تور

اجاره خودرو در دبی
استان چهارمحال و بختیاریایرانگردیکوهرنگ

غار یخی چما ، چهارمحال بختیاری

غار یخی چما

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با غار یخی چما واقع در چهارمحال بختیاری آشنا می کنیم. در ادامه این مطلب زیبا همراه ما باشید.

غار یخی چما در فاصله 25 کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در شمال غربی استان چهارمحال بختیاری واقع است. این غار یخی با قندیل های فراوان یخی یکی از دیدنی های زیبا می باشد.

تجمع برف های چند ساله و قرار گرفتن در دره های عمیق باعث بوجود آمدن قندیلهای یخ زده و توده های عظیم برف به صورت دایمی در تمامی فصول می باشد. از زیر یخ خای این غار چشمه ای آب سردد در جریان است که به سد کوهرنگ می رسزد.

سطح وسیع برف در غار یخی چما محلی زیبا برای تفریح و سرگرمی جوانان و نوجوانان عشایر می باشد. در این محل هر ساله مسابقات اسکی تابستانه کشور هم برگزار می شود.

غار یخی

وجود این غار یخی در شهرستان کوهرنگ، این شهرستان به بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد.این منطقه یکی از زیبا ترین و بی نظیر ترین مناطق دیدنی می باشد که هر ساله هزاران گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جذب می کند.

ابن غار زیبا در مقابل دشت چما قرار دارد که بیشتر شبیه تنگه ای بزرگ و انباری پر برف است که ارتفاع برف های آن تا 50 متر هم می رسد. ضخامت لایه ها در فصل گرم و کم بارش نازک و سست است و باید از رفتن به داخل غار بپرهیزید.

نام این غاریخی به (چما) یا (چی ما) از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است. 

شهرستان کوهرنگ تابستان ها میزبان عشایر است و اگر مشتاق به دیدن سیاه چادرها و گله ها هستید، تابستان بهترین فرصت است. در این مسیر اگر عروسی با عزا باشد، معمولا با شلیک هوایی تیر همراه می باشد.عشایر میزبان شما می شوند، آنجا چادر اجاره می دهند، دوغ محلی و سبزی کوهی خشک شده و عسل هم می فروشند.

غار یخی

موقعیت غار چما و چگونگی تشکیل غار

این غار یخی در حوزه روستای شیخ علیخان و در 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در شمال غرب استان چهارمحال بختیاری قرار دارد. محمد حسن خان اعتماد السلطنه در مرآه البدان از چارمحال بختیاری به خاطر سر سبزی و حاصلخیزی و رونق دامداری به نام (هند کوچک) یاد می کند.

برخی منابع تشکیل غار را به دلیل نشستن برف زمستانی در تنگه ای صخره ای، زاویه تابش نور خورشید به تنگه و آب شدن برفها در تابستان، باعث فرسایش قسمت پایین برفها شده و تشکیل تدریجی یک غار یخی در طول گذشت صدها هزار سال می دانند.

مشخصات غار چما 

طول این غار یخی بین 2 تا 3 متر است و دهانه این غار 1 متر است.

غار یخی

 جاذبه های گردشگری چهارمحال بختیاری 

  • زرد کوه بختیاری
  • غار سراب بابا حیدر
  • سرچشمه رودهای زاینده رود و کارون
  • آبشار دره عشق، اتشکاه
  • تالاب چغاخور و گندمان
  • چشمه سارهای سیاسرد
  • دیمه

یخچال های طبیعی چلگرد که به تازگی در گروه های طبیعت گردی دیده می شود محلی برای ورزشهای زمستانی است و غار یخی چما در چلگرد در شهرستان کوهرنگ می باشد.

نام کوهرنگ در معنای آن به کوه های رنگارنگ معروف می باشدو زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

مسیر دسترسی به غار یخی چما

از شهرستان کوهرنگ به سمت چلگرد و طی کردن 25 کیلومتر و گذشتن از آبشار روستای زیبای شیخ علیخان به این غار زیبا می رسید.

بیشتر مسیر آسفالت است و کمی از مسیر خاکی می باشد. به دلیل شرایط جاده و خاکی بودن بخشی از مسیر، از چلگرد حدود 1 ساعت راه ت غار وجو دارد که افراد بومی این مسیر را 40 دقیقه ای طی می کنند.

غر یخی چما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا