تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیکرمان

جاهای دیدنی کرمان

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی جاهای دیدنی کرمان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شهر کرمان از کلانشهرهای ایران و مرکز استان کرمان است که درجنوب شرقی ایران قرار دارد.این شهر با وسعت  حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع، یکی از پنج شهر تاریخی ایران و همچنین یکی از قطبهای عمل‌های سخت پزشکی پیوند اعضا در ایران می باشد.

جاذبه های گردشگری کرمان فراوان است که همه ساله بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می نماید. برای اشنایی با جاذبه های گردشگری این شهر با ما همراه باشید.

مجموعه گنجعلی خان

یکی از جاهای دیدنی کرمان، مجموعه‌ گنجعلی خان که به سبک معماری اصفهانی بنا شده است در مرکز قدیمی شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ کرمان، به شکل مستطیل واقع شده است. گنجعلی خان یکی از حکام شاه عباس (حاکم کرمان) در سال های بین ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بوده است و برای آبادی کرمان بسیار کوشید و آثار و بناهای زیادی را بنا نمود که می توان از مجموعه گنجعلی خان شهر کرمان و رباط زین الدین (کاروانسرای گنجعلی خان) در راه یزد-کرمان، حوض خان در راه کرمان – مشهد  نام برد.

گنجعلی خان کرمان

این مجموعه با مساحت  ۱۱۰۰۰ مترمربع ، میدان گنجعلی‌خان، مسجد گنجعلی‌خان ، بازار گنجعلی‌خان، حمام گنجعلی‌خان، ضراب‌خانه گنجعلی‌ خان، آب‌انبار گنجعلی‌خان، مدرسه و کاروان‌سرای گنجعلی‌خان را شامل می شود. قدمت آن به دوران صفوی بازمی‌گردد. موزه این مجموعه امروزه به موزه‌ مردم‌شناسی و ضراب‌خانه‌ آن به موزه‌ سکه تبدیل شده است. این مجموعه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پیست اسکی سیرچ

از دیگر جاهای دیدنی کرمان پیست اسکی سیرچ کرمان است که به بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرق ایران شهرت دارد، در جاده قدیم کرمان-بم واقع شده است و پس از گذر از تونل سیرچ، این پیست اسکی زیبا نمایان می شود. ارتفاع مسیر در بالاترین نقطه این پیست در حدود دو هزار و هفتصد متر از سطح دریا می‌ باشد که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پیست هیجان انگیز است.

پیست اسکی سیرچ

حمام وکیل

حمام وکیل کرمان که یکی از حمام‌های تاریخی، سنتی و باستانی کرمان است در سال ۱۲۸۰ با سبک معماری دوره زندیه قاجاریه و به تقلید از گنجعلی خان ساخته شده است و دارای دو بخش رختکن و گرم‌خانه می باشد.این بنا در سال ۱۳۶۹ با همان سبک معماری بازسازی شد و به صورت یک چایخانه‌ سنتی برای گردشگران تبدیل گردید.

حمام وکیل کرمان

بر طبق کتیبه ای که بر سردر حمام وکیل نقش بسته است بانی این بنا موتمن السلطان وکیل الملک محمد اسماعیل خان نوری بوده است که از سال 1277 تا 1284 حاکمیت کرمان را برعهده داشته است.

سر در حمام وکیل کرمان

جنگل پردیسان قائم

از دیگر جاهای دیدنی کرمان می توان به جنگل پردیسان قائم اشاره کرد. این جنگل زیبا که در دل کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان واقع است دارای ۲۳۰ هکتار وسعت می باشد که تمامی درختان این جنگل سر سبز دست‌کاشت هستند و به همین جهت عنوان بزرگ ترین جنگل در ایران را داراست.

اگر بر فراز بلندای این جنگل برویدمی توانید نظاره گر چشم انداز شهر زیبای کرمان باشید و از همین نظر آن را بام کرمان نیز می نامند.

جنگل پردیسان

این فضای بکر زیبا محلی برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها است و همچنین کوهنوردان نیز برای کوهنوردی از کوه‌های این منطقه استقبال بی نظیری می کنند.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه تنها بنای تاریخی سنگی کرمان است که از سنگ و گچ بنا گردیده است از دیگر جاذبه های گردشگری کرمان است و در شرق شهر کرمان و نزدیکی پارک پردیسان و دو قبرستان صاحب‌الامر و سید حسین کرمان قرار گرفته است.

این گنبد که به صورت هشت ضلعی ساخته شده است به گنبد گبری نیز شهرت دارد که برخی معتقدند قدمت این گنبد به دوران ساسانیان بر می گردد. در برخی از منابع تاریخی گفته می‌شود که در ساخت این گنبد به جای استفاده از آب، از شیر شتر استفاده شده‌است که معماران دلیل استحکام این بنا را در طی این سال ها همین امر می‌دانند.

گنبد جبلیه کرمان

از سال ۱۳۸۳ داخل این مجموعه به موزه‌ سنگ کرمان تبدیل شده است و در آذر ماه سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه دختر کرمان (آتشکده آناهیتا)

قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که با نام قلعه کهنه نیز شهرت دارد از دیگر جاهای دیدنی کرمان است که بر بلندای تپه‌های مرتفع شرقی این شهر و بر فراز صخره‌ای با 400 متر بلندی و با سطح بامی و بیش از 20 هکتار واقع شده است و قدمت آن از دوران پیش از ورود اسلام به ایران است.این قلعه ی تاریخی تنها با خشت خام و گل رس بنا شده است و یادآور پرستشگاه آناهیتای باستانی، یگانه بانوی آب و باروری می باشد.

جاهای دیدنی کرمان | قلعه دختر کرمان

این قلعه دارای دو ورودی است و کتیبه‌ای زیبا در بالای یکی از این ورودی‌ها قرار دارد.

مسجد جامع کرمان (مسجد جامع مظفری)

مسجد جامع کرمان که با نام مسجد جامع مظفری نیز شهرت دارد . این مسجد زیبا توسط بازار مظفری، بازار قدمگاه، خیابان شریعتی و میدان مشتاق محصور شده است و دارای چهار ایوان است که صحن ایوان و شبستان آن سردر رفیع دارد. قدمت مسجد جامع کرمان به دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر، موسس سلسله‌ آل مظفر بر می گردد و همچنین در کتیبه سردر اصلی آن سال ساخت این بنا را سال ۷۵۰ هجری قمری نوشته اند.

جاهای دیدنی کرمان | مسجد جامع کرمان

این مسجد به طور متعدد مرمت و بازسازی شده است که از جمله می‌توان به مرمت کاشی‌کاری ایوان بزرگ در زمان وکیل‌الملک و کاشی‌کاری ستون‌ها و لچکی‌های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی اشاره نمود. این مسجد زیبا در اسفند ماه سال ۱۳۱۵ با شماره‌ ثبت ۲۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشارهای سیمک

سیمک کرمان، دارای ۱۳ آبشار مختلف و زیباست که در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، در روستای کوهپایه واقع شده است و دارای ارتفاعی ما بین ۶ متر تا ۲۰ متر می باشد.
اردوگاه شهید با هنر واقع شده در این منطقه سبب جذب گردشگران و صخره نوردان و کوه نوردان زیادی به این منطقه شده است و محیط مناسبی را برای کوهنوردان و صخره‌نوردان فراهم کرده است. برای صعود به این ابشار ها و کوهنوردی در این منطقه، می بایست از مهارت کافی و همچنین تجهیزات لازم برخوردار باشید.
جاهای دیدنی کرمان | آبشارهای سیمک

کتابخانه ملی کرمان

از دیگر جاهای دیدنی کرمان می توان از کتابخانه‌ ملی کرمان یاد کرد. این کتابخانه در دوران پهلوی اول بنا شده است و در خیابان شهید رجائی، خیابان خورشید واقع گردیده است. این بنای آجری تک طبقه ای دارای محوطه‌ای زیبا با درختان سرو، حوض آب و آب‌نماهای متعددی در وسط آن می باشد که بر زیبایی آن افزوده است. حدود  ۱۲۱ هزار جلد کتاب در این کتابخانه موجود است و بیش از ۳۰ نفر کتابدار در آن فعالیت می‌کنند

جاهای دیدنی کرمان | کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه‌ ملی کرمان در شهریور ماه سال ۱۳۷۸ با شماره‌ ثبت ۲۴۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معرفی مجموعه اقامتی و گردشگری

زیگورات‌ سنتر

زیگورات‌ سنتر یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های اقامتی، تفریحی و گردشگری سیرجان است. این مجتمع زیرمجموعه هلدینگ سمگا و گروه مالی گردشگری بوده و با عرضه بهترین برندهای داخلی و خارجی در زمینه‌ پوشاک، زیورآلات، کیف و کفش و… فعالیت خود را آغاز کرده و انتخاب مناسبی برای گردشگرهای مختلف است.

زیگوزات‌سنتر یک مجموعه تجاری تفریحی کامل است که علاوه بر خرید، می‌توانید از شهربازی آن و فودکورت‌هایی با تنوع و کیفیت بی‌نظیر منو، برای تجدید قوا استفاده کنید. هتل 5 ستاره، هایپراستار و پارکینگ اختصاصی سایر بخش‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

تماس : ۰۰۰۰-۳۳۳۲ ۰۲۱

ایمیل : info@zigguratcenter.com

ادرس: کرمان، سیرجان، بلوار سیدجمال‌الدین اسدآبادی، نبش خیابان شهید زندی نیا(مشاهده روی نقشه)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا