تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیکرمان

سفری بر فراز بام کرمان

استان کرمان یکی از پهناورترین استا‌های ایران در جنوب کشورمان قرار گرفته‌است. در مرکز این استان بزرگ، کلان شهر کرمان با جاذبه‌های متعددی که گردشگران را به خود جذب می‌کند قرار دارد. از جاذبه‌های این شهر بزرگ بام کرمان را می‌توان نام برد. بامی که بر فراز آن نسیم ملایم همراه با صدای پرندگانی که در آرامش آنجا غرق شده‌اند را می‌توان در خاطرات به یادگار برد. بام کرمان نیم میلیون اصله درخت از نوع سرو، کاج، نارون و… داشته که این مورد باعث شده است بام کرمان، به ریه کرمان شهرت یابد.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

سفر بر فراز بام کرمان

بازدید از بام کرمان آن‌هم بعد از روزهای سپری شده در چنگال استرس و اضطراب، روح دیگری به بدن شما می‌دمد. رهایی از هیاهو و شلوغی شهر و پناه بردن به آغوش آرامش‌بخش بام کرمان خستگی را از تن جدا خواهد کرد. با سفر بر فراز بام کرمان از مکان‌های دیگری هم می‌توانید بهرمند شوید و با محدود نکردن مکان‌های تفریحی خود از جاذبه‌های اطراف هم استفاده کنید.

بام کرمان

درختان سرسبز در دامن بام کرمان

جنگل سرسبز بام کرمان یکی از بزرگترین و معروف ترین جنگل‌های دست کاشت ایرانیان است که به محض صعود به بام کرمان، زیبایی و جلال آن چشم‌های بینندگان را نوازش خواهد کرد.این پارک در کوه‌های صاحب الزمان شهر کرمان واقع شده‌است. دیدن سرسبزی دست کاشت این جنگل بر فراز بام کرمان، روح صعود کنندگان را تصفیه می‌کند؛ با تنفس اکسیژن مضاعفی که در این مکان وجود دارد سطح انرژی فیزیکی و روحی بالاتر می‌رود و با روحی شارژ شده به جنگ با دنیا برخواهید خواست.

این جنگل دست کاشت بزرگ و سرسبز در دامنه بام کرمان به جنگل پردیسان یا پارک پردیسان شهرت دارد که با 230 هزار هکتار انواعی از درختان را در خود جای داده است. پارک پردیسان امکاناتی نظیر رستوران، شهربازی، کافی شاپ، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، پیست موتور سواری، پیست کارتینگ، پیست دوچرخه سواری، مسجد صاحب الزمان، زمین پینت بال و سالن آمفی تئاتر را برای رفاه  و تفریحات گردشگران ارائه می‌دهد.

درختان بام کرمان

وجود بنای تاریخی 480 ساله در کنار بام کرمان

باغ بیرم آباد با سن 480ساله در کنار بام کرمان قرار گرفته‌است. این باغ از زمان شاه عباس صفوی تا به الان در مجاورت جنگل پردیسان باقی مانده‌است. جالب است بدانید این باغ به قدری ناشناخته مانده که معدود افرادی در شهر کرمان پیدا می‌شوند که از مکان این باغ دیدنی اطلاع دارند. این بنا در شرق کرمان و در کنار جوار درگاه قلی بیگ جای گرفته‌است.

جاذبه گردشگری بام کرمان

میعادگاهی در دامنه بام کرمان

آرامگاه سید حسین در قسمت شرقی کوه صاحب الزمان در دامنه بام کرمان چشمان بازدید کنندگان را به خود جذب می‌کند. اکثراً در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ضریح نقره‌ای آرامگاه، عده‌ای از اهالی را که به صاحب قبر اعتقاد دارند به سمت خود دعوت می‌کند. در همچین روزهایی در کنار قرائت فاتحه و زیارت، نذورات داده می‌شود و عده‌ای شمع روشن می‌کنند.

آرامگاه سید حسین در بام کرمان

گنبدی در مجاورت بام کرمان؛ گنبد سنگی ساخته شده با شیر شتر

گنبد جبلیه در قسمت شرق کرمان و در بخش غربی کوه‌های صاحب الزمان و باغ پردیسان واقع شده‌است. این گنبد که در تاریخ به نام گنبد گبری نیز نام برده شده، به دوره قبل از اسلام یعنی زمان ساسانیان برمی‌گردد. البته گمان‌های دیگری نظیر اینکه این گنبد آتشکده و یا قبر یکی از زرتشتیان بوده هم زده می‌شود. برخی هم ادعا دارند که این گنبد به دوره سلجوقیان مربوط است؛ در آخر هیچ کدام از این نظریه‌ها به اثبات نرسیدند و تاریخ دقیق بنا شدن گنبد جبلیه نامشخص مانده‌است.

لازم به ذکر است مصالح به‌کار رفته در این سازه نشان می‌دهد که ساخت این گنبد به دوره ساسانیا برمی‌گردد. از آنجایی که گنبد بر روی سنگ ساخته شده‌ است، این موضوع بیانگر وجود آن بر روی کوه بوده که سبب افرایش قدمت آن را به مدت بیش از 1500 سال می‌شود.  همچنین دیگر مصالحی که در ساخت این سازه استفاده کرده‌اند، شیر شتر، خاکستر و سفیده تخم مرغ است. شکل هندسی گنبد جبلیه هشت ضلعی است و از هر سمت در دارد. که به‌دلیل زلزله تنها یکی از درها برای بازدید گردشگران باز است.

گنبد جبلیه

تخت درگاه قلی بیگ؛ نگینی در ارتفاعات کرمان

از دیگر مکان‌های تفریحی در مجاورت بام کرمان تخت درگاه قلی بیگ است که از بناهای تاریخی منحصر به‌فرد در کلان‌شهر کرمان و در ارتفاعات شرقی آن قرار گرفته‌است. این مکان در واقع آرامگاه فردی به نام قلی بیگ است که در دوره صفویه از رؤسای  ایل افشار و پادشاهان کرمان بود. قلی بیگ در شهر کرمان برای انتقال آب از منطقه سرآسیاب فرسنگی که در آن زمان از پر آب‌ترین مناطق کرمان بوده‌است به قسمت شرقی این شهر، این بنا را احداث کرد.

با بازدید از این بنای تاریخی در کنار بام کرمان می توانید آثاری از این دریاچه بزرگ را مشاهده کنید. علاوه‌بر زیبایی‌های این بنا، تخت درگاه قلی بیگ در آن زمان برا نگهبانی و جلوگیری از هجوم بیگانگان، مخصوصا بیگانگان شرقی نیز استفاده می‌شد. این درگاه بعدها در شهر کرمان مرمت شد و می‌توان از جمله مکان‌های تاریخی-گردشگری این کلان شهر از آن نام برد.

تخت درگاه قلی بیگ

کت حلال و حرام بام کرمان؛ افسانه های محلی کرمانی

مردم کرمان افسانه‌هایی در باب کوه‌های صاحب الزمان که در بام کرمان واقع شده‌اند بازگو می‌کنند. در این کوه سوراخی وجود دارد که کرمانیان به آن کت حلال و حرام می‌گویند. منظورشان از این کت، سوراخی است که حلال‌زادگان را از حرام‌زادگان جدا می‌کند؛ به این‌گونه که تنها انسان‌های حلال‌زاده می‌تواننداز این سوراخ درون کوه صاحب الزمان عبور کنند.

سنگی بزرگ در مسیر شیار این کوه واقع شده‌است که کت حلال و حرام را ایجاد می‌کند. در گذشته هرکس توانایی عبور از این کت یا همان سوراخ را نداشت، به حلال‌زادگی آن‌ها شک و شبه وارد می‌شد و مجبور می‌شدند گوسفندی را در کنار درخت انجیر پایین شیار که مقدس شناخته می‌شد و به شاخه‌های آن دخیل می‌بستند، زبح کنند؛ این‌گونه گناه خود را پاک می‌کردند و از خدا یاری می‌جستند.

کت حلال و حرام بام کرمان

سخن پایانی

بام کرمان از مکان‌های تفریحی کرمان به‌حساب می‌آید که مکان جذابی برای گذراندن زمانی مفرح و به یادماندنی، مخصوصاً در هنگام سفر به کرمان است. در بعضی از منابع گفته شده بام کرمان همان باغ دست کاشت پردیسان است که به این نام هم شناخته می‌شود. تنها یک ‌راه برای فهمیدن صحت این گفته‌ها وجود دارد؛ برای متوجه شدن آن اگر خارج از کرمان هستید پس کوله و بار سفر ببندید و از این شهر و جاذبه‌های زیبای آن دیدن کنید. درصورتی هم که در شهر کرمان ساکن هستید، پس بازدید از بام کرمان را در برنامه خود قرار دهید و برای لحظاتی رهایی از بند فشارهای زندگی به این بام سر بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا