تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهاناصفهانایرانگردی

بام اصفهان (کوه صفه)، تماشای نصف جهان از نمایی دیگر

اصفهان را به جاهای دیدنی‌اش می‌شناسند؛ پل‌های تاریخی، مساجد، کلیسا و موزه‌ها. اما دیدن همین زیبایی‌ها از نمای بالا، صفای دیگری دارد. بام اصفهان یا همان کوه صفه، به‌خاطر محل قرارگیری و مرتفع بودن، فضایی دلنشین با چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد. وجود این ویوی جالب در کنار جاذبه‌های طبیعی و امکانات رفاهی چون قلعه‌ی شاه‌ دژ، صخره‌های کوچک و بزرگ، سالن بولینگ و سایر بازی‌ها، تله کابین، آبشار مصنوعی و … ، بام اصفهان را به یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان، تبدیل کرده است. با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با منطقه تفریحی بام اصفهان آشنا شوید.

کوه صفه

صفه نام کوهی است از رشته کوه زاگرس در جنوب جغرافیایی اصفهان، که از سمت شمال به جاده کمربندی، از سمت شرق به شهرک‌های مسکونی، از سمت غرب نیز به کوه‌های تخت رستم و دره خان و از جنوب به خطوط آهن و اراضی باز محدود می‌شود. بلندی‌های صفه از دامنه کوهی آغاز می‌گردد که سرچشمه‌ی چشمه خاچیک است. کمی بعد از دامنه، قسمت سنگی کوه شروع می‌شود و تا ارتفاع 2241 متر ادامه پیدا می‌کند. به دلیل وجود سطح سنگی و صاف در انتهای دامنه کوه، اسم این کوه را صُفه نهاده‌اند که در لغت به معنی فضایی تخت و صاف است.

از آنجایی که کوه صفه در بالاترین بخش شهر قرار گرفته  است، چشم‌انداز بی‌نظیری به شهر اصفهان دارد. می‌توانید در قسمت‌های مختلف کوه بایستید و قابی بی‌تکرار از نصف جهان را ببینید و در قلب این قاب نیز رودخانه زاینده‌رود می‌درخشد؛ با تاریک‌شدن هوا و درخشش چراغ‌ها، جذابیت این منظره دو چندان می‌شود. از این رو کوه صفه را به بام اصفهان می‌شناسند.

این منطقه دارای پوشش گیاهی منحصر به فردی است که از میان این گیاهان می‌توان به درختچه‌های انجیر وحشی و بادام وحشی اشاره کرد که در مجاورت یکدیگر و در میان صخره‌ها به چشم می‌خورند.

علاوه بر چشم انداز خاصش، بام اصفهان یک منطقه تفریحی با مساحت زیاد است که شامل جاذبه‌های تفریحی و ورزشی و آثار تاریخی می‌باشد. همچنین امکانات خوبی برای پذیرایی از گردشگرها دارد. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های بام اصفهان با منوهایی پربار از مسافران میزبانی می‌کنند. در ادامه به معرفی جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بام اصفهان می‌پردازیم.

بام اصفهان | کوه صفه

پارک وحش

از جذاب‌ترین قسمت‌های کوه صفه، پارک وحش 50 هزار متر مربعی آن است که بسیاری از گونه‌های جانوری گوشتخوار و گیاهخوار را در خود جای داده است. میمون، شیر، خرگوش، قوچ کوهی، میش، گراز، سگ و شتر بخشی از این حیوان‌ها هستند. همچنین حوضچه پرآبی برای پرنده‌هایی مثل اردک، غاز و قو نیز تعبیه شده است. پارک وحش در قسمت غربی مجموعه تفریحی بام اصفهان قرار دارد.

پارک وحش بام اصفهان

قلعه شاه دژ جاذبه تاریخی بام اصفهان

یکی از دیدنی‌های تاریخی بام اصفهان، قلعه شاه‌دژ یا قلعه دیو است که در بلندای کوه و کمی پایین‌تر از قله اصلی واقع شده است. نام این قلعه تحت عنوان قلعه دیو در بسیاری از افسانه‌ها و کتاب‌ها آمده است؛ اما از مکان دقیق آن اطلاعی در دست نبود تا اینکه حدود 50 سال قبل، نتایج جستجو و تحقیق دو پژوهشگر اصفهانی منجر به اثبات یکی بودن هویت قلعه دیو و قلعه شاه‌دژ شد. در سال 1384 این قلعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 بالا رفتن از پله‌های این قلعه و گشت و گذار میان دیوارهای خشتی آن برای تاریخ‌دوستان خالی از لطف نیست. هنوز هم می‌توان آثاری از شش دروازه، 20 برج نگهبانی، یک دیوار بزرگ و دیوارهای کوچک حفاظتی را در بخش‌های مختلف قلعه دید.

قلعه شاه دژ صفه

غارها

در مجموعه بام اصفهان، چهارده غار کوچک و بزرگ قرار دارد که بام اصفهان را به یکی از مقاصد موردعلاقه‌ی غارنوردان تبدیل کرده است. مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارتند از: غار قنبر، کسری، بیدستون، هفت چشمه، دستکند چکاد، کفتان و…

غارهای کوه صفه اصفهان

در اواخر سال 1391 تیمی از غارشناسان اصفهان، غاری در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا کشف کردند که غار سیمرغ نام گرفت. این غار به حلقه‌های باریک و تنگش معروف می‌باشد و در بازدید از آن رعایت جوانب احتیاط ضروری است.

چشمه‌‌های طبیعی بام اصفهان

قلب تپنده‌ی بام اصفهان، مجموعه چشمه‌های آن هستند که به مانند نگینی در این کوه می‌درخشند. وجود این چشمه‌ها و درخت‌های کهنسال اطرا‌ف‌شان، موجب سرسبزی منطقه و آب‌وهوای خنک آن شده است.

چشمه پاچنار

پاچنار به معنی مکانی با درخت‌های سبز است. این چشمه در ارتفاع 1850 متری از میان صخره‌های صفه می‌جوشد. از برکت وجود این چشمه درختان سبزی در اطرافش روییده‌اند که سبب نام‌گذاری آن گشته‌اند. محل قرارگیری این چشمه مشرف به جنوب شهر اصفهان است و در سال‌های اخیر، شهرداری منطقه با محوطه‌سازی مسیر‌های منتهی به چشمه، بر زیبایی محیط آن افزوده است. جذابیت این منطقه گردشگران و به خصوص جوانان زیادی را در روزهای تعطیل به بام اصفهان می‌کشاند.

چشمه درویش یا خاچیک

این چشمه که از معروف‌ترین چشمه‌های این مجموعه است در ارتفاع 1900 متری، در فاصله 100 متری شرق چشمه پاچنار قرار دارد و از تفرجگاه‌های قدیمی محسوب می‌شود. چشمه درویش در حفره سنگی بزرگ قرار گرفته که حول آن مکانی سرسبز ایجاد شده است. محل قرارگیری این چشمه به گونه‌ای است که استراحتگاهی آرامش‌بخش و در فاصله‌‌ای مناسب از قله، برای گردشگران و کوهنوردان فراهم می‌کند. این چشمه داستان جالب توجهی دارد؛ در گذشته یک درویش ارمنی به نام خاچیک، در این منطقه از کوه صفه، در یک دکه‌ی کوچک، به فروش خوراکی و لوازم مختلف به عابرین و کوهنوردها مشغول بود. خاچیک و دکه‌اش علامتی بودند برای نزدیک‌شدن به این چشمه و به همین دلیل نام‌شان بر چشمه ماند.

چشمه درویش یا خاچیک
تصویر از سایت رهبال

چشمه چاه درویش

در فاصله 700 متری از چشمه درویش و در ارتفاع 1800 متری، در یک زمین آهکی، چشمه چاه درویش واقع شده که به آن چشمه گچی نیز می‌گویند. به دلیل پایین‌تر بودن سطح این چشمه نسبت به زمین‌های اطرافش، آب آن جاری نیست و از این رو همواره از آب برخوردار است.

چشمه نقط

در بخش غربی کوه صفه، چشمه نقط قرار دارد که از ریزش قطره قطره‌ی آب از بالای کوه تشکیل شده و سنگ آب ایجاده شده در آن منظره‌ای تماشایی دارد. نوشیدن از آب این چشمه برای کوهنوردان بسیار دلچسب است.

چشمه چاه درویش
تصویر از سایت رهبال

چشمه گل زرد

با پیمودن فاصله 200 متری از چشمه درویش و عبور از یک مسیر سخت، به چشمه‌ای با منظره‌ی زیبا و منحصر به فرد خواهید رسید به نام چشمه گل زرد. به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر این چشمه، بازدید از آن فقط برای کوهنوردان میسر است.

سایر جاهای دیدنی بام اصفهان

گردنه باد

در‌ه‌ای در بخش جنوبی کوه صفه واقع شده که وزش بادهای شرق به غرب اصفهان در آن متمرکز می‌شود و این نکته دره را به گردنه باد معروف کرده است. پیچش این بادها در تمام اوقات سال محسوس است اما در  فصل بهار و پاییز به اوج خود می‌رسد و تفرجگاهی خنک را ایجاد می‌کند. در این گردنه توربین‌هایی نیز قرار گرفته‌اند تا با استفاده از نیروی باد انرژی تولید کنند.

گردنه باد کوه صفه اصفهان

پل رنگین کمانی

یکی از جاذبه‌های دیدنی بام اصفهان، یک پل سنگی معروف به پل رنگین‌کمانی می‌باشد. برای تماشای آن باید از پیچ و خم کوه بگذرید و به قسمت غربی برسید. وقتی از روی این پل سنگی عبور می‌کنید چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر خواهید داشت.

تله کابین بام اصفهان

احداث تله‎‌‌کابین دسترسی به بام اصفهان را آسان‌تر نموده است. این تله‌کابین شامل دو خط می‌باشد؛ ایستگاه اول در پارکینگ کنار مجموعه بولینگ است که  از دامنه کوه و بام اصفهان می‌گذرد و تا گردنه بالا می‌رود. با طی 1900 متر شما به ایستگاه گردنه باد می‌رسید و خنکی محسوس دما را حس خواهید کرد. سپس خط دوم تله‌کابین با طی مسیر 800 متری، شما را از گردنه باد به قله صفه و قلعه دیو می‌رساند. زمان لازم برای طی کل مسیر 1 ساعت است.

تله کابین بام اصفهان

مسیر کوهنوردی

کوهستان صفه با وجود طبیعت بکر و صخره‌های عظیم و بلندش، از محیط‌های مناسب برای انجام خیلی از رشته‌های ورزشی از جمله کوهنوردی، تپه‌نوردی و سنگ‌نوردی است. در سال‌های اخیر با ایجاد یک پناهگاه و پایگاه کوهنوردی، انجام اصلاحاتی در مسیر‌های دشوار و بهبود خدمات مربوط به فعالیت‌های کوهنوردی، ورزشکاران بیشتری این منطقه را برای انجام فعالیت‌های خود انتخاب می‌کنند.

مسیر کوهنوردی کوه صفه

زیپ لاین و پل معلق

مجموعه بام اصفهان یکی از بهترین زیپ لاین‌های ایران را در خود گنجانده است که اولین زیپ لاین دونفره در ایران و طولانی‌ترین زیپ لاین اصفهان است و طولش به 165 متر می‌رسد. اگر به دنبال افزایش آدرنالین خونتان هستید تجربه پرواز با زیپ لاین بام اصفهان را از دست ندهید.  این زیپ لاین علاوه بر چشم‌انداز بی‌نظیری که دارد، در مسیرش از کنار پل معلق و ترسناک صفه عبور می‌کند که هیجان‌تان را چند برابر خواهد کرد.

پل معلق بام اصفهان نیز بسیار خاص و هیجان انگیز است. علت ترسناک بودن این پل معلق،  این است که برخلاف سایر پل‌های معلق که بر روی جنگل و دشت و رود واقع شده‌اند، این پل بر روی دره‌ای قرار دارد که تا چشم کار می‌کند در آن سنگ و صخره دیده می‌شود.

زیپ لاین و پل معلق

مرکز بولینگ صفه

 مرکز بولینگ در کنار تله‌کابین بام اصفهان قرار گرفته که با تفریحات چالش برانگیز، ساعات خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند. این سالن با دارا بودن 10 لاین برای خانم‌ها و آقایان، این امکان را فراهم کرده تا در گروه‌های چند نفره بازی کنید و مسابقه دهید.

مرکز بولینگ صفه اصفهان

مجموعه بام اصفهان شامل امکانات تفریحی دیگری هم می‌باشد؛ همچون پارک بادی صفه، سینما 5 بعدی، شهربازی کودکان و بزرگسالان، مسیر پیاده‌روی و تپه‌نوردی و …

مسیر دسترسی به بام اصفهان

برای رسیدن به بام اصفهان می‌توانید با ماشین شخصی، با ورود به شهر اصفهان از سمت شیراز و یزد و حتی شهرکرد،  از طریق بزرگراه شهدای صفه به پارک و چشم‌انداز زیبای کوه صفه برسید. همچنین می‌توانید از خطوط اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی برای رسیدن به ترمینال صفه استفاده کنید.

آدرس: شهر اصفهان، بلوار شهدای صفه، تفرجگاه کوهستانی صفه ( بام اصفهان)

ساعت کاری مجموعه بام اصفهان: شنبه‌ تا چهارشنبه‌ی هر هفته از ساعت 16 تا 24 و روزهای پنجشنبه و جمعه‌ از ساعت 10 صبح تا 24  است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا