تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

دره ارغوان کجاست؟

دره ارغوان مشهد

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با دره ارغوان را که یکی از جاهای دیدنی مشهد است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.
دره ارغوان مشهد

از محله طرقدر در طرقبه مشهد وارد مسیر روستای کلاته آهن می شویم که بعد از طی 4کیلومتر در جاده آسفالته وارد دره ای زیبا و باز و پهن می شویم که نام این دره ، دره ارغوان است.طرقبه یکی از ییلاقات مشهد و یکی از قطب های گردشگری مشهد از گذشته تاکنون است که پر است از کوه ها و رودخانه ها و چشمه سارها.

طرقبه از سمت غرب و شمال غرب در امتداد رشته کوه بینالود و تخت رستم قرار دارد.این منطقه تابستانی ییلاقی وخوش آب وهوا و زمستان سرد و زیبا دارد که مناسب تفریحات زمستانی است.

نام گذاری ارغوان دره به دلیل وجود بیشمار درختان ارغوان در این منطقه است که درخت ارغوان با نام علمی  cercis siliquastrum درختی است با شکوفه های بنفش و برگهای قلبی شکل که از همین روی به درخت عشق است.

دره ارغوان مشهد

ارغوان نام درختی است که بومی مناطق شرق مدیترانه است و بیشتر به صورت درختچه می روید و خاک خشک آهکی و گرمای شدید را به راحتی تحمل می کند.در ایران این درخت در مناطق خراسان رضوی ، ایلام ، سمنان ، کرمان ، مازندران ، گیلان ،همدان ،لرستان و فارس به صورت خودرو رشد می کند.

در اوایل اردیبهشت گلهای بنفش خوشه ای شکل این درخت ظاهر می شود که دشت جلوه ای رویایی و سوژه ای عالی برای عکاسی است و بعد از آن برگهای قلبی شکل این درخت ظاهر می شود.

گلهای این درخت را در تمام درخت حتی تنه آن می توان دید که البته زمان گل دادن آن بسته به شرایط جوی از اوایل تا اواسط فروردین متفاوت است.

درخت ارغوان جزء در ختان خزان دار با شکلی مدرن است و بسیار کند رشد می کند که برای رشد نیاز به آفتاب فراوان دارد و نسبت به سرما نیز مقاوم است.میوه کپسولی شکل این درخت معمولا تا فصل بعدی بر روی درخت باقی می ماند.

این درخت نسبت به هوا و خاک آلوده مقاومت خوبی از خود نشان می دهد که به همین دلیل گزینه خوبی برای کاشتن در سطح شهر است.اوج زیبایی دشت ارغوان در زمان گل دادن درختان است.که اغلب شروع گل دهی تا گل دهی کامل یک هفته به طول می انجامد.

دره ارغوان مشهد

بخاطر اینکه آب وهوای ارغوان دره نیمه کوهستانی و چند درجه از مشهد سردتر است بهترین زمان سفر به آنجا یک تا دو هفته بعد از گل دادن ارغوانها در شهر مشهد است.

در ارغوان دره مشهد چند چشمه و تعداد انبوهی درخت چنار وجود دارد که به زیبایی  این منطقه افزوده است.علاوه بر این اهالی بومی منطقه با شاخه های نازک ارغوان نوعی سبد خاص درست می کنند که جزء صنایع دستی منطقه محسوب شده و به سبد بافی یا ارغوان بافی معروف است که تولیدات حاصل از ارغوان استحکام و دوام زیادی دارد و از محصولات حصیری ماندگاری بیشتری دارند.برای بافت سبد ابتدا شاخه ارغوان را در آب خیسانده تا ارتجاعی شوند و سپس از آنها استفاده می کنند.

در هنگام برگشت از ارغوان دره مغازه های فروش بافته های ارغوانی را در طرقبه به فراوانی می توان دید.تمیزی دشت یکی از ویژگیهای خاص آن است که به جهت گروه فعالان محیط زیست زباله های درون دره و دشت را پاکسازی می کنند و با همکاری گردشگران پاکیزگی دشت حفظ شده است و نصب تعداد زیادی سطل زباله باعث تمیزی بیشتر منطقه شده است.

برای بازدید از این منطقه نیاز به پیاده روی و کوه نوردی است پس کفشهای مناسب فراموش نشود.در بهار به دلیل بارشهای فصلی چشمه های زیادی در منطقه دیده می شود.البته بعد از طی مسافتی 30 تا 40 دقیقه از پارکینگ به چشمه آب شیرین می رسید که آشامیدنی است که اگر دوست دار طبیعت وطبیعت گردی هستید باید لوازم مورد نیاز برای اقامت همراه خود ببرید.

نحوه دسترسی به ارغوان دره

آدرس: 4 کیلومتری شهرستان طرقبه – بخش طرقدر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا