تور

اجاره خودرو در دبی
استان بوشهرایرانگردیبوشهر

عمارت دهدشتی بوشهر

شهر بوشهر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و بناهای متعدد باستانی تشکیل شده است. این بناها که بافتی سنتی دارند جزء جاذبه‌های گردشگری بوشهر امروزه محسوب می‌شوند. از بناها و عمارت‌های قدیمی قرار داشته در این شهر باید به عمارت دهدشتی در محله کوتی که یک بنای فوق‌العاده جذاب بوده اشاره کرد. طراحی و معماری منحصربه‌فرد این عمارت چشم هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند.ادامه این مقاله را از مجله گردشگری دوباره سفر از دست ندهید.

تاریخچه عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی بوشهر در دوره قاجار توسط حاج غلام حسین دهدشتی بنا شد. حاج غلام حسین در آن دوره تاجر روغن بوده و به همین دلیل در آن زمان نام عمارت را، عمارت روغنی یا دهدشتی نهادند. عمارت دهدشتی در آن دوره استفاده مسکونی و تجاری داشته، که این بنا در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی در ‌دست ترمیم و مرمت قرار گرفت. حال عمارت دهدشتی پذیرای موزه پزشکی خلیج فارس است؛ قرارگیری موزه پزشکی در این عمارت بر جذابیت و محبوبیت آن افزود.

در عمارت دهدشتی اسناد و مدارک مهم تاریخی بسیاری یافت شده که اکنون این اسناد به‌طور طبقه‌بندی شده در سازمان میراث فرهنگی ضبط و نگهداری می‌شوند. اسناد به‌دست آمده در عمارت دهدشتی به خط برجسته سیاق بوده و قدمت برخی از این اسناد و تمبر‌های استفاده شده در آن به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این تمبرها که در زیر مدارک و اسناد به‌کار رفته شد متعلق به کشور‌های بریتانیا، آلمان و هندوستان در دوره قاجار است.

   عمارت دهدشتی بوشهر

معماری عمارت دهدشتی بوشهر

این عمارت از نظر معماری در طبقه‌بندی بالایی قرار داشته که این موضوع به تعداد طبقات بالای عمارت دهدشتی مربوط می‌شود. بیشتر بناهای موجود در زمان قدیم در شهر بوشهر در دو طبقه بنا شده و تعداد بسیار کمی از آن‌ها سه طبقه بوده‌اند. اما عمارت دهدشتی در چهار طبقه بنا گردیده و از عمده مصالحی که در احداث این بنا استفاده گشت باید به سنگ‌های مرجانی، گچ، چوب ساج، آهک و چندل اشاره کرد. سقف این عمارت را با چوب صندل ساخته‌اند.

عمارت دهدشتی در بوشهر به‌ عنوان یک بنای تاریخی شناخته می‌گردد. شما هنگام بازدید از این عمارت به خوبی متوجه ویژگی‌های معماری مختص بوشهر قرار خواهید گرفت. از ویژگی‌های معماری بوشهر می‌توان به دیواری که در جلوی خانه به هنگام باز شدن در ورودی برای اندرونی و بیرونی آن مشخص شده یا پرده ضخیم گلیمی که به ‌جای دیوار استفاده می‌شد اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های معماری بوشهر باید به وجود سکو‌های دو طرف خانه که با کارکردهای مختلف ساخته می‌شد اشاره نمود. از کارکرد این سکوها می‌توان این موضوع را ذکر کرد که هنگامی‌که مهمانی می‌آمد تا زمان باز شدن در ورودی می‌توانست روی این سکو‌ها بنشیند و خستگی را از تن به ‌در کند.

عمارت دهدشتی تشکیل شده از تعداد زیادی اتاق بوده، که یکی از آن‌ها اتاق شاه‌نشین نام دارد که پنجره‌ای رنگی، بزرگ و زیبا داشته و آینه‌کاری فوق‌العاده به‌کار رفته در سقف، آن را از سایر اتاق‌ها متمایز ساخته است. سقف اتاق پذیرایی عمارت دهدشتی توسط رنگ روغن و الهام گرفتن از نقاشی اروپایی تزئین شده و همچنین گچ‌کاری فوق‌العاده این اتاق‌ توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

مرکز حیاط در طبقه همکف عمارت حوضی قرار داشته که در زیر آن آب‌ انبار عمارت واقع گردید که در آن از آب آشامیدنی نگهداری می‌کردند. در سمت چپ حوض حفره‌ای به چشم می‌خورد که در آن کوزه‌هایی جهت نگهداری آب خنک استفاده می‌شد.

معماری عمارت دهدشتی بوشهر

آدرس عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی در بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی واقع شده و این عمارت از دسته جاذبه‌های گردشگری بوشهر بوده و در محله کوتی قرار دارد. فاصله این عمارت با مکان‌های دیگر به شرح زیر است:

  • فاصله عمارت دهدشتی تا عمارت طاهری: ۴۰۰ متر
  • فاصله عمارت دهدشتی تا بازار قدیمی بوشهر: ۶۵۰ متر
  • فاصله عمارت دهدشتی تا موزه رئیس علی دلواری: ۸۰۰ متر

بازدید از عمارت دهدشتی بوشهر

اگر قصد بازدید از عمارت دهدشتی یا عمارت روغنی را دارید لازم است در زمان‌های تعیین شده به این مکان رفته تا بتوانید به راحتی از این عمارت و موزه داخل آن بازدید نمایید. زمان بازدید عمارت دهدشتی از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۱ بوده و  در روز جمعه عمارت دهدشتی تعطیل خواهد بود. همچنین در تعطیلات رسمی سالانه نیز این عمارت بسته است. شما برای ورود به این عمارت به خریداری نمودن بلیط نیاز ندارید و می‌توانید به‌طور رایگان از این عمارت بازدید کنید.

عمارت دهدشتی بوشهر

موزه تاریخ پزشکی خیلج فارس عمارت

موزه تاریخ پزشکی خیلج فارس (دومین موزه در رابطه با پزشکی در ایران) در عمارت دهدشتی بوشهر واقع شده و این موزه به تحول دوران باستان پزشکی تا دوران معاصر می‌پردازد. دوره باستان به دوره تمدن اسلامی، صفویه و قاجاریه و دوره معاصر به پهلوی و انقلاب بازمی‌گردد. وسایل قرار گرفته در این موزه تشکیل شده از اشیاء، اسناد و مدارک، کتب، عکس و تصاویر دوران باستان تا معاصر هستند.

هدف کلی از بنا شدن موزه پزشکی در این عمارت آشنایی با طیف گسترده‌ای از جامعه با سیر تکامل پزشکی در دوران مختلف است. در این موزه اطلاعات و نشانه‌هایی از خلیج فارس، اقیانوس هند و نمایش تلاش افراد در دوران مختلف برای مقابله با بیماری‌های شیوع یافته در مناطق متفاوت به نمایش گذاشته‌اند.

  • نمایش دارو‌های طب مدرن غربی از دوران قاجار تا اوایل دوران پهلوی
  • مجسمه‌های ساخته شده از گل پخته به شکل حیوانات برای رسم شفابخشی دوران باستان
  • وسایل، ادوات و تجهیزات جراحی در دوران مختلف ایران
  • دارو‌های سنتی و دست‌ساز
  • وسایل مربوط به معاینات فیزیکی
  • وسایل پزشکی مورد استفاده در شناورهای تجاری و نظامی در آبراه خلیج فارس
  • دعاهای گوناگون جهت شفابخشی
  • ظروف نگهداری دارو و ادوات طبی با کاربرد‌های مختلف در دوران قاجار تا پهلوی
  • لوح‌های عیلامی کشف شده در زیگورات کی ری ریشا که مربوط به آیین مذهبی پزشکی بوده
  • کتب و نسخ خطی طبی دارالفنون
  • کتب طبی نوشته شده توسط اطباء طب سنتی و مدرن در بنادر خلیج فارس
  • تصاویر نقاشی مربوط به سیستم طب و طبابت در تمدن اسلامی
  • عکس‌های موضوعی مربوط به دوران قاجار تا اوایل پهلوی
  • عکس و نقشه‌های بیمارستان‌های ساحل جنوب ایران در دوران گوناگون

عمارت دهدشتی بوشهر

کلام آخر

بوشهر از مهم‌ترین شهرها در جنوب ایران است که جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیاری را در خود جای داد. عمارت دهدشتی بنا شده در این شهر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. هر ساله گردشگران بسیاری، از نقاط مختلف جهان برای بازدید از این عمارت و بازدید از موزه پزشکی خلیج فارس به بوشهر سفر می‌کنند. اکنون عمارت دهدشتی علاوه بر موزه پزشکی، به عنوان موزه معماری و مرکزی نیز برای تحقیقات محسوب می‌شود.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا