود قرار دهید و از طبیعت زیبا و هوای پاک آن بهره‌مند شوید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا