تور

اجاره خودرو در دبی
استان بوشهرایرانگردیبوشهر

عمارت گلشن بوشهر

آیا به شهر زیبا و دیدنی گلشن سفر کرده‌اید؟ آیا به محله بهبهانی واقع در این شهر خوش آب ‌و هوا رفته و از مراکز دیدنی و تفریحی آن دیدن نموده‌اید؟ آیا عمارت گلشن بوشهر را از نزدیک دیده‌اید؟ آیا اطلاعی از معماری این عمارت بزرگ دارید؟ عمارت گلشن یکی از عمارت‌های بسیار دیدنی و البته خاص در بین دیگر عمارت‌ها بوده که گردشگران بسیار زیادی را جذب خود کرده است. ما در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم تا سفری به این بنای بسیار دیدنی و جذاب داشته باشیم.

عمارت گلشن، عمارتی خاص در قلب بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای بسیار دیدنی و جذاب در جنوب ایران بوده که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. به همین دلیل این شهر بناهای تاریخی و جاهای تفریحی و گردشگری بسیاری را در خود جای داد. یکی از بناهای بسیار باشکوه در این شهر عمارت گلشن بوشهر بوده که قدمتی برابر با ۱۷۰ سال دارد. عمارت گلشن بوشهر یکی از بناهای بسیار دیدنی و در عین حال جذاب محسوب می‌شود که در محیطی بسیار خاص، دقیقاً در میان بافت قدیمی شهر واقع شده است. در این محیط شما می‌توانید از بافت سنتی این شهر دیدن کنید.

عمارت گلشن بوشهر در ابتدا به تاجری با همین نام تعلق داشت. گلشن از این عمارت جهت زندگی و انجام امور تجاری استفاده می‌کرد؛ اما پس از گذشت چند سال این عمارت توسط فردی به نام مهربان خریداری شده و نهایتاً در سال ۱۳۶۵ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و عملیات بازسازی آن آغاز گردید. در نهایت عمارت گلشن در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. امروزه افراد بسیاری برای بازدید از این بنا به بوشهر سفر نموده و از زیبایی و بزرگی آن دیدن می‌کنند.

عمارت گلشن بوشهر

معماری گلشن بوشهر

عمارت گلشن یکی از خانه‌های قدیمی و البته خاص بوشهر بوده که در نزدیکی ساحل قرار گرفت. معمولاً خانه‌های فاخر و ارزشمندی که متعلق به افراد بزرگ و خاصی هستند در کنار ساحل بوشهر بنا شده و از آن‌ها استفاده می‌گردید. یکی از این خانه‌ها عمارت گلشن نام داشت که متعلق به بزرگان شهر بوشهر بود و به افراد مختلفی فروخته شد. این عمارت بسیار بزرگ به سبک معماری بیت میلانی ساخته شده است. معماری بیت میلانی یکی از معماری‌های بسیار خاص محسوب می‌شده که شما می‌توانید در شهرهای سواحل شمالی خلیج فارس و همچنین در سوریه آن را مشاهده کنید.

اما معماری این عمارت باشکوه به چه شکل است؟ عمارت گلشن مساحتی در حدود ۱۲۳۰ متر داشته که در ۳ طبقه به‌صورت جدا از هم بنا گردید. در طبقه اول عمارت گلشن حمام، آب انبار یا همان برکه، دستشویی، آشپزخانه و اتاق خدمه قرار گرفته‌اند. طبقات دوم و سوم این عمارت بسیار خاص، معمولاً جهت پذیرایی و ضیافت از مهمانان، قرارهای کاری و انجام امور مالی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در طبقه سوم و ضلع شمالی این عمارت شما اتاقی را مشاهده نخواهید کرد؛ علت خالی بودن این قسمت از خانه رساندن باد خنک به داخل خانه است که این باد خنک از سوی شمال و از سمت خلیج فارس می‌آید. همچنین برای خنک کردن هر چه بیشتر این عمارت، در و پنجره‌های زیادی بنا گشته تا جریان هوا صورت گرفته و محیط خانه خنک شود.

همان ‌طور که در بالا اشاره شد عمارت گلشن بوشهر به سبک بیت میلانی بنا گردید. در این سبک از معماری‌ها معمولاً سقف خانه‌ها مسطح بوده و در حاشیه آن‌ها دیوارهای بسیار کوتاهی قرار گرفته‌اند. این عمارت نیز مانند دیگر خانه‌ها در مقابل خود راهروهای ستون‌داری دارد. این راهرو از یک سمت به در اتاق‌ها و از سمت دیگر به حیاط بسیار جذاب و چشم‌اندازهای آن می‌رسد. در چهارسوی این عمارت، پلکانی به‌صورت حلزونی قرار داشته که تمامی آن‌ها، حیاط و خانه را به پشت‌بام متصل می‌کنند.

عمارت گلشن بوشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از عمارت‌های بسیار باشکوه بوده که شما با قدم زدن در راهروها، حیاط و داخل خانه می‌توانید از هوای دلپذیر و خنک آن لذت ببرید. در میانه حیاط این عمارت نیز حوضی قرار دارد. در اطراف این حوض اتاق‌های مختلفی همراه با درهای بسیار بزرگ تعبیه شده که این درها، به شکل دو لنگه هستند.

در درون این اتاق‌ها پنجره‌هایی وجود دارند که جنس آن‌ها از چوب است. این پنجره‌ها جلوه‌ای بسیار خاص به اتاق‌ها بخشیده که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. معماری موجود در این اتاق‌ها به شکل پنج‌دَری بوده و راهرویی بین آن‌ها قرار گرفته شده‌ که این راهرو تمامی اتاق‌ها را به یکدیگر متصل می‌نماید. این عمارت باشکوه با استفاده از مصالح شهر بوشهر یعنی سنگ‌های آهکی یا همان مرجانی، ساخته شده است.

عمارت گلشن بوشهر

موقعیت مکانی عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر یکی از جاهای دیدنی و البته تاریخی در شهر بوشهر بوده که به دلیل زیبایی‌هایی کم‌نظیر خود سالانه گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. عمارت گلشن در قسمت شمالی شهر و پشت اداره بندر و در حاشیه خیابان خلیج فارس قرار گرفته است. این خیابان در محدوده ۱۰ متری خلیج فارس قرار داشته و شما می‌توانید پس از بازدید از این عمارت به سمت دریا بروید و از سواحل زیبای خلیج فارس نیز دیدن کنید. همچنین این بنای بسیار زیبا در محله بهبهانی و در یک منطقه بسیار قدیمی از شهر واقع شده است.

عمارت گلشن در نزدیکی کدام بناهای تاریخی شهر قرار گرفته است؟

عمارت گلشن یکی از عمارت‌های بسیار باشکوه و در عین حال خاص بوده که در شهر بوشهر قرار گرفته است. این عمارت باشکوه در نزدیکی بناهای مختلفی قرار داشته که این عمارت‌ها شامل عمارت کوتی، امیریه، دهدشتی، تنگستانی و کلاه فرنگی می‌شوند. شما می‌توانید پس از بازدید از این عمارت به سمت دیگر بناهای تاریخی و گردشگری نزدیک به آن رفته و از نزدیک از آن‌ها بازدید کنید. همچنین به دلیل قرارگیری این عمارت در بافت قدیمی شهر و وجود بناهایی با بافت بسیار خاص از دیگر ویژگی‌هایی است که افراد پس از بازدید از این عمارت می‌توانند از آن دیدن نمایند.

عمارت گلشن بوشهر

نام های دیگر عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی در شهر بوشهر محسوب شده که شما می‌توانید با بازدید از آن از تاریخ و فرهنگ غنی این شهر مطلع شوید. عمارت گلشن یکی از عمارت‌های بسیار بزرگ و خاص بوده که به نام‌های مختلفی در بین گرشگران و مردم بومی معروف است.

از دیگر اسامی این عمارت می‌توان به موزه سنگ یا خانه مطبوعات اشاره کرد. هر کدام از این اسامی با توجه به ویژگی‌های این خانه عظیم بوده است. به عنوان مثال عمارت گلشن بوشهر به موزه سنگ معروف است؛ چرا که در ساخت و ساز آن از سنگ‌های بسیار قیمتی و خاص آهک بهره گرفته شد؛ همین موضوع سبب گشته تا این بنا با این نام در بین گردشگران و مردم بومی معروف گردد.

سوالات متداول

  1. عمارت باشکوه گلشن بوشهر در کجاست؟

عمارت بسیار زیبای گلشن در شهر بوشهر، خیابان ساحلی و در منطقه بهبهانی واقع شده است.

  1. ساعت بازدید از عمارت گلشن چگونه است؟

شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ساعت ۱۳ ظهر و عصرها از ساعت ۱۶ الی ۱۹ به این عمارت مراجعه کرده و از نزدیک از این بنای دیدنی بازدید کنید.

عمارت گلشن بوشهر

سخن پایانی

عمارت گلشن یکی از عمارتهای بسیار خاص و در عین‌ حال جذاب بوده که از قدمتی بسیار بالا برخوردار است. این عمارت باشکوه یکی از آثار برجای مانده از دوران قاجار بوده که شما می‌توانید با بازدید از این بنا اطلاعاتی از بافت قدیمی این شهر در زمان قاجار کسب نمایید. عمارت گلشن بوشهر از خاص‌ترین و جذاب‌ترین بناها در شهر بوشهر محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. شما نیز می‌توانید به این شهر جذاب سفر کرده و از نزدیک از این عمارت بازدید فرمایید.

مقالات بشیتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا