تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردی

پارک ملی لار، بهشت مازندران در مجاورت پایتخت

پارک ملی لار، مازندران

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با پارک ملی لار که یکی از جاهای دیدنی شمال است را داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

در ایران دشت های بسیاری وجود دارد اما یکی از بهترین این دشت های پهناور دشت لار می باشد که مکانی مناسب جهت عکاسی و تماشای زیبایی هاست.در انتهای بهار گل های شقایق در این دشت تنپوشی سرخ بر روی این دشت ایجاد می کند که جلوه ای بی نظیر برای گردشگران خواهد بود

پارک ملی لار | دشت لار

پارک ملی لار که می‌توان آن را  محبوب‌ترین دیدنی دماوند عنوان کرد، در مرز بین استان تهران و مازندران قرار دارد و با فاصله‌ی نسبتاً نزدیک با شهر تهران می‌تواند مقصدی مناسب برای لذت بردن از طبیعت باشد.

منطقه حفاظت شده لار یا  پارک ملی لار در منطقه‌ای در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد. منطقه‌ای دنج که از دره‌ای در حاشیه جنوب غربی تا شمال شرقی کوه دماوند تشکیل شده است. این منطقه در تقسیمات استانی زیر مجموعه استان مازندران قرار گرفته است. در گذشته های دور نیز به دلیل اینکه این منطقه داری آب و هوای خوش بوده است در فصل گرما اردوگاه‌های پادشاهان بوده است.

پارک ملی لار

پارک ملی لار، زیستگاهی کوهستانی به شمار می رود که در سال ۱۳۵۴ به پارک ملی تبدیل شد و از سال ۱۳۶۱ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۱۳۷۰ بعضی از مناطق آن شکار ممنوع اعلام شد.یکی از جاهای تفریی این منطقه دریاچه ای است که در این منطقه می باشد.

پارک ملی لار

گونه های جانوری و گیاهی پارک ملی لار

گونه‌های مختلفی از جانوران در پارک ملی لار زیست می‌کنند که می توان به کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه وحشی و عقاب طلایی، کبک، سارگپه، درنا، فلامینگو از شناخته‌شده‌ ترین آن‌ها هستند اشاره کرد. ماهی قزل‌آلای خال قرمز که از نادرترین گونه‌های قزل‌آلا است نیز در این منطقه یافت می‌شود.

پارک ملی لار | گونه های جانوری

از لحاظ پوشش گیاهی، دشت لار در نوع خود بی نظیر است. اگر در اواخر فصل بهار به دشت لار سفر کنید این منطقه را پوشیده از گل‌های شقایق و انواع گیاهان وحشی خواهید دید.

در کل در این منطقه حدود ۴۰۰ گونه گياهی شناسايی شده كه به ۴۸ تيره تعلق دارند. از اين تعداد قريب به ۳۳۸ گونه گياهان دائمی و چند ساله هستند. از گونه های گياهی موجود قريب به ۳۵ گونه آن انحصاری ايران است.

پارک ملی لار | گونه جانوری

جذابيت اين منطقه به پوشش گياهی متنوع و جالب آن است. شماری از گياهان اين دشت خوراکی و دارويی است که طرفداران زيادی دارند. گون و خرگوشک و لواش، سيرک (تلم)، پيازک، قارچ وحشی،آويشن (اوشم) و شنگ، شيرين بيان، باريجه، چای کوهی، بارهنگ، کاسنی، گلپر (الرگ)، و والک نمونه‌هايی از گياهان دشت لار است.

زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، مرغک و گل زرد و شقايق دشت لار را در بهار رنگارنگ کرده و زيبايی آن دو چندان می‌شود.این منطقه به علت همین تنوعی که در پوشش گیاهی دارد به عنوان محلی برای زنبورداری استفاده می شود

پارک ملی لار

دیدنی های پارک ملی لار

دشت شقایق ها:

در روز های آخر فصل بهار شقایق ها در جای جای این دشت لار منظره ای شگفت انگیز و متفاوت را ایجاد می کنند. این منظره به حدی زیباست که گردشگران زیادی را برای تماشای آن به پارک ملی لار می کشاند و آن ها را نظاره گر زیبایی خود می کند

دریاچه دیوآسیاب:

 دیو آسیاب دریاچه‌ای دایره‌ای شکل با قطر ۲۰ و عمق ۲ متر است که در میان یک تپه آهکی ۱۰ متری قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌ای در کف آن تامین می‌شود و دارای مزه ترش و دمایی بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است. دیوآسیاب به خاطر رنگ زیبایش هر چشمی را به خود خیره می‌کند؛ رنگ آب از آبی روشن تا خاکستری متغیر است و این مساله به تغییرات فصلی، میزان آبدهی و آلودگی آب بستگی دارد.

پارک ملی لار | دیو آسیاب

دریاچه سد لار:

 در اثر ساخت سد لار که در سال 1361، دریاچه‌ای در این پارک ملی به وجود آمده است که به عنوان یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌ها شناخته می‌شود. مساحت دریاچه در ارتفاع ۲۵۳۱ متری برابر ۲۹ کیلومتر مربع است و از رودخانه های قزل دره، سفیدآب یا آب‌سفید و دلیچای تغذیه می‌کند.

رودخانه ها و آبشار لار: 

رود لار، رود دیوآسیاب، رود سفیدآب، رود ورارود، رود الرم، چهل بره، آب امام پهنک و آب سیاه چال در سراسر این منطقه جریان دارند و با عبور خود حیات گیاهان و جانداران را تضمین می‌کنند. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه آبشاری است که در دماوند قرار دارد و یکی از زیبایی‌های طبیعت دشت لار محسوب می‌شود.

ماهیگیری: 

بسیاری از افراد، لار را مقصد خوبی برای ماهیگیری می‌دانند و با وسایل و ابزارشان به سد لار می‌روند. فصل مجاز برای صید ماهی از اول خرداد ماه هر سال آغاز شده و تا شهریور ادامه می‌یابد. پیش از اقدام برای ماهیگیری در این دریاچه لازم است تا پروانه ویژه صید روزانه از واحدهای محیط زیست قوشخانه، پلور و دلیچای کسب کنید و مجوزهای لازم صادر شود.

دسترسی

راحت‌ترین راه رسیدن به پارک ملی لار جاده هراز است. مسیری که شما را از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای می‌رساند. این مسیر ورودی شرقی پارک ملی لار است. مسیر دیگر از روستای گرمابدر می‌گذرد و پس از گذشتن از فشم و این روستا به محیط‌بانی خواهید رسید. چند مسیر کوهنوردی نیز برای رسیدن به دشت لار وجود دارد.

آدرس : استان مازندران – شهرستان آمل – در مسیر جاده هراز – جاده فرعی پلور – در کنار دامنه کوه دماوند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا