تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانامیدیهایرانگردی

جاهای دیدنی امیدیه

یکی جذاب‌ترین سفرهای داخلی که می‌توانید آن را تجربه کنید رفتن به خوزستان و شهر امیدیه است. در مقاله پیش رو قرار است جاهای دیدنی امیدیه را به شما معرفی کنیم تا سفر خاطره‌انگیزی برای خود رقم بزنید.

استان خوزستان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری است. هر ساله مسافران زیادی هستند که برای تماشای جاذبه‌های گردشگری خوزستان وارد این استان می‌شوند. اما به دلیل اطلاعات کم در مورد مکان‌های دیدنی این استان، بیشتر گردشگران تفریح خود را در شهر اهواز می‌گذرانند و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های دیدنی شهرهای دیگر آن ندارند. یکی از جاذبه‌های دیدنی خوزستان شهر امیدیه است. اگر تا به حال به این شهر سفر نکرده‌اید با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا جاذبه‌های دیدنی آن را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با شهر تاریخی و دیدنی امیدیه

یکی از شهرهای معروف استان خوزستان، امیدیه است. قبل از تبدیل شدن امیدیه به یک شهرستان، آن را جزئی از بندر ماهشهر به حساب می‌آوردند. همسایه‌های شهر امیدیه شهرهایی چون: ماهشهر، آغاجاری، رامشیر و شهر رامهرمز هستند که هر کدام از این شهرها جاذبه‌های گردشگری خاص خودشان را دارند.

شهر امیدیه را با منابع ارزشمند گاز و نفت می‌شناسند. امیدیه مهم‌ترین شهری نفتی در استان خوزستان است. این شهر در راه مواصلاتی اهواز، بهبهان و بندر ماهشهر قرار دارد و همین موضوع باعث شده که امیدیه جایگاه مهم‌ترین شهر در استان خوزستان را به دست آورد.

شهر قدیمی و متروکه آسک

معرفی جاهای دیدنی امیدیه

با هر هدفی که قصد سفر به امیدیه را داشته باشید، این شهر از هر نظر می‌تواند شما را راضی کند. در ادامه بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی، تفریحی، مذهبی و طبیعی این شهر را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر خود به امیدیه از آن‌ها دیدن کنید.

شهر قدیمی و متروکه آسک

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر امیدیه وجود شهر متروکه و باستانی آسک است. این شهر تاریخی در نزدیکی روستایی به نام «آسیاب» و جنوب شهر امیدیه قرار دارد. می‌توانید رد پای شهر آسک را در منابع تاریخی مختلف نیز پیدا کنید. به دلیل رخ دادن جنگ خوارج در این منطقه، امروزه آسک یک جاذبه تاریخی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آید.

این شهر قدیمی، متروک است اما همواره جزو میراث فرهنگی و باستانی ایران محسوب می‌شود. از این رو به هنگام بازدید از آن ضمن رعایت نکات ایمنی مراقب باشید تا آسیبی به آثار باقی مانده این شهر نزنید.

شهر قدیمی و متروکه آسک

جاذبه طبیعی کوه سوخته امیدیه

برخی با هدف بازدید از مناظر طبیعی عجیب و غریب سفر خود را شروع می‌کنند. استان خوزستان به ویژه امیدیه از جاذبه‌های طبیعی جذابی برخوردار است. یکی از جاهای گردشگری امیدیه «کوه سوخته» نام دارد. وقتی که از شهر تاریخی آسک دیدن کردید در همان حوالی بمانید تا بتوانید از کوه سوخته نیز دیدن کنید.

در زیر لایه‌های این کوه گازSO2  قرار دارد. وقتی که این گاز می‌سوزد شعله‌های آتش آن قابل دیدن است. مردم شهرستان هندیجان می‌توانند شعله‌های آتش این کوه را تماشا کنند. در مورد این کوه و شعله‌های آتش آن در صفحات تاریخ می‌توانید اطلاعات ارزشمندی پیدا کنید. روشن بودن این کوه با آتش آن‌قدر دیدنی است که گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب می‌کند.

کوه سوخته امیدیه

کوه سوخته از دوره ساسانیان تا به امروز روشن مانده است. در دوره ساسانیان به این آتش «آتش جاویدان» می‌گفتند. این مکان برای زرتشتیان آن دوران قداست ویژه‌ای داشته است. کوه سوخته در دوازده کیلومتری شهر امیدیه قرار دارد.

برای دیدن شعله‌های زیبای آتش این کوه تاریخی توصیه می‌کنیم شب را برای تماشای آن در نظر بگیرید. عکاسی کردن را نیز فراموش نکنید. یادتان باشد که زیاد به لبه کوه نزدیک نشوید و نکات ایمنی را نیز رعایت کنید.

جاهای دیدنی امیدیه: روستای تاریخی نمره یک پایین

شاید نام این روستا عجیب به نظر برسد اما این منطقه وجود دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری امیدیه است. صد سال پیش زمانی که نفت را در منطقه آغاجری پیدا کردند تعدادی منازل مسکونی و سازمانی را در این منطقه ساختند. این منازل برای اسکان کارگران ایرانی و هندی ساخته شدند.

در منازل نمره یک بالا کارگران هندی را اسکان دادند و در نمره یک پایین کارگران ایرانی ساکن شدند. به غیر از مناطق نمره یک پایین و نمره یک بالا، مناطق دیگری چون: چادرها، لین‌های مسجد و لین مدرسه هم در این حوالی وجود دارد.

روستای تاریخی نمره یک پایین

انگلیسی‌ها با کمک کارگران، چاه‌های نفتی را کشف و آن‌ها را شماره‌گذاری می‌کردند. شماره هر چاه نفت را روی شهرک‌های مسکونی که کارکنان آن شهرک‌ها در عملیات حفاری، کشف و بهره‌برداری نقش داشتند، می‌گذاشتند. کم‌کم و با گذشت زمان کلیه کسانی که ساکن این مناطق بودند را به امیدیه انتقال دادند. به این ترتیب تمام محله‌های نمره یک به همراه منازل آن به افراد دیگر داده شد.

به طور کلی این منطقه آب و هوای سختی دارد. یعنی اگر تابستان را برای سفر و دیدن نمره یک پایین انتخاب کنید، متوجه گرمای بسیار سخت آن خواهید شد. اما در بهار آب و هوای این منطقه مناسب‌تر است. بنابراین اگر قصد رفتن به این روستا را دارید فصول سرد سال را انتخاب کنید.

در این منطقه مراسم عاشورا بسیار باشکوه برگزار می‌شود. اگر دوست داشتید می‌توانید در ماه محرم سری به این روستا بزنید و در مراسم‌هایی که برگزار می‌شوند شرکت کنید. مردم این روستا بسیار خونگرم هستند و از مهمان‌ها و گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی می‌کنند. در ایام مذهبی سال می‌توانید سهمی از نذری‌هایی که در این روستا پخش می‌شوند، داشته باشید.

بازار سنتی شهرستان امیدیه

یکی از جاهای دیدنی امیدیه بازار سنتی این شهر است. توصیه می‌کنیم به هر شهری که سفر کردید، در ابتدا سری به بازار سنتی آن بزنید. در بازار سنتی امیدیه می‌توانید هر چیزی را پیدا کنید. خوراکی‌های متنوع، نان‌های محلی، شیرینی‌های معروف امیدیه، صنایع‌دستی، خرماهای تازه و لباس‌های محلی از جمله چیزهایی هستند که با حضور در این بازار می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

بازار سنتی شهرستان امیدیه

سوغاتی‌های شهرستان امیدیده

یکی از تفریحات مهمی که بسیاری از گردشگران داخلی و به خصوص خارجی به آن علاقه دارند، خرید سوغاتی است. بهترین جایی که می‌توانید سوغاتی‌های امیدیه را پیدا کنید، بازار سنتی آن است. صنایع دستی و سوغاتی‌های این شهر هم توسط مردم امیدیه و هم توسط مردم روستاهای اطراف آن تهیه می‌شوند و در بازار سنتی به فروش می‌رسند. البته می‌توانید این سوغاتی‌ها را در مراکز خرید بزرگ امیدیه نیز پیدا کنید. مهم‌ترین سوغاتی‌های امیدیه را در زیر بخوانید:

  • ادویه‌های مخصوص امیدیه
  • حلوا شکری
  • حلوا ارده
  • انواع خرما
  • جاجیم
  • سبد‌های حصیری دست بافت

مجتمع تجاری امیدیه

از جمله جاهای دیدنی امیدیه می‌توان به مرکز خرید آن اشاره کرد. این مرکز خرید سه طبقه دارد. در این مجتمع تجاری می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید را پیدا کنید. به نوعی مجتمع تجاری امیدیه نیاز مردم شهر به انواع کالاها و خدمات را برطرف می‌کند.

در این مرکز خرید، رستوران و کافی‌شاپ هم وجود دارد که غذاها و نوشیدنی‌های متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگر به دنبال خوردن غذای سنتی امیدیه هستید پیشنهاد می‌کنیم ماهی و آبگوشت این شهر را از دست ندهید. مردم امیدیه با ادویه‌های جادویی خود بهترین قلیه‌ماهی و آبگوشت محلی را درست می‌کنند.

فراموش نکنید که گشت و گذار در مراکز خرید بزرگ نیز خودش یک نوع از گردشگردی و تفریح محسوب می‌شود. دسترسی به این مجتمع خرید راحت است و پارکینگ بزرگ آن نگرانی شما را در مورد جای پارک برطرف می‌کند.

جاذبه‌های نفتی و گازی شهرستان امیدیه

همان‌طور که گفتیم امیدیه یک شهر نفتی و گازی مهم است. از این رو به راحتی می‌توانید از جاذبه‌های نفتی و گازی آن دیدن کنید. شاید برایتان عجیب باشد ولی تماشای تجهیزات و حفاری‌های نفتی برای بسیاری از گردشگرانی که به دنبال هیجان هستند، بسیار جالب است.

در اطراف امیدیه و میانکوه بیش از 50 پالایشگاه نفت و گاز با فاصله از یکدیگر وجود دارند. این پالایشگاه‌ها به خصوص در هنگام شب با چراغ‌های زیادی روشن می‌شوند و زیبایی عجیب و غریبی پیدا می‌کنند. اگر گردشگری هستید که علاقه زیادی به عکاسی در شب دارید، حتما از این پالایشگاه‌ها دیدن کنید.

جاذبه‌های نفتی و گازی شهرستان امیدیه

جاهای دیدنی امیدیه: رودخانه‌های شهر امیدیه

در بازدید از امیدیه تفریح در رودخانه‌های این شهرستان را فراموش نکنید. امیدیه شهرستانی است که آب و هوای گرمی دارد. اما وجود این رودخانه و امکان تفریح در آن‌ها می‌تواند شدت گرما را به خصوص در فصل تابستان برای مردم شهر و گردشگران کم کند.

قایق سواری، شنا و ماهیگیری از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در رودخانه‌های امیدیه آن‌ها را انجام دهید. طبیعت زیبایی که در اطراف رودخانه‌های این شهر هستند امکان چادر زدن را نیز فراهم می‌کند. معروف‌ترین رودخانه‌های امیدیه به شرح زیر هستند:

  • رودخانه زهره: در این رودخانه ماهی‌های آب شیرین و شور وجود دارند.
  • رودخانه مارون: آب این رودخانه از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد.
  • چشمه‌های آب شور سور مقداد نیز از جمله چشمه‌های معروف این شهرستان است.

پارک‌های معمولی و پارک‌های جنگلی اطراف امیدیه

از دیگر جاهای دیدنی امیدیه می‌توان به پارک‌های معمولی و پارک ‌های جنگلی آن اشاره کرد. رفتن به پارک‌ها هم یک تفریح به حساب می‌آید و هم گزینه خوبی برای استراحت کردن است. شاید هوای شهر در تابستان گرم باشد اما در پارک‌های تفریحی و جنگلی به خاطر درختان بلند و فضای سبز این منطقه هوای خنکی وجود دارد.

پارک‌های معمولی و پارک‌های جنگلی اطراف امیدیه

از جمله تفریحاتی که می‌توانید در پارک‌های جنگلی امیدیه انجام دهید کمپ زدن، عکاسی کردن و لذت بردن از طبیعت است. به دلیل وسعت پارک‌های جنگلی این منطقه، پرندگان زیادی هم در این پارک‌ها دیده می‌شوند. می‌توانید از این پرنده‌ها عکاسی کنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. البته حضور در پارک‌های جنگلی قوانین خود را دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. پارک‌های جنگلی و معمولی شهرستان امیدیه به شرح زیر هستند:

  • پارک جنگلی معروف امیدیه
  • پارک جنگلی چاه سالم
  • بوستان کوهستانی طبیعت
  • پارک صخره‌ای طبیعت
  • جنگل دست کاشت
  • پارک دانشجو
  • پارک طبیعت

جاهای دیدنی امیدیه: جاذبه‌های زیارتی و مذهبی

امیدیه یکی از شهرهای مذهبی ایران محسوب می‌شود و دارای جاذبه‌های مذهبی زیادی است. اگر هدف شما از حضور در امیدیه بازدید از اماکن متبرکه آن است می‌توانید در هر فصلی از سال سفر به این شهر را انتخاب کنید. البته در ایام مذهبی این شهر حال و هوای دیگری دارد.

در روزهای مذهبی سال به خصوص تاسوعا و عاشورا مراسم‌های بسیار بزرگی در این شهر و حتی روستاهای اطراف آن برگزار می‌شوند که شرکت در آن‌ها خالی از لطف نیست. مهم‌ترین اماکن مذهبی امیدیه به شرح زیر هستند:

  • آستان مقدس امامزاده سيد يبر (ع) در دهستان آسياب
  • آستان مقدس امامزاده ابراهيم (ع) در روستاي جايزان
  • آستان مقدس امامزاده مقداد (ع) در روستاي سور مقداد
  • آستان مقدس امامزاده شاه محمد (ع) در روستاي علي آباد جايزان
  • گلزار شهدای دفاع مقدس اميديه
  • مزار شهداي گمنام هشت سال دفاع مقدس در محل دانشگاه آزاد اميديه

بهترین اقامتگاه‌های شهرستان امیدیه

بسیاری از گردشگرانی که می‌خواهند به این شهر سفر کنند در مورد محل اقامت خود نگرانی دارند. شهرستان امیدیه امکانات اقامتی مناسبی را برای مسافران فراهم کرده است. با توجه به سلیقه خود و نوع سفری که انتخاب کرده‌اید می‌توانید در یکی از محل‌های اقامت این شهرستان ساکن شوید.

در این شهر مهمان‌پذیرهای مختلفی وجود دارند. امکانات رفاهی در مهمان‌پذیرها مناسب است و با وجود داشتن رستوران، دیگر نیازی نیست که برای خوردن غذا نگرانی داشته باشید، مگر اینکه بخواهید در جای دیگری غذا میل کنید.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی در داخل شهر و روستاهای اطراف آن وجود دارند. به طور کلی امکانات رفاهی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استاندارد هستند. خود اقامتگاه‌های بومگردی از جاهای دیدنی امیدیه هستند. در این اقامتگاه‌ها مراسم‌های محلی برگزار می‌شوند. هر اقامتگاهی نیز غذاهای محلی مختلفی را به دست مهمانان می‌رساند. همه اقامتگاه‌های این شهر در تلاش هستند تا اوقات خوشی را برای شما رقم بزنند.

 

چطور خود را به امیدیه برسانیم؟

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید خود را به امیدیه برسانید، هواپیما است. امیدیه یک فرودگاه با نام «آغاجاری» دارد. این فرودگاه هفته‌ای دو مرتبه به اصفهان و تهران پرواز دو طرفه انجام می‌دهد. روش‌های دیگری که می‌توانید به امیدیه بروید با خودروی شخصی و اتوبوس است. اتوبوس‌ها از مرکز شهرهای مختلف به سمت امیدیه حرکت می‌کنند و شما را به این شهر می‌رسانند.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر جذابیت‌های گردشگری امیدیه باعث شده که این شهر به یک مقصد گردشگری مهم تبدیل شود. اگر می‌خواهید تفریح متفاوتی را تجربه کنید و با جاذبه‌های جدیدی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم حتما یک بار امیدیه خوزستان را برای گردشگری انتخاب کنید. این شهر با جاذبه‌های ویژه‌ای که دارد چشم هر بیینده‌ای را به خود خیره می‌کند و یک سفر خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم خواهد زد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا