تور

اجاره خودرو در دبی
استان بوشهرایرانگردیبوشهر

عمارت کازرونی بوشهر

همان‌طور که می‌دانید ایران یکی از کشور‌های بسیار دیدنی به حساب می‌آید. ایران جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده که یکی از این جاذبه‌ها شهر بوشهر بوده که به عنوان یکی از زیباترین شهر‌های ایران نیز شناخته می‌شود و از جاذبه‌های مهم کشور به شمار می‌رود. در استان بوشهر یک جاذبه بسیار معروف و دیدنی به نام عمارت کازرونی وجود دارد. این عمارت یکی از مهم‌ترین و مشهور‌ترین بنا‌های دوران قاجار است. عمارت کازرونی در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و از زیبایی‌های بوشهر استان بوشهر محسوب می‌شود.این مقاله را از مجله گردشگری دوباره سفر ادامه دهید.

تاریخچه عمارت کازرونی

این عمارت به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی کشور ایران معرفی گردید. در حقیقت قدمت عمارت کازرونی بوشهر به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. عمارت کازرونی در محله بهبهانی‌ها قرار گرفته که یکی از محله‌های قدیمی به حساب می‌آید. در حال حاضر مالک عمارت کازرونی شخصی به نام سید محمدرضا کازرونی است که بسیار سرشناس بوده و به عنوان یک تاجر نیز شناخته می‌شود.

این عمارت مانند بسیاری از بنا‌هایی که در ساحل خلیج فارس به چشم می‌خورند دارای سبک معماری کراچی و بمبئی هندی بوده که معمولاً دارای ارتفاع زیادی هستند. این عمارت جزء فهرست آثار ملی ایران و به عنوان نخستین بنای شهر بوشهر شناخته می‌شود. همچنین این عمارت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید.

عمارت کازرونی بوشهر

نقشه عمارت کازرونی

همان‌طور که بیان گردید عمارت کازرونی دارای ارتفاع زیادی بوده و به‌صورت چند طبقه بنا گشت. یکی از جالب‌ترین موارد در عمارت کازرونی، سبک ساختمان‌سازی این عمارت است که به گونه‌ای طراحی و اجرا شده که از سیستم خنک‌کنندگی طبیعی هوا بهره می‌برد. دلیل این طراحی، گرما و شرایط آب و هوایی بوشهر بود. در واقع با طراحی منحصربه‌فرد این عمارت و با قرار دادن و ساخت عمارت‌های مختلف در کنار یکدیگر، توانسته بودند تا از تاثیر گرمای هوا به‌طور چشم‌گیری بکاهند.

برای کاهش دمای هوا در این عمارت از در و پنجره‌های زیادی استفاده شده که به منظور تهویه هوا طراحی شده‌ بودند. این عمارت زیبا دارای یک معماری بی‌نظیر بوده و در باغچه آن گل‌ها و گیاهان زیبایی مشاهده می‌شوند. این گیاهان سراسر محیط عمارت را پوشش داده‌اند که این موضوع سبب جذابیت هر چه بیشتر این عمارت شده است.

در واقع بسیاری از بازدیدکنندگان این عمارت محو زیبایی آن می‌شوند. گل‌های زیبا و رنگارنگی که در این عمارت وجود دارند باعث شده تا این عمارت مانند تکه‌ای از بهشت بدرخشد. لازم است در سفر به بوشهر حتماً از عمارت کازرونی دیدن کنید و تمامی بنا‌ها و جاذبه‌های گردشگری این عمارت را با دقت مشاهده نمایید؛ چرا که سفر به عمارت کازرونی سبب می‌گردد تا خاطره‌های بسیار به یاد ماندنی را برای خود به ثبت برسانید.

عمارت کازرونی بوشهر

معماری عمارت کازرونی بوشهر

عمارت کازرونی با ارتفاع بسیار زیادی بنا شد؛ در واقع این ارتفاع یکی از خصوصیات بارز و مشهور این عمارت به حساب می‌آید. سیستم خنک‌کننده که به واسطه طراحی بسیار خاص و منحصربه‌فرد به‌وجود آمده باعث شده تا گرمای هوای بوشهر را احساس نکنید. این عمارت دارای در‌ها و پنجره‌های متعددی است که سبب گردیده‌اند جریان هوا به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.

این عمارت به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بوده که در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و دارای شهرت زیادی است. سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران از سراسر نقاط دنیا برای مشاهده این جاذبه تاریخی به استان بوشهر سفر می‌کنند.

معماری عمارت کازرونی بوشهر

شرایط بازدید از عمارت کازرونی

برای بازدید از عمارت زیبای کازرونی بوشهر می‌توانید در تمامی طول هفته به این جاذبه تاریخی مراجعه کنید. اما نکته حائز اهمیت این است که با در نظر گرفتن آب و هوای گرم استان بوشهر بهترین زمان برای مشاهده این بنای تاریخی در ایام بهار خواهد بود. استان بوشهر در فصل بهار دارای آب و هوایی مطبوع بوده که می‌تواند برای مسافرت گزینه مناسبی محسوب شود. برای بازدید از تمامی قسمت‌های عمارت کازرونی حداقل به دو ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

عمارت کازرونی بوشهر

پیشنهاد برای بازدید عمارت کازرونی

بازدید از عمارت کازرونی بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود؛ چرا که در این عمارت باغچه‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی وجود دارند که احساس شگفت‌آوری را برای هر بیننده به‌وجود خواهند آورد. با قدم زدن در عمارت کازرونی می‌توانید بوی بسیار دلنشین گیاهان و گل‌های موجود در این عمارت را استشمام کنید. درختان بسیار زیادی در این عمارت به چشم می‌خورند. همچنین وجود یک درخت نخل تنومند به زیبایی این عمارت افزوده است.

در زمان بازدید از این عمارت می‌توانید برای ثبت خاطرات خود به عکاسی اقدام نمایید. در اطراف عمارت کازرونی مکان‌های تاریخی زیادی وجود داشته که در صورت علاقه می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. به این دلیل که این مکان‌های تاریخی فاصله زیادی با عمارت کازرونی ندارند پیشنهاد می‌کنیم در زمان بازدید از این عمارت به این مکان‌های تاریخی نیز سری بزنید. در حقیقت دیدن این مکان‌های تاریخی خالی از لطف نخواهد بود.

مکان‌های تاریخی که در مجاورت عمارت کازرونی وجود دارند شامل عمارت گلشن، مسجد کوفه و همچنین عمارت طبیب می‌شوند. عمارت طاهری یکی دیگر از موزه‌های معروف مردم ‌شناسی بوده که به نحوه زندگی مردم استان بوشهر و آداب و رسوم این استان مربوط می‌گردد. این عمارت نیز فاصله بسیار کمی با عمارت کازرونی دارد.

عمارت کازرونی بوشهر

کلام آخر

با توجه به این‌که استان بوشهر یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین استان‌های ایران به حساب می‌آید سفر به این استان می‌تواند بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز باشد. عمارت کازرونی یکی از بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر بوده که سالانه تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران از این عمارت دیدن می‌کنند. از مزیت‌های بازدید از عمارت کازرونی می‌توان به وجود باغچه‌های بسیار زیبا که از گیاهان و گل‌های زیادی پوشیده شده اشاره کرد. همچنین در اطراف این عمارت بناهای تاریخی دیگری نیز وجو دارند که بیان‌کننده تاریخ کهن این مرز و بوم هستند و بازدید از آن‌ها می‌تواند هر فردی را شگفت‌زده کند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا