تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

آشنایی با برج المان گرگان

گرگان از شهرهای شمالی کشور بوده و در استان گلستان قرار دارد. در گرگان جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و توریستی فراوانی به چشم می‌خورد که برخی از آنها دارای قدمت بسیار طولانی هستند. این جاذبه‌ها از چشم‌اندازها و مناظر بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای برخوردار بوده و موجب شده تا گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور برای دیدن آنها راهی این دیار شوند. یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر گرگان برج المان نام دارد که بسیاری با آن آشنا هستند. مسافران و گردشگران عزیز هنگام ورود خود به شهر گرگان با برج المان مواجه می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این برج زیبا در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی برج المان گرگان

برج المان گرگان یکی از برج‌های معروف در ایران محسوب می‌شود که در ابتدای ورود شهر گرگان می‌توانید آن را مشاهده کنید. همچنین این برج در میدان بسیج شهر گرگان قرار گرفته و به عنوان سمبل و نماد این شهر به شمار می‌رود. علاوه‌بر‌این برج بین برج‌های تجاری و اداری قرار دارد و بازدید از آن برای عموم آزاد است. ارتفاع برج به‌طور تقریبی به ۵۷ متر می‌رسد که دلیل آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ است. برج المان به طور کلی دارای ۵ طبقه بوده که یک طبقه آن زیر زمین و چهار طبقه دیگر آن بر روی زمین قرار دارند.

مساحت طبقه زیرزمین به ۱۵۰۰ متر مربع می‌رسد و یک طبقه آن به آشپزخانه اختصاص یافته است. مساحت آشپزخانه نیز حدود ۲۵۰ متر مربع بوده که در ارتفاع ۳۰۰ متری تأسیس شده است. از دیگر قسمت‌های برج می‌توان به یک طبقه رستوران به مساحت ۳۰۰ متر مربع و در ارتفاع ۳۴ متر اشاره کرد. علاوه بر آن یک تراس به مساحت ۱۷۰ متر مربع در ارتفاع ۳۸ متری تأسیس شده است. برج المان در کنار دیگر ابنیه تاریخی و فرهنگی گرگان از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است و برخلاف بسیاری از برج‌های دیگر دارای نما و طراحی کاملاً مدرنی است.

ایده ساخت این برج توسط شهرداری گرگان در سال ۱۳۷۰ خورشیدی مطرح شد و طی یک فراخوان طرح نهایی آن در اواخر دهه ۸۰ به ثبت و تأیید رسید. در نهایت در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی برج آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به افتتاح آن پرداخته شد. بهره‌برداری رسمی این برج که به‌صورت تجاری و اداری بوده در سال ۱۳۹۲ به سرانجام رسید. در حال حاضر هزینه ساخت برج المان گرگان حدود ۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

برج المان جاذبه ای تاریخی

امکانات رفاهی برج المان گرگان

برج المان گرگان یک برج نوساز و مدرن است که امکانات رفاهی فراوانی دارد. از جمله این امکانات می‌توان به داشتن یک تراس مخصوص با نمای شهر گرگان اشاره کرد. این تراس که دارای مساحت ۱۷۰ متر مربع بوده نمای شهر گرگان را به خوبی نمایش می‌دهد. از دیگر امکانات آن می‌توان رستوران گردان را نام برد که در بالاترین قسمت ساختمان قرار گرفته است. این رستوران به تهیه انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و محلی می‌پردازد و آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران عزیز است.

در مرتفع‌ترین نقطه برج تجهیزات ارتباطی از جمله یک آنتن ۱۵ متری و صاعقه گیر قرار گرفته است؛ بنابراین انواع لوازم ارتباطی از جمله تلفن و موبایل به خوبی آنتن می‌دهند. این برج دارای راه‌پله دسترسی به محوطه بوده و از یک مسیر پیاده‌روی برخوردار است که در اطراف برج تعبیه شده و مسافران می‌توانند به تفریح و پیاده‌روی در آن بپردازند. در اطراف برج نیز امکانات بسیار متنوعی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، فضای سبز، نمازخانه، آسانسور و محیط‌های تجاری اشاره کرد. علاوه بر آن امکان دسترسی به اینترنت در پیرامون برج وجود دارد.

رستوران برج المان

مسیر دسترسی و بازدید از برج المان گرگان

مسیر دسترسی به برج المان گرگان بسیار راحت و سرراست بوده و گردشگران می‌توانند هنگام ورود به این شهر برج را مشاهده کنند. آدرس دقیق آن شامل استان گلستان، شهر گرگان و میدان بسیج است. امکان بازدید از برج هر زمان به‌صورت شبانه روزی وجود دارد و هیچ هزینه‌ای از گردشگران اخذ نمی‌شود. البته این برج در حال حاضر تعطیل بوده و برای اطلاع از زمان باز شدن آن می‌توانید با روابط عمومی شهرستان گرگان ارتباط برقرار نمایید. گرگان در فصل بهار و پاییز از آب و هوای دل‌انگیز و خنکی برخوردار بوده و بهترین زمان برای بازدید از برج المان به شمار می‌رود.

این شهر مانند دیگر شهرهای شمالی در فصل تابستان از هوای بسیار گرم و شرجی برخوردار بوده و زمان مناسبی برای مسافرت نیست. البته تابستان یکی از پربازدیدترین اوقات در شهر گرگان محسوب می‌شود و مسافران زیادی برای دیدن جنگل‌های زیبا و جاذبه‌های توریستی به این شهر وارد می‌شوند. برای بازدید از برج المان زمان زیادی را لازم نیست صرف کنید و تنها در یک ساعت می‌توانید از تمام بخش‌های آن دیدن کنید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف برج المان گرگان

در اطراف برج المان گرگان جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوانی به چشم می‌خورند که می‌توانید دو الی سه روز را صرف دیدن از آنها کنید. از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی اطراف این برج می‌توان موارد زیر را نام برد:

جنگل هزارپیچ

جنگل هزارپیچ دارای تپه‌ای بسیار زیبا با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز است. بسیاری از افراد محلی اعتقاد دارند که جنگل هزارپیچ شگفت‌انگیزترین چشم‌انداز این شهر شناخته می‌شود. این جنگل دارای مساحت ۳۵۰ هکتار بوده و انواع امکانات رفاهی برای گردشگران عزیز در آن احداث شده است. همچنین درختان بلندقامت در این منطقه به چشم می‌خورند که یک تفرجگاه مناسب برای تفریح مردم به حساب می‌آیند. از پوشش گیاهی متنوع این جنگل می‌توان به درختچه‌های سرو اشاره کرد. با بازدید از این مکان می‌توانید از انواع امکانات تفریحی مانند پرواز با چتر و پاراگلایدر بهره‌مند شوید و لحظات بسیار خوبی را سپری کنید.

جنگل هزار پیچ

تپه قلعه خندان

این تپه که از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر گرگان محسوب می‌شود متعلق به دوران سامانیان است و قدمت بسیار طولانی دارد. تپه قلعه خندان در سال ۱۳۶۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بنای آن به‌صورت خشتی بوده و 12 برجک دیده‌بانی در اطراف آن دیده می‌شود. این تپه در ضلع غربی گرگان و در مجاورت بلوار الغدیر قرار دارد. در این منطقه به احداث پارک موزه پرداخته شده که در جذب بیشتر گردشگران بسیار تاثیرگذار بوده است.

تپه قلعه خندان در نزدیکی برج المان

میدان بسیج

میدان بسیج که یکی از مهم‌ترین میدان‌های شهر گرگان محسوب می‌شود در ورودی این شهر قرار گرفته است. در واقع برج المان در مرکز میدان بسیج توسط یکی از برجسته‌ترین مهندسان ایرانی به نام مهندس هوشنگ اژدری طراحی و ساخته شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باوراند که برج المان گرگان پس از برج میلاد تهران بزرگ‌ترین برج مخابراتی کشور محسوب می‌شود.

برج المان در میدان بسیج گرگان

رستوران‌های اطراف برج المان گرگان

بسیاری از گردشگران و مسافران هنگام مسافرت به شهر زیبای گرگان به دنبال محل مناسبی برای تهیه غذای باکیفیت و لذیذ هستند. در این شهر رستوران‌های بسیار متعددی قرار دارند که به سرو انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و محلی می‌پردازند. نزدیک‌ترین رستوران‌های اطراف برج المان گرگان عبارت‌اند از:

رستوران اکبر جوجه

یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی اکبر جوجه نام دارد. این رستوران که به‌عنوان شعبه اصلی اکبر جوجه در شهر گرگان احداث شده پذیرای گردشگران و مهمانان عزیز از سراسر کشور است. در این رستوران طبخ جوجه به‌صورت اصیل و با کیفیت صورت می‌گیرد و می‌توانید یک غذای شمالی لذیذ میل کنید. این رستوران در ابتدای کمربندی گرگان واقع شده و تا برج المان تنها ۱.۴ کیلومتر فاصله دارد. از ویژگی‌های برجسته این رستوران می‌توان به امکان سفارش آنلاین غذا اشاره کرد. در نتیجه در هر جایی از گرگان که مستقر شده‌اید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با این رستوران تماس بگیرید و غذای خود را سفارش دهید.

رستوران اکبر جوجه گرگان

رستوران چکدرمه

یکی از جذاب‌ترین و سنتی‌ترین رستوران‌های استان گلستان رستوران چکدرمه گرگان است. در این رستوران به صرف انواع غذاهای ایرانی و محلی ویژه مردم ترکمن پرداخته می‌شود. چکدرمه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای مردم ترکمن است که پیشنهاد می‌شود حتماً در سفر خود به گرگان به امتحان این غذای لذیذ بپردازید. این رستوران دارای امکاناتی از قبیل پارکینگ، دسترسی به ویلچر، سرویس بهداشتی و فضای باز است. فاصله این رستوران تا برج المان تنها 1.4 کیلومتر است.

رستوران چکدرمه گرگان

رستوران بازار

از دیگر رستوران‌های محبوب در شهر گرگان می‌توان رستوران بازار را نام برد که دارای منوی غذایی بسیار متنوع است و تقریباً اغلب غذاهای محلی و سنتی شمال کشور را در بر می‌گیرد. فاصله رستوران بازار تا برج المان ۲.۸ کیلومتر است. می‌توانید غذای خود را به صورت آنلاین سفارش دهید تا کمتر از دو ساعت به دستتان برسد.

رستوران بازار در نزدیکی برج المان

اقامتگاه‌های برج المان گرگان

از مهم‌ترین بخش‌های مسافرت می‌توان به انتخاب یک اقامتگاه مناسب اشاره کرد. از آنجایی که گردشگران زیادی وارد شهر گرگان می‌شوند نیاز دارند تا اقامتگاه مناسبی را برای استراحت و سکونت خود انتخاب کنند. در اطراف میدان بسیج و برج المان هتل آپارتمان‌های متنوعی وجود دارند که می‌توانید چند روز در آنها مستقر شوید. انواع امکانات رفاهی و تفریحی در این هتل‌ها وجود دارند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل آذین اشاره کرد که فاصله آن تا برج المان ۲.۳ کیلومتر است. این هتل دارای چشم‌انداز بسیار زیبا و رو به دشت‌های سرسبز و کوه‌های جنگلی گلستان است. امکان رزرو اتاق از این هتل در تمامی روزهای سال وجود دارد و به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به گردشگران عزیز هستند. علاوه بر آن در اطراف میدان بسیج سوئیت‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توانید به رزرو و اقامت در آنها بپردازید.

جمع بندی

برج المان آنقدر بلند و جذاب است که از دورهم به خوبی دیده می شود و گردشگران با ورود به شهر گرگان می توانند این جاذبه تاریخی را مشاهده کنند. می توانید از برج بازدید کرده و وعده ناهار و شام را در رستوران گردان آن میل کنید. نکته مهم در رابطه با این برج این که قبل از رفتن به گرگان به طور آنلاین می توانید هتل های نزدیک برج را رزرو کنید و از لحاظ داشتن مکانی برای استراحت خیالتان راحت باشد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا